Aspergers = Sjukdom?
42 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Aspergers = Sjukdom?
Jag hade ett möte min handläggare på FK igår, iochmed att jag nyligen blivit beviljad Aktivitetsersättning.
Hon började gå igenom olika saker FK kunde hjälpa mig med, och vilka ytterligare myndigheter jag skulle kunna vända mig till.
Vid ett flertal tillfällen beskrev hon Aspergers Syndrom som en sjukdom. Vilket jag aldrig tidigare har hört det beskrivas som. Och ärligt talat kändes det nästan kränkande, att hon fick det att låta som om jag och andra med AS på något sätt vara sjuka. Det är ju inte något man har blivit "smittad" med, utan fötts med. Det är heller ingenting man kan bli "frisk" ifrån.
Är det några andra som blivit bemötta på ett sådant sett av någon myndighetsperson, eller vet om det är rätt att kalla AS för en sjukdom?
Hon började gå igenom olika saker FK kunde hjälpa mig med, och vilka ytterligare myndigheter jag skulle kunna vända mig till.
Vid ett flertal tillfällen beskrev hon Aspergers Syndrom som en sjukdom. Vilket jag aldrig tidigare har hört det beskrivas som. Och ärligt talat kändes det nästan kränkande, att hon fick det att låta som om jag och andra med AS på något sätt vara sjuka. Det är ju inte något man har blivit "smittad" med, utan fötts med. Det är heller ingenting man kan bli "frisk" ifrån.
Är det några andra som blivit bemötta på ett sådant sett av någon myndighetsperson, eller vet om det är rätt att kalla AS för en sjukdom?
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
Det är nog flera, däribland mig. Fastän jag inte har diagnos så har många som tror ansett att jag måste fungera på ett VISST sätt. Om de menar att det sättet är sjukligt vet jag däremot inte men Autism och särskilt asperger är föremål för en hel del fördomar. Lika bra att du vänjer dig.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
Det är helt enkelt fel term. Det är inte någon som helst sjukdom, det är enligt samhällets officiella definition en funktionsnedsättning. Enligt många av oss själva är det dock inte så mycket mer än ett annorlundaskap på gott och ont.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
Det finns väl inget "facit" på vad begrepp betyder, men typ:
Funktionshinder Något som hindrar en från att fungera tillfredsställande.
Handikapp egenskap eller omständighet som medför nedsatt prestationsförmåga el. sämre chanser till framgång; spec. om sjukdom elelr skada men även allmännare. Man kan vara handikappad i en situation, medan man inte är handikappad i en annan. Tex. person med nedsatt syn är i viss mån handikappad utan glasögon, men inte handikappad med glasögon.
Sjukdom Störning i en organisms funktioner beroende på angrepp avbakterier, virus e.d.
Sjuk Som inte har god hälsa, psykiskt eller fysiskt, kortvarigt eller långvarigt. I ett tillstånd som gör en i behov av sjukvård?
Funktionshinder Något som hindrar en från att fungera tillfredsställande.
Handikapp egenskap eller omständighet som medför nedsatt prestationsförmåga el. sämre chanser till framgång; spec. om sjukdom elelr skada men även allmännare. Man kan vara handikappad i en situation, medan man inte är handikappad i en annan. Tex. person med nedsatt syn är i viss mån handikappad utan glasögon, men inte handikappad med glasögon.
Sjukdom Störning i en organisms funktioner beroende på angrepp avbakterier, virus e.d.
Sjuk Som inte har god hälsa, psykiskt eller fysiskt, kortvarigt eller långvarigt. I ett tillstånd som gör en i behov av sjukvård?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
As är ett syndrom som KAN medföra mer eller mindre allvarliga funktionsnedsättningar av varierande art, det är mer rättvisande att kalla As en annorlunda personlighetstyp pga av att hjärnan arbetar lite annorlunda mot "vanliga" hjärnor.
Schizofreni däremot är en psykisk sjukdom.(Som INTE beror på bakterier eller virus utan på allvarliga störningar i hjärnans signalsubstanssystem företrädsvis gällande dopaminhalten (som också är boven i dramat när det gäller Parkinson)
Schizofreni däremot är en psykisk sjukdom.(Som INTE beror på bakterier eller virus utan på allvarliga störningar i hjärnans signalsubstanssystem företrädsvis gällande dopaminhalten (som också är boven i dramat när det gäller Parkinson)
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
Håller i stort sett med övriga här. För min språkkänsla är termen felaktig, jag har för mig att även myndigheterna officiellt tycker det, och jag vet att okunnigheten är stor och välfylld med fördomar.
Tråden passar bättre under "Allt om Asperger"? Frågar moderator via startinläggets utropstecken.
Tråden passar bättre under "Allt om Asperger"? Frågar moderator via startinläggets utropstecken.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: Aspergers=Sjukdom?
Apophis skrev:Aspergers=Sjukdom?
Svar=Nej!
(Nej)(Nej-1)(Nej-2)***(3)(2)(1)
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror att det ibland är lättare att tala om AS m fl diagnoser, om man kallar det för sjukdom. Har bl a diskuterat borderline på ett annat forum och då känns det emellanåt som att det blir lättare att uttrycka sig. Men då brukade jag påpeka att det var fel term.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
- HellviHumle
- Anslöt: 2008-09-24
HellviHumle skrev:Jag tror att det ibland är lättare att tala om AS m fl diagnoser, om man kallar det för sjukdom. Har bl a diskuterat borderline på ett annat forum och då känns det emellanåt som att det blir lättare att uttrycka sig. Men då brukade jag påpeka att det var fel term.
Alltså apropå att sitta på händerna som jag läste om någonstans nyss - nu släpper jag loss dem.
"Fel term" är fel term. Det är innebörden som är fel när man kallar asperger för sjukdom. Vilken term man sen använder för fel eller rätt innebörd är en annan fråga, det problemkomplexeet heter något bland språkvetare men jag kan inte termen.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
Min spontana tanke går till vad ordet syndrom faktiskt betyder: symtomkomplex. Är det dessutom inte beteende och dylikt, alltså symtom, som leder till diagnos? I så fall är det ju ingen sjukdom, per definition, utan en samling symtom.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 2 gånger.
- apkonstapel
- Anslöt: 2008-10-21
HellviHumle skrev:Jag tror att det ibland är lättare att tala om AS m fl diagnoser, om man kallar det för sjukdom. Har bl a diskuterat borderline på ett annat forum och då känns det emellanåt som att det blir lättare att uttrycka sig. Men då brukade jag påpeka att det var fel term.
Svar på den ursprungliga frågan, och det citerade inlägget följer:
Aspergers SYNDROM är ingen sjukdom, det är ett SYNDROM. I närapå ALLA fall där vissa skulle använda benämningen "sjukdom", eller någon böjning därav för AS kan och bör man ersätta det med "syndrom".
Det är skillnad på sjukdom och syndrom. Det råder t.ex. delade meningar om huruvida "Parkinsons *******" är en sjukdom eller ett syndrom. Jag vet inte riktigt var den frågan står i dagsläget men det är ett exempel åtminstone.
Vad gäller Borderline personlighetsstörning så är det som namnet antyder just en personlighetsstörning.
(edit: glömde ett par ord, ni vet sådana där man tänker men aldrig skriver )
Senast redigerad av oscar 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel skrev:Min spontana tanke går till vad ordet syndrom faktiskt betyder: symtomkomplex. Är det dessutom inte beteende och dylikt, alltså symtom, som leder till diagnos? I så fall är det ju ingen sjukdom, per definition, utan en samling symtom.
Se där, någon hann före.
Men du utvecklar det på ett annat sätt.
Jag håller helt och fullt med dig där.
Senast redigerad av oscar 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
Jag håller med de andra som skrivit i tråden, att Aspergers syndrom inte är en sjukdom. Den FK-handläggare du Apophis pratat med ger definitivt intrycket att inte vara påläst i ämnet, anser jag.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
En sjukdom är ju nåt man förvärvar och förhoppningsvis kan bli frisk ifrån. Eftersom AS är medfött och inte kan "botas" utan bara hanteras mer eller mindre bra, med strategier, val av lämpligare miljö, omkringvarande människor med större acceptans osv så kan det alltså inte vara en sjukdom, hur man än ser på det.
Jag säger som bekant att det är alternativkablage och så kommer jag att säga om jag nu får diagnos. När det behövs eller kommer upp eller jag vill täppa igen truten på nån som säger "Han måste ju bara ha Aschbergers, det hör man ju lång väg när han gör så där" (nåt oacceptabelt i nåt sammanhang, men som på intet vis visar på AS).
Jag säger som bekant att det är alternativkablage och så kommer jag att säga om jag nu får diagnos. När det behövs eller kommer upp eller jag vill täppa igen truten på nån som säger "Han måste ju bara ha Aschbergers, det hör man ju lång väg när han gör så där" (nåt oacceptabelt i nåt sammanhang, men som på intet vis visar på AS).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
MsTibbs skrev:Sjukdom Störning i en organisms funktioner beroende på angrepp avbakterier, virus e.d.
Isåfall borde asperger syndrom vara en sjukdom. för "fenomemet" uppstår som en effekt av att hjärnans olika delar inte kan fördelas de olika funktioner som det är bäst lämpade till. Och man får en personlighet som tänker annorlunda, har en ojämn personlighet osv.
Dock är sjukdom i hjärnan något som många har svårt att "ta".
Rent fysiskt är det dock ingen skillnad mellan att hjärnan är belamrad med "sopor" än någon annan del av kroppen. Dock så får det en större koncekvens då hjärnan styr resten av kroppen. Har man en hjärna där motoriska delen inte styrs av den del av hjärnan som är anpassad att göra det, då har man svårt att styra sin motorik. För att ta ett exempel.
Och att kirurgiskt "gräva" ut dessa sopor ifrån hjärnan, det kan inte läkarvetenskapen ännu. Därför så slussas man till pykologin och får diagnoser och eventuella mediciner och resurs-åtgärder, men inget botande. Jag vill mer i livet än att vara en diagnos och en människa få kan se som en resurs. Därför vågar jag att ifrågasätta att min diagnos är för evigt. Jag tror att kroppen kan rensa ut dessa "sopor" ur hjärnan och sedan "koppla tillbaka" de olika funktionerna till de mest lämpade delarna av hjärnan. Har inte sagt att detta skulle vara enkelt, smärtfritt eller snabbt, men att det borde gå. Om de rätta förutsättningarna för själv-läkning finns och tilräckligt länge.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg skrev:MsTibbs skrev:Sjukdom Störning i en organisms funktioner beroende på angrepp avbakterier, virus e.d.
Isåfall borde asperger syndrom vara en sjukdom. för "fenomemet" uppstår som en effekt av att hjärnans olika delar inte kan fördelas de olika funktioner som det är bäst lämpade till.
Alltså jag blir litet irriterad. Sluta skriva såna här saker! Nån kan tro att du vet vad du yrar om, så övertygad som du verkar om din teori. Visst, jag är rätt övertygad om min för min del men, snälla du, försök skjuta in ett och annat erkännande om att din teori kan vara felaktig för det kan den vara. Liksom min (kan vara det).
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
I USA kan man inte få sjukvårdsförsäkring om man har AS.
Senast redigerad av Jim Harnesk 2011-05-04 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
- Jim Harnesk
- Anslöt: 2008-10-30
Re: Aspergers = Sjukdom?
Bump! (Ett evigt aktuellt ämne.)
Andra trådar om samma sak:
asperger-sjukdom-t4097.html
autism-aterigen-en-sjukdom-t11115.html
favvotraden-om-personer-som-klassar-aspergers-som-en-sjukdom-t16984.html
Innan jag själv fått diagnos skulle jag antagligen tänkt om jag hört detta klagomål: "Sjukdom el funktionshinder, spela roll, same difference, nåt är fel"
Allra värst är det förstås att anses "psykiskt sjuk", inget har man så mycket fördomar om som psykiska sjukdomar. Det år svårt för många att skilja på "psykisk" och "neuropsykatrisk", ja räknas inte neuropsykiatrisk som en underavd under "psykiska sjukdomar"?
ar-asperger-adhd-en-psykisk-sjukdom-t23755.html
Andra trådar om samma sak:
asperger-sjukdom-t4097.html
autism-aterigen-en-sjukdom-t11115.html
favvotraden-om-personer-som-klassar-aspergers-som-en-sjukdom-t16984.html
Innan jag själv fått diagnos skulle jag antagligen tänkt om jag hört detta klagomål: "Sjukdom el funktionshinder, spela roll, same difference, nåt är fel"
Allra värst är det förstås att anses "psykiskt sjuk", inget har man så mycket fördomar om som psykiska sjukdomar. Det år svårt för många att skilja på "psykisk" och "neuropsykatrisk", ja räknas inte neuropsykiatrisk som en underavd under "psykiska sjukdomar"?
ar-asperger-adhd-en-psykisk-sjukdom-t23755.html
Garum skrev:I Sverige kan man inte teckna livförsäkring om man har AS.
Kan man inte?
Alien skrev: ja räknas inte neuropsykiatrisk som en underavd under "psykiska sjukdomar"?
Nej, inte av mig iaf dåra, sen är det ju iofs med funktionshinder att de mycket väl kan generera en hel del övrigt att önska eller inte, som såväl av somatiska som psykiska "sjukdomar" men det är väl som med hönan och eller ägget ...
Oavsett vilket så präglar det våra självbilder och personligheter, själv betraktar jag NPF som vilket funktionshinder som helst förutom att det oftast är osynligt men ser dock allt för ofta en funktionshindrande omgivning som i sig NPF eller NT är ett funktionshinder i sig ...
Japp jag uttrycker mig med ett ytterligare funktionshinder som med den dyslexi som jag har men inte är och likförbannat kallar jag mig dyslektiker i.bl dvs att jag säger mig vara en som är dyslektiker ... och inte de facto en som har en del besvär som bl.a dyslexi tex, förutom en åldersskumögdhet och ont i knäna bl.a då ... hmm lite sjukt är det ju, det här med min självbild alltså.
I ICD klassifieras Aspergers (F84.5) i kap Psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar: http://www.socialstyrelsen.se/klassific ... 0-f99/f845
Om jag har förstått det hela korrekt så är Asperger Syndrom ett diagnos kriterium.
Det finns som jag förstått det ingen som kan tala om av vilka fysiska orsaker som ligger bakom att man får diagnosen Asperger.
Det finns gott om teorier men jag har aldrig sett någon fysik generell beskrivning som är på något vis vetenskapligt bevisad...
De fyra plus fyra kriterier som finns i DSM-IV, där man ska "uppfylla" minst två av de fyra första och minst en av de andra fyra.
Detta innebär ju att man kan vara allt från "tre-poängare" till "åtta-poängare" vilket i sig enligt mig är ett av de stora problemen vad det gäller kopplingen mellan diagnos och behandling/ behov...
Beroende av vilka kriterium man uppfyller fungerar man väldigt olika, vilket gör att de som får diagnosen Aspergers syndrom känner igen sig i vissa delar av andras situationer medan de kanske inte känner igen ett dugg från någon annan med samma diagnos. Jag inbillar mig att detta kan leda till en hel del konflikter där båda sidor tycker att den andre borde förstå för att man har samma diagnos.
I mina ögon är det samma sak som att människor med smärta skulle veta hur ont någon annan har oavsett orsaken till, eller för den delen intensiteten av, smärtan.
Som jag förstår det så kommer man i DSM-V samla ihop samtliga NPF diagnoser i samma grupp... Det är en livlig debatt gällande detta men som jag ser det är det av en mer akademisk betydelse eftersom "alla" med diagnosen Aspergers syndrom ändå är olika individer med olika behov....
Så min syn på det är att jag struntar i vad det heter, det viktiga är att varje individ får den hjälp och stöd man behöver...
Så svaret på ursprungsfrågan är enligt mig: Nej
Om man inom en grupp av personer med Aspergers syndrom skulle kunna hitta individer som uppfyller samma diagnos kriterier samt att man på dessa individer kunde finna ett gemensamt fysiskt särdrag skulle jag eventuellt kunna acceptera att man skulle kunna säga att dessa individer har en sjukdom som skulle kunna ha ett eget namn.
Problemen uppstår som jag ser det när man börjar generalisera dem som har diagnosen Aspergers syndrom. Typ: "Jaha du har Aspergers syndrom, då tar du tre Alvedon vid lunch."
Jag tycker mig se en del tendenser åt det hållet speciellt inom den hjälp som erbjuds. Jag tillhör Persongrupp 1 inom LSS men jag kan inte se att något av det som erbjuds genom LSS kan vara till min hjälp... Detta är min personliga åsikt och ingen generell dom.
Vad kan jag då få för stöd och hjälp när den som finns inom LSS inte passar mig???? Svaret så här långt: Ingen alls!
Så för mig är LSS en stor pappersdrake som mina läkare under alla år av utredningar pekat på som någon form av universallösning på alla mina problem. Sen när utredningen är klar får jag reda på att LSS inte gör någon som helst praktisk skillnad i min situation...
Mina läkare kliar sig i huvudet och anser att de genom diagnosen som gör att jag tillhör LSS har de hjälp mig.... Sen att det faktiskt inte för mig har gjort ett dyft praktisk skillnad kan de inte förstå, för de har ju nu gjort allt de kan......
Så för att summera:
Att av praktiska administrativa skäl "klumpa ihop" olika typer av problematik i diagnoskriterium är helt ok. Så länge inte insatserna styrs av samma kriterium...
Kanske halkade "lite" off topic. Men jag anser att det centrala måste vara individens behov och inte vilken diagnos man "råkar" få.
De finns individer som gått igenom ett antal diagnoser genom åren och utifrån dessa fått olika behandlingar och även olika hjälpinsatser. Detta är bevis nog för mig att insatserna styrs mer av diagnos än behov, vilket strider mot lagen som säger att behovet skall styra insatsen... Tyvärr verkar det som detta är en verklighet som inte finns i politikernas ögon och man kan ju inte rätta till ett problem som inte finns....
Har jag missuppfattat något så är jag tacksam om jag kan bli informerad om detta. Detta är som sagt min personliga syn/ uppfattning och inget som är vetenskaplig grundat.
Frågor synpunkter är alltid välkomna.
Ha det så bra det bara går!
Gersa
Det finns som jag förstått det ingen som kan tala om av vilka fysiska orsaker som ligger bakom att man får diagnosen Asperger.
Det finns gott om teorier men jag har aldrig sett någon fysik generell beskrivning som är på något vis vetenskapligt bevisad...
De fyra plus fyra kriterier som finns i DSM-IV, där man ska "uppfylla" minst två av de fyra första och minst en av de andra fyra.
Detta innebär ju att man kan vara allt från "tre-poängare" till "åtta-poängare" vilket i sig enligt mig är ett av de stora problemen vad det gäller kopplingen mellan diagnos och behandling/ behov...
Beroende av vilka kriterium man uppfyller fungerar man väldigt olika, vilket gör att de som får diagnosen Aspergers syndrom känner igen sig i vissa delar av andras situationer medan de kanske inte känner igen ett dugg från någon annan med samma diagnos. Jag inbillar mig att detta kan leda till en hel del konflikter där båda sidor tycker att den andre borde förstå för att man har samma diagnos.
I mina ögon är det samma sak som att människor med smärta skulle veta hur ont någon annan har oavsett orsaken till, eller för den delen intensiteten av, smärtan.
Som jag förstår det så kommer man i DSM-V samla ihop samtliga NPF diagnoser i samma grupp... Det är en livlig debatt gällande detta men som jag ser det är det av en mer akademisk betydelse eftersom "alla" med diagnosen Aspergers syndrom ändå är olika individer med olika behov....
Så min syn på det är att jag struntar i vad det heter, det viktiga är att varje individ får den hjälp och stöd man behöver...
Så svaret på ursprungsfrågan är enligt mig: Nej
Om man inom en grupp av personer med Aspergers syndrom skulle kunna hitta individer som uppfyller samma diagnos kriterier samt att man på dessa individer kunde finna ett gemensamt fysiskt särdrag skulle jag eventuellt kunna acceptera att man skulle kunna säga att dessa individer har en sjukdom som skulle kunna ha ett eget namn.
Problemen uppstår som jag ser det när man börjar generalisera dem som har diagnosen Aspergers syndrom. Typ: "Jaha du har Aspergers syndrom, då tar du tre Alvedon vid lunch."
Jag tycker mig se en del tendenser åt det hållet speciellt inom den hjälp som erbjuds. Jag tillhör Persongrupp 1 inom LSS men jag kan inte se att något av det som erbjuds genom LSS kan vara till min hjälp... Detta är min personliga åsikt och ingen generell dom.
Vad kan jag då få för stöd och hjälp när den som finns inom LSS inte passar mig???? Svaret så här långt: Ingen alls!
Så för mig är LSS en stor pappersdrake som mina läkare under alla år av utredningar pekat på som någon form av universallösning på alla mina problem. Sen när utredningen är klar får jag reda på att LSS inte gör någon som helst praktisk skillnad i min situation...
Mina läkare kliar sig i huvudet och anser att de genom diagnosen som gör att jag tillhör LSS har de hjälp mig.... Sen att det faktiskt inte för mig har gjort ett dyft praktisk skillnad kan de inte förstå, för de har ju nu gjort allt de kan......
Så för att summera:
Att av praktiska administrativa skäl "klumpa ihop" olika typer av problematik i diagnoskriterium är helt ok. Så länge inte insatserna styrs av samma kriterium...
Kanske halkade "lite" off topic. Men jag anser att det centrala måste vara individens behov och inte vilken diagnos man "råkar" få.
De finns individer som gått igenom ett antal diagnoser genom åren och utifrån dessa fått olika behandlingar och även olika hjälpinsatser. Detta är bevis nog för mig att insatserna styrs mer av diagnos än behov, vilket strider mot lagen som säger att behovet skall styra insatsen... Tyvärr verkar det som detta är en verklighet som inte finns i politikernas ögon och man kan ju inte rätta till ett problem som inte finns....
Har jag missuppfattat något så är jag tacksam om jag kan bli informerad om detta. Detta är som sagt min personliga syn/ uppfattning och inget som är vetenskaplig grundat.
Frågor synpunkter är alltid välkomna.
Ha det så bra det bara går!
Gersa
@Gersa, jag känner väl igen mig i det du skriver (inte bara i den här tråden).
Vi här genom åren som forumet funnits upptäckt att det finns minst lika många varianter av Asperger slm det finns diagnostiserade forumister, dvs vi är alla unika individer med våra specifika problem, ändå finns det massor med likheter i hur problemen yttrar sig. Jag här ingen medicinering (trots att jag även fått diagnoserna ADHD och bipolär), jag klarar mig utan mycket tack vare detta forum som hjälpt mig att förstå mig själv och som håller mig kvar i nuet när jag mår som sämst.
Jag har bara hittat en enda LSS-åtgärd som jag har nytta av, tandvårdskortet som ger mig tandvård med högkostnadsskydd (är du intresserad av det så finns det trådar om det), inga andra insatser kan hjälpa mig i dagsläget men kanske skulle kunnat göra nytta tidigare (långt innan jag fick diagnosen).
Jag skulle definitivt inte vilja vara utan min Asperger, men det hade varit bra om jag fått chansen att lära känna mig själv och hur jag fungerar (och framför allt hur jag styr mig själv till att fungera) 30 år tidigare då jag flyttade hemifrån. Nu är situationen som den är, fattig, skulder, arbetslös och lever på soc, men jag ser en väg ur detta som jag slagit in på, det kan ta allt mellan tre till tio år eller längre (kanske även kortare) innan jag är skuldfri och kan skapa det liv jag egentligen alltid velat leva.
Vi här genom åren som forumet funnits upptäckt att det finns minst lika många varianter av Asperger slm det finns diagnostiserade forumister, dvs vi är alla unika individer med våra specifika problem, ändå finns det massor med likheter i hur problemen yttrar sig. Jag här ingen medicinering (trots att jag även fått diagnoserna ADHD och bipolär), jag klarar mig utan mycket tack vare detta forum som hjälpt mig att förstå mig själv och som håller mig kvar i nuet när jag mår som sämst.
Jag har bara hittat en enda LSS-åtgärd som jag har nytta av, tandvårdskortet som ger mig tandvård med högkostnadsskydd (är du intresserad av det så finns det trådar om det), inga andra insatser kan hjälpa mig i dagsläget men kanske skulle kunnat göra nytta tidigare (långt innan jag fick diagnosen).
Jag skulle definitivt inte vilja vara utan min Asperger, men det hade varit bra om jag fått chansen att lära känna mig själv och hur jag fungerar (och framför allt hur jag styr mig själv till att fungera) 30 år tidigare då jag flyttade hemifrån. Nu är situationen som den är, fattig, skulder, arbetslös och lever på soc, men jag ser en väg ur detta som jag slagit in på, det kan ta allt mellan tre till tio år eller längre (kanske även kortare) innan jag är skuldfri och kan skapa det liv jag egentligen alltid velat leva.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor