Hur ligger det till med läkarsekretessen?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur ligger det till med läkarsekretessen?

Inläggav Lime » 2008-11-04 19:38:43

Vad är det för regler som gäller vid läkarsekretess?
Står det i vanliga läkarjournaler att man har AS ewller ligger den uppgiften under speciell sekretess?
Kan tex läkarna vid en vårdcentral se om man har AS i journalerna om man inte själv har talat om det?
kan man få bort denna markering isåfall?
Hur , varför och vem kan få tillgång till ens journaler både somatiska och psykiatriska? någon som har koll på läget?
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 16:33:00, redigerad totalt 1 gång.
Lime

Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-04 19:50:31

Socialstyrelsens hemsida borde vara den sida som specifiserar hur reglerna ser ut.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:33:00, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Re: Hur ligger det till med läkarsekretessen?

Inläggav HellviHumle » 2008-11-04 23:06:22

Lime skrev:Vad är det för regler som gäller vid läkarsekretess?
Står det i vanliga läkarjournaler att man har AS ewller ligger den uppgiften under speciell sekretess?
Kan tex läkarna vid en vårdcentral se om man har AS i journalerna om man inte själv har talat om det?
kan man få bort denna markering isåfall?
Hur , varför och vem kan få tillgång till ens journaler både somatiska och psykiatriska? någon som har koll på läget?

Tycker du att det spelar någon roll om det står där?
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:33:00, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle

Anslöt: 2008-09-24

Inläggav Charley? » 2008-11-05 13:50:47

Din diagnos finns i din akt hos den läkare som gjorde utredningen (eller möjligtvis, om det inte var din ordinarie läkare, din läkare).

Vårdcentralen kan inte få tillgång till dessa journaler utan att tillfråga dig, eftersom de inte tillhör samma del av vårdapparaten (allmänvård/psykiatrri). Du får skriva under ett dokument om att det är okay att vårdcentralen begär ut journalerna.

Jag är ganska säker på att de flesta ställen har en journal för varje patient, och inte en extra, med diagnos, som har "speciell sekretess". Alla journaler har sekretess, och det krävs underskrift från dig för att någon ska få tillgång till dem.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:33:00, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2008-11-05 13:52:44

Ja, just det. Du har en journal på varje ställe du har varit. Har du varit hos två psykiatrer har du en hos den ena och en hos den andra. Journaler hålls till avdelningen där man fått behandling. Vårdcentralen har en egen journal för dig, där enbart de du sagt på vårdcentralen, de undersökningar som gjorts och deras resultat osv, finns med.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:33:00, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav 23 » 2008-11-05 14:04:20

ang läkarsekretessen så normalt får inte en läkare yppa det som står i en journal till någon annan utan patientens medgivande , eller ev om det är något som hotar patientens liv/hälsa om läkaren inte pratar visar journal innehållet för någon beröd person tex annhöriga osv.

Men det är inte att lita på att läkare osv håller sin läkarsekretess.

som ex så skrev någon knäppgök till psykolog konsult på akademiska sjukhuset i min journal att jag ev hade misstänkt nedsatt intellektuell kapacitet , vilket de sedan lämnade ut till AF utan mit medgivande.

dvs så mycket var läkarsekretessen värd , iallafall på akademiska sjukhuset.

" det annkommer inte på mig att bedömma om det var fel att lämna ut uppgifterna till AF" tyckte professorn på akademiska ang det hela!

socialstyrelsen gillade inte det hela , utan makulerade hela min journal på akademiska sjukhuset ang neurologisk utredning.

så det varierar lite beronde på vilka man har med att gör , normalt så följer läkare läkarsekretessen , men det finns alltid läkare som det inte går att lita på!

ang läkarsekretess på tex hc så , kan man nog lita på att de håller läkarsekretessen , men som sagt var det finns personer som inte borde jobba innom hälso - sjukvård och som bryter läkarsekretess regler,
Senast redigerad av 23 2011-05-04 16:33:00, redigerad totalt 1 gång.
23

Anslöt: 2008-02-02

Inläggav DodeN » 2008-11-05 15:54:41

Min abetsterapeut kunde se att jag gick hos psyk och träffade en annan arbetsterapeut där. Då sa hon att hon kunde läsa journalerna från psyk utan att behöva tillstånd.

Hon var väldigt otrevlig person och jag ställde massa krav på henne och primärvården och då skulle de ha ett samordningsmöte om mig och ville veta alla läkare och liknande som jag hade kontakt med. Då glömde jag psykkontakterna eftersom jag itne tyckte min ADHD hade med mitt rörelsehinder att göra. Då kläckte hon ur sig att jag inte skulle ljuga för hon kunde se alla mina journaler.

Vet inte om hon faktiskt kunde läsa dem eller bara se att jag gått på psyk. Men bara det tycker jag är helt fel att man kan göra på datorjournaler.

Jag har ett rörelsehinder som utreds och så fort läkarna på vårcentralen kollar och ser att jag har kontakt med psyk så blir jag klassad som idiot. Utan att de vet vad jag gjort på psyk. Så jag vet inte om man kan gå in och läsa eller bara få en lista på kontakter.

Senaste läkaren bad om tillstånd för att kunna se prover och liknande saker men då räckte det att jag sa ja så klickade han i en ruta och allt kom upp. så något skriftligt behövdes inte för att se provsvar kanske är det samma med psykjournaler. Vet inte.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 16:33:00, redigerad totalt 1 gång.
DodeN

Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Sam » 2008-11-05 17:17:18

En länk som kanske ger en del svar.
http://www.socialstyrelsen.se/Amnesord/ ... yheter.htm
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Återgå till Aspergare och vården

Logga in