Monologer som missuppfattas av NT som dialoger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav uniqueNr5 » 2008-10-31 1:07:15

Charley? skrev:
uniqueNr5 skrev:Jag är naturligtvis konstig, har jag sagt något annat?
och det är naturligtvis väldigt naturligt att tro att man är tilltalad när någon läser upp en dikt för sig själv ;).
Om jag skulle sjunga litegrann i en korridor när jag går förbi dig.
Skulle du då tro att jag specifikt sjunger för dig kanske? Situationen, var nämligen mer åt det hållet.
Personligen brukar jag inte per default anta att folk tilltalar mig så fort de öppnar käften, såvida jag inte får signaler,verbala eller ickeverbala, att jag är tilltalad. Jag tycker däremot fortfarande att situationen var komisk.
Konstigt nej, komiskt ja.

Det är skillnad på att sjunga och prata. Småsjunga för sig själv är ganska vanligt. Men att gå omkring och prata i normal samtalston och sedan tycka att NTs missuppfattar dig för att de tror att du pratar med dem, det är bara flummigt.

Jag förstår inte vart du vill komma med tråden. Om du inte vill att folk ska tro att du pratar med dem (alternativt är galen) så sätt på dig en handsfree om du ska hålla monologer för dig själv.

Du ute och cyklar. Du var inte där och tror att du kan uttala dig om situationen. Att jag pratade i normal samtalston har du bestämt dig för ser jag? Jag hade kunnat citera rader ur någon artikel för mig själv.Är man inte tilltalad så är det lite långsökt att känna sig träffad såvida inte innehållet gör det. Nu va det inte så. Utan jag citerade en abstrakt dikt för mig själv. Flummigt visst. Konstigt visst. Jag är konstig i många bemärkelser och stolt är över det ;)

Vi behöver mer monologer i det här landet. ;)
Handsfree's kan överlåtas till de som inte vågar hålla monologer i rädsla för missförstånd.

Det här behöver naturligtvis inte ens ta på allvar förresten. Men fortsätt gärna.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 16:28:28, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5

Anslöt: 2007-07-29

Inläggav jonsch » 2008-10-31 1:10:43

Jag gillar signaturen, unique! Den hr litet att göra med vad trådämnet utvecklats till. Vill jag gärna påstå.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:28:28, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-31 2:47:57

uniqueNr5 skrev:
Charley? skrev:Det är skillnad på att sjunga och prata. Småsjunga för sig själv är ganska vanligt. Men att gå omkring och prata i normal samtalston och sedan tycka att NTs missuppfattar dig för att de tror att du pratar med dem, det är bara flummigt.

Du ute och cyklar. Du var inte där och tror att du kan uttala dig om situationen. Att jag pratade i normal samtalston har du bestämt dig för ser jag? Jag hade kunnat citera rader ur någon artikel för mig själv.Är man inte tilltalad så är det lite långsökt att känna sig träffad såvida inte innehållet gör det. Nu va det inte så. Utan jag citerade en abstrakt dikt för mig själv. Flummigt visst. Konstigt visst. Jag är konstig i många bemärkelser och stolt är över det ;)

Att tala högt för sig själv är något som många människor har lärt sig att till varje pris undvika och uppfattar som en otänkbar handling för sin egen del. Om en sådan person går förbi någon som läser upp en dikt för sig själv så borde dennes naturliga reaktion faktiskt vara att "den där konstiga typen" försöker tala med mig.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav nano » 2008-10-31 3:12:29

Hmm, varför borde det vara den anturliga reaktionen?
Antagligen ser denne att läsaren läser.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:28:28, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-31 12:49:13

nano skrev:Hmm, varför borde det vara den anturliga reaktionen?
Antagligen ser denne att läsaren läser.

Förlåt, fel ordval. Det handlade väl om att recitera en dikt ur minnet om jag förstod det rätt?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Charley? » 2008-10-31 13:21:39

uniqueNr5 skrev:Du ute och cyklar. Du var inte där och tror att du kan uttala dig om situationen. Att jag pratade i normal samtalston har du bestämt dig för ser jag? Jag hade kunnat citera rader ur någon artikel för mig själv.Är man inte tilltalad så är det lite långsökt att känna sig träffad såvida inte innehållet gör det. Nu va det inte så. Utan jag citerade en abstrakt dikt för mig själv. Flummigt visst. Konstigt visst. Jag är konstig i många bemärkelser och stolt är över det ;)

Vi behöver mer monologer i det här landet. ;)
Handsfree's kan överlåtas till de som inte vågar hålla monologer i rädsla för missförstånd.

Det här behöver naturligtvis inte ens ta på allvar förresten. Men fortsätt gärna.

Du startar en tråd om en situation, och när någon kommenterar någonting så svarar du med "du var inte där och tror att du kan uttala dig om situationen"? Startar man en tråd så har man inbjudit till att få andras synpunkter på det man skrivit. Eller anser du att alla som skrivit i tråden har missuppfattat dig, för att du egentligen skrev för dig själv? Egentligen var det kanske en monologtråd? Gudars skymning.

Om du anser att jag missuppfattat situationen vore det konstruktivt om du försökte beskriva den tydligare, istället för att bara upprepade gånger säga "du har missuppfattat" eller "så var det inte alls" eller "det har du bara antagit", för då tvingar du mig att gissa mig fram. Beskriv situationen utförligt istället (och gärna från början) så kan missförstånd undvikas.

Det fetmarkerade: Ditt språk håller inte ihop så bra i ovanstående inlägg. Den fetmarkerade meningen har jag svårt att förstå. Jag förstår "är man inte tilltalat så är det lite långsökt att känna sig träffad", men vad menar du med "såvida inte innehållet gör det"? Såvida inte innehållet gör vad? Vilket innehåll?

Du skrev så här i trådstarten:
"men jag kommer ibland på mig själv i någon sorts "monolog kommunikation" där jag 1 håller något sorts föredrag/föreläsning angående något ämne som intresserar mig eller bara mina inre tankevärldar i något avseende. Problemet infinner sig när 2 individerna som fungerar som mottagare för denna information missuppfattar det hela som en dialog och tror att de är tilltalade och inberäknade i det som sägs, 3 vilket naturligtvis inte är fallet."
1. Att "hålla föredrag/föreläsning" innebär per definition att man har åhörare, alltså att man befinner sig i en situation där personer förväntas lyssna på vad man säger.
2. Vad menar du med "individerna som fungerar som mottagare för denna information"? Vilka är dessa?
3. Punkt 1 och punkt 2 indikerar att det finns personer i din närhet när du pratar och att dessa tagit emot informationen du framfört. På vilket sätt är det självklart, när du inte sagt någonting om det, att det handlar om en monolog?

Hur ser de här sitiuationerna ut? Sitter du ner vid ett bord där andra sitter? Är du i ett klassrum där andra är? Går du i en korridor utan någon jämte dig, men med folk runtomkring dig? Sitter du på en buss med en annan passagerare jämte dig?

Och, eftersom jag tydligen hade fel i att du använde dig av normal samtalston: vad använder du dig av för samtalston?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Re: Monologer som missuppfattas av NT som dialoger

Inläggav Ganesh » 2008-10-31 13:21:59

uniqueNr5 skrev:Jag vet inte "hur ni gör" ibland, men jag kommer ibland på mig själv i någon sorts "monolog kommunikation" där jag håller något sorts föredrag/föreläsning angående något ämne som intresserar mig eller bara mina inre tankevärldar i något avseende. Problemet infinner sig när individerna som fungerar som mottagare för denna information missuppfattar det hela som en dialog och tror att de är tilltalade och inberäknade i det som sägs, vilket naturligtvis inte är fallet. Det hela är lite fascinerande nu när jag kontemplerar det hela i efterhand. Det har ibland gott så långt att personerna ifråga tror att de är i någon sorts konflikt med mig, trots att jag inte ens upplever att det är en dialog som äger rum. En sådan enkel grej som att känna sig tilltalad(ta åt sig) är nog knappast NT-specifikt men på vilket sätt detta görs kan nog ofta innebära missförstånd från, ja i detta fall faktiskt, de så "socialt begåvade" och "kommunikationsmässigt förståndiga" NT-nar... ja nu gillar ju egentligen inte denna partitionering AS vs NT osv.. men för enkelhetens skull blir det ju tydligare (om det går att vara mer diffus än jag)...
För att sammanfatta.
Det talas mycket om hur AS missuppfattar NT. Låt oss vända på steken och begrubbla (och eventuellt diskutera) olika missförstånd/situationer där NT:s missförstår AS.
Vad är era tankar kring detta?

Om man är en grupp som samlats av någon anledning är det faktiskt vanligt att man kommunicerar med varandra. Om någon säger något är det rimligt att anta att det är frågan om kommunikation, dialog. Dvs någon vill säga något TILL (åtminstone) en annan person i gruppen.

Om däremot alla utom en ägnar sig åt ömsesidig kommunikation, mens denna enda håller monologer, blir situationen konstig, kanske kaotisk.

Detta gäller oavsett om man befinner sig på eller vid sidan om autismspekrat.

Innan mobiltelefoner och handsfree fanns så var det (nästan) bara människor som hallucinerade som offentligt pratade med sig själv. De pratade alltså med sina röster. Att offentligt prata med röster som ingen annan hör är ... ovanligt. Det är inget konstigt i att vanligt folk tycker att det är mycket märkligt, kanske skrämmande.

I det perspektivet är det orimligt att förvänta sig att vanligt folk inte reagerar på att människor pratar, till synes, med någon som inte finns.

Men det har ingenting alls att göra med skillnader mellan AS och NT.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav Charley? » 2008-10-31 13:22:24

weasley skrev:Jag bryr mej inte så mycket om såna här såssiala komplikationer (haha, inte konstigt att jag är omöjlig egentligen) - om någon envisas med att perkulatorn inte styrs av en termostat skulle jag bara fråga "och hur tror du den vet när den ska stänga av sej då?".

Det heter perkolator.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-31 13:51:46

Charley? skrev:
weasley skrev:Jag bryr mej inte så mycket om såna här såssiala komplikationer (haha, inte konstigt att jag är omöjlig egentligen) - om någon envisas med att perkulatorn inte styrs av en termostat skulle jag bara fråga "och hur tror du den vet när den ska stänga av sej då?".

Det heter perkolator.

Fast oomkullrunkeligen så stavar de flesta fel på det ordet.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2008-10-31 16:01:09

För 2 dagar sedan visste jag inte ens att ordet perkolator fanns.
Som jag fattat det så är det en kaffekokare, inget annat.
Eller?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:28:28, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav weasley » 2008-10-31 17:24:17

Bror Duktig skrev:
Charley? skrev:

Det heter perkolator.

Fast oomkullrunkeligen så stavar de flesta fel på det ordet.

Ja, uppenbarligen tom jag!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:28:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Emma » 2008-11-02 18:54:31

weasley:
Felaktiga fakta är fan värre än att folk tycker man är märklig. Jag skulle hellre ta att folk trodde jag var konstig än att folk trodde jorden var rund - som en pannkaka.

Jag kan göra så där mot vem som helst var som helst vilket nog kan få mej att ses som märklig av andra och skapar osämja riktit mot mej även om jag gör det av välmening... jag vill ju inte att de ska sitta och proppa sej fulla med felaktigheter... så jag håller verkligen med dej, man måste ju stäcka upp folk ibland :D

Allmänt råd i detta , håll aldrig monolog riktat mot en polis, man kan hamna i finkan i ett par timmar även om man har rätt :-D
Emma

Anslöt: 2008-06-13

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in