Kan arbetsförmedlingen... (förmedla utredning)
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Kan arbetsförmedlingen... (förmedla utredning)
Nån dom känner till om Arbetsförmedlingen har nåt inflytande och kan rekommendera sjukvården att göra en utredning för t.ex AS?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:31:16, redigerad totalt 1 gång.
I Helsingborg, för några månader sedan, var jag på nåt möte med FK och AF.
Hon från AF hade en del år arbetat i ett projekt med människor som fått diagnos i vuxen ålder.
Detta projekt hade dock lagts ned av borgarna i Januari i år.
Intressant är, att hon även berättade, att fram tills i Januari i år, hade AF möjlighet att själva köpa utredningar!!!
Lite sent att få den infon nu, men faktum är, att AF i Hbg skickade den sista på utredning i Januari...
Mötet med dem, för mig, resulterade dock i att FK hittade ett sätt att komma runt detta stopp, som gäller även för dem, och skickade mig på Neuropsykologisk utredning, utförd av proffs och inte öppenpsykiatrin - och vips! - en vecka senare hade jag diagnos PÅ PAPPER, samt uppstolpat all tänkbar hjälp de anser mig behöva =)
Så Moggy, svaret är både ja och nej...
En sak är säkert iallafall - det lönar sig att fråga AF där man bor, men även FK.
Dom kan inte rekommendera psykiatrin, men dom kan skicka dig på privat utredning.
Hon från AF hade en del år arbetat i ett projekt med människor som fått diagnos i vuxen ålder.
Detta projekt hade dock lagts ned av borgarna i Januari i år.
Intressant är, att hon även berättade, att fram tills i Januari i år, hade AF möjlighet att själva köpa utredningar!!!
Lite sent att få den infon nu, men faktum är, att AF i Hbg skickade den sista på utredning i Januari...
Mötet med dem, för mig, resulterade dock i att FK hittade ett sätt att komma runt detta stopp, som gäller även för dem, och skickade mig på Neuropsykologisk utredning, utförd av proffs och inte öppenpsykiatrin - och vips! - en vecka senare hade jag diagnos PÅ PAPPER, samt uppstolpat all tänkbar hjälp de anser mig behöva =)
Så Moggy, svaret är både ja och nej...
En sak är säkert iallafall - det lönar sig att fråga AF där man bor, men även FK.
Dom kan inte rekommendera psykiatrin, men dom kan skicka dig på privat utredning.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 16:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kan arbetsförmedlingen...
Moggy skrev:Nån dom känner till om Arbetsförmedlingen har nåt inflytande och kan rekommendera sjukvården att göra en utredning för t.ex AS?
Tja. Jag fick min utredning efter att en psykolog på AF rekommenderat det, men utredningen skedde hos privat psykolog och AF eller soc betalade.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:31:16, redigerad totalt 1 gång.
vart hittar man en sådan privat psykolog då ?
så att jag kan få en utredning via remiss från min husläkare .
De arbetspsykologer jag hitills har träffat på innom Gävleborgs län har inte varit någo snälla , den ena stämplade mig med gör mycke saker och jag fick arbetspröva på ett värdelöst ställe , där man typ fick skäll om man råkade spilla ute lite kaffe osv , kändes mer som instutition .
den andra arbetspsykologen som jag kommer ihåg , satt å skrattade åt mig och hånade mig , då jag ville ta bort det som arbetspsykolog nr 1 hade skrivit.
så AF Gävleborg Hatar jag regält .
men jag skulle behöva få tag på en privat psykolog för att få hjälp ang asperger problematik .
frågan är vart man hittar någon ?
De arbetspsykologer jag hitills har träffat på innom Gävleborgs län har inte varit någo snälla , den ena stämplade mig med gör mycke saker och jag fick arbetspröva på ett värdelöst ställe , där man typ fick skäll om man råkade spilla ute lite kaffe osv , kändes mer som instutition .
den andra arbetspsykologen som jag kommer ihåg , satt å skrattade åt mig och hånade mig , då jag ville ta bort det som arbetspsykolog nr 1 hade skrivit.
men jag skulle behöva få tag på en privat psykolog för att få hjälp ang asperger problematik .
Senast redigerad av 23 2011-05-04 16:31:16, redigerad totalt 1 gång.
23 skrev:vart hittar man en sådan privat psykolog då ?
Husläkare brukar ha sina kontakter så du kommer till en lämplig för dig psykolog.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kan arbetsförmedlingen...
Moggy skrev:Nån dom känner till om Arbetsförmedlingen har nåt inflytande och kan rekommendera sjukvården att göra en utredning för t.ex AS?
Jag vet att i Stockholm har man ett helt ställe med arbetspsykologer som utreder allt möjligt t ex dyslexi och AS. Känner två stycken som är helt nöjda med deras arbete.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor