Tankar runt träffar i Sthlm med omnejd
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Tankar runt träffar i Sthlm med omnejd
Idag har vi ett ganska stor utbud av träffar i Sthlms trakten.
Jag har under hösten gått och funderat över hur man skulle kunna förändra upplägget runt tillfällena för träffarna. Har märkt att det är lite olika personer som kommer på de olika typerna av träffarna .
Just nu ser det ut så här:
Diskussionsgrupp + middag på Vasa´s för de som vill 2 gånger i månaden.
Tacos träff 1 gång i månaden.
Tullingträff 1 gång i månaden.
Sporadiska träffar i Uppsala
Min tanke inför framtiden är att diskussiongruppens träffar bara skulle vara en gång i månaden. Där vi bara träffas och pratar om ett förutbestämt ämne. Onsdagar mellan kl 19.00 -21.00. Kanske kan man annordna fika till självkostnads pris (obs! ingen middags träff i samband med mötet)
Träff på Vasa´s fr kl 19.00 tex sista tisdagen i varje månad. Här kan man välja om man bara vill ta något att dricka eller äta en bit mat från menyn eller TexMex buffén.
Och så Pemer träff i Tullinge (i dagsläget 1gång i månaden)
Att med andra ord låta middagsdelen i samband med diskussionsgruppens träffar, bli ett separat tillfälle en gång i månaden istället.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha respons på det här med:
Hur ofta är det rimligt att anordna träffar?
Hur ofta kan du tänka dig att gå på träff?
Hur viktigt är det att det kommer många på träffen?
Vad avgör om du orkar och vill gå på en träff?
Eller kanske tycker du att det är bra som det är nu.
Skriv och berätta hur du tänker och önskar runt detta med alla träffar i Sthlm med omnejd.
Jag har under hösten gått och funderat över hur man skulle kunna förändra upplägget runt tillfällena för träffarna. Har märkt att det är lite olika personer som kommer på de olika typerna av träffarna .
Just nu ser det ut så här:
Diskussionsgrupp + middag på Vasa´s för de som vill 2 gånger i månaden.
Tacos träff 1 gång i månaden.
Tullingträff 1 gång i månaden.
Sporadiska träffar i Uppsala
Min tanke inför framtiden är att diskussiongruppens träffar bara skulle vara en gång i månaden. Där vi bara träffas och pratar om ett förutbestämt ämne. Onsdagar mellan kl 19.00 -21.00. Kanske kan man annordna fika till självkostnads pris (obs! ingen middags träff i samband med mötet)
Träff på Vasa´s fr kl 19.00 tex sista tisdagen i varje månad. Här kan man välja om man bara vill ta något att dricka eller äta en bit mat från menyn eller TexMex buffén.
Och så Pemer träff i Tullinge (i dagsläget 1gång i månaden)
Att med andra ord låta middagsdelen i samband med diskussionsgruppens träffar, bli ett separat tillfälle en gång i månaden istället.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha respons på det här med:
Skriv och berätta hur du tänker och önskar runt detta med alla träffar i Sthlm med omnejd.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Verkar jättevettigt att diskutera det här. Både Inger och du hade mycket viktiga synpunkter i tråden om min senaste träff i lördags.
Det är ju en viktig poäng om det är så att många inte kommer iväg på någonting alls, om det finns för mycket att välja på. Och det verkar nog som en ganska rimlig tolkning att det blir lite så för många.
Så om det kunde påverka saker i en bättre riktning om jag t ex sovrar lite med mina träffar hos mig, så får jag naturligtvis vara mottaglig för det.
Ska bli intressant att se vad den här diskussionen kan komma fram till!
Det är ju en viktig poäng om det är så att många inte kommer iväg på någonting alls, om det finns för mycket att välja på. Och det verkar nog som en ganska rimlig tolkning att det blir lite så för många.
Så om det kunde påverka saker i en bättre riktning om jag t ex sovrar lite med mina träffar hos mig, så får jag naturligtvis vara mottaglig för det.
Ska bli intressant att se vad den här diskussionen kan komma fram till!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Vet ej hur det är för andra så jag avstår från att svara.
Max en gång i månaden, då jag dels har två barn, massor av möten kring dem och en del träffar för aspie-föräldrar genom annat forum, plus kompisar och vänner. Och så vill jag ha mycket tid på egen hand, vilket verkar vara det svåraste att få till.
Inte så jätte. Mycket viktigare är VEM som kommer.
Dagsformen, vem som kommer, om det är ett allmänt samkväm eller man gör nåt särskilt nån särskild stans. Mest dagsformen och hur mycket annat jag varit TVUNGEN att bevista.
Sen vill jag inte känna av några krav, så är det för få personer orkar jag inte, för då känner jag att jag måste vara trevlig, och det pallar jag inte. Det låter knäppt, men så är det. Är det många där så kan jag vara så trevlig som jag orkar mot nån och sen bara vila i att vara där.
Har ingen direkt åsikt. Har inte satt mig in i hur det är med tillgången, eftersom jag inte saknar möjlighet till sociala kontakter utan "bara" sett det här som en möjlighet att träffa andra aspisar, och det har fått stå tillbaks, eftersom det varit så galet mkt annat.
Vet ej hur det är för andra så jag avstår från att svara.
Max en gång i månaden, då jag dels har två barn, massor av möten kring dem och en del träffar för aspie-föräldrar genom annat forum, plus kompisar och vänner. Och så vill jag ha mycket tid på egen hand, vilket verkar vara det svåraste att få till.
Inte så jätte. Mycket viktigare är VEM som kommer.
Dagsformen, vem som kommer, om det är ett allmänt samkväm eller man gör nåt särskilt nån särskild stans. Mest dagsformen och hur mycket annat jag varit TVUNGEN att bevista.
Sen vill jag inte känna av några krav, så är det för få personer orkar jag inte, för då känner jag att jag måste vara trevlig, och det pallar jag inte. Det låter knäppt, men så är det. Är det många där så kan jag vara så trevlig som jag orkar mot nån och sen bara vila i att vara där.
Har ingen direkt åsikt. Har inte satt mig in i hur det är med tillgången, eftersom jag inte saknar möjlighet till sociala kontakter utan "bara" sett det här som en möjlighet att träffa andra aspisar, och det har fått stå tillbaks, eftersom det varit så galet mkt annat.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:30:27, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Re: Tankar runt träffar i Sthlm med omnejd
Vet ej hur det är för andra men jag har inget emot att det finns fler träffar att välja mellan.
För mig personligen fungerar nog inte oftare än någon gång per månad.
För mig är det viktigt att det är fler än 4-5 stycken, så jag kan försvinna i mängden och slippa vara i fokus om jag inte orkar.
Hur många som kommer och hur jag mår den dagen.
Är för ny för att kunna besvara frågan.
Vet ej hur det är för andra men jag har inget emot att det finns fler träffar att välja mellan.
För mig personligen fungerar nog inte oftare än någon gång per månad.
För mig är det viktigt att det är fler än 4-5 stycken, så jag kan försvinna i mängden och slippa vara i fokus om jag inte orkar.
Hur många som kommer och hur jag mår den dagen.
Är för ny för att kunna besvara frågan.
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 16:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Hej.
Jag har inte varit med på någon träff på jättelänge.
Det har inte passat i mitt schema (försöker ta körkort och har varit ute och rest). Sen tar det för många timmar av en dag att ta sej in till Stockholm. Tappar för mycket energi av pendeln. Att säga att jag "hatar" pendeln är att uttrycka sej milt.
Går på Habträffar varannan vecka i min hemstad. Det går. Synd bara att inte fler kommer dit. Just nu, i bästa fall, blir vi 3 kvinnor varje gång.
Träffarna på onsdagar tog för mycket energi. Åka pendeln vid halv fem och komma hem 22 blev för jobbigt i längden.
Skulle ju kunna anårdna träffar i min hemstad. Men jag skulle inte palla med dom förväntningar som skulle vara på mej då. Vill heller inte släppa in vem som helst i min lägenhet.
Synd att jag inte har några vänner. Men det får jag leva med. Jag önskar mest att det fanns någon i min hemstad som ville göra saker ihop.
Jag har inte varit med på någon träff på jättelänge.
Det har inte passat i mitt schema (försöker ta körkort och har varit ute och rest). Sen tar det för många timmar av en dag att ta sej in till Stockholm. Tappar för mycket energi av pendeln. Att säga att jag "hatar" pendeln är att uttrycka sej milt.
Går på Habträffar varannan vecka i min hemstad. Det går. Synd bara att inte fler kommer dit. Just nu, i bästa fall, blir vi 3 kvinnor varje gång.
Träffarna på onsdagar tog för mycket energi. Åka pendeln vid halv fem och komma hem 22 blev för jobbigt i längden.
Skulle ju kunna anårdna träffar i min hemstad. Men jag skulle inte palla med dom förväntningar som skulle vara på mej då. Vill heller inte släppa in vem som helst i min lägenhet.
Synd att jag inte har några vänner. Men det får jag leva med. Jag önskar mest att det fanns någon i min hemstad som ville göra saker ihop.
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 16:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Något jag saknar angående träffarna är kortfattad rapport om träffen så att de som aldrig varit på en träff och som mycket lätt kan ange 1000-tals med skäl för att inte gå på en träff kan få en chans att bilda sig en uppfattning om hur en träff kan gestalta sig. Jag tror att detta är viktigt om man vill få nya att våga komma. För egen del är det viktigt pga stor osäkerhet i sociala miljöer. Det krävs också stor empati av träffanordnaren att förstå att så är fallet och det är väl också en del av problemet kan jag misstänka.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 16:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald skrev:
Något jag saknar angående träffarna är kortfattad rapport om träffen så att de som aldrig varit på en träff och som mycket lätt kan ange 1000-tals med skäl för att inte gå på en träff kan få en chans att bilda sig en uppfattning om hur en träff kan gestalta sig
Alla har vi olika funderingar omkring en träff, även rädslan och osäkerheten kan se olika ut, beroende på vem man är och hur tidigare erfarenheter ser ut.
Men jag ska ändå försöka ge en bild av hur de olika träffarna som jag har eller har deltagit i ser ut i stora drag, men vad som händer under träffen beror också på vilka som kommer.
Diskussionsgruppen:
Vi träffas varannan onsdag mellan 19.00 - 20.30.
Vi håller till i ett klass rum, på Matteus skola. det brukar vara mellan 12 till 15 personer på träffarna, men det händer att vi blir fler.
Mötet startar med ett kort presentations varv, En del berättar lite mer om sig själva andra väljer att bara säga sitt förnamn.
Vi har ett förutbestämt ämne som vi startar med, men det händer ofta att ämnet utvecklar sig i olika riktningar, med andra ord vi pratar om allt möjligt som rör vår diagnos och vad den innebär i våra vardagsliv, både på gott och ont.
Efter mötet så brukar de som vill följa med till Vasa´s som är en restaurang vid Odenplan. Här brukar de flesta äta en sen middag eller ta något och dricka. Det finns inget förutbestämt ämne att prata om, utan vi snackar om allt möjligt, som känns angeläget för oss. Var och än betalar själv sin nota. Och går när man vill och känner att man vill hem.
Tacos träffarna:
Till dessa träffar krävs föranmälan eftersom det brukar vara rätt fullsatt. trots detta är det en lugn miljö.
Vi brukar mötas på Odenplan. Sedan går vi tillsamman till Vasa`s för en gemensam middag. Men det händer att någon kommer lite senare och kommer direkt till Vasa`s.
En del beställer mat från den ordinarie menyn, andra väljer att äta TexMex buffén. Vi brukar sitta vid ett långbord, längst in i restrangen. här vid vårt bord kan det bli trångt. Sista träffen i tisdags var vi 15 st, om jag inte räknade fel.
Var och än stannar så länge den har lust.
Övriga träffar:
Har bara varit på en Tullingträff hos Pemer. Vad jag förstår så växlar antalet besökare. när jag var där var vi många. vi valde själva vad vi ville äta och dricka. En del beställde pizza. För övrigt så snackade vi om allt mellan himmel och jord ungefär som här på forumet.
Rent allmänt:
En del är bara tysta och lyssnar på träffarna, andra pratar desto mer. Men båda sätten är tillåtna.
En del hittar en livskamrat och andra kanske hittar nya vänner.
Hur mycket man får ut av en träff handlar till slut om, vad du som deltagare gör för egen del för att trivas med situationen. Ibland måste man spränga sin egen gräns för att komma vidare.
Att pröva en träff är ett sätt. Upptäcker man att detta är inget för mig, så är det ok att avbryta sin närvaro och gå hem, med en erfarenhet rikare
Till slut:
Jag kommer aldrig att föra vidare vad som sägs eller händer på de olika träffarna, eftersom jag anser att vi har en moralisk tystnadsplikt mot varandra.
Bra beskrivningar, Sam.
Förutom av Vasa's, som ju är allt annat än lugnt. Jag upplever ljudnivån där som ovanligt hög, trots att de inte har nån musik, och då är jag ändå inte så ljudkänslig som jag varit tidigare. Lite känsla av fullsatt skolmatsal med allt sorl och den öppna planlösningen. Att få sitta vid väggen som nu i tisdags gjorde det dock mer uthärdligt. Brukar ni förbeställa det bordet eller hade ni bara tur den här gången?
Förutom av Vasa's, som ju är allt annat än lugnt. Jag upplever ljudnivån där som ovanligt hög, trots att de inte har nån musik, och då är jag ändå inte så ljudkänslig som jag varit tidigare. Lite känsla av fullsatt skolmatsal med allt sorl och den öppna planlösningen. Att få sitta vid väggen som nu i tisdags gjorde det dock mer uthärdligt. Brukar ni förbeställa det bordet eller hade ni bara tur den här gången?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Allt är relativt , i detta fall syftade och utgick jag från att det inte fannas pålagda extra ljud som typ musik.
vi har ofta suttit vid detta bord. Men i Tisdag hade jag bokat det.
När vi är där efter diskssiongruppen så är vi nästan ensamma i denna del. Men då kommer vi först efter 20.30
vi har ofta suttit vid detta bord. Men i Tisdag hade jag bokat det.
När vi är där efter diskssiongruppen så är vi nästan ensamma i denna del. Men då kommer vi först efter 20.30
Tips till Sam:
* Det heter "var och en", inget annat.
* "Sista träffen i tisdags ..." om du menade att det aldrig med kommer att bli fler såna träffar så var det rätt, men jag gissar att du menade "Vid senaste träffen i tisdags ..."
*tar av petimeterhatten*
* Det heter "var och en", inget annat.
* "Sista träffen i tisdags ..." om du menade att det aldrig med kommer att bli fler såna träffar så var det rätt, men jag gissar att du menade "Vid senaste träffen i tisdags ..."
*tar av petimeterhatten*
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 16:30:27, redigerad totalt 1 gång.
För all del... just "var och en" tycktes dock vara så konsekvent att jag tycket det var värt att gnälla lite om det och så kom den andra (som i.o.f.s. är en käpphäst) med på köpet.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 16:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Inför våren har jag bestämt mig för att bara ha diskussionsgruppen 1 gång i månaden. Jag kommer att forsätta med att ha eftersnack på Vasa`s i samband med diskussiongruppens träffar.
Andledningen till förändringen är att jag börjar känna mig "sliten" och behöver trappa ner. Iaf under en period.
Det kommer att erbjudas Tacos träffar på Vasa`s som tidigare. Om det kommer att ske 1 gång i månaden eller varvat med Tullinge träffar är inte klart ännu.
Mvh
Sam
Andledningen till förändringen är att jag börjar känna mig "sliten" och behöver trappa ner. Iaf under en period.
Det kommer att erbjudas Tacos träffar på Vasa`s som tidigare. Om det kommer att ske 1 gång i månaden eller varvat med Tullinge träffar är inte klart ännu.
Mvh
Sam