Form för träffar?
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Form för träffar?
Jag satt och funderade på en sak.... vore det inte roligt om vi kunde göra några träffar i form av ett föredrag/en föreläsning från en av oss om ett intresse? Så tex kunde vi ha en träff där Pemer föreläste om släktforskning eller KS hade föredrag om pipor (jag väntar fortf på den där artikeln!).
Tanken med det är flerfaldig.
För det första skulle det ge föredragshållaren lite träning och erfarenhet i konsten att hålla föredrag.
För det andra skulle publiken vara känd av föredragshållaren så jobbighetsfaktorn borde förhoppningsvis minska en del.
För det tredje skulle det kanske kunna motivera hittills svårfångade medlemmar av forumet att förflytta sej till föredragshållandet och på så vis träffa folk.
För det fjärde skulle de som är blyga och inte vet vad de ska säga få en naturlig och självklar väg in i samtalet.
För det femte skulle de som inte vill eller orkar prata med andra ändå känna att de deltar i gemenskapen.
För det sjätte skulle åhörarna kunna lära sej något! (Aj LÖÖÖÖV lära mej saker!)
För det sjunde skulle man äntligen få ha en lång och härlig utläggning om det som intresserar en allra varmast.
För det åttonde skulle föredragshållaren kunna få vara i centrum just pga rollen som kunskapsförmedlare och inte pga hur man är/ser ut/uppför sej.
Ni kan säkert hitta fler bra saker. Jag har inte funderat så mycket över hur man ska lägga upp det. Själv tänkte jag mej att det får bli upp till var och en föredragshållare; om den vill bjuda hem folk till sin bostad eller hitta en annan lokal eller ta det i caféform eller något helt annat. Det är ju bara en tanke och ingen fast mall, liksom.
Tanken med det är flerfaldig.
För det första skulle det ge föredragshållaren lite träning och erfarenhet i konsten att hålla föredrag.
För det andra skulle publiken vara känd av föredragshållaren så jobbighetsfaktorn borde förhoppningsvis minska en del.
För det tredje skulle det kanske kunna motivera hittills svårfångade medlemmar av forumet att förflytta sej till föredragshållandet och på så vis träffa folk.
För det fjärde skulle de som är blyga och inte vet vad de ska säga få en naturlig och självklar väg in i samtalet.
För det femte skulle de som inte vill eller orkar prata med andra ändå känna att de deltar i gemenskapen.
För det sjätte skulle åhörarna kunna lära sej något! (Aj LÖÖÖÖV lära mej saker!)
För det sjunde skulle man äntligen få ha en lång och härlig utläggning om det som intresserar en allra varmast.
För det åttonde skulle föredragshållaren kunna få vara i centrum just pga rollen som kunskapsförmedlare och inte pga hur man är/ser ut/uppför sej.
Ni kan säkert hitta fler bra saker. Jag har inte funderat så mycket över hur man ska lägga upp det. Själv tänkte jag mej att det får bli upp till var och en föredragshållare; om den vill bjuda hem folk till sin bostad eller hitta en annan lokal eller ta det i caféform eller något helt annat. Det är ju bara en tanke och ingen fast mall, liksom.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
Generellt så upplever de flesta det som jobbigare att hålla föredrag inför personer de känner, eftersom dessas åsikter spelar större roll än okända människors.
Dessutom tror jag inte att det blir så jättemånga som vill komma för att lyssn på en lång utläggning om en annan persons specialintresse (jag är t ex totalt ointresserad av släktforskning, och jag trodde att det var allmän kunskap att aspies har svårt att koncentrera sig, lära sig och bry sig om saker som inte intresserar dem), dessutom skulle det troligtvis inte vara så intressant att höra någon annan prata om det specialintresse lyssnaren har heller, eftersom lyssnaren troligtvis redan vet det mesta.
Dessutom tror jag inte att det blir så jättemånga som vill komma för att lyssn på en lång utläggning om en annan persons specialintresse (jag är t ex totalt ointresserad av släktforskning, och jag trodde att det var allmän kunskap att aspies har svårt att koncentrera sig, lära sig och bry sig om saker som inte intresserar dem), dessutom skulle det troligtvis inte vara så intressant att höra någon annan prata om det specialintresse lyssnaren har heller, eftersom lyssnaren troligtvis redan vet det mesta.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
Aj lööv lära mig saker oxå så ja tack och tack för idén Weasley! Jag kan prata och berätta om hundar OM ngn har intresse för det? Men lyssnar faktiskt helst.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Det står var och en helt fritt att komma eller inte komma, föredra eller inte föredra. Precis som mondo beyondo tycker jag verkligen om att lära mej saker eller lyssna på föredrag från någon som verkligen kan och gillar sitt ämne. Även om föredraget inte behandlar mitt främsta intresse så är bara engagemanget från föredragshållaren anledning att gå dit!
Vad säger ni andra? Är alla lika negati.... nej förlåt "realistiska" som Charley?
(F'låt Charley? ta det inte personligt, jag blir bara lite trött på att folk som kallar sej realister oftast bara är pessimistiskt negativa. Jag vet att du inte har påstått dej vara något av slagen så ta det som sagt inte personligt.)
Vad säger ni andra? Är alla lika negati.... nej förlåt "realistiska" som Charley?
(F'låt Charley? ta det inte personligt, jag blir bara lite trött på att folk som kallar sej realister oftast bara är pessimistiskt negativa. Jag vet att du inte har påstått dej vara något av slagen så ta det som sagt inte personligt.)
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag inser att Charley? har en hel del poänger, men jag tycker det låter som en kul idé, i vad mån det nu skulle finnas intresse. Jag skulle kunna tänka mig att föreläsa om ett eller annat av mina intressen...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
Synd att man inte bor i Stockholmsområdet,för denna iden tycker jag är intressant.
Jag skulle kunna hålla ett föredrag om idrott eller bondfilmer eller kanske om något annat.
Jag har blivit ganska van att hålla föredrag nu.
Jag kan nog tyvärr hålla med Charle om att det kanske inte skulle komma så många på en del föreläsningar men man måste ju först testa och se hur det blir.
Jag håller oxå med om att det känns mer nervöst att prata inför personer man redan känner än inför främlingar.
Jag tror att det skulle vara en bra övning för många som annars är blyga och tystlåtna att få känna att de oxå kan uträtta något och känna sig uppskattade.
Jag skulle kunna hålla ett föredrag om idrott eller bondfilmer eller kanske om något annat.
Jag har blivit ganska van att hålla föredrag nu.
Jag kan nog tyvärr hålla med Charle om att det kanske inte skulle komma så många på en del föreläsningar men man måste ju först testa och se hur det blir.
Jag håller oxå med om att det känns mer nervöst att prata inför personer man redan känner än inför främlingar.
Jag tror att det skulle vara en bra övning för många som annars är blyga och tystlåtna att få känna att de oxå kan uträtta något och känna sig uppskattade.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Lakrits skrev:tvilling99 skrev:Jag skulle kunna hålla ett föredrag om idrott eller bondfilmer eller kanske om något annat.
Åsa Nisse-varianten eller agentvarianten? (Jag undrar verkligen)
Definitivt agentvarianten.
- tvilling99
tvilling99 skrev:Lakrits skrev:tvilling99 skrev:Jag skulle kunna hålla ett föredrag om idrott eller bondfilmer eller kanske om något annat.
Tack för svaret
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits skrev:tvilling99 skrev:Lakrits skrev:[quote="tvilling99"]Jag skulle kunna hålla ett föredrag om idrott eller bondfilmer eller kanske om något annat.
Tack för svaret [/quote]
När du skriver Åsa nisse-varianten vilka filmer menar du då?
- tvilling99
Jag ställer gärna upp, har ändå viss erfarenhet av att tala inför publik. Paradoxalt nog föredrar jag en kritisk eller 'halvfientlig' publik. Varför?
För att då kan jag tänka 'nu ska jag visa de där töntarna vem som äger'. När jag tänker så går det som allra bäst, jag blir skärpt och tänker mer fokuserat.
Om jag skulle hålla föredrag inför er medforumister & aspergare skulle inte det tänket funka. Om jag betraktar publiken som kompisar blir det mer nervöst.
För att då kan jag tänka 'nu ska jag visa de där töntarna vem som äger'. När jag tänker så går det som allra bäst, jag blir skärpt och tänker mer fokuserat.
Om jag skulle hålla föredrag inför er medforumister & aspergare skulle inte det tänket funka. Om jag betraktar publiken som kompisar blir det mer nervöst.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Jag ställer gärna upp, har ändå viss erfarenhet av att tala inför publik. Paradoxalt nog föredrar jag en kritisk eller 'halvfientlig' publik. Varför?
Åh du, jag tänkte på dig på bibblan när jag såg en viss bok, och så glömde jag skriva om det igår. Det var
Kult : outsiders och särlingar i litteraturen. Lidbeck har skrivit.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jo Weasley, jag tycker ditt förslag var jättetrevligt. Vet inte hur intressant det skulle vara att höra på saker jag inte kan nåt om, men jag tycker själva det att nån är hängiven och kunnig är kul och värt att stötta, så jag är på, om det blir nåt sånt.
Ibland är själva det att man absolut inget begriper, fast nåt sägs på svenska eller annat språk man behärskar, kul i sig. Som teknisk fysik, kemi eller dylikt.
Ibland är själva det att man absolut inget begriper, fast nåt sägs på svenska eller annat språk man behärskar, kul i sig. Som teknisk fysik, kemi eller dylikt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:30:50, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
Charley? skrev:Generellt så upplever de flesta det som jobbigare att hålla föredrag inför personer de känner, eftersom dessas åsikter spelar större roll än okända människors.
Nja, detta är väl inte helt sant. Kan mycket väl vara så att man ogillar de man känner och dessa vill man ju inte offra energi på. Sanningen är väl den att man drar sig för att hålla föredrag för de man vill göra gott intryck på därför att man är rädd för att göra bort sig inför dem. Det kan bli en mycket pinsam föreställning.
Charley? skrev:Dessutom tror jag inte att det blir så jättemånga som vill komma för att lyssn på en lång utläggning om en annan persons specialintresse
Vad baserar du denna slutsats på ? Ser du ett specialintresse som något negativt och tråkigt ?
Charley? skrev:(jag är t ex totalt ointresserad av släktforskning, och jag trodde att det var allmän kunskap att aspies har svårt att koncentrera sig, lära sig och bry sig om saker som inte intresserar dem)
Vad baserar du dessa "fakta" på ? Har du själv diagnosen AS ?
Charley? skrev:dessutom skulle det troligtvis inte vara så intressant att höra någon annan prata om det specialintresse lyssnaren har heller, eftersom lyssnaren troligtvis redan vet det mesta.
Varför skulle man inte kunna lyssna på något ämne som man redan är insatt i ? När det gäller släktforskning så är man i regel rätt kunnig om sin egen släkt men det betyder ju inte att man är kunnig om alla släkter och därför blir ju ett föredrag om en annan släkt rätt intressant eftersom det kan berika ens egen släktforskning.
Slutligen tycker jag att träffar där någon ska hålla föredrag om sitt specialintresse är lite väl smalt för att locka mig. Jag tror att för att intresse för en träff så är det viktigt att ämnet är intressant för alla som kommer. Jag var själv på en träff på Asperger Center nyligen som jag tyckte var givande och där ämnet handlade om att en person med AS berättade om sitt liv. När det gäller specialintressen kan man ju ha träffar kring ett speciellt intresse om det finns underlag för att anordna en träff annars tror jag det är lättare att ha träffar kring sådant som berör oss alla och då blir det nog ämnen av allmän natur.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 16:30:50, redigerad totalt 1 gång.
Academia sueciæ aspergensis - jag är också på om det blir något! Iallafall som åhörare
Förresten puffade jag för konsert-/teater-/uppläsningsträffar och kanske rentav någon konst(hantverks)utställning, inspirerad av pH, i en konsttråd (av Debbido?) för ett par månader sedan...
- och skrev att kanske också OA kunde stå som arrangör för något.
Förresten puffade jag för konsert-/teater-/uppläsningsträffar och kanske rentav någon konst(hantverks)utställning, inspirerad av pH, i en konsttråd (av Debbido?) för ett par månader sedan...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:30:50, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Academia sueciæ aspergensis - jag är också på om det blir något! Iallafall som åhörare
En utställning vore hur roligt som helst ju! Spretigt som fan, som vi är! Åh så kul!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:30:50, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
Det är väl olika, en del känner sig trygga när det är folk som känner föredragshållaren och en del tycker det är otryggare så det är inget generellt att det jobbigare om man känner föredragshållaren.
Senast redigerad av lettan 2011-05-04 16:30:50, redigerad totalt 1 gång.
Bra weasley du har rätt. Om man är intresserad kommer man annrs inte, nästa föredrag kanske man inte är intresserad av, och så, upp till var en att gå. men många aspies är ju bra på att koncentrera sig, så det stämmer inte heller. man kan inte dra alla över en kam, det finns folk av båda slag.
Senast redigerad av lettan 2011-05-04 16:30:50, redigerad totalt 1 gång.
Re: Form för träffar?
weasley skrev:Jag satt och funderade på en sak.... vore det inte roligt om vi kunde göra några träffar i form av ett föredrag/en föreläsning från en av oss om ett intresse? Så tex kunde vi ha en träff där Pemer föreläste om släktforskning eller KS hade föredrag om pipor (jag väntar fortf på den där artikeln!).
Intressant idé. Jag var på Tekniska museet häromveckan och hörde en nörd berätta om ett par av sina intressen. Antar att det är något liknande du tänker dig.
Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 16:30:50, redigerad totalt 1 gång.
Re: Form för träffar?
md2perpe skrev:weasley skrev:Jag satt och funderade på en sak.... vore det inte roligt om vi kunde göra några träffar i form av ett föredrag/en föreläsning från en av oss om ett intresse? Så tex kunde vi ha en träff där Pemer föreläste om släktforskning eller KS hade föredrag om pipor (jag väntar fortf på den där artikeln!).
Intressant idé. Jag var på Tekniska museet häromveckan och hörde en nörd berätta om ett par av sina intressen. Antar att det är något liknande du tänker dig.
LOL
Ja, faktiskt något åt det hållet. Men jag måste erkänna att jag inte gjorde några som helst medvetna paralleller mellan det och det här förslaget. Nu när du skriver det så slås jag av den oerhörda likheten mellan det föredraget du refererar till och mitt förslag. Nästan fånigt lika, faktiskt! *asg*
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:30:50, redigerad totalt 1 gång.