Brett stöd för avlyssningslag (tvångsmedelslagen)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Brett stöd för avlyssningslag (tvångsmedelslagen)

Inläggav Alien » 2008-10-27 3:08:38

Fast det har skrivits spaltmeter om FRA-lagen så röstas en annan avlyssningslag obemärkt igenom i riksdagen. Det är tvångsmedelslagen från 1952, en "tillfällig" lag som förlängts gång på gång.

Lagen ger Säkerhetspolisen rätt att använda hemliga metoder när det gäller undersökningar av "vissa allmänfarliga brott, högmålsbrott, brott mot rikets säkerhet och terroristbrott". Det innebär att man kan avlyssna misstänkta spioner men också personer som misstänks för olika typer av sabotage, mordbrand och kapningar kan avlyssnas.

I det förslag som nu ska röstas igenom av riksdagen föreslår regeringen tre tillägg där en åklagare ska kunna besluta utan att först vända sig till en domstol:

Brott mot medborgerlig frihet.
Finansiering av särskilt allvarlig brottslighet.
Företagsspioneri som understöds av främmande makt.

Brott mot medborgerlig frihet kan till exempel innebära att störa demonstrationer eller möten.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=842460

Mark Klamberg, forskare i folkrätt, säger:
Det är svårt för individen att få en helthetsbild. Vi har FRA-lagen, tvångsmedelslagen, rättegångsbalken att hålla reda på, som alla ger myndigheter rätt att övervaka individer.

Detta har jag totalt missat och nu när jag läser om det så är lagen redan utökad. Ingen debatt verkar det varit heller. Så vi får lita på överhetens goda vilja. :roll:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Parvlon » 2008-10-27 14:49:39

Tänker aldrig lita på någons "goda vilja". Men misstänker att du var ironisk. :P
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Zombie » 2008-10-27 20:22:03

Vad jag tror mig ha snappat upp så tenderar "provisoriska" lagar och seder som tillåter ökad kontroll av folk alltid att permanentas. Rädslan vinner alltid över förtroendet, kontrollen över friheten. Vanligtvis utan debatt, ibland efter en lam och oengagerad (och hur ska man orka? Till och med om beslutsfattarna skulle finna för gott att bry sig om att folk säger nej, kommer de bara att ha lärt sig hur de ska få igenom skiten litet senare). Överallt, inte bara i Sverige.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Garum » 2008-10-27 20:48:17

Detta är ett tueggat svärd, det sk "kontrollsamhället" man vet tex i England där de har offentliga kamror uppsatta i var och varannat gathörn och byggt upp ett rikstäckande DNA register har fått ner brottsligheten markant och löst många fall som annars hade förblivit olösta, när en skola i Sverige tvingades att ta bort sina övervakningskamror efter larm från Datainspektionen så resulterarde det genast i ökad skadegörelse, våld och inbrott, bland annat stals datasalens datorer.

Man har enorm nytta av övervakning, men risken är alltid att det missbrukas, som redan Napoleon sade:Vem övervakar övervakarna?
Iofs är jag övertygad om att Säpo och dyl institioner tummar rejält på lagarna i praktiken, att tro nåt annat är oerhört naivt, men man går ändå över en gräns när man officiellt legaliserar saker som förut varit illegala.

Det är svåra frågor.. :roll:
Garum
Får inte posta

Anslöt: 2007-12-11

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in