Motsatta könet*

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MenUsch » 2008-10-25 15:15:07

Nej, usch. Det där med att hitta någon är så himla komplicerat. Jag är helt handikappad när det kommer till sånt. Jag känner verkligen att jag vill gosa och krama med någon, fast sen när jag har chansen (väldigt sällan bör jag påpeka) klarar jag inte av det. Är så blyg och tycker att det är lite obehagligt samtidigt som jag känner prestationsångest över min lilla erfarenhet. Vill ha en seriös relation, fast ändå inte på något sätt. Jag skulle känna mig helt kvävd att behöva tänka på någon annan, samtidigt som det är min allra högsta önskan. Fast om jag nu skulle hamna i en seriös relation (vilket jag starkt betvivlar), skulle jag nog inte klara av att "visa upp" kärleken offentligt, t.ex. gå hand i hand, pussas offentligt o.s.v. Det finner jag extremt obehagligt och kan inte förstå hur folk kan göra det. Fast jag blir konstant avundsjuk på par som jag ser..

Jag känner att jag är på väg att ge upp, eller det har jag redan gjort (ändå är jag bara 17).
Senast redigerad av MenUsch 2011-05-04 16:24:08, redigerad totalt 1 gång.
MenUsch
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-09-23
Ort: Karlstad

Inläggav nano » 2008-10-25 16:56:07

Sitter och funderar om du går i samma tankegånger som jag gjorde för länge sedan, jag trodde det var ett måste att bla pussas, ungefär lika svårt o ändra på som att månen rör sig.
Själv ville jag inte pussas men försökte förmå mig att acceptera att jag skulle behöva göra det men det gick inte, jag ville helt enkelt inte pussas.
Kanske du som jag är mer ute efter sinnet än att göra en massa saker fysiskt.

Som jag känner det så vill jag inte pussa vem som helst ens idag när jag är 36 år, jag vet inte om jag vill pussa den jag tror jag vill leva med heller.
Skulle nog gärna vilja få barn med henne men inte helt säkert att jag vill pussa henne.
Men ha henne nära, prata med henne, se på henne, krama henne det är exempel på saker jag vill göra.
Jag vill absolut inte göra saker med motiveringen att alla andra gör si eller så.
Spontant tror jag att du kanske kan fungera på liknande vis?

Jag hoppas du hittar denne någon snart och det finns sinnliga killar också :)
Inte bara de killar som märks mest och vanligen jobbar jättemycket och nära nog enbart på att få komma innanför dina byxor.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:24:08, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav apkonstapel » 2008-10-25 17:23:56

Men usch, MenUsch.

Hitta någon är helt klart komplicerat. Två personer måste välja just varandra. Här är några råd jag vill ge till mig själv för åtta år sedan, då jag också var sjutton (och djupt förälskad). Kanske hjälper det dig:

Ge inte upp. Du har rätt. Andra också.
Det finns inget särskilt att prestera, ingen särskild att prestera inför.

Tag det lugnt. Genom tiotusen tankar och ord finner man varandra bäst. Du är i grunden ärlig och kärleksfylld. Det märks till slut. Om du är med någon speciell och ingenting händer, fortsätt ta det lugnt. Att vara med någon som inte väljer dig för den du verkligen är, det är dåligt. Tar du det lugnt är risken mindre att det blir så.

Att ta det lugnt är inte att hålla tillbaka något. Det är inte heller att pressa saker framåt. Det är att ta allt med lugn.

Du behöver inte känna prestationsångest över liten erfarenhet ens när du är med någon. Fungerar bara din känsla för skitstövlar riskerar du ingenting alls. Små otrevliga händelser kan ske, men det är NormalT. Ingen orkar lyfta på ögonbrynen särskilt länge över sådant. Om en vecka är du den enda som minns en sådan händelse.

Relationer känns faktiskt ofta kvävande krävande. Så är det bara. Tar man det lugnt in i en relation, har man redan hittat en stor bit av vägen genom snåren tillsammans. Då vet man redan mycket av hur man kan göra det Bra, och har bevisligen redan klarat av en stor del av problemet.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:24:08, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-25 17:29:09

apkonstapel skrev:Men usch, MenUsch.

Hitta någon är helt klart komplicerat. Två personer måste välja just varandra. Här är några råd jag vill ge till mig själv för åtta år sedan, då jag också var sjutton (och djupt förälskad). Kanske hjälper det dig:

Ge inte upp. Du har rätt. Andra också.
Det finns inget särskilt att prestera, ingen särskild att prestera inför.

Tag det lugnt. Genom tiotusen tankar och ord finner man varandra bäst. Du är i grunden ärlig och kärleksfylld. Det märks till slut. Om du är med någon speciell och ingenting händer, fortsätt ta det lugnt. Att vara med någon som inte väljer dig för den du verkligen är, det är dåligt. Tar du det lugnt är risken mindre att det blir så.

Att ta det lugnt är inte att hålla tillbaka något. Det är inte heller att pressa saker framåt. Det är att ta allt med lugn.

Du behöver inte känna prestationsångest över liten erfarenhet ens när du är med någon. Fungerar bara din känsla för skitstövlar riskerar du ingenting alls. Små otrevliga händelser kan ske, men det är NormalT. Ingen orkar lyfta på ögonbrynen särskilt länge över sådant. Om en vecka är du den enda som minns en sådan händelse.

Relationer känns faktiskt ofta kvävande krävande. Så är det bara. Tar man det lugnt in i en relation, har man redan hittat en stor bit av vägen genom snåren tillsammans. Då vet man redan mycket av hur man kan göra det Bra, och har bevisligen redan klarat av en stor del av problemet.


Vilket fantastiskt inlägg! :-)122
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2008-10-25 17:53:09

alfapetsmamma skrev:
apkonstapel skrev:Men usch, MenUsch.

Hitta någon är helt klart komplicerat. Två personer måste välja just varandra. Här är några råd jag vill ge till mig själv för åtta år sedan, då jag också var sjutton (och djupt förälskad). Kanske hjälper det dig:

Ge inte upp. Du har rätt. Andra också.
Det finns inget särskilt att prestera, ingen särskild att prestera inför.

Tag det lugnt. Genom tiotusen tankar och ord finner man varandra bäst. Du är i grunden ärlig och kärleksfylld. Det märks till slut. Om du är med någon speciell och ingenting händer, fortsätt ta det lugnt. Att vara med någon som inte väljer dig för den du verkligen är, det är dåligt. Tar du det lugnt är risken mindre att det blir så.

Att ta det lugnt är inte att hålla tillbaka något. Det är inte heller att pressa saker framåt. Det är att ta allt med lugn.

Du behöver inte känna prestationsångest över liten erfarenhet ens när du är med någon. Fungerar bara din känsla för skitstövlar riskerar du ingenting alls. Små otrevliga händelser kan ske, men det är NormalT. Ingen orkar lyfta på ögonbrynen särskilt länge över sådant. Om en vecka är du den enda som minns en sådan händelse.

Relationer känns faktiskt ofta kvävande krävande. Så är det bara. Tar man det lugnt in i en relation, har man redan hittat en stor bit av vägen genom snåren tillsammans. Då vet man redan mycket av hur man kan göra det Bra, och har bevisligen redan klarat av en stor del av problemet.


Vilket fantastiskt inlägg! :-)122

Ja, verkligen! :-)122
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:24:08, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2008-10-25 17:57:54

Ytterst välmotiverad och behövlig upprepning. Inte.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:24:08, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nano » 2008-10-25 17:58:40

Mja, klart tudelat men detaljerat inlägg, jag gillade inte tanken på att det skulle vara jobbigt.
Skulle en relation innebära en massa jobbigheter skulle jag nog inte vilja vara ihop med någon, så är det ju inte med vänner, där är det ju nästan bara trevligheter.
Har svårt o se varför det skulle vara annorlunda med någon man älskar.
Bråkar man med varandra en massa så skulle jag spontant säga att det är läge att inte inte vara tillsammans.
Ingen ska ju heller bli nedtryckt eller få vara den ende som gör uppoffringar om man nu ska kalla det för det.
Man måste inte vara på något speciellt sätt iaf, den saken är säker :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:24:08, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-25 18:28:49

KrigarSjäl skrev:Ytterst välmotiverad och behövlig upprepning. Inte.



Bild
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav earlydayminer » 2008-10-25 18:29:15

Haha :D
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:24:10, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav apkonstapel » 2008-10-25 18:29:45

Tack för alla blommor! .)
nano skrev:Mja, klart tudelat men detaljerat inlägg, jag gillade inte tanken på att det skulle vara jobbigt.
Skulle en relation innebära en massa jobbigheter skulle jag nog inte vilja vara ihop med någon, så är det ju inte med vänner, där är det ju nästan bara trevligheter.
Har svårt o se varför det skulle vara annorlunda med någon man älskar.
Bråkar man med varandra en massa så skulle jag spontant säga att det är läge att inte inte vara tillsammans.
Ingen ska ju heller bli nedtryckt eller få vara den ende som gör uppoffringar om man nu ska kalla det för det.
Man måste inte vara på något speciellt sätt iaf, den saken är säker :)

Du skriver sanningar i mina ögon. Att relationer ofta är jobbiga skrev jag ur ett perspektiv på flertalet kärleksrelationer. Flera som varit jobbiga, några som ofta varit det, och så en del som varit det mycket sällan. Hade jag fått och förstått mina råd till mig själv i tid hade jag kanske bara upplevt de som varit bra. De finns.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:24:10, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-25 18:51:25

apkonstapel skrev:Hade jag fått och förstått mina råd till mig själv i tid hade jag kanske bara upplevt de som varit bra.


Får mig att tänka på utredningsläkarens fråga till mig om jag hade svårt att omsätta alla mina klokskaper i praktiken... dvs problem med generalisering och även en del exekutiva dysfunktioner...

Jag blev lite paff, men fick tillstå att så var fallet.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2008-10-25 18:56:49

alfapetsmamma skrev:
KrigarSjäl skrev:Ytterst välmotiverad och behövlig upprepning. Inte.



Bild

Ta fram den där smurfen med tatueringar istället. :wink:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:24:11, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav apkonstapel » 2008-10-25 19:11:56

alfapetsmamma skrev:...problem med generalisering...

Jag förstår inte. Vad menar du för problem?
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:24:11, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-25 19:33:13

apkonstapel skrev:
alfapetsmamma skrev:...problem med generalisering...

Jag förstår inte. Vad menar du för problem?


Att göra verklighet av en teori eller tänkt sak. Eller att ta med sig en erfarenhet man gjort på ett ställe till ett annat. T ex att inte klara en sak hemma som man klarar i skolan, eller klara den med en viss person men inte med andra, klara den på ett språk men inte på andra fast man behärskar dessa språk också.

Extremfall av överselektivitet (som är ett annat namn på generaliseringsproblem) är att inte känna igen en person om den inte har på sig nåt särskilt eller har en viss frisyr, eller inte koppla ihop FORMEN på en tandborste t ex till konceptet tandborste utan måste ha en viss form OCH en viss färg. Det ser man hos folk med klassisk autism och då inte alla.

Mildare former ser man hos aspisar, som klarar en sak när de vet förutsättningarna men inte klarar samma uppgift i en friare omgivning där reglerna inte är lika tydliga. T ex att klara nåt på jobbet som lärare, där man vet vad målet med jobbet är, när man börjar och slutar, vad man har för befogenheter osv men absolut inte klara det som förälder, fast uppgiften i sig är densamma (t ex lära ut nåt, hålla koll på några ungar och vara en vuxen förebild).

Kanske lite kassa exempel men jag skulle precis sluta och göra nåt annat när jag såg din fråga...

Vill du läsa om det så rekommenderar jag Mamma, är det där ett djur eller en människa? av Hilde de Clerq och Varför stannar bussen när jag inte ska gå av? av Sven Olof Dahlgren
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:11, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-10-25 19:35:23

Jag tyckte det var jättebra förklarat, A-mamma.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:24:11, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav apkonstapel » 2008-10-25 20:16:27

alfapetsmamma skrev:
apkonstapel skrev:
alfapetsmamma skrev:...problem med generalisering...

Jag förstår inte. Vad menar du för problem?

Att göra verklighet av en teori eller tänkt sak. Eller att ta med sig en erfarenhet man gjort på ett ställe till ett annat...

Instämmer med Inger, bra förklarat. Tack! Hoppas jag inte tog tid från något du behövde göra mera.

Jag tittar faktiskt först på håret när jag ska känna igen någon (det syns dessutom från alla håll), men det är nog inte samma sak. Däremot blir jag lätt förvirrad och ofta försenad när jag måste hitta på egna restriktioner för något jag ska göra. Är det ytterligare ett exempel?
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:24:11, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav nano » 2008-10-25 20:19:38

Har en annan fråga, lånar tråden lite.
Varför är motsatta könet så intressant?
Bra att det är så vanligtvis men varför?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:24:11, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-25 21:37:24

apkonstapel skrev:
alfapetsmamma skrev:
apkonstapel skrev:[quote="alfapetsmamma"]...problem med generalisering...

Jag förstår inte. Vad menar du för problem?

Att göra verklighet av en teori eller tänkt sak. Eller att ta med sig en erfarenhet man gjort på ett ställe till ett annat...

Instämmer med Inger, bra förklarat. Tack! Hoppas jag inte tog tid från något du behövde göra mera.

Jag tittar faktiskt först på håret när jag ska känna igen någon (det syns dessutom från alla håll), men det är nog inte samma sak. Däremot blir jag lätt förvirrad och ofta försenad när jag måste hitta på egna restriktioner för något jag ska göra. Är det ytterligare ett exempel?[/quote]

1. Vad jag gör är mitt val och mitt ansvar, så så klart jag inte kan sura för att jag uppehöll mig själv längre än jag tänkte.. Jag skulle mest förklara varför jag skrev så taffligt. Upptäckte jag vet inte hur många missade ord och konstiga syftningar vid omläsning. HEMSKT!

2. Kan du förklara vad du menar med restriktioner så kanske jag kan svara. Sen måste jag tillstå att jag blev lite efterhandsnervös, för ovanstående inlägg var MIN tolkning och mitt hopkok av alla åttio nånting böcker i neuropsykiatri jag läst. Det var inga egentliga exempel från riktiga böcker, mer än det där med att inte fatta att en röd tandborste också är det om man blivit inskolad på blå (det var från De Clercqs utmärkta bok).

Men ska jag nån gång starta min firma Alternativkablage är det ju skitbra om jag har lite eget material... ;) Tack för credden!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:11, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nano » 2008-10-25 21:55:48

Alternativkablage?
Är det en firma som gör kablage?
Skulle vara kul o göra maskiner till en sådan verksamhet tror jag :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:24:11, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-25 22:16:51

nano skrev:Alternativkablage?
Är det en firma som gör kablage?
Skulle vara kul o göra maskiner till en sådan verksamhet tror jag :)


Jag tänkte kalla min firma det, om jag börjar med nåt som har med AS och andra npf att göra. Jag vill ju hellre det hela som att man är annorlunda kablad eller programmerad, mer än att man är defekt. Funktionshinder har vi förvisso, men inte i alla lägen och så har vi mycket där vi är mer kompetenta/kapabla osv. Därav namnet.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:11, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nano » 2008-10-25 23:02:47

Aha, jag gillar namnet fast något jag har lärt mig när det gäller försäljning och namn och varumärken är att det är bra att namnet ger säljande associationer.
Ur försäljningsynpunkt tror jag namnet borde ge mer försäljning om det ger tankar om det som företaget gör bra eller mycket bättre än konkurrenterna.

Lyssnade på ett föredrag där någon berättade att hela världen är full av dåliga företag som konkurrerar dåligt.
Han pekade på det faktum att otaliga företag har en officiell vision som är tex "omnibra produkter med nichad kundstyrd omniverksamhet" eller något annat som försöker fånga alla kunder i hela världen på en gång under ett varumärke.
Han berättade att hans standardsvar som investerare brukade vara, ok, gör det, men inte förrän ni har råd att ha "omnibra produkter med nichad kundstyrd omniverksamhet", tills dess är ni ett spelutvecklingsföretag eller vad ni nu är.

Han menade att kunden måste alltid snabbt och utan ansträngning få tankar på just det man sysslar med.

Sedan har vi det där när man möter någon, att under tidsrymden av en hissfärd kunna snabbt berätta vad man sysslar med tillräckligt för att denne ska förstå vad för saker företaget gör, gärna en hemsida som är lätt att minnas och naturligt kopplas ihop med namnet.

Det roliga är att jag var på tekniska mässan igår och hittade ett intressant företag, de sålde kolfiber och nu vill jag gå in på deras hemsida för att spekulera inför framtiden.
Trots att jag stod och pratade med en mycket klipsk och kunnig tjej som verkade ha sysslat hela livet med kolfiber så kan jag inte för en sekund minnas vad företaget heter exakt.
Tomsol eller något sådant med runt 5 vita bokstäver med mörkgrön bakgrund, inget som över huvud taget avslöjade att de sysslade med kolfiber.
Nu kan jag naturligtvis leta reda på tekniska mässans hemsida och kolla i utställarförteckningen men det har jag inte gjort ännu trots att jag velat.

Kan också tipsa om att jag fått jättebra hjälp av Nyföretagarcentrum, de har rätat upp mina ideer och jag har kommit med drivor av korkade frågor.
Connect är också en lämplig organisation, och om du kommer in på export så tror jag att exportrådet är nyttigt, inte haft mycket att göra med dem själv men litegrann, det har verkat bra det lilla jag upplevt.

Hoppas att företaget kommer att gå som du vill :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:24:11, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2008-10-26 1:29:13

nano skrev:Varför är motsatta könet så intressant?
Bra att det är så vanligtvis men varför?

För att vi är biologiska varelser och har fortplantningsdrift kanske?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:24:12, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nano » 2008-10-26 1:36:52

Jo det är väl just så det är.
Enkel orsak till förmodligen en rätt invecklad hjärnstruktur med underbar funktion.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:24:12, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav apkonstapel » 2008-10-26 13:56:20

alfapetsmamma skrev:
apkonstapel skrev:[...] Jag tittar faktiskt först på håret när jag ska känna igen någon (det syns dessutom från alla håll), men det är nog inte samma sak. Däremot blir jag lätt förvirrad och ofta försenad när jag måste hitta på egna restriktioner för något jag ska göra. Är det ytterligare ett exempel?
[...] 2. Kan du förklara vad du menar med restriktioner så kanske jag kan svara. Sen måste jag tillstå att jag blev lite efterhandsnervös, för ovanstående inlägg var MIN tolkning och mitt hopkok av alla åttio nånting böcker i neuropsykiatri jag läst. Det var inga egentliga exempel från riktiga böcker, mer än det där med att inte fatta att en röd tandborste också är det om man blivit inskolad på blå (det var från De Clercqs utmärkta bok).

Men ska jag nån gång starta min firma Alternativkablage är det ju skitbra om jag har lite eget material... ;) Tack för credden!

Jag gav mig själv bakläxa och har tänkt efter/läst runt lite. Hängde upp mig på min förförståelse av ordet "generalisering" från början, men jag tror jag kommit runt det nu, för din förklaring känns klarare idag. Tack!

För att återföra till ämnet på något sätt: Det kan vara svårt att se sammanhanget man är i, svårt att koppla nuet till helheten, när man pysslar med relationer. Vad ska jag göra nu för att det ska bli bra sen?

Min lösning har blivit att ta det lugnt. »Ett varmt hjärta och en iskall hjärna.« I nuet finns alla ledtrådar som krävs för att hantera nuet. Betrakta det förgågna som minnen vi har i nuet, och framtiden som föreställningar vi har i nuet. Varje situation är den andra olik på något sätt, och det enda som hjälper mot förvirringen över hur man ska agera, är att ta det lugnt och gå med små pyttesteg i den riktning man vill komma -- steg som ofta känns överväldigande stora, men som ändå är små sett till helheten.

Jag känner att jag har väldigt svårt att förklara vad jag menar med att ta det lugnt. Det är en intuitiv tanke jag inte riktigt lyckas formulera. Om någon skulle förstå blir jag väldigt glad.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:24:12, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in