Kvicksilver och amalgamsanering?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2008-10-21 15:52:10

Inger skrev:Men nu får du sluta romantisera. Man gick till smeden eller hovslagaren som fick dra ut tanden om inte tandvärken gick över av huskurerna. När man inte hade några tänder kvar sen så svalt man väl ihjäl antar jag.

Innan dessa fanns då? :wink:

Inger skrev:Att dra ut infekterade visdomständer är standardbehandling sen många decennier. Ville man hellre ha amalgam istället var det väl bara att säga till.

Låter som lite fel med den standarden, när tänder som inte var inflammerade plötsligt blev till "hål" som blev inflammerade. Det var nämligen så att det bara var "hål" i visdomstanden, och inte infektion.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:51:46, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Inger » 2008-10-21 20:46:16

rdos skrev:
Inger skrev:Men nu får du sluta romantisera. Man gick till smeden eller hovslagaren som fick dra ut tanden om inte tandvärken gick över av huskurerna. När man inte hade några tänder kvar sen så svalt man väl ihjäl antar jag.

Innan dessa fanns då? :wink:

Då fanns väl inte heller raffinerade kolhydrater och annat man får tandtroll av. ;)

Vet faktiskt inte hur det är med djur och naturfolk; just tandstatus har aldrig varit något specialintresse, men det vore intressant att få veta mer om.

rdos skrev:
Inger skrev:Att dra ut infekterade visdomständer är standardbehandling sen många decennier. Ville man hellre ha amalgam istället var det väl bara att säga till.

Låter som lite fel med den standarden, när tänder som inte var inflammerade plötsligt blev till "hål" som blev inflammerade. Det var nämligen så att det bara var "hål" i visdomstanden, och inte infektion.

Av någon anledning så ansåg man att visdomständerna bara var i vägen och "ju färre tänder desto färre hål" tror jag man resonnerade. (Lite som att man passar på att ta bort blindtarmen när man ändå opererar gallan, för att förebygga blindtarmsinflammation.) Därför drog man hellre ut än att laga. Även om det bara var hål och ingen infektion.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:51:46, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-10-21 20:52:41

Apropå tänder så har tydligen dottern kvar två stycken mjölktänder enligt tandläkaren, och det verkar inte finnas några vanliga tänder på gång. Hon är 14 år. Undrar hur pass vanligt sånt är bland npfare?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Inger » 2008-10-21 20:56:44

Aldrig hört talas om detta förut, måste vara väldigt ovanligt ö h t?

(Föreslår att du startar en ny tråd om det.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Lakrits » 2008-10-21 21:14:26

Inger skrev:
rdos skrev:

Av någon anledning så ansåg man att visdomständerna bara var i vägen och "ju färre tänder desto färre hål" tror jag man resonnerade. (Lite som att man passar på att ta bort blindtarmen när man ändå opererar gallan, för att förebygga blindtarmsinflammation.) Därför drog man hellre ut än att laga. Även om det bara var hål och ingen infektion.

Rent evolutionärt har visdomständerna funktionen av ersättningständer i vuxen ålder, eftersom de gamla tänderna utan skötsel slits ner efterhand. Men sedan tandvården började få genomslag så är de mest i vägen, och skapar problem när de trycker på andra tänder och öppnar sår som inflammeras.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Debbido » 2008-10-22 21:24:05

Lakrits skrev:
Debbido skrev:Vad är "lichen" föresten?

Lichen är engelska för lav (svamp/alg-symbionten, inte bastusitsen) och beskriver oftast hudeksem som har lavars textur och utseende.

TACK FÖR FÖRKLARINGEN! Jag är rödlätt och min hud översållad av prickar i olika varianter. En del blir lav-liknande i sin textur, en del svampaktiga, en del går sönder och blöder. Opererar bort dem som blöder. Men inte sjutton kan jag få amalgamsanering betald bara för att jag ser ut som en nyckelpiga?

FK låter så trevliga när jag talar med dem, men de tycks hänvisa mig till Universum för bevis till gratissanering.

Kanske ska jag starta ett utmattningskrig? "Hej! Det är bara JAG igen och jag undrar igen hur det nu var med intyg för amalgamsanering? bla, bla, bla"

Tja, och så ringer man varannan vecka typ, tills tja, NÅGON av oss bryter ihop. Undrar VEM som bryter ihop först? :roll:

Förresten, "Helge" från landet ringde idag igen. Han berättade att han numera har färdtjänst igen, (trots den nya inhumana färdtjänstlagen) med hjälp av mina goda råd om hur man formulerar sig i kontakten med myndigheterna. MAN LJUGER! Visst, svårt för en aspergare, men nöden har ingen lag. Man säger att man absolut inte kan gå mer än tre meter NÅGONSIN. Helge behövde inte gå ut i radio, skriva debattartikel, bli "utvikningsreumatiker" i lokalpressen och utskälld av DHR (ser för frisk ut). Det gjorde jag åt honom, mig, OSS...

Alltså: Det kan löna sig att bråka riktigt rejält! Det kan hjälpa både mig själv och andra. WOW! Vilken feeling! Att lilla jag, den ettriga pissmyran, som alltid blir FÖR ARG kunde hjälpa en hjärtsjuk, invalidiserad gammal man ute i skogarna!

AMALGAMKRIGET FÅR ALDRIG SLUTA! WE NEED A CHANGE!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Inger » 2008-10-23 0:28:45

Nu har jag fått svar från min väninna. Hon blev testad på Huddinge sjh, pricktester både på arm och rygg.

Hon sa att man ska be att få remiss för testning av överkänslighet mot metaller. Obs! Hudavdelningen, inte allergi/immunologiavdelningen. Nämn inte ordet allergi för då kan du hamna fel. Nämn inte heller ordet kvicksilver utan be att få Det Stora Hudtestet för Alla Metaller. Säg inget om vad du själv misstänker utan låt dem hitta det de hittar.

Sen om du visar dig vara överkänslig är nästa steg att bråka med FK baserat på Socialstyrelsens rekommendationer. Tidigare hade de nåt som hette paragraf 9 eller nåt sånt, vilket innebar gratis byte just för överkänslighetspatienter. Den har de nu tagit bort. :( :( :( Men eftersom Socialstyrelsen rekommenderar detta (skriv gärna ut den där länken Aspkvinna postade och tryck upp i näsan på dem) så ska det nog gå att få dem att betala, särskilt om du redan har högkostnadskort pga AS.

P.S. bra jobbat med "Helge"! Du är verkligen en kämpe med hjärtat på rätta stället!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Debbido » 2008-11-01 18:39:41

Ja, jag ska be om stora hudtestet, men kanske avvakta något eftersom vi fortfarande göra vissa prov angående min "nässelfeber". Den har f ö spritt sig till min son och dennes flickvän. En väninna fick utslag av sin son i våras. Denne lever i kriminella kretsar. Så jag tror jag lider av någon underlig insekt om inte skabb. Min son har smort in sig med skabbmedicin och hoppas få ett slut på helvetet. Själv avvaktar jag en vecka tills duschen är installerad.

En epidemi med nässelfeber involverande 7 personer? Hur sjuk i huvet är sjukvården? Jag ringde infektion. Tjejen sa: "Nässelfeber är inte smittsamt. " "Nej, just det. Därför ringer jag infektion!" "Men nässelfeber är inte smittsamt!" "Nej, just det, därför ringer jag infektion!"

Tja, längre än så kom jag inte där!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Altus » 2009-10-18 12:41:45

Intressant tråd, många bra inlägg av Kvasir.

Jag sanerade bort mina sista amalgamfyllningar nyligen, och beställde sedan fem burkar med Selen (och E-vitamin) som jag hämtade ut idag. Tog nyss min första omgång, 200 mcg Selen. Det är vad jag har tänkt att ta per dag framöver. Får se om det ger något resultat, men även om jag inte märker något så kommer jag att fortsätta minst tills mitt lager är slut, fast jag kommer nog att minska dosen om ett tag.

(Nu när jag tänker på det så får jag mig i mig 250 mcg/dag om man räknar med det jag får via en multitablett som jag har tagit sedan länge.)
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Återgå till Aspergare och vården

Logga in