Språktest DN/Språktidningen
11/12. Det jag inte kunde hade jag verkligen totalfel på. Blev förvånad över rätt svar men har kollat i ordböcker och så, så jodå.
Spoiler: visa
10/12 och är nöjd för kunde de jag hade rätt på kunde jag, utom en som jag var lite osäker på.
12/12 men jag kan inte påstå att jag verkligen kunde alla. Nr 10 hade jag aldrig sett förr.
Nej, där hade jag tur med gissningen. Samma gäller ett par andra.Maggi skrev:Men vad sjutton? Har ni hört ordet på nr 12 tidigare?
Jag har läst nr 12 i någon bok på gammaldags svenska, tror jag. Och så finns ju en engelsk ledtråd...
Edit: Nej, nej, jag pratar ju om nr 11, som jag iofs blev förvånad att det var låg rättprocent på. Nr 12 har jag inte hört, utan gissade utifrån eventuell annan stavning och uteslutningsmetod.
Edit: Nej, nej, jag pratar ju om nr 11, som jag iofs blev förvånad att det var låg rättprocent på. Nr 12 har jag inte hört, utan gissade utifrån eventuell annan stavning och uteslutningsmetod.
Har aldrig hört ord 12, men tänkte "det där alternativet kan de inte bara ha gripit ur luften."
12/12 men gissade på tre frågor. Men att bara 42% hade rätt på nr 11 och 68% på nr 12, det fattar jag inte. Nr 11 var ju jättelätt, nr 12 jättesvår.
9/12. Tyckte det var svårt denna gång, 7,8,9 och 12 har jag nog aldrig hört förr