En liten tanke... (mötesplats för npf:are)
45 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Grimuald skrev:Pontus skrev:Grimuald skrev:[quote="Pontus"]Angående bilderna, har du tagit en titt på någon community nyligen?
Vad menar du med community?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Community
Lunarstorm är ett exempel på en community.
Har hört talas om Lunarstorm som har ett skamfilat rykte och är inget som lockar mig överhuvudtaget. Att gå in där, känns som att kliva ned i ett träsk och det vill man helst slippa.[/quote]
Tror inte det har det längre. Det är hursomhelst inte så inne som det var förr. Sen tror jag det finns långt mycket värre sidor, à la Snyggast.com och annat (hänger inte med SÅ bra) sånt där folk visar upp värre saker än man kan på Lunar.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:25:28, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Varför inte starta en grupp på Facebook bara, och se om det finns intresse öht? Känns lite överkurs med en community.
Jag själv är inte för uppdelning neurotypisk - neuroatypisk, liksom jag inte gillar allt som liknar nie blankes - blankes.
Men om folk är intresserade så är det ett trevligt initiativ.
Jag själv är inte för uppdelning neurotypisk - neuroatypisk, liksom jag inte gillar allt som liknar nie blankes - blankes.
- alfapetsmamma
Hallå där, snyggsmartochsexig!! Varför och på vilket sätt skulle kvinnor med "stora fasta bröst, långa vackra ben och underdånig personlighet" vara kvoterade på en sådan dejtingsida??
snyggsmartosexig skrev:Eftersom det finns så många fler män än kvinnor med AS så tycker jag att en dejtingsida skulle kvotera in fler kvinnor, låt säga en sida för män och kvinnor med AS samt kvinnor utan AS med stora och fasta bröst, långa vackra ben och underdånig personlighet så dem är tysta när dem blir tillsagda.
Moderator weasley:
Det här var faktiskt lite väl sexistiskt, trots smileyn. Visa hänsyn och respekt mot dina medforumister! Detta inlägg har renderat dej ett PM.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 16:25:28, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Varför inte starta en grupp på Facebook bara, och se om det finns intresse öht? Känns lite överkurs med en community.
Problemet med detta är att det inte blir anonymt. Många använder sig av sina vanliga namn.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:25:28, redigerad totalt 1 gång.
Glimma skrev:alfapetsmamma skrev:Varför inte starta en grupp på Facebook bara, och se om det finns intresse öht? Känns lite överkurs med en community.
Problemet med detta är att det inte blir anonymt. Många använder sig av sina vanliga namn.
Det är helt sant, det tänkte jag inte på...
- alfapetsmamma
Glimma skrev:alfapetsmamma skrev:Varför inte starta en grupp på Facebook bara, och se om det finns intresse öht? Känns lite överkurs med en community.
Precis vad jag tänkte på.. Jag skulle iallafall vilja vara anonym på ett AS-community.
Jag kanske är lite löjlig med det, men jag tycker inte om tanken på att skrika ut mitt namn till höger och vänster, på internet.
Och då särskilt inte i samband med sådana här saker.
För att: Skulle folk i min närhet börja se på mig som "handikappad" så skulle jag till slut känna mig sådan.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:25:28, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
- Anslöt: 2007-02-13
alfapetsmamma skrev:snyggsmartosexig skrev:
Eftersom det finns så många fler män än kvinnor med AS så tycker jag att en dejtingsida skulle kvotera in fler kvinnor, låt säga en sida för män och kvinnor med AS samt kvinnor utan AS med stora och fasta bröst, långa vackra ben och underdånig personlighet så dem är tysta när dem blir tillsagda.
Och inte anmärker på felaktig användning av de och dem då heller?
Nja, som Einstein sa; "Allt är relativt!". Det beror på exakt hur stora och fasta bröst samt långa vackra ben dem har.
geocache skrev:Hallå där, snyggsmartochsexig!! Varför och på vilket sätt skulle kvinnor med "stora fasta bröst, långa vackra ben och underdånig personlighet" vara kvoterade på en sådan dejtingsida??
Jag skojar bara!
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 16:25:28, redigerad totalt 1 gång.
- snyggsmartosexig
- Anslöt: 2007-09-28
snyggsmartosexig: Om du "skojar" bör du helst vara tydlig med det, särskilt på ett forum för människor där det är ganska vanligt med bristande förståelse för ironi, sarkasm osv.
Det blir svårt med en dejtingsite där man måste vara vän med en person för att kunna läsa den personens presentation.
missbutterfly skrev:Precis. Inget diskussionsforum, utan ett community..
Där bara ens vänner får läsa, var det tänkt.
Det blir svårt med en dejtingsite där man måste vara vän med en person för att kunna läsa den personens presentation.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:25:28, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:snyggsmartosexig: Om du "skojar" bör du helst vara tydlig med det, särskilt på ett forum för människor där det är ganska vanligt med bristande förståelse för ironi, sarkasm osv.missbutterfly skrev:Precis. Inget diskussionsforum, utan ett community..
Där bara ens vänner får läsa, var det tänkt.
Hmm. Ja det har du rätt i.
Som sagt; ännu är detta bara tankar och idéer. Inget är färdigt..
(Det här med att bygga hemsidor/tjänster/communitys är verkligen inget jag har någon tidigare erfarenhet av (därav frågan om synpunkter).
*Funderar vidare*
- missbutterfly
Parvlon skrev:Är de4t inte så facebook fungerar?Charley? skrev:Det blir svårt med en dejtingsite där man måste vara vän med en person för att kunna läsa den personens presentation.
Jo, men Facebook är inte ett dejtingcommunity. Facebook är specifikt till för att man ska ha sina IRL-vänner online (visst kan man vara vän med folk man inte träffat, men det är oftast undantag), det är inte direkt till för att man ska söka sig till nya människor.
Och det är en speciell inställning på Facebook att begränsa så att bara vänner kan komma in på ens sida. Inget default, det måste man aktivt ändra till om man är sådan att man föredrar det. Men nu börjar det bli så vanligt att Facebook inte känns som samma sak och inte lika intressant längre.
Det var roligare när man faktiskt i normalfallet kunde räkna med att surfa runt bland egna vänner, kika in hos deras vänner, se vad det var för jeppar man delade vänner med, bli nyfiken på ett namn i vännernas vänners vänlistor osv... Nu är det mer hippt att åberopa "integritet" och att man har lagt ut så mycket på sin sida som man inte vill att vem som helst ska kunna se och annat bakvänt trams. En stor finess på Facebook är ju annars att du kan ställa in på varje enskild applikation du lägger till på din sida hur öppen eller privat den ska vara... liksom...
Men som sagt, därmed har Facebook förlorat en stor del av uppläggets tjusning. Nu är det mest till för att hålla kontakt med dem man redan har kontakt med, och att sorgligt många gör närmast allt för att inga andra ska se knappt att de finns på Facebook. Känns det som. Jag är sällan inne längre.
Det var roligare när man faktiskt i normalfallet kunde räkna med att surfa runt bland egna vänner, kika in hos deras vänner, se vad det var för jeppar man delade vänner med, bli nyfiken på ett namn i vännernas vänners vänlistor osv... Nu är det mer hippt att åberopa "integritet" och att man har lagt ut så mycket på sin sida som man inte vill att vem som helst ska kunna se och annat bakvänt trams. En stor finess på Facebook är ju annars att du kan ställa in på varje enskild applikation du lägger till på din sida hur öppen eller privat den ska vara... liksom...
Men som sagt, därmed har Facebook förlorat en stor del av uppläggets tjusning. Nu är det mest till för att hålla kontakt med dem man redan har kontakt med, och att sorgligt många gör närmast allt för att inga andra ska se knappt att de finns på Facebook. Känns det som. Jag är sällan inne längre.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:25:28, redigerad totalt 1 gång.
Läste inte Charley?s beskrivning ordentligt, ser jag. Det är väl tänkt minst lika mycket för att knyta ihop sig med nuvarande IRL-vänner, som för att återfinna gamla vänner från förr och kunna hitta folk man vet namn på och har någon form av anknytning till (som jag som släktforskare t ex) mm...
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:25:28, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag tror att det är för få personer som har diagnos för att ni ska få riktigt kul men bygg ni ett community. Det är väl kul i sig. Och man behöver inte alls bygga sidan själv i dagens läge. Finns ju den här typen av tjänster.
http://www.jinity.se/
Aspergerkontakt ser för övrigt ut att vara ett gammalt Lavacommunity. Försöker jag hitta den tjänsten nu så blir jag vidarehänvisad till Jinity.
Aspergerkontakt ser för övrigt ut att vara ett gammalt Lavacommunity. Försöker jag hitta den tjänsten nu så blir jag vidarehänvisad till Jinity.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:25:28, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Jag tror att det är för få personer som har diagnos för att ni ska få riktigt kul men bygg ni ett community. Det är väl kul i sig. Och man behöver inte alls bygga sidan själv i dagens läge. Finns ju den här typen av tjänster.
Tack för länken!
- missbutterfly
Pemer: Det har, såvitt jag vet, aldrig varit så att man kunnat besöka allas sidor öppet. Däremot kan man oftast (om personen inte valt bort det) besöka sidorna som tillhör personer som tillhör ett eller flera av de nätverk man själv tillhör. Om man inte tillhör samma nätverk eller är vänner är det "default" att man inte kan besöka personens sida.
Stämmer, jag glömde beröra grundförutsättningen att man ska tillhöra samma nätverk också. Men jag tyckte i alla fall det var sällan man kom in till svenskar/svenskor med låsta sidor i början av min tid på FB, men att det blivit vanligare nu. Men det kanske var jag som råkade hitta ovanligt många med öppna sidor då.
Pemer skrev:Stämmer, jag glömde beröra grundförutsättningen att man ska tillhöra samma nätverk också. Men jag tyckte i alla fall det var sällan man kom in till svenskar/svenskor med låsta sidor i början av min tid på FB, men att det blivit vanligare nu. Men det kanske var jag som råkade hitta ovanligt många med öppna sidor då.
Jag har aldrig noterat det, eftersom jag inte tillhör "Sweden"-nätverket.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor