"yer kid is NOT autistic. He's just stupid"
21 inlägg
• Sida 1 av 1
"yer kid is NOT autistic. He's just stupid"
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Och jag som tycker så mycket om "Rescue me", nu skrotas den.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Pratar han om lågfungerande autism? Hursomhelst kan det nog ligga något i det han säger, då autism är ett aning luddigt begrepp kan det väll mycket väl vara enkelt att få sitt lågpresterande barn att bli diagnostiserad med det och sedan luta tillbaka. #27 verkar jobba på en skola och de flesta föräldrarna säger att de inte har tid med att uppfostra barnen vilket får mig att tro att det troligtvis ligger något i det. Jag tycker #16 har hyfsat bra syn på saken.
I övrigt finner jag att de som försvarar autism oftast är bra mycket mer groteska i sina åsikter, läs t.ex. kommentar #37. Svårt genetiskt defekta är vi. Därefter orkar jag inte läsa mer, autismföraktet på internet är inte att leka med och får mig att vilja bli ännu mer diagnosförnekande.
I övrigt finner jag att de som försvarar autism oftast är bra mycket mer groteska i sina åsikter, läs t.ex. kommentar #37. Svårt genetiskt defekta är vi. Därefter orkar jag inte läsa mer, autismföraktet på internet är inte att leka med och får mig att vilja bli ännu mer diagnosförnekande.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
- OnionKnight
- Anslöt: 2008-03-12
nej, jag har inte orkat läsa alla kommentarer på den artikeln, men å vilken jäkla idiot den mannen (denis l). Förlåt, men det är totalt respektlöst mot barnen och föräldrarna.
Har svårt att tro att någon professionell skulle diagnosticera barn med autism bara för att föräldrarna vill ha en etikett på deras svårhanterliga barn om barnet verkligen inte hade autism,
och har också svårt att tro att någon förälder vars barn fick autismdiagnos skulle bara luta tillbaka å njuta av barnets svårigheter utan att hjälpa... och inte heller att någon skulle vara så korkad att bara leta efter en diagnos utan anledning (eller ju en och annan måste finnas men då finns det säkert andra anledningar bakom detta)....
Men det är ju min naiva syn på världen....
irriterad på den där Denis Leary blev jag dock
Har svårt att tro att någon professionell skulle diagnosticera barn med autism bara för att föräldrarna vill ha en etikett på deras svårhanterliga barn om barnet verkligen inte hade autism,
och har också svårt att tro att någon förälder vars barn fick autismdiagnos skulle bara luta tillbaka å njuta av barnets svårigheter utan att hjälpa... och inte heller att någon skulle vara så korkad att bara leta efter en diagnos utan anledning (eller ju en och annan måste finnas men då finns det säkert andra anledningar bakom detta)....
Men det är ju min naiva syn på världen....
irriterad på den där Denis Leary blev jag dock
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
OnionKnight skrev:Pratar han om lågfungerande autism? Hursomhelst kan det nog ligga något i det han säger, då autism är ett aning luddigt begrepp kan det väll mycket väl vara enkelt att få sitt lågpresterande barn att bli diagnostiserad med det och sedan luta tillbaka. #27 verkar jobba på en skola och de flesta föräldrarna säger att de inte har tid med att uppfostra barnen vilket får mig att tro att det troligtvis ligger något i det. Jag tycker #16 har hyfsat bra syn på saken.
Har du inte missförstått #37 lite?
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
Tyckte att denne person endera var korkad i frågan och utgick från sig själv enbart.
Alternativt skulle kanske denne kunna känna behov av att synas oavsett orsak.
Kanske någon som försöker berättiga sin existens.
Men frågan är om man alls behöver berättiga sin existens, man har rätt att existera, utan orsak till sin existens är precis lika okay som att ha en bra orsak att existera.
Alla får existera
Alternativt skulle kanske denne kunna känna behov av att synas oavsett orsak.
Kanske någon som försöker berättiga sin existens.
Men frågan är om man alls behöver berättiga sin existens, man har rätt att existera, utan orsak till sin existens är precis lika okay som att ha en bra orsak att existera.
Alla får existera
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
Tog mig tid att läsa både "artikel" och kommentarer.
Dennis Leary har man aldrig kunnat ta på något större allvar.
Större delen av kommentarerna var, även de, så otroligt korkade att man helt enkelt inte heller kan ta dem på allvar.
Dock är det aningen nedslående att se hur otroligt korkade och trångsynta många människor är, vilket iofs inte är någon nyhet det heller.
Dennis Leary har man aldrig kunnat ta på något större allvar.
Större delen av kommentarerna var, även de, så otroligt korkade att man helt enkelt inte heller kan ta dem på allvar.
Dock är det aningen nedslående att se hur otroligt korkade och trångsynta många människor är, vilket iofs inte är någon nyhet det heller.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse skrev:OnionKnight skrev:Pratar han om lågfungerande autism? Hursomhelst kan det nog ligga något i det han säger, då autism är ett aning luddigt begrepp kan det väll mycket väl vara enkelt att få sitt lågpresterande barn att bli diagnostiserad med det och sedan luta tillbaka. #27 verkar jobba på en skola och de flesta föräldrarna säger att de inte har tid med att uppfostra barnen vilket får mig att tro att det troligtvis ligger något i det. Jag tycker #16 har hyfsat bra syn på saken.
Har du inte missförstått #37 lite?
Vad har han missförstått? Det står klart och tydligt att hon anser att autism är en svår genetisk defekt. Vidare klagar samma person över att autism terapi är så dyrt. Dock är det ingen som tvingat henne att punga ut massor av pengar på verkningslös terapi.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight skrev:Pratar han om lågfungerande autism? Hursomhelst kan det nog ligga något i det han säger, då autism är ett aning luddigt begrepp kan det väll mycket väl vara enkelt att få sitt lågpresterande barn att bli diagnostiserad med det och sedan luta tillbaka. #27 verkar jobba på en skola och de flesta föräldrarna säger att de inte har tid med att uppfostra barnen vilket får mig att tro att det troligtvis ligger något i det. Jag tycker #16 har hyfsat bra syn på saken.
Du missade hjärnskade orsaken.....Det handlar inte bara om gener när man får tex Aspergers syndrom....eller autism öht. Du kanske skulle läsa på? Dra inte alla över en kam!. Man får Aspergers syndrom antingen via genetiska defekter eller hjärnskadeorsaker. Vad man hittills vet om orsakerna! Jag har det pga liten hjärnskada. Groteska åsikter? När de försvarar ett funktionshinder? Den kombinationen får du gärna förtydliga.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
Glimma skrev:Du missade hjärnskade orsaken.....Det handlar inte bara om gener när man får tex Aspergers syndrom....eller autism öht. Du kanske skulle läsa på? Dra inte alla över en kam!. Man får Aspergers syndrom antingen via genetiska defekter eller hjärnskadeorsaker. Vad man hittills vet om orsakerna! Jag har det pga liten hjärnskada. Groteska åsikter? När de försvarar ett funktionshinder? Den kombinationen får du gärna förtydliga.
Hjärnskada? Det har jag aldrig hört talas om, någon källa?
Autism är genetiskt betingat ja, men det är inte det jag har problem med, utan att säga att det är en svår sådan. Alla människor har en genetisk variation, annars hade vi alla vart kloner. Jag anser inte att det är en skada eller något fel utan att det helt enkelt rör sig om en sällsynt konfiguration.
Inte heller har jag några problem med att någon försvarar funktionshinder, utan att de som gör det oftast gör det för att de ser oss som utvecklingsstörda varelser som inte kan försvara sig själva. Nu talade #37 möjligtvis om lågfungerande autism, vilket jag inte har någon erfarenhet av så det är möjligt att jag överreagerat på dennes åsikter.
Men jag har sett liknande försvar lite överallt på internet för personer med AS. Det känns som att de går till vårat försvar då det är moraliskt fel att angripa människor som är utvecklingsstörda, t.ex. försvaras människor med Downs syndrom på samma sätt. Det känns inte helt rätt med en sådan behandling då jag anser mig själv vara en fullt funktionsduglig människa.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
- OnionKnight
- Anslöt: 2008-03-12
Glimma skrev:Du missade hjärnskade orsaken.....
Har aldrig hört talas om något bevisat fall av AS p.g.a. hjärnskada. Däremot så har jag hört personer framföra synen utan att kunna presentera några bevis.
Glimma skrev:Det handlar inte bara om gener när man får tex Aspergers syndrom....eller autism öht. Du kanske skulle läsa på?
För mig handlar det enbart om gener och mänsklig variation + ett antal vanliga problem.
Glimma skrev:Jag har det pga liten hjärnskada.
Jaså, minsann. Enligt vem?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight skrev:Glimma skrev:Du missade hjärnskade orsaken.....Det handlar inte bara om gener när man får tex Aspergers syndrom....eller autism öht. Du kanske skulle läsa på? Dra inte alla över en kam!. Man får Aspergers syndrom antingen via genetiska defekter eller hjärnskadeorsaker. Vad man hittills vet om orsakerna! Jag har det pga liten hjärnskada. Groteska åsikter? När de försvarar ett funktionshinder? Den kombinationen får du gärna förtydliga.
Hjärnskada? Det har jag aldrig hört talas om, någon källa?
Autism är genetiskt betingat ja, men det är inte det jag har problem med, utan att säga att det är en svår sådan. Alla människor har en genetisk variation, annars hade vi alla vart kloner. Jag anser inte att det är en skada eller något fel utan att det helt enkelt rör sig om en sällsynt konfiguration.
Inte heller har jag några problem med att någon försvarar funktionshinder, utan att de som gör det oftast gör det för att de ser oss som utvecklingsstörda varelser som inte kan försvara sig själva. Nu talade #37 möjligtvis om lågfungerande autism, vilket jag inte har någon erfarenhet av så det är möjligt att jag överreagerat på dennes åsikter.
Men jag har sett liknande försvar lite överallt på internet för personer med AS. Det känns som att de går till vårat försvar då det är moraliskt fel att angripa människor som är utvecklingsstörda, t.ex. försvaras människor med Downs syndrom på samma sätt. Det känns inte helt rätt med en sådan behandling då jag anser mig själv vara en fullt funktionsduglig människa.
Christopher Gillberg och Uta Frith bl a. Plus neuropsykologerna som utredde mig. Mfl mfl. Anser alltså att hjärnskada eller cp-skada är en orsak. För mig är hjärnskada och cp-skada samma sak.
rdos skrev:Glimma skrev:Du missade hjärnskade orsaken.....
Har aldrig hört talas om något bevisat fall av AS p.g.a. hjärnskada. Däremot så har jag hört personer framföra synen utan att kunna presentera några bevis.
rna har Aspergers syndrom. Du kanske också skulle läsa på? Det står i de flesta böcker om Aspergers syndrom. Vårt syndrom är klassat som ett handikapp och många handikapp har orsakats av ngn defekt i hjärnarn. Varför skulle det vara så omöjligt att inte Aspergers syndrom också skulle kunna vara det? Dessutom av det jag läst, verkar forskarna rätt säkra på att hjGlimma skrev:Det handlar inte bara om gener när man får tex Aspergers syndrom....eller autism öht. Du kanske skulle läsa på?
För mig handlar det enbart om gener och mänsklig variation + ett antal vanliga problem.Glimma skrev:Jag har det pga liten hjärnskada.
Jaså, minsann. Enligt vem?
Men kom igen. Varför låter det så otroligt att man inte skulle kunna ha det. Vårt syndrom är ju ett handikapp. Handikapp orsakas av defekter i hjärnan...för det mesta iaf. I vissa fall via genfel osv. Orkar inte argumentera med personer som har en så negativ attityd till min anledning om varför jag har Aspergers syndrom.Detta känns också grälsjukeaktigt! Dessutom tror jag att just vi två kan diskutera i all evinnerlig tid, utan att komma överens. Du får ta och läsa lite böcker tycker jag. Eller läsa på nätet. Nej! Nu har jag sagt mitt och lägger ner diskussionen för min del. Ni får gärna kommentera, ifrågasätta och dissa osv.....Jag är färdig här. Ville bara upplysa om olika anledningar till varför man får Aspergers syndom. Somliga verkar dock inte mottagliga för olika teorier.
Kommentar på kommentarerna på bloggen:
Där snubben är ju som en nästan rumsren Howard Stern. Retar man upp sig på såna så har de ju bara lyckats i sitt uppsåt att provocera för att få uppmärksamhet, pengar & berömmelse. Och tar man det personligt bör man kanske skaffa sig lite självdistans och självironi?
Jag tyckte rubriken var rätt kul (men så har jag ganska barnslig och opassande humor också). Politiskt korrekt var han i alla fall inte.
Där snubben är ju som en nästan rumsren Howard Stern. Retar man upp sig på såna så har de ju bara lyckats i sitt uppsåt att provocera för att få uppmärksamhet, pengar & berömmelse. Och tar man det personligt bör man kanske skaffa sig lite självdistans och självironi?
Jag tyckte rubriken var rätt kul (men så har jag ganska barnslig och opassande humor också). Politiskt korrekt var han i alla fall inte.
Re: "yer kid is NOT autistic. He's just stupid"
Många gillar humor som består av att förolämpa olika grupper. Utom möjligen när det gäller den grupp man själv tillhör.
Detta har tydligen Denis Leary skrivit, på allvar el för att vara rolig ett icke PK-sätt:
Den som har sajten har tydligen samma "slå på dom udda"-humor:
Criss Angel är tydligen en trollkarl, har aldrig hört talas om honom. Men jag hade inte hört talas om Denis Leary heller.
Detta har tydligen Denis Leary skrivit, på allvar el för att vara rolig ett icke PK-sätt:
Denis Leary has gotten himself in trouble with the Autism Society of America after an excerpt was released from his new book Why We Suck: A Feel-Good Guide to Staying Fat, Loud, Lazy and Stupid. Here’s Denis’ take on the topic via Page Six:
“There is a huge boom in autism right now because inattentive mothers and competitive dads want an explanation for why their dumb-ass kids can’t compete academically, so they throw money into the happy laps of shrinks . . . to get back diagnoses that help explain away the deficiencies of their junior morons. I don’t give a [bleep] what these crackerjack whack jobs tell you – yer kid is NOT autistic. He’s just stupid. Or lazy. Or both.”
Den som har sajten har tydligen samma "slå på dom udda"-humor:
Considering I insult Criss Angel any chance I get, it’d be hypocritical of me to fault Denis for making fun of the mentally challenged.
Criss Angel är tydligen en trollkarl, har aldrig hört talas om honom. Men jag hade inte hört talas om Denis Leary heller.
Denis Leary förklarar vad han menar i The Daily Show. Cirka 3.20 in i klippet.
- soul boy II
- Anslöt: 2007-06-24
Yey! Bra monsterbump när man får reda på vad det där handlade om egentligen!
Taxxor!
Taxxor!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Inger skrev:Jag tyckte rubriken var rätt kul (men så har jag ganska barnslig och opassande humor också). Politiskt korrekt var han i alla fall inte.
Samma här....
Smurfa runt lite och se om du hittar hans coffee beer and the pope. Den e bra!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Det är tydligt att Leary är citerad ur sitt sammanhang. Han förnekar inte autism som sådan, utan hävdar att folk försöker skaffa diagnoser till sina ungar som eg. inte är autistiska. Han är en provokatör, en ganska småtrist sådan i min mening, men han förnekar inte att autistiska barn och vuxna existerar.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor