Språktest DN/Språktidningen
Dagobert skrev:Kidzi skrev:Dagobert skrev:För att testen ska bli rättvisande borde man avstå från rena gissningar och inte svara på frågan.
Ofta har man ju en slags aning. Svårt veta vad som är en ren gissning och vad som är en aning. Och ibland kan man utesluta 2 alternativ.
Sant. Man får förstås bedöma det själv.
Men behöver man uteslutningsmetoden inser man nog att man inte vet vad ordet betyder, och borde avstå från att svara. Dvs, om man vill ha rättvisande resultat i ordkunskap, och inte i förmåga att få hög poäng på testet, eller ren tur.
Fabela skrev:Fast nu tar kanske inte alla testet på samma allvar.
Och gör det inte av samma anledning. För mig har det varit ett roligt, opretentiöst sätt att försöka väcka liv i mitt borttappade språk.
Men visst, det får vara för min del i fortsättningen.
Först anklagas man för att fuska - trots att bommar och gissningar berättas om.
Och nu det här.
= förstört.
Hej svejs.
Vadå det här? Jag tänkte mest på mig själv. Jag har hittills kämpat med näbbar och klor för att maximera poängen men tror jag ska sluta med det. Andra får förstås göra hur de vill.
Alltså, det är en slags underhållning. Fattar inte hur man kan ta det på så stort allvar. Inte direkt så att man blir veckans stora vinnare om man har flest rätt och hågkommen för alltid på AF.
Kidzi skrev:Alltså, det är en slags underhållning. Fattar inte hur man kan ta det på så stort allvar. Inte direkt så att man blir veckans stora vinnare om man har flest rätt och hågkommen för alltid på AF.
Håller med. Vet inte vem som tar det på störst allvar - jag med mina tankar eller de som går i taket av dem.
Dagobert skrev:de som går i taket
FYI: jag har definitiv inte gått i taket. Det är verkligen inte så stort för mig.
Jag bara tröttnade.
F.ö. är man och jag inte synonymer.
Om alla allt gissar på alla ord som de inte kan, blir felet systematiskt d.v.s. lika för alla, på lite sikt. Tycker det är självklart att man gissar.
Kahlokatt skrev:9 av 12. Dåligt!
Det blir skamvrån med dumstruten på huvet!!
Dagobert skrev:11/12Spoiler: visa
För att testen ska bli rättvisande borde man avstå från rena gissningar och inte svara på frågan.
När jag gjorde så fick jag 10/12
Rättvisande för vem? För DN:s statistik, en själv el alla i tråden?
Jag brukar skriva vad jag gissat på, så alla kan dra bort dem om de vill.
Det är stor skillnad på att själv hitta en synonym el förklara med flera ord vad ett visst ord betyder och att man får välja mellan alternativ. Men annars skulle det ta för lång tid för DN att räkna ut vad som var rätt; en språkkunnig person skulle behöva läsa igenom svaren, nu går det med automatik. Samma sak när det gäller flervalsfrågor i prov.
Jag fick 11/12. Det var nr 5 jag gissade fel på. Nr 9 och 11 hade jag aldrig sett men räknade ut vad de betydde.
Spoiler: visa
9/12. Fel på 2, 5, 6.
Flera ord som jag kunde en betydelse av, men de frågade efter en annan.
Flera ord som jag kunde en betydelse av, men de frågade efter en annan.
Spoiler: visa
Alien skrev:Ja, betr fråga nr 2. Vadå "knappast brukligt", jag är väl antik då.
Inget man säger till vardags men "knappast brukligt"... nja.