Aspievärld kontra företagarvärld sett en del aspieföretagare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspievärld kontra företagarvärld sett en del aspieföretagare

Inläggav nano » 2008-10-17 12:59:28

Man behöver nog inte läsa hela texten, bara första delen men jag kopierade hela ändå.

"Fick ett mail på startaeget.se och kom i kontakt med tankebanor och synsätt jag ofta stött på i världen av företagande som jag aldrig stött på här tycker jag, samtidigt behövs dessa tankar och synsätt som bäst här tror jag, här gör de störst nytta även om alla troligen har nytta av det.
I rätt miljö är man en tillgång så nyttig att man baxnar tror jag.
När jag tänker tillbaka på en del personer jag mött så tror jag en del av dem har AS och eller ADHD, sällan är någon helt NT bland dem jag mött, förvånansvärt ofta någon form av extremfeature som de använder till max och placerar sig själva någonstans i sin organisation där de gör störst nytta, fast det är ju lätt när man har fria händer att skapa sitt eget jobb :)
Saker inom parentes är skrivna av mig, här är texten jag talar om:

Varför är du stressad?
Visst, det är bra att det finns mycket att göra och är du entreprenör dyker det alltid upp ny intressanta möjligheter. Uppdragslistan växer snabbt och viktiga saker - ofta av administrativ karaktär, såsom bokföring och uppgiftslämnande börjar släpa efter, ett ämne vi tog upp i vårt förra medlemsbrev. Du vet att det måste göras, men det blir inte gjort – en till synes lättbotad stressfaktor, men tyvärr ofta ganska efterhängsen.

(Red anm: inte göra konstruktiva saker låter som vilken aspie som helst!)

Lite mindre negativ är den stress som orsakas av du helt enkelt har för mycket att göra i den operativa verksamheten, för många åtaganden, uppdrag och/eller kunder.

Hur som helst kan det vara nyttigt att då och då gå lite djupare, få lite distans till ditt liv och det du gör.

Du är viktigast
Börja med att utvärdera ditt liv och dina mål. Säkert har du grundvärderingar om vad ett gott liv är. Hur skulle du vilja summera ditt liv när du är 80 eller 90 år. ”Idag är början på resten av ditt liv.”

Får du dina personliga, sociala behov tillgodosedda, eller inkräktar arbetet/företaget på dina djupaste behov av socialt umgänge och familjegemenskap. Naturligtvis kommer det alltid att finnas tider med en viss konflikt mellan olika stora åtaganden och starka önskningar. Men faktum är att dessa frågor av nästan existentiell karaktär är för viktiga för att skjutas åt sidan. Var inte rädd att se med distans på ditt liv. Du har bara ett liv och du är skapad för att njuta av det. När du vet att du är på rätt plats och gör det du vill, då har du ett kraftigt vaccin mot den negativa stressen.

(Red anm: ok sociala behov kan vi ju nästan stryka med en gång, de är ju obefintliga eller mycket små tror jag)

Kom dessutom ihåg att du har möjlighet att välja hur du reagerar på olika problem och svårigheter. Börja oroa dig, bli rädd och fly i panik, eller … ja, det finns bättre alternativ och kanske kan vi lära något av haren.

Det sägs att haren är rädd. I realiteten har han som överlevnadsstrategi att vara observant och fly undan faran, men när faran är över är också stressen över och han kan bekymmerslöst fortsätta att vila eller söka föda.

(************************************************
(Red anm: här kan man nog sluta läsa mer om man vill)
************************************************)

Några enkla råd för hälsa och välbefinnande:

1. Tänk positivt
Öva dig i att sortera bort oros- och andra negativa tankar och tänk på det som är positivt, tänk på de goda möjligheterna.

2. Glöm det du inte kan påverka
Många saker vi oroar oss för är utanför vår kontroll, vi kan helt enkelt inte påverka dem. Vad är det då för mening med att oroa sig för det. Tänk efter – hur ofta har du inte gjort dig bekymmer för sådant som sedan aldrig inträffade.

3. Motionera regelbundet
Alla är väl medvetna om vad motionen betyder för välbefinnandet. Vad hindrar dig? Du måste ta dig tiden som krävs, så lägg in motionstiden i din kalender. Idag är det många som får sin motion genom att gå, springa eller cykla till arbetet.

4. Ät hälsosamt
Det är idag lätt att ändra matvanor och bli lite mer medveten om att äta näringsriktig mat. Lätt därför att det finns så mycket information och ett stort utbud, och framför allt därför att du snabbt märker att du mår bättre och känner glädje i ditt beslut.

5. Glöm inte att sova
Hela vårt samhälle lider av förlorad respekt för den naturliga dygnsrytmen och det är lätt att negligera behovet av sömn. Har vi dessutom mycket att göra är det lätt att gå över gränsen, men det går inte att lura kroppen. Du blir trött, lättare stressad och mer mottaglig för olika slags sjukdomar.

6. Slappna av
Inte minst vid kontorsarbete är det lätt att man spänner kroppen så att man tar fysisk skada.
Musarm, nackspänningar, tinnitus med mera. Ta dig istället tid att lära dig några andnings- och avspänningsövningar. Och se naturligtvis till att du har en ergonomiskt riktig arbetsställning med en bra kontorsstol.

7. Lär dig säga nej
I sak enkelt men likväl svårt för många. Fråga dig om detta verkligen är din uppgift? Ligger den lite vid sidan om din huvudverksamhet? Har jag verkligen tid och resurser just nu? Långsiktigt är det bättre att hålla avtalade leveranstider och leverera med kvalitet, än att hinna med ännu ett uppdrag som varken du eller din kund blir riktigt nöjd med.

Mål och strategi
Säkert har du en affärsplan, utskriven eller i ditt huvud. Du har en idé, mål och har också bestämt hur företaget skall arbeta för att bli framgångsrikt. Det handlar om konkreta mål om försäljningsvolymer med mera, men också om grundläggande värderingar och affärsetik.

Håll dig till dessa planer och arbetssätt, tills du fattat övervägda beslut om något annat.

Dock är det mycket som händer och i bästa fall växer företaget snabbare än du trott, så du måste naturligtvis vara flexibel. Det viktiga är att du behåller kontrollen, upplever att det är du som styr och vet vart du styr. Planera därför in särskilda planeringsdagar en gång i kvartalet. En dag då du får tid att titta såväl tillbaka som framåt och vidta åtgärder.

Var rädd om kunderna
Nöjda kunder som ger positiv återkoppling, talar gott om ditt företag och gärna återkommer som kunder är naturligtvis bra för lönsamheten och företagets utveckling. Dessutom kommer du att vara stolt över ditt företag och ditt arbete. Det blir då mycket lättare att hantera problem och svårigheter på ett rationellt sätt utan att du blir stressad. Du får större möjlighet att se på saken på ett objektivt och rationellt sätt, snarare än att reagera känslomässigt och kanske förvärra skadan om det handlar om relationer till dina leverantörer, kunder eller anställda.

Lyssna på signalerna
Minskar din arbetsglädje, känner du dig oroad och stressad? Se det som varningssignaler och gör något åt det, kanske med hjälp av några av tipsen i denna artikel.

Med anställda i företaget växer ditt ansvar, och såväl din egen stress, som stressen från en stor arbetsblastning i företaget, kan få ännu allvarligare konsekvenser: minskad effektivitet, otrivsel, ökad sjukfrånvaro och större personalomsättning.

I ett litet företag finns ofta nyckelpersoner med mycket stor betydelse för företagets resultat och utvecklingsmöjligheter. Naturligtvis är det värdefullt om du som företagsledare har goda personliga relationer med alla medarbetare och särskilt med nyckelpersonerna. Bygg upp ett ömsesidigt förtroende genom öppenhet och en generös och inkluderande attityd. Med en kompanjonliknande relation kan ni ge varandra ett mångsidigt stöd och utveckla en trygghet som i sig kan motverka negativ stress.

Metoder och verktyg
Idag finns många bra kommunikationskoncept och administrativa verktyg för management, tidsplanering och projektledning. Rätt använda kan de ha stor betydelse också för att minimera onödiga stressfaktorer, men det är en annan del av vårt ämne, som vi återkommer till i ett annat medlemsbrev.

Av: Kent Mossheden"
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:23:35, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Tack Nano!

Inläggav mondo beyondo » 2008-10-17 21:58:03

WOW! Thank YOU! Thank you, thank you, thank you!

Detta som står i texten skulle min läkare svarat mig i förrgår, inte kall avfärdning med orden "Trötthet är ingen sjukdom!"

Precis vad jag behövde! I en klok sammanställnig på AS forumet. Wow!

Sen en liten kommentar ang. den sociala biten. Även om behovet är litet eller kvalitét framför kvantitét så ska man inte ignorera vikten av det lilla. No man is an island...
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 16:23:35, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav nano » 2008-10-17 22:09:51

Oj, varsågod :)

I läkarens värld så var det nog så som han sade fast då har han nog inte för en sekund upplevt din typ av trötthet.
Fast jag antar att sjukskrivning inte är det som är medicinen i det fallet.

Jo vid närmare eftertanke är nog den sociala biten inte helt oviktig även om den inte är identisk med många NT människor som ju trots allt oftast är välmenande och trevliga.
Innehållet önskar väl de flesta aspies vara intressantare än pratet i sig självt.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:23:35, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Tack Nano!

Inläggav tahlia » 2008-10-17 23:33:58

mondo beyondo skrev:Detta som står i texten skulle min läkare svarat mig i förrgår, inte kall avfärdning med orden "Trötthet är ingen sjukdom!"


Antar att din läkare aldrig hört talas om Myalgisk Encefalomyelit eller Myalgisk Encefalopati. Nu säger jag inte att det är det du har, bara att trötthet visst kan vara en sjukdom och, i väldigt många fall, en symptom på en hel rad andra sjukdomar.
Kanske dags att byta läkare?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in