Diskussion om forumets styrelseskick.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Charley? » 2008-10-15 18:41:16

Mats skrev:Min uppfattning är att "kärntruppen" består av personer som försöker köra över andra forummedlemmar. Detta tillåter inte moderatorerna och det är väldigt bra. Det gagnar majoriteten att moderatorerna ingriper. Det är min uppfattning. Jag har all rätt i världen att framföra den och den är i högsta grad relevant.

Klart att du har rätt att framföra din uppfattning! Jag vill dock belysa (för femtionde gången, minst) att det medvetna syftet till varför man skriver någonting är minst lika viktigt (om inte viktigare) än hur någonting tolkas. Givetvis måste man tänka på hur saker kommer tolkas och försöka anpassa sin text efter det, men att någon uppfattar till exempel att någon annan försöker "köra över andra forummedlemmar" så innebär inte det att det var personens syfte. I vissa fall kan det mycket väl kännas som att en person bara skriver kritiskt riktat till en för att de har någonting emot en som person, men detta beror troligtvis (åtminstone i mitt fall) mer på att de tu personernas åsikter är väldigt olika, och därför ofta är motsatser, än på att den ena skulle förfölja/mobba/försöka köra över den andra.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:14, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav rdos » 2008-10-15 19:01:08

Mats skrev:Min uppfattning är att "kärntruppen" består av personer som försöker köra över andra forummedlemmar. Detta tillåter inte moderatorerna och det är väldigt bra. Det gagnar majoriteten att moderatorerna ingriper. Det är min uppfattning. Jag har all rätt i världen att framföra den och den är i högsta grad relevant.

Låter som allvarliga anklagelser. Det är nog dags att Mats presenterar sin lista istället så folk slipper undra & spekulera kring vilka han egentligen menar. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:15:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Mats » 2008-10-15 19:23:28

Charley?:
Håller inte med dig i sak. Jag tycker inte att man har rätt att uttrycka sig så att det tolkas som ohyfsat (av moderatorer och anmälare av inlägg) bara för att syftet är gott.

Varningar och avstängningar kommer i princip aldrig som en blixt från klar himmel. (Undantag: uppenbara troll.) Innan varningar delas ut kommer det alltid tillsägelser om att dämpa tonen. Det borde vara möjligt för alla med gott uppsåt att anpassa tonen efter moderatorernas önskemål.

rdos:
Nu har jag fått ett önskemål om att inte publicera min lista och ett annat att publicera den. Uppenbart kan jag inte uppfylla båda önskemålen. F.ö. tycker jag definitivt inte att mina anklagelser är allvarligare än anklagelserna mot moderatorerna.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 16:15:14, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Charley? » 2008-10-15 19:40:01

Jag håller med dig delvis. Tycker att alla borde försöka uppträda hyfsat, men reglerna är luddiga kring detta och gör att moderatorer godtyckligt kan välja att varna.
Charley?
Inaktiv

Inläggav Mats » 2008-10-15 20:19:49

Det är naturligtvis önskvärt att reglerna är tydliga. Men det är också önskvärt att reglerna är kortfattade, så att de inte blir som baksidan på ett kabel-TV-avtal, där allt ska regleras i detalj med en väldig massa text skrivet med pyttesmå bokstäver. Det leder bara till att ingen orkar läsa igenom vad det står.

Jag har förstått att du tycker regeln: "Visa i så stor utsträckning som möjligt hänsyn och respekt gentemot andra medlemmar." är luddigt formulerad. Det har du förstås all rätt att tycka. Det jag skulle önska är att du eller någon annan som är missnöjd med formuleringen kunde ge förslag på en alternativ formulering som ni uppfattar som mindre luddig, utan att den blir för lång. JOR brukar inte vara omöjlig när man kommer med konkreta seriösa förslag.
Mats

Inläggav Ganesh » 2008-10-15 20:26:37

KrigarSjäl skrev:
Min bestämda uppfattning är att språknormen här är medelklasspråket, alltså det bildade benen-i-kors-huvudet-på-sned-med-lågmäld-röst-sättet.
Också att det är medelålders människor som satt normerna för uttrycksformer & samtalston.

Vi måste komma ihåg att en del av oss inte uttrycker sig 'finstilt', utan skriver väldigt direkt. För en del andra är detta något ovant, en del verkar vana vid att kommunicera i en samtalston som hämtad från ett prästseminarium. Dessa blir ständigt och jämt upprörda av den här direktheten. Andra (främst kanske jag), blir istället irriterade på människor som går omvägar, som lindar in allt de säger i fjorton varv bomull.

Varför kan man fråga sig. Jag tror begreppet sociolekter spelar en avgörande roll här.

Citatet ovan är viktigt. (Fast alla formuleringar skulle inte kunna vara mina.) Det är helt riktigt att forumets språk och ton är medelklass-intellektuellt. Och att tala om sociolekter är klart relevant.

Då torde problemet vara att det saknas tolkningsscheman. Klassskillander borde yttra sig på detts sätt. Men också utbildnignivåskillander. (Inte nödvändigtvis samma sak.)

Ovanpå detta kan man ju tänka sig hur mycket och hur många tolkningsproblem som uppstår när en större mängd aspiesar ska prata med varandra. Antalet möjliga orsaker till feltolkningar blir hisnande många.

Tes:
Det finns bara ett sätt att komma till rätta med kommunikation som havererar pga olika tolkningsscheman. Och det är att båda (alla?) parter lär sig den andras schema. Båda måste alltså anstränga sig att förstå den andra på den andras premisser. Och båda måste anstränga sig att uttrycka sig på ett sätt som den andra kan förstå.

Att inte göra så är att klafsa omkring i ett narcissistiskt träsk. I ensamhet. För man har ingen att prata med. Det är monologer man håller på med.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:15:14, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav Charley? » 2008-10-15 20:40:08

Mats skrev:Jag har förstått att du tycker regeln: "Visa i så stor utsträckning som möjligt hänsyn och respekt gentemot andra medlemmar." är luddigt formulerad. Det har du förstås all rätt att tycka. Det jag skulle önska är att du eller någon annan som är missnöjd med formuleringen kunde ge förslag på en alternativ formulering som ni uppfattar som mindre luddig, utan att den blir för lång. JOR brukar inte vara omöjlig när man kommer med konkreta seriösa förslag.

Jag kan gärna ta en diskussion med JOR om vad regeln egentligen innebär och sedan ägna en tid åt en omformulering som alla förstår. För mig är det inte ett jobb, utan ett nöje, att försöka hjälpa till i sådana här frågor.
Charley?
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2008-10-15 20:52:03

Charley? skrev:
Flawed skrev:Personligen tycker jag att det är alldeles för högt i tak när det gäller tjat och gnäll om moderering här.
Charley bör försöka att tona ner med sitt extrema alfahone beteende mot andra kvinnliga medlemmar tycker jag förövrigt
Det kanske är dags att starta ditt eget forum eftersom du verkar vilja leka moderator/admin?

Jag har inget behov av att vara moderator eller admin. Men jag skulle uppskatta om du läste trådstarten och respekterade både forumreglerna och de uppmaningar som ges.

*fniss*
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:15:14, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Charley? » 2008-10-15 20:53:27

Flawed skrev:
Charley? skrev:
Flawed skrev:Personligen tycker jag att det är alldeles för högt i tak när det gäller tjat och gnäll om moderering här.
Charley bör försöka att tona ner med sitt extrema alfahone beteende mot andra kvinnliga medlemmar tycker jag förövrigt
Det kanske är dags att starta ditt eget forum eftersom du verkar vilja leka moderator/admin?

Jag har inget behov av att vara moderator eller admin. Men jag skulle uppskatta om du läste trådstarten och respekterade både forumreglerna och de uppmaningar som ges.

*fniss*

Vad vill du säga?
Charley?
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2008-10-15 20:54:31

Oj ursäkta jag trodde att du var ironisk.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:15:14, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Mats » 2008-10-15 20:56:45

Charley? skrev:Jag kan gärna ta en diskussion med JOR om vad regeln egentligen innebär och sedan ägna en tid åt en omformulering som alla förstår. För mig är det inte ett jobb, utan ett nöje, att försöka hjälpa till i sådana här frågor.

Det tycker jag låter som en bra idé. Jag uppskattar din goda vilja. Du har mitt stöd.

Hoppas att JOR inte uppfattar det som tjafs bara...
Mats

Inläggav sommar » 2008-10-15 23:44:32

KrigarSjäl skrev:Jag har tills ganska nyligen tyckt att moderationen skötts klanderfritt, men den senaste tiden har det varit en del kontroverser, vilka pekar på att det finns en del oegentligheter.

Vi måste rensa luften ordentligt, sen kan vi gå vidare utifrån det.

Vi har sett att moderatorer agerat efter godtycke. Jag har av en moderator blivit bemött som en mindre vetande vid flera tillfällen.

Man varnar/säger till/bannar mer på forumiters ordval än på budskap.
Förolämpningar uttryckta på psykologspråk har passerat obemärkta medan vissa fått varningar och tom blivit bannade pga ett 'grövre' språk.

Skönt att du också insett detta Krigarsjäl!

Detta håller jag till fullo med om. Visst betedde jag mig oerhört dumt och på låg nivå i somras( har dock bättrat mig rejält) men vissa av moddarna och inte minst admin var inte trevliga och tydlig godtyckande har jag sett gentemot andra + att admin ibland dömer innan han har all fakta. Det håller inte i längden att skylla på tidsbrist. Dock blev det rättvisa till sist både gentemot mig och FB som jag ser det.

Vidare hände det mig en fruktansvärd otäck grej i januari utan för forumet som jag inte vet var den härrör ifrån som admin inte visade förståelse för utan bara pratade om sin trötthet. Hade det varit en person som inte orkat stå på sig hade den fått fortsätta leva i oro. Tackvare min envishet tog han tag i fallet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:15:14, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav JOR » 2008-10-16 22:19:50

Alltså!

Om det handlar om ting utanför forumet så har ju jag inte att ta hänsyn till det.

Nu är det ett gammalt ärende och jag ids inte gräva upp det. Men du var på mig så mycket att jag hade att välja, kasta ut dig, eller få tyst på dig.

Jag har verkligen annat att göra, det andra ger pengar ser du.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 16:15:14, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker

Anslöt: 2005-10-11

Inläggav Charley? » 2008-10-16 22:23:48

JOR: Vem är ditt inlägg riktat till?
Charley?
Inaktiv

Inläggav jonsch » 2008-10-16 22:26:39

Charley?, JOR:s inlägg är riktat till sommar.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:15:14, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav sommar » 2008-10-16 22:46:26

JOR skrev:Alltså!

Om det handlar om ting utanför forumet så har ju jag inte att ta hänsyn till det.

Nu är det ett gammalt ärende och jag ids inte gräva upp det. Men du var på mig så mycket att jag hade att välja, kasta ut dig, eller få tyst på dig.

Det beror på vad saken gäller och i det fallet borde du ta hänsyn och tackvare min drivkraft tog du tag i det. Att jag var på dig är högst förståligt och det har jag dessutom fått bekräftelse på på annat håll.

Jag tror vi syftar på samma ärende inte i somras utan tidigare och jag vet att du gör så där. Ibland saknar du totalt medkänsla för människor tom. när man är i fara som jag på sätt & vis var då. Den gången "råkade jag illa ut" av ditt sätt. Jag kan förstå att du har det stressigt men det är INTE försvarbart i ett sådant läge och andra som fått reda på det har reagerat på ett ödmjukt och förstående sätt. Trots att man är stressad kan ska man kunna hantera saker på ett skickligt sätt. Du verkligen använder dig av makten du har i adminrollen och blir ivrigt ryggdunkad därtill.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:15:14, redigerad totalt 3 gånger.
sommar
Bannad

Inläggav ufo » 2008-10-16 22:49:30

sommar skrev:

Jag tror vi syftar på samma ärende inte i somras utan tidigare och jag vet att du gör så där. Ibland saknar du totalt medkänsla för människor. Den gången råkade jag illa ut av ditt sätt. Jag kan förstå att du har det stressigt men det är INTE försvarbart i ett sådant läge och andra som fått reda på det har reagerat på ett ödmjukt och förstående sätt.

Eftersom det är aspigt att älta saker in i döddagar så.......
*** pass ***
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:15:14, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav JOR » 2008-10-16 22:51:22

Jag saknar inte medkänsla för folk, ibland har jag för mycket av det.

Men jag bör verkligen inte låta yttre saker utanför forumet avgöra hur jag agerar i forumet som mod eller admin.
Jag kan ta hänsyn till fakta, men att straffa någon för något någon gjort utanför forumet är en farlig väg att gå.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 16:15:14, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker

Anslöt: 2005-10-11

Inläggav jonsch » 2008-10-16 22:51:43

sommar, ös ut det där på träffarna istället, jag föredrar det framför att du öser ut det över JOR. Du får i alla fall inget mer ut av det än att ha fått ut det, ser du.

Det sista "ser du" var ett provokativt tillägg syftat att dra elden till mig från JOR.

/ J
jonsch

Inläggav sommar » 2008-10-16 22:55:37

JOR skrev:Jag saknar inte medkänsla för folk, ibland har jag för mycket av det.

Men jag bör verkligen inte låta yttre saker utanför forumet avgöra hur jag agerar i forumet som mod eller admin.
Jag kan ta hänsyn till fakta, men att straffa någon för något någon gjort utanför forumet är en farlig väg att gå.

Det handlade ALDRIG om att du skulle göra det. Det har jag ALDRIG begärt utan om hjälp att öka min säkerhet på forumet vilket skedde tackvare min drivkraft. Medkänsla eller inte; du vet så klart bäst men min uppfattning står kvar.

Alla utom JOR borde inte blanda sig för ni har INTE all fakta på bordet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:15:14, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad

Inläggav Charley? » 2008-10-16 22:58:20

En uppmaning (nej, jag leker inte mod): Håll er till ämnet, snälla.
JOR: Bra skrivet, bra tänkt.
Charley?
Inaktiv

Inläggav sommar » 2008-10-16 22:58:24

jonsch skrev:sommar, ös ut det där på träffarna istället, jag föredrar det framför att du öser ut det över JOR. Du får i alla fall inget mer ut av det än att ha fått ut det, ser du.

Det sista "ser du" var ett provokativt tillägg syftat att dra elden till mig från JOR.

/ J

När det handlar om JOR är det inte rätt att ösa sk*ten på er som kommer på träffarna och det är bara jag och JOR som vet vad det syftas på. Detta är ett gammalt fall som vi skött via Pm.

Men tack för din omtanke; jag vet att du försöker tänker på dina medmänniskor men glöm inte dig själv och att sätta ner foten när det behövs. ;)
sommar
Bannad

Inläggav jonsch » 2008-10-16 23:00:15

JOR, du kan utan vidare hänvisa sommar till exempelvis mig. Nu ska jag visserligen lägga mig men hon hinner kanske skriva något litet till.

Koppla av du!

/ J
jonsch

Inläggav sommar » 2008-10-16 23:00:24

ufo skrev:
sommar skrev:

Jag tror vi syftar på samma ärende inte i somras utan tidigare och jag vet att du gör så där. Ibland saknar du totalt medkänsla för människor. Den gången råkade jag illa ut av ditt sätt. Jag kan förstå att du har det stressigt men det är INTE försvarbart i ett sådant läge och andra som fått reda på det har reagerat på ett ödmjukt och förstående sätt.

Eftersom det är aspigt att älta saker in i döddagar så.......
*** pass ***

Bespar dig! Du har inte all fakta på bordet.
sommar
Bannad

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in