Språktest DN/Språktidningen
10/12.
Fel på de två sista, aldrig hört elvan. Inte tian heller, men den gissningen gick hem.
Fel på de två sista, aldrig hört elvan. Inte tian heller, men den gissningen gick hem.
Totalt bananas. Bara hört ordet 'vimmelkantig' av de där och inte ens läst några av dem.
Å andra sidan är det engelska jag totalt sköter med sådan gravitet att F Scott Fitzgerald skulle bli imponerad av min förmåga att måla med orden i språket som är mycket mer färgrikt än mitt modersmål där min vokabulär är pirig. Engelskan får mig att framstå som ett lingvistiskt geni när det klickar, men i svenskan är jag tramsigt dåligt. Och ointresserad av att förbättra av andra skäl än att vara dryg mot apiga tramsiga pretentiösa idealister som misstolkar min otroligt tokhårda världsyn som misatropisk när den enbart är realistiskt i enlighet med vetenskap. Med tanke på vår behandling av varandra, oförmåga att inse hur vår marina miljö (hur dess ekologi bestämmer vår framtid) och den i övrigt totalt sårbara naturliga värld som behöver ett hav med rikedomar få verkligen förstår är den källan till vår existens som ger vår överlevnad kort tid då den är körd.
Å andra sidan är det engelska jag totalt sköter med sådan gravitet att F Scott Fitzgerald skulle bli imponerad av min förmåga att måla med orden i språket som är mycket mer färgrikt än mitt modersmål där min vokabulär är pirig. Engelskan får mig att framstå som ett lingvistiskt geni när det klickar, men i svenskan är jag tramsigt dåligt. Och ointresserad av att förbättra av andra skäl än att vara dryg mot apiga tramsiga pretentiösa idealister som misstolkar min otroligt tokhårda världsyn som misatropisk när den enbart är realistiskt i enlighet med vetenskap. Med tanke på vår behandling av varandra, oförmåga att inse hur vår marina miljö (hur dess ekologi bestämmer vår framtid) och den i övrigt totalt sårbara naturliga värld som behöver ett hav med rikedomar få verkligen förstår är den källan till vår existens som ger vår överlevnad kort tid då den är körd.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Quiz 2019-08-10: https://www.dn.se/kultur-noje/fragespor ... r-orden-2/
12/12
Men jag gissade på nr 11, och nr 12 var jag inte helt säker på.
12/12
Men jag gissade på nr 11, och nr 12 var jag inte helt säker på.
10. Börjar bli tjatigt: 10 lätta ord och 2 svåra på slutet.
Spoiler: visa
Quiz 2019-08-17: https://www.dn.se/kultur-noje/fragespor ... der-orden/
Jag hade 12/12. Men jag gissade på nr 12, tror inte jag sett det ordet förr.
Nr 4
Jag hade 12/12. Men jag gissade på nr 12, tror inte jag sett det ordet förr.
Nr 4
Quiz 2019-08-24: https://www.dn.se/kultur-noje/fragespor ... der-orden/
11/12. Det ord jag inte kunde var nr 8.
11/12. Det ord jag inte kunde var nr 8.
Woo! Alla rätt! OK, jag gissade helt på en eller gick på känslan, och på en kunde det bara vara en av två. Men resultatet är det som räknas, eller hur?
9/12. Ja ja, man kan inte ha rätt jämt.
- Pepparchips
- Anslöt: 2017-04-22
11/12.
Tre halvchansningar, lätta såna. Men hade jag inte haft färdiga alternativ så hade jag inte kunnat tala om exakta betydelsen.
Bommade på 6,
Tre halvchansningar, lätta såna. Men hade jag inte haft färdiga alternativ så hade jag inte kunnat tala om exakta betydelsen.
Bommade på 6,
Quiz 2019-08-31: https://www.dn.se/kultur-noje/fragespor ... der-orden/
11/12. Ganska lätt utom sista ordet som jag fick gissa på och gissade fel.
11/12. Ganska lätt utom sista ordet som jag fick gissa på och gissade fel.
Exakt samma som Alien: lätt, men bommade också på sista, av samma anledning.
11/12, alltså.
11/12, alltså.