Förvirrad
57 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Och andra sidan, var ska man få flippa ur hos om inte hos en psykolog, det är fasiken i deras arbete att även kunna hadtera lite aggresivitet om det är nu det som kommer ur en. Inte så diplomatiskt men allvarligt så tycker jag personligen att dom ska kunna i sitt arbete ta vilka känslor som helst ifrån en klient, själklart dock inte våld.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:11:32, redigerad totalt 1 gång.
Hmm, inte så säker på att man ska behöva acceptera aggressivitet.
Men nåja, sålänge den inte går ut fysiskt över någon.
Funderar på om besvikelse är aggressivitet, inte färdig med den tanken ännu.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:11:32, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Hmm, inte så säker på att man ska behöva acceptera aggressivitet.
Om en person går och bär på aggresivitet gentemot något den upplevt som t ex ett trauma, visst är det en psykolog eller liknande som man om något ska kunna prata med om den, vem annars?!
Det gör i alla fall jag med min terapeut.
Aspkvinna skrev:Och andra sidan, var ska man få flippa ur hos om inte hos en psykolog, det är fasiken i deras arbete att även kunna hadtera lite aggresivitet om det är nu det som kommer ur en. Inte så diplomatiskt men allvarligt så tycker jag personligen att dom ska kunna i sitt arbete ta vilka känslor som helst ifrån en klient, själklart dock inte våld.
Hantera patienters aggressivitet gällande andra och annat är en sak. Hantera att patienten ifrågasätter deras sätt att arbeta på ett aggressivt sätt är nåt annat. De borde kan kunna hantera det, men glöm inte att de är människor de också.
De kan bli sårade, stötta, kränkta osv, även när de sitter där i sin egenskap av proffs, på samma sätt som alla. Och detta även om de själva kanske inte alls tror det är så och tror att de är under av objektivitet, opartiskhet, distanserad professionalitet...
Inte så kul att som patient sen bli utsatt för att de sedan kanske tar ut SIN besvikelse, kränkthet osv på en och gör alltihop etter värre... Okej, jag svartmålar, men jag har sett sånt, och inte bara en gång. Inte så jättekonstruktiv situation, och kan man undvika att hamna där genom att säga saker på ett mer nedtonat sätt är det väl bäst?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:11:32, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Ok, kan hända att jag är lite färgad av min senaste tid som stödperson och det beror väl helt klar på vart man väljer att arbeta Men självklart så är diplomati alltid bästa vägen för det klarar större procent konfliker med positivt slut.
Arbetar man däremot på psykavdelningar där man låser in folk för dom är farliga för sig själva, ja, då får man nog vara mottaglig för att aggresivitet kan uppkomma.
Jag tror även att man bör kunna någonstans känna som behandlare att det kan hända och att det är för en del ett steg i utveckling. Att aggresivitet inte är tränad och kan komma ut lite väl starkt ibland i början om man inte har kunnat träna i sitt liv på en mer starkt verbalt uttryck med ändå ett visst lugn.
Nu pratar vi i och för sig om en psykologelev och jag personligen skulle välja att inte gå vidare alls hos den här personen för den är inte mogen att handtera en person med AS när den inte ens kan ge den utrymme att våga uttrycka sig i en skör stund som denna. Fingertoppkänslan att här kan jag få veta mer känns som den saknas.
Arbetar man däremot på psykavdelningar där man låser in folk för dom är farliga för sig själva, ja, då får man nog vara mottaglig för att aggresivitet kan uppkomma.
Jag tror även att man bör kunna någonstans känna som behandlare att det kan hända och att det är för en del ett steg i utveckling. Att aggresivitet inte är tränad och kan komma ut lite väl starkt ibland i början om man inte har kunnat träna i sitt liv på en mer starkt verbalt uttryck med ändå ett visst lugn.
Nu pratar vi i och för sig om en psykologelev och jag personligen skulle välja att inte gå vidare alls hos den här personen för den är inte mogen att handtera en person med AS när den inte ens kan ge den utrymme att våga uttrycka sig i en skör stund som denna. Fingertoppkänslan att här kan jag få veta mer känns som den saknas.
Aspkvinna skrev:Ok, kan hända att jag är lite färgad av min senaste tid som stödperson och det beror väl helt klar på vart man väljer att arbeta Men självklart så är diplomati alltid bästa vägen för det klarar större procent konfliker med positivt slut.
Håller med dig helt. Självklart ska man som behandlare, på psykavdelningen eller vanlig mottagning hålla för lite gung i båten, men kan man inte hantera en patient bättre än den här verkade kunna hantera LL så är det nog ganska dödfött. Eller, så skulle JAG känna det iaf. Jag är inte där för att vara försökskanin åt nån, det har jag inte råd med!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:11:33, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Psykologeleven får bakläxa och vi hoppas att eleven läser ett par böcker till!
Ja, jag fick ju rekomendationen att ta en promenad i solen då för några veckor sedan av en psykolog och nu har även hennes näst högsta chef i landstinget uppmärksammat incidenten....... Inget chefen gillade att höra och beklagade det inträffade.
Ja, jag fick ju rekomendationen att ta en promenad i solen då för några veckor sedan av en psykolog och nu har även hennes näst högsta chef i landstinget uppmärksammat incidenten....... Inget chefen gillade att höra och beklagade det inträffade.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna skrev:Psykologeleven får bakläxa och vi hoppas att eleven läser ett par böcker till!
Ja, jag fick ju rekomendationen att ta en promenad i solen då för några veckor sedan av en psykolog och nu har även hennes näst högsta chef i landstinget uppmärksammat incidenten....... :wink: Inget chefen gillade att höra och beklagade det inträffade.
**LOL**
Yes! Bra jobbat! :-D
Re: Förvirrad
LazyLady skrev:earlydayminer skrev:För mig kan det bli förödande när jag spelar med min kompanjon. Han har en tendens till att glömma sina stycken, då försöker han improvisera och säger "Jag testar bara något nytt". Och jag som minns detaljer och ljud, aj aj. Det är som att livsglädjen sugs ut ur mig för en stund, det är nästan en känsla av förvirring och sänker lätt min entusiasm. Om det sker med samma person så lär man sig att hantera det bättre, eller man lär sig att förvänta sig att det kan ske en mindre (för oss stor) förändring.
Åååh, vad jag känner igen mig!!! Brukar ofta spela gitarr med en kompis och jag känner mig som en gryta som är på väg att koka över för det mesta. Speciellt när han glömmer vad han spelade för kanske 5 minuter sedan och glider in på nåt helt annat som inte jag tycker är lika bra... Tappar intresset direkt. Kan ju själv sitta och spela en grej om och om igen i timtal! Men har lärt mig att behärska min irritation gentemot den här kompisen när vi spelar, precis som du säger...
När vi är många och spelar tillsammans blir det ofta tvärtom. Då gömmer jag mig i bakgrunden och vågar knappt höras. Skumt...earlydayminer skrev:Jag vet inte hur häftiga dina rörelser är men jag har också underliga kroppsrörelser. Och de är ofta ganska speciella, det är alltså inga rörelser "vanliga" människor använder sig av vid t ex. stress, oro osv. Kan använda mig av händerna när jag tänker mycket och snabbt. Även när jag funderar eller "hör" musiken. Men jag vill inte kalla det tics, fast det kanske är det. Har för mig att jag både läst och hört att det är aspigt att ha unika eller speciella kroppsrörelser.
Jag har nog lärt mig att dölja mina rörelser med åren, men ibland vet jag att jag kan göra skumma grimaser med ansiktet också. Fast jag lyckas behärska mig bland folk. Men det är som att det kryper och kliar under huden. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det är som att det är en massa överskottsenergi som vill ut. Brukar sitta och rycka loss hår från ögonbryn och ögonfransar också. Det har jag gjort sedan jag var liten. Haha, det låter ju sjukt knäppt. Vill verkligen försöka sluta med det. Tur att jag har välväxta ögonbryn och fransar. Annars skulle jag inte ha några kvar...
Kanske har en släng av ADHD? Har läst att man kan ha det i kombination med AS... Fast jag har ju visserligen provat amfetamin och det hjälpte INTE...
Har också jobbiga tvångstankar med ögonfransarna jag rycker bort dom och efteråt så får jag ångest för att man inte vet när dom växer ut igen
- totizedger
- Anslöt: 2011-05-22
Återgå till Att leva som Aspergare