Någon teknisk kunnig om elcyklar
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Någon teknisk kunnig om elcyklar
Jag har fått erbjudande att köpa en underbar gammal postcykel. En tre växlad monark på el. På Google verkar den vara från 2007 (kanske senare)
Batterier och motordelar lär inte gå att få tag i längre.
Min fråga: Skulle det gå att byta elen själv om jag köper och installerar ett eget elcykelkit?
Ungefär såhär ser cykeln ut men svart. https://www.evguide.nu/2hjul2007.html
Batterier och motordelar lär inte gå att få tag i längre.
Min fråga: Skulle det gå att byta elen själv om jag köper och installerar ett eget elcykelkit?
Ungefär såhär ser cykeln ut men svart. https://www.evguide.nu/2hjul2007.html
Någon teknisk kunnig om elcyklar
Frågan är hur mycket du vill bygga om. Jag tror de flesta elcyklar har motor i framhjulets nav numera, och batteriet ihopbyggt med pakethållaren.
Någon teknisk kunnig om elcyklar
Huggorm skrev:Frågan är hur mycket du vill bygga om. Jag tror de flesta elcyklar har motor i framhjulets nav numera, och batteriet ihopbyggt med pakethållaren.
Fast bäst är ju om motorn sitter vid navet vid tramporna, jag skulle då inte vilja ha en motor som sitter i framhjulet.
Någon teknisk kunnig om elcyklar
Det här är ett typ exempel av planerad utdatering tycker jag, Den är mindre än 15 år och så kan man inte köpa batterier. :O
Någon teknisk kunnig om elcyklar
Det fungerar utmärkt och egentligen är det bättre att ha drivningen separerad från tramporna. Då slipper man nuvarande problem där en utbytesmotor måste vara speciellt anpassad. En framnavsmotor kan se ut nästan hur som helst om den passar i framgaffeln. På bilar tycker jag inte om framhjulsdrift men på cyklar med låg effekt funkar det bra.slackern skrev:Huggorm skrev:Frågan är hur mycket du vill bygga om. Jag tror de flesta elcyklar har motor i framhjulets nav numera, och batteriet ihopbyggt med pakethållaren.
Fast bäst är ju om motorn sitter vid navet vid tramporna, jag skulle då inte vilja ha en motor som sitter i framhjulet.
Nja, nya batterier går kanske inte att köpa men nuvarande batteri kanske går att öppna upp och bara byta celler.Kentarou skrev:Det här är ett typ exempel av planerad utdatering tycker jag, Den är mindre än 15 år och så kan man inte köpa batterier. :O
Någon teknisk kunnig om elcyklar
Huggorm skrev:Det fungerar utmärkt och egentligen är det bättre att ha drivningen separerad från tramporna. Då slipper man nuvarande problem där en utbytesmotor måste vara speciellt anpassad. En framnavsmotor kan se ut nästan hur som helst om den passar i framgaffeln. På bilar tycker jag inte om framhjulsdrift men på cyklar med låg effekt funkar det bra.slackern skrev:Huggorm skrev:Frågan är hur mycket du vill bygga om. Jag tror de flesta elcyklar har motor i framhjulets nav numera, och batteriet ihopbyggt med pakethållaren.
Fast bäst är ju om motorn sitter vid navet vid tramporna, jag skulle då inte vilja ha en motor som sitter i framhjulet.
Jag har en kompis som innan han köpte en elcykel läste på allt och tog reda på vad som är bäst och han kom fram till att det var att ha elmotorn i trampnavet. Han är värsta tekniknörden och läser på allt och går runt och testar innan han köper. Kanske är det att det är dom bästa fabrikaten som placerar sina motorer där typ Bosch.
Någon teknisk kunnig om elcyklar
Ungefär som att de bästa bilarna har mittmotor, men 99,9% av folk köper hellre en vanlig bil med motorn framme.slackern skrev:Huggorm skrev:Det fungerar utmärkt och egentligen är det bättre att ha drivningen separerad från tramporna. Då slipper man nuvarande problem där en utbytesmotor måste vara speciellt anpassad. En framnavsmotor kan se ut nästan hur som helst om den passar i framgaffeln. På bilar tycker jag inte om framhjulsdrift men på cyklar med låg effekt funkar det bra.slackern skrev:
Fast bäst är ju om motorn sitter vid navet vid tramporna, jag skulle då inte vilja ha en motor som sitter i framhjulet.
Jag har en kompis som innan han köpte en elcykel läste på allt och tog reda på vad som är bäst och han kom fram till att det var att ha elmotorn i trampnavet. Han är värsta tekniknörden och läser på allt och går runt och testar innan han köper. Kanske är det att det är dom bästa fabrikaten som placerar sina motorer där typ Bosch.
Någon teknisk kunnig om elcyklar
Huggorm skrev:Ungefär som att de bästa bilarna har mittmotor, men 99,9% av folk köper hellre en vanlig bil med motorn framme.slackern skrev:Huggorm skrev:Det fungerar utmärkt och egentligen är det bättre att ha drivningen separerad från tramporna. Då slipper man nuvarande problem där en utbytesmotor måste vara speciellt anpassad. En framnavsmotor kan se ut nästan hur som helst om den passar i framgaffeln. På bilar tycker jag inte om framhjulsdrift men på cyklar med låg effekt funkar det bra.
Jag har en kompis som innan han köpte en elcykel läste på allt och tog reda på vad som är bäst och han kom fram till att det var att ha elmotorn i trampnavet. Han är värsta tekniknörden och läser på allt och går runt och testar innan han köper. Kanske är det att det är dom bästa fabrikaten som placerar sina motorer där typ Bosch.
Fast om man köper en utav postens gamla cyklar så lär väl dom köpa in bra kvalitet på motorerna så att dom håller för "missbruk"? Så den behöver väl inte ens vara ur funktion utan kanske fortfarande håller för några års körning? Batteriet förstår ju jag med att det är slutkört eller att dom har gått igenom ett gäng under cykelns livslängd, kanske till och med går att köpa batterier som passar till batterihålaren, är jag bara att söka OEM-batterier så kanske man har tur.
Någon teknisk kunnig om elcyklar
Enligt trådstarten så går varken batterier eller motordelar att få tag på längre och hon frågar därför om det går att montera ett elcykelkit. Det är vad allting handlar om.slackern skrev:Huggorm skrev:Ungefär som att de bästa bilarna har mittmotor, men 99,9% av folk köper hellre en vanlig bil med motorn framme.slackern skrev:
Jag har en kompis som innan han köpte en elcykel läste på allt och tog reda på vad som är bäst och han kom fram till att det var att ha elmotorn i trampnavet. Han är värsta tekniknörden och läser på allt och går runt och testar innan han köper. Kanske är det att det är dom bästa fabrikaten som placerar sina motorer där typ Bosch.
Fast om man köper en utav postens gamla cyklar så lär väl dom köpa in bra kvalitet på motorerna så att dom håller för "missbruk"? Så den behöver väl inte ens vara ur funktion utan kanske fortfarande håller för några års körning? Batteriet förstår ju jag med att det är slutkört eller att dom har gått igenom ett gäng under cykelns livslängd, kanske till och med går att köpa batterier som passar till batterihålaren, är jag bara att söka OEM-batterier så kanske man har tur.
Någon teknisk kunnig om elcyklar
Huggorm skrev:Enligt trådstarten så går varken batterier eller motordelar att få tag på längre och hon frågar därför om det går att montera ett elcykelkit. Det är vad allting handlar om.slackern skrev:Huggorm skrev:Ungefär som att de bästa bilarna har mittmotor, men 99,9% av folk köper hellre en vanlig bil med motorn framme.
Fast om man köper en utav postens gamla cyklar så lär väl dom köpa in bra kvalitet på motorerna så att dom håller för "missbruk"? Så den behöver väl inte ens vara ur funktion utan kanske fortfarande håller för några års körning? Batteriet förstår ju jag med att det är slutkört eller att dom har gått igenom ett gäng under cykelns livslängd, kanske till och med går att köpa batterier som passar till batterihålaren, är jag bara att söka OEM-batterier så kanske man har tur.
Se på fan den ser till och med ut att ha en frammonterad motor, då bör det ju inte vara några som helst problem att byt ut den, bara jag som har fastnat för mittmonterade motorer.
Ursäkta inte alls min mening att tjafsa. Jag trodde att det var en trumbroms på framhjulet men verkar vara en motor.
Någon teknisk kunnig om elcyklar
Tack alla som engagerat sig i tråden.
Jag har nu köpt denna välvårdade postcykel i svart (posten tillät inte att gula cyklar skulle bli privata.)
Sonen blev också stormförtjust. Den får gå under namnet Black Mail så länge. Allt under provturerna fungerade så bra.
Visst får man trampa på ordentligt i de branta backarna, men god hjälp får man. Bara cykeln väger runt 30 kilo.
Jag skrev till Monark Support och frågade om cykelns ålder och teknik. Fick svaret att jag skulle fråga en crescent-handlare???
Jag har nu köpt denna välvårdade postcykel i svart (posten tillät inte att gula cyklar skulle bli privata.)
Sonen blev också stormförtjust. Den får gå under namnet Black Mail så länge. Allt under provturerna fungerade så bra.
Visst får man trampa på ordentligt i de branta backarna, men god hjälp får man. Bara cykeln väger runt 30 kilo.
Jag skrev till Monark Support och frågade om cykelns ålder och teknik. Fick svaret att jag skulle fråga en crescent-handlare???
Någon teknisk kunnig om elcyklar
jojomamma skrev:
Jag skrev till Monark Support och frågade om cykelns ålder och teknik. Fick svaret att jag skulle fråga en crescent-handlare???
Jag tror att bägge märkena ingår i samma koncern dom hete MCB förut vet inte om dom går under samma namn fortfarande.
Men roligt att höra att du gjorde ett kap och att den är välvårdad.
Någon teknisk kunnig om elcyklar
slackern skrev:Jag har en kompis som innan han köpte en elcykel läste på allt och tog reda på vad som är bäst och han kom fram till att det var att ha elmotorn i trampnavet.
Vad som är bäst beror ju på vem man frågar. Jag har navmotor i bakhjulet och det tycker jag är bäst. Cykeln blir inte bångstyrig som när navet sitter i framhjulet. Och dessutom har man backup. Om kedjan skulle gå av så kan man fortfarande åka på elmotorn hem. Det går ju inte om man har navmotor.
- truthseeker
- Inlägg: 928
- Anslöt: 2016-07-02
Återgå till Intressanta intressen