Fundering-inte förslag! (sushibuffé)
72 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Pemer skrev:Ja, det verkar som en skum mix att ha dels sushi, dels kinesiskt. Jag vet ju varifrån sushi kommer, men jag skrev så att det lät som om jag trodde sushi också var kinesiskt...
Pustar ut........
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Hehe... jag tänkte nog iofs fel just när jag skrev det inlägget, och såg hur galet det blivit först när Alien kommenterade det...
Annars har jag nog inte brukat höra folk tro sushi är kinesiskt... Är det en vanlig missuppfattning?
Annars har jag nog inte brukat höra folk tro sushi är kinesiskt... Är det en vanlig missuppfattning?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Hehe... jag tänkte nog iofs fel just när jag skrev det inlägget, och såg hur galet det blivit först när Alien kommenterade det...
Vet inte jag var nog bara på lite petimeterhumör.....
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Hehe... jag tänkte nog iofs fel just när jag skrev det inlägget, och såg hur galet det blivit först när Alien kommenterade det...
Det kanske hare att göra med att personalen på sushi ställen ofta är kineser här i sverige.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Flawed skrev:På sveavägen någonstans finns ett litet sushiställe som har en äkta japan och den bästa sushin som jag har ätit.
Jag är iofs ingen sushikonussör.
(Hur stavas Kånnussööör ?)
Konnässör. Jämra franska...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:10:33, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Flawed skrev:Pemer skrev:Hehe... jag tänkte nog iofs fel just när jag skrev det inlägget, och såg hur galet det blivit först när Alien kommenterade det...
Det kanske hare att göra med att personalen på sushi ställen ofta är kineser här i sverige.
Liksom det oftare är ex-juggar och diverse mellanösternfolk som kränger pizza...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:10:33, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
East (dyrare) och Ki-Mama har bäst Sushi i Sthlm enligt mig. Rå fisk som ej har varit fryst (så allt läbbigt dör) får för övrigt inte serveras i Sverige såvitt jag vet. Någon som hört annorlunda?
Ska man laga själv kan man köpa färsk fisk o frysa själv så smakar den i stort sett som färsk när man tinat den, detta gäller framförallt lax som är hårdare drabbad av parasiter. Också enklare att göra snygga skivor om fisken är lite lite fryst fortfarande *tipsar*.
Ska man laga själv kan man köpa färsk fisk o frysa själv så smakar den i stort sett som färsk när man tinat den, detta gäller framförallt lax som är hårdare drabbad av parasiter. Också enklare att göra snygga skivor om fisken är lite lite fryst fortfarande *tipsar*.
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 16:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Re: Fundering-inte förslag! (sushibuffé)
DC skrev:pH skrev:DC skrev:[quote="pH"]Jag har hört att det skall finnas en "ät-såmycket-du-vill-sushi-buffé" i Tjockhult.
Ursäkta en oinvigd men vad är Tjockhult?
Ber om ursäkt, jag var nog lite allmänt kryptisk och ostrukturerad i mitt inlägg. Jag får skylla på att det var väl passerat matdags och blodsockret obefintligt.
Tjockhult = Stockholm
Förlåt.
Ahaa. Gissade nästan det när jag såg att Pemer svarat. Varför träffas ni så ofta i Stockholm och vi i Skåne nästan aldrig?[/quote]
Vi har faktiskt haft flera träffar i Skåne under din tid på forumet.
Att vi inte har lika många träffar som i Stockholm beror på att det inte finns så många som ordnar träffar här nere som i Stockholm.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 16:10:34, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Re: Fundering-inte förslag! (sushibuffé)
tvilling99 skrev:DC skrev:pH skrev:[quote="DC"][quote="pH"]Jag har hört att det skall finnas en "ät-såmycket-du-vill-sushi-buffé" i Tjockhult.
Ursäkta en oinvigd men vad är Tjockhult?
Ber om ursäkt, jag var nog lite allmänt kryptisk och ostrukturerad i mitt inlägg. Jag får skylla på att det var väl passerat matdags och blodsockret obefintligt.
Tjockhult = Stockholm
Förlåt.
Ahaa. Gissade nästan det när jag såg att Pemer svarat. Varför träffas ni så ofta i Stockholm och vi i Skåne nästan aldrig?[/quote]
Vi har faktiskt haft flera träffar i Skåne under din tid på forumet.
Att vi inte har lika många träffar som i Stockholm beror på att det inte finns så många som ordnar träffar här nere som i Stockholm.[/quote]
Håller med! Ett tillägg:i Stockholm finns det som bekant fler personer än här nere och troligen fler med AS. då också och ju fler personer totalt desto fler som kan ordna träffar förmodligen sedan kan det ju finnas undantag.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:10:34, redigerad totalt 1 gång.
pH skrev:weasley skrev:Jag gillar sushi!!
Lätt att jag klår pH i sushiätning! *lol*
Ha! Det tar jag som en kastad handske, svarar "Sällan baby, upp till bevis!" och hoppas på ett tillfälle att få gå en match.
**kavlar upp ärmarna och hugger tag i ätpinnarna**
Närsomhelst! Jag är redo!
Om du tar dej till Uppsala imorrn torsdag kan vi värma upp lite tillsammans... jag hade tänkt trösta mej med sushi efter dagens begivenheter.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:10:34, redigerad totalt 1 gång.
Hur var det här, då? Intresse senare i... hm... vi talade om slutet av november i någon tråd om någon annan aktivitet... och två tacotisdagar till står på "schemat" sedan förut också...
Men ska vi försöka resonera oss fram till ett datum som passar en drös intresserade här, som gillar sushi eller kinesiskt?
Men ska vi försöka resonera oss fram till ett datum som passar en drös intresserade här, som gillar sushi eller kinesiskt?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:10:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Det slår mig att jag faktiskt har käkat sushi på en träff... hade köpt ett sådant där tråg med sushi som färdigmat till en av mina tullingeträffar...
Om man är en riktig sushifan skall man aldrig köpa det i ett tråg,det skall ätas färskt i en sushibar har jag hört.
- tvilling99
md2perpe skrev:Alien skrev:Såsom varande en sann besserwisser måste jag påpeka att sushi är japanskt och inte kinesiskt.
En korean sa till mig att sushi ursprungligen är en koreansk rätt.
Den personen tror jag hade fel,jag har oxå hört att sushi skall komma från Japan.
- tvilling99
tvilling99 skrev:md2perpe skrev:Alien skrev:Såsom varande en sann besserwisser måste jag påpeka att sushi är japanskt och inte kinesiskt.
En korean sa till mig att sushi ursprungligen är en koreansk rätt.
Den personen tror jag hade fel,jag har oxå hört att sushi skall komma från Japan.
Ska man tro wikipedia verkar det faktiskt vara en kinesisk rätt från början. Något stöd för att det ursprungligen skulle vara en koreansk rätt kan jag inte hitta...
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 16:10:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Men även bortsett från fyla små lättel, är inte det mesta väldigt tamt och beige? Jag vet inte, jag går inte på kinakrogar av just den anledningen, att det känns som man alltid får klibbigt ris och burkgrönsaker i stärkelserik "sås" (är vego). Det liknar inte alls det härliga kök man ser i kinesiska filmer t ex.
Delar din uppfattning. Det är i princip svennifierad barnmat som serveras på kinakrogarna idag. Samma frityrsmet och samma sötsura sås överallt.
Är inte det RIKTIGA kinesiska köket bra mycket mer raffinerat och exotiskt än så?
Svenskar, i synnerhet svenssons, har otroligt dålig och simpel smak.
Som när jag bevistade en siciliansk restaurang för ett par år sen - deras pepparstek var helt gudomlig, pepparsåsen var efter eget recept, serverades med apelsinskivor som matchade perfekt.
Men nej då.
Hillbillybruden som beställde skulle prompt ha POMMES och bearnaise. Annars fick det vara. Hon tog en spaghetti bologNÄS istället.
Folk med dålig smak irriterar mig något oerhört.
Skåningar som tycker att de festar till det bara de sätter sin fot på en restaurang. De beställer sin jävla kebabpizza-med-banan-och-extra-bacon och antränger sig för att tala tydligt så kyparn förstår vad de säger.
Men det är väl inte så lätt om man är född i en ladugård syd-syd-ost om all civilisation där det bestående kulturella intrycket heter Ronny & Ragge och där de låter som gurglande igenslammade vaskar.
Jag förstår att man blir lätt debil om man växer upp i en trakt där den enda kulturhändelsen förutom Berth-Göstaz heter Sjöbo marknad.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:10:34, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10