Logiska klurigheter
19 inlägg
• Sida 1 av 1
Logiska klurigheter
Tänk dig att du är ute i en mörk skog, du går där alldeles själv, träden susar och gungar med vinden. Solens ljus reflekteras via den stora fullmånen. Det är alldeles stjärnklart.
Efter ett tag kommer du fram till två stora portar i ett stort berg, mellan portarna står denna text inristad i berget. En av dessa portar leder till paradiset och den andra porten leder till helvetet. Vid varje port står det en autistisk vakt, den ena vakten pratar aldrig sanningsenligt och den andra vakten pratar alltid sanningsenligt. Du får bara fråga en av vakterna en enda fråga, hur skulle din fråga lyda för att du ska veta vägen till paradiset & helvetet.
Efter ett tag kommer du fram till två stora portar i ett stort berg, mellan portarna står denna text inristad i berget. En av dessa portar leder till paradiset och den andra porten leder till helvetet. Vid varje port står det en autistisk vakt, den ena vakten pratar aldrig sanningsenligt och den andra vakten pratar alltid sanningsenligt. Du får bara fråga en av vakterna en enda fråga, hur skulle din fråga lyda för att du ska veta vägen till paradiset & helvetet.
Logiska klurigheter
Hmm... Svårt. Jag är agnostiker. En enda fråga kan inte ge mig ett säkert svar, en premiss saknas.
Spoiler: visa
Logiska klurigheter
Har sett nåt liknande förut, men förstod inte riktigt förklaringen:
Logiska klurigheter
Jag tycker det va bra gjort av dig, dock så framkommer det inte att vakterna vet dörren till paradiset. Bara att den ena är ärlig och den andra ljuger, så det är en luring där då svaret gär att googla fram om man inte tänker sig för
Logiska klurigheter
Att vakterna vet vilken är vilken är grundläggande annars finns det ju ingen mening att ställa frågor överhuvudtaget.
Logiska klurigheter
Bounce skrev:Jag tycker det va bra gjort av dig, dock så framkommer det inte att vakterna vet dörren till paradiset. Bara att den ena är ärlig och den andra ljuger, så det är en luring där då svaret gär att googla fram om man inte tänker sig för
Tycker det är jättebra tänkt! Även om vi inte vet om vakterna vet vilken port som är vilken, är detta den bästa frågan om man bara får ställa en fråga.
Logiska klurigheter
Batte skrev:Tycker det är jättebra tänkt! Även om vi inte vet om vakterna vet vilken port som är vilken, är detta den bästa frågan om man bara får ställa en fråga.
Den frågan kräver att båda vakterna vet att den andra vakten alltid talar sanning/alltid ljuger. Om man istället frågar så här får man ett användbart svar även om den ena vakten inte vet något om hur den andra svarar.
Logiska klurigheter
Bounce skrev:Jag tycker det va bra gjort av dig, dock så framkommer det inte att vakterna vet dörren till paradiset. Bara att den ena är ärlig och den andra ljuger, så det är en luring där då svaret gär att googla fram om man inte tänker sig för
Jag skulle påstå att det på sätt och viss framgår. För att en vakt alltid skall kunna prata sanningsenligt så måste han först veta sanningen, vilket också gäller för den som aldrig pratar sanning.
Batte skrev:Bounce skrev:Jag tycker det va bra gjort av dig, dock så framkommer det inte att vakterna vet dörren till paradiset. Bara att den ena är ärlig och den andra ljuger, så det är en luring där då svaret gär att googla fram om man inte tänker sig förTycker det är jättebra tänkt! Även om vi inte vet om vakterna vet vilken port som är vilken, är detta den bästa frågan om man bara får ställa en fråga.
Ja, jag känner faktiskt att jag har nytta av mina högskolepoäng i matematik vid den här typen av frågor, det är lite samma tänk som vid vissa matematikuppgifter.
Mats skrev:Batte skrev:Tycker det är jättebra tänkt! Även om vi inte vet om vakterna vet vilken port som är vilken, är detta den bästa frågan om man bara får ställa en fråga.
Den frågan kräver att båda vakterna vet att den andra vakten alltid talar sanning/alltid ljuger. Om man istället frågar så här får man ett användbart svar även om den ena vakten inte vet något om hur den andra svarar.Spoiler: visa
Ja, jag håller med din lösning är bättre. Det är ju egentligen samma princip som vid min lösning, jag har bara krånglat till min lösning i onödan.
Logiska klurigheter
Mats skrev:Batte skrev:Tycker det är jättebra tänkt! Även om vi inte vet om vakterna vet vilken port som är vilken, är detta den bästa frågan om man bara får ställa en fråga.
Den frågan kräver att båda vakterna vet att den andra vakten alltid talar sanning/alltid ljuger. Om man istället frågar så här får man ett användbart svar även om den ena vakten inte vet något om hur den andra svarar.Spoiler: visa
Nu blev jag riktigt imponerad, Mats! Vilken suveren fråga...
Jag skulle inte kunna ta fram den frågan. Även om jag faktisk rätt ofta ställer direkta frågor på ungefär det viset irl.
Logiska klurigheter
Nja. Att inte veta och säja att man inte vet är alltid sanningsenligt. Att inte veta och säja att man vet är aldrig sanningsenligt.alexew skrev:Bounce skrev:Jag tycker det va bra gjort av dig, dock så framkommer det inte att vakterna vet dörren till paradiset. Bara att den ena är ärlig och den andra ljuger, så det är en luring där då svaret gär att googla fram om man inte tänker sig för
Jag skulle påstå att det på sätt och viss framgår. För att en vakt alltid skall kunna prata sanningsenligt så måste han först veta sanningen, vilket också gäller för den som aldrig pratar sanning.
Vad bra! Det känns bra att använda i praktiken vad man lärde sig i skolan.alexew skrev:Ja, jag känner faktiskt att jag har nytta av mina högskolepoäng i matematik vid den här typen av frågor, det är lite samma tänk som vid vissa matematikuppgifter.
Återgå till Att leva som Aspergare