8 oktober kl 19, diskussionsgruppen Sthlm
17 inlägg
• Sida 1 av 1
8 oktober kl 19, diskussionsgruppen Sthlm
Vi träffas på Matteus skola, Kl 19.00. Vanadisvägen 16 (Vasastan), rum B 206. Närmaste t-bana är Odenplan.
Ingen föranmälan behövs till träffarna
Kvällens ämne kommer att handla om:
Mobbing, missförstånd och konflikter.
Här nedan kan du läsa några av frågeställningar .
*Vad är mobbing?
*När är man mobbad?
*Är det bara ens fel att det uppstår mobbing?
*Varför mobbas inte alla med AS?
*Kan personer med AS mobba?
*Har du någon del i att det uppstår, missförstånd och konflikter?
*Hur löser man en konflikt eller ett missförstånd?
Ingen föranmälan behövs till träffarna
Kvällens ämne kommer att handla om:
Mobbing, missförstånd och konflikter.
Här nedan kan du läsa några av frågeställningar .
*Vad är mobbing?
*När är man mobbad?
*Hur löser man en konflikt eller ett missförstånd?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:10:38, redigerad totalt 1 gång.
RE:zendera
Hej zendera, det går säkert bra på din första träff. Jag har oxå fått information om träffar jag kan gå på : ) Pratade med en tjej som höll i träffar i telefon för en tid sedan, det var intressant.
Hälsningar
Christer
Hälsningar
Christer
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 16:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Re: 8 oktober kl 19, diskussionsgruppen Sthlm
Sam skrev:*Vad är mobbing?
*När är man mobbad?
*Hur löser man en konflikt eller ett missförstånd? [/i]
Vad vill ni veta? Fråga mig så postar jag svaret, betydligt smidigare än att sitta och tugga om det och artigt lyssna även på de som inte alls har 'alla hästar i hagen'.
Hälsningar
Krigis
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:10:38, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KS i detta fall ska du nog inte yttra dig, eftersom du inte har varit en av deltagarna på mina träffar. Men du är välkommen på träff, om du har vägarna förbi Stockholm.
Som ledare för gruppen kan jag inte säga du har inte 'alla hästar i hagen' så du får gå hem.
Att lyssna på någon annan innebär en ökad kunskap, oavsett på vilken nivå man ligger inom autismspektrumtillståndet , om hur det kan se ut.
Men att göra en grupp helt homogen är en omöjlighet. Ändå skulle jag säga att de flesta som kommer till träffarna ligger på den lindrigare skalan, vilket även är den målgrupp som jag riktar mig till i första hand.
Valet är ditt eget KS hur du vill bemöta dina medmänniskor. men med den attityd du uppvisar i ditt inlägg , så ligger du väldigt nära att upplevas som en mobbare och en uteslutare.
Tillhör man gruppen med lindrigare AST kan man ge kunskap från ett inifrånperspektiv till de som har det mer tydligt, vilket nog är minst lika viktigt.
Men det är inte alltid de med den lindrigare varianterna inom AST som är de som vågar säga något och vågar dela med sig av sina erfarenheter oavsett om det handlar positiva eller negativa erfarenheter.
Som med alla träffar så handlar det om att träffas i första hand. Men även om att ge och ta, oavsett var man befinner sig på skalan inom AST.
Hur träffen blir och på vilken nivå den hamnar beror delvis på mig, men lika mycket på de som kommer.
Att vi sedan är olika, trots att vi har samma typ av diagnos är något som vi inte kan påverka. Trots detta har vi ofta ett behov av att träffa andra.
Som ledare för gruppen kan jag inte säga du har inte 'alla hästar i hagen' så du får gå hem.
Att lyssna på någon annan innebär en ökad kunskap, oavsett på vilken nivå man ligger inom autismspektrumtillståndet , om hur det kan se ut.
Men att göra en grupp helt homogen är en omöjlighet. Ändå skulle jag säga att de flesta som kommer till träffarna ligger på den lindrigare skalan, vilket även är den målgrupp som jag riktar mig till i första hand.
Valet är ditt eget KS hur du vill bemöta dina medmänniskor. men med den attityd du uppvisar i ditt inlägg , så ligger du väldigt nära att upplevas som en mobbare och en uteslutare.
Tillhör man gruppen med lindrigare AST kan man ge kunskap från ett inifrånperspektiv till de som har det mer tydligt, vilket nog är minst lika viktigt.
Men det är inte alltid de med den lindrigare varianterna inom AST som är de som vågar säga något och vågar dela med sig av sina erfarenheter oavsett om det handlar positiva eller negativa erfarenheter.
Som med alla träffar så handlar det om att träffas i första hand. Men även om att ge och ta, oavsett var man befinner sig på skalan inom AST.
Hur träffen blir och på vilken nivå den hamnar beror delvis på mig, men lika mycket på de som kommer.
Att vi sedan är olika, trots att vi har samma typ av diagnos är något som vi inte kan påverka. Trots detta har vi ofta ett behov av att träffa andra.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Re: 8 oktober kl 19, diskussionsgruppen Sthlm
KrigarSjäl skrev:Sam skrev:*Vad är mobbing?
*När är man mobbad?
*Hur löser man en konflikt eller ett missförstånd? [/i]
Vad vill ni veta? Fråga mig så postar jag svaret, betydligt smidigare än att sitta och tugga om det och artigt lyssna även på de som inte alls har 'alla hästar i hagen'.
Hälsningar
Krigis
KS:
Du som är en så intelligent människa borde väl inse att det finns olika aspekter, åsikter och uppfattningar om vad mobbing är. Då människor har olika erfarenheter så blir uppfattningar därmed per automatik olika. Fast det är ju klart du har ju bott så länge ute i den obildade landsbygden att du präglats av dess obildade, imbecilla uppfattning om att världen är svart-vit. Ett tänk där hela sanningen går att slå upp i facit, vilket innehåller det rätta svaret på allt. Du gör anspråk på att vara intelligent och bildad men du agerar inte därefter.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 16:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Frågorna verkar vara ställda till en högstadieklass med Sam som lekledare/kurator, därav reaktionen. Kalla mig elitistisk och trångsynt om det gör er lyckliga, men jag ser inget värde i att sätta ribban så lågt att 'alla kan förstå'.
Kalla mig mobbare hur mycket ni vill, men jag får inte ut något av dagcentervärlden, jag vill träffa likasinnade och jämlikar.
Kalla mig mobbare hur mycket ni vill, men jag får inte ut något av dagcentervärlden, jag vill träffa likasinnade och jämlikar.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Men du bor ju på bonnvischan i Skåne så vad rör det dig vad som diskuteras i Stockholm?
Tips: starta en egen jävla träffgrupp i Skåne som vänder sig till såna som du anser som jämlika, om andras träffar inte är till herrns belåtenhet.
Tips: starta en egen jävla träffgrupp i Skåne som vänder sig till såna som du anser som jämlika, om andras träffar inte är till herrns belåtenhet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Men du bor ju på bonnvischan i Skåne så vad rör det dig vad som diskuteras i Stockholm?
...för man får ju bara inte kritisera de duktiga initiativtagarna som minsann hittar på något...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Och det är också i huvudsak sådana man möter på de träffarna. Några är möjligen mer tysta för egen del, men det betyder mycket för dem att komma och träffa andra med AS att känna gemenskap med.KrigarSjäl skrev:Kalla mig mobbare hur mycket ni vill, men jag får inte ut något av dagcentervärlden, jag vill träffa likasinnade och jämlikar.
Något slags dagcenternivå på träffarna är det inte.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Men du bor ju på bonnvischan i Skåne så vad rör det dig vad som diskuteras i Stockholm?
Problemet hade nog blivit att ingen hade kommit på dessa träffar!
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 16:10:38, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
tvilling99 skrev:Inger skrev:Men du bor ju på bonnvischan i Skåne så vad rör det dig vad som diskuteras i Stockholm?
Problemet hade nog blivit att ingen hade kommit på dessa träffar!
Det är tydligt att det behövs olika typer av träffar, ja.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KS: Du är medveten om att dessa träffar är till för de av oss som är normal- eller högbegåvade, dvs. inte dagis eller för den delen muppverksamhet. Kanske dags att du slutar uttala dig om saker som du inte vet något om?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 16:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Ärligt talat KS så vilka skulle du vilja träffa här på forumet då eftersom du redan har en bestämd agenda om vem som är tillräckligt smart för dig!
Vem tror du att du skulle ha utbyte av att prata med, bara någon som har varit med om mer som kan berätta eller vill du delge ditt liv för att berika andra?
Vem tror du att du skulle ha utbyte av att prata med, bara någon som har varit med om mer som kan berätta eller vill du delge ditt liv för att berika andra?