Hur försörjer ni er? (Omröstning)
59 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Pemer skrev:Ja, du ligger ju långt under soc-norm... förskräckligt att samhället kan ha sådana normnivåer, samtidigt som det ändå är fullt möjligt att hamna under dem om man inte vet hur det ska gå till, inte orkar/klarar av att ansöka osv... "Skälig levnadsnivå" sedan hyran är betald är nästan 50% mer än du har kvar efter hyra...
Ja, usch... Jag fattar inte hur det ska gå. Fick lägenhet den här månaden, så det kom verkligen som en chock det här med ekonomin. Om jag söker soc kommer de väl sätta mig på nån hemsk åtgärd??? Pallar inte med sådant. Det är ett sådant stressmoment + att jag troligtvis lider av depression. Eller "troligtvis"... Jag vet att jag gör det. Precis som jag är helt säker på att jag har AS, fast jag inte har fått någon diagnos. Men det kan man ju inte säga till AF eller Soc. Då tror de att man bara vill "komma undan" med saker och ting och slippa jobba. Att få en diagnos kan väl ta flera år om man har otur? Känns som jag sitter riktigt i kläm nu...
Senast redigerad av LazyLady 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Försörjningsstödet är vad jag vet inte lagligt att villkora med åtgärder än. Men du bör naturligtvis söka läkare och försöka bli sjukskriven som första steg på vägen fram mot diagnosutredning... Mår du inte bättre än du beskriver att du gör ska du inte vara "friskskriven"...
Frågan är om det här med Personligt ombud är något som funkar där du bor, och du kunde få någon hjälp av någon sådan. Jag hade gärna hjälpt och stöttat om vi hade bott i samma trakt, men det skulle nog vara svårt att göra såpass på distans.
Frågan är om det här med Personligt ombud är något som funkar där du bor, och du kunde få någon hjälp av någon sådan. Jag hade gärna hjälpt och stöttat om vi hade bott i samma trakt, men det skulle nog vara svårt att göra såpass på distans.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Försörjningsstödet är vad jag vet inte lagligt att villkora med åtgärder än. Men du bör naturligtvis söka läkare och försöka bli sjukskriven som första steg på vägen fram mot diagnosutredning... Mår du inte bättre än du beskriver att du gör ska du inte vara "friskskriven"...
Nä, jag borde ha varit sjukskriven för länge sedan. Fick istället antidepressiva när jag var hos läkaren. Och ingen uppföljning såklart...
Ska kolla upp det där med personligt ombud. Tack för hjälpen!
Senast redigerad av LazyLady 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Det finns nog många här på forumet som tvingats gå igenom samma saker som FB, eller tom värre men som ändå inte får några pengar för det...
Så jag kan förstå att det känns jobbigt för många att höra något sådant.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det är ju knappast "rättvist" om man ska tala om sådana aspekter i lite djupare mening men det är ju inte FB som skott sig på någon annans bekostnad utan fått något för vad hennes föräldrar tidigare betalat in om jag förstått det rätt. I princip alla som hade möjlighet till att få dessa pengar hade nog också tagit emot dem. Så jag ser ingen anledning att hacka på henne för att hon haft lite tur.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Svenskar lär vara det enda folket där avundsjukan är starkare än sexualdriften!
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
- HellviHumle
- Anslöt: 2008-09-24
Jag fick faktiskt jobb i fredags, så jag har varit på utbildning iförrgår och igår, och idag ska jag jobba ett sk. riktigt pass då. Jag jobbar som telefonintervjuare, och jag kan lova att det här jobbet utmanar allt jag känner att jag har svårt med på många plan. Får se om jag pallar med. Än sålänge så känns det rätt bra. Gick in i någon slags professionell roll direkt, trodde aldrig att sånt kunde gå så fort. Jag som är så osocial annars. Men så sökte jag mig medvetet till ett socialt jobb för att få övning också. Skönt att äntligen tjäna sina egna pengar. Kommer jobba deltid (mycket viktigt, skulle aldrig orka heltid), och man kan boka in pass när man känner för det (!), så får väl se hur mycket pengar det egentligen blir i slutet av månaden.
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Det finns nog många här på forumet som tvingats gå igenom samma saker som FB, eller tom värre men som ändå inte får några pengar för det...
Hallå! Är det nån tävling om vem som har varit med om värst saker eller vad?
Jag har bara svarat på vad/vilka jag jag får pengar från och att jag har den försäkringen. En privat försäkring är inget som F-kassan lägger sig i
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Nästa alla som har arbetat har personlig eller kollektiv SJUKFÖRSÄKRING som faller ut efter en 3 månaders karensperiod som jag tror är någon gemensamnstandard. Sen har man rätt till detta tillägg till den dagen man är frisk igen. Så när ni får arbete se till att ha en genom arbetsgivaren sjukförsäkring där inkomstskydd ingår.
Och alla ni som är sjukskrivna ifrån arbete kolla med er arbetsgivare om ni har denna försäkring då även om det gått lång tid. Tror det är ett par år som man kan gå tillbaka men är förmodligen lite olika då på försäkringsbolagen.
Och alla ni som är sjukskrivna ifrån arbete kolla med er arbetsgivare om ni har denna försäkring då även om det gått lång tid. Tror det är ett par år som man kan gå tillbaka men är förmodligen lite olika då på försäkringsbolagen.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna skrev:Nästa alla som har arbetat har personlig eller kollektiv SJUKFÖRSÄKRING som faller ut efter en 3 månaders karensperiod som jag tror är någon gemensamnstandard. Sen har man rätt till detta tillägg till den dagen man är frisk igen. Så när ni får arbete se till att ha en genom arbetsgivaren sjukförsäkring där inkomstskydd ingår.
Något liknande kallat gruppliv kunde jag fått då jag blev sjukskriven och i 1 år framåt men jag hade missat att köpa tillägg till hemförsäkringen då jag arbetade för jag hade inte läst det finstilta och inte informerats om det, (förmånerna informeras man ju som bekant sällan om). Endast + 162 kr/månad. Utdelningen hade varit 1500/månad hel sjukskrivning och halva beloppet på 50% sjukskrivning som man inte behöver skatta för! Numera går tillägget/sjuk& efterlevandeförsäkring automatiskt till hemförsäkringen för 75 kr/månad. Omarbetad till de bättre.
Förutsättningen för den förmånen och det priset är medlemskap i Kommunal som automatiskt ger hemförsäkring i fackföreningsavgiften.
Vidare kunde jag fått ett gammalt lån avbetalt av långivaren/banken om min sjukskrivningsorsak varit fysisk. De är väl rädda att det blir för dyrt om det gäller psykiska orsaker också eftersom utbrändhet blir vanligare och vanligare Stackars banker. (ironi) Tur att avbetalning kunde lösa sig ändå om än lite senare.
Återgå till Att leva som Aspergare