Vad samlar ni på?
Vet inte om man kan säga att jag samlar på skivor, inte för samlandets skull. Men jag har en stor samling ovanliga vinyler. Sen har jag samlat på mig en hel del retroprylar genom åren.
Senast redigerad av Woodcat 2011-05-04 15:54:23, redigerad totalt 1 gång.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:54:23, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Woodcat skrev:Vet inte om man kan säga att jag samlar på skivor, inte för samlandets skull. Men jag har en stor samling ovanliga vinyler. Sen har jag samlat på mig en hel del retroprylar genom åren.
WOW
Vad glad jag blir när jag läser sådant!!! Vinyler är såååå sköna.
Ovanliga vinyler säger du! Får man fråga vad är det för genre?
Och fin fin fin avatar
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 15:54:23, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Hej Woodcat!
Är du medlem på Retroforum du med?
http://www.retroforum.se/index.php
(Jag kallar mig "Ficklampan" där)
http://www.retroforum.se/index.php
(Jag kallar mig "Ficklampan" där)
Woodcat skrev:Vet inte om man kan säga att jag samlar på skivor, inte för samlandets skull. Men jag har en stor samling ovanliga vinyler. Sen har jag samlat på mig en hel del retroprylar genom åren.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 15:54:23, redigerad totalt 1 gång.
Min samlarmani av idag är väl inte så intressant, samlar mest på info men när jag var liten, säg sisådär runt 10 år DÅ kunde jag minsann samla utan onödiga värderingar hehee Min favorit var servetter från restauranger vi besökte märkta med restaurangens logga. Det ni!:) Vykort med djurmotiv var populärt oxå men det är ju inte lika avvikande som servetterna.
Känslan när jag höll en ny servett i handen och kunde beundra loggan *Aaaah!*
Känslan när jag höll en ny servett i handen och kunde beundra loggan *Aaaah!*
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 15:54:23, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
WOW
Vad glad jag blir när jag läser sådant!!! Vinyler är såååå sköna.
Ovanliga vinyler säger du! Får man fråga vad är det för genre?
Och fin fin fin avatar
Håller med till hundra procent! Vet inte om det kallas indie nuförtiden, det sägs att indien är död. Annars en hel del experimentellt, gärna med natur- och folkinfluenser.
Samlar du också? (:
Och tack! Det är ett Sigur Rós-omslag (:
Hej Woodcat!
Hohoh, nej. Riktigt så insnöad är jag inte (; Kanske skulle kolla upp det ändå!
Senast redigerad av Woodcat 2011-05-04 15:54:23, redigerad totalt 1 gång.
När jag var liten samlade jag på nallar. Jag hadde massor och då menar jag massor, jag och en kompis gömde oss under dom ;P.
Bukowski nallar älskade jag, dom var så mjuka och fina. Fast jag har för mig att dom kostade ganska mycket också "/
En gång såg jag en stor nalle ( bukowski ) och jag sa till farfar att jag villa ha den .. Och han köpte den såklart som alltid .. Egentligen gillade jag den inte men jag bara måsta ha den för att det var en nalle och för att det var en bukowski Så jag låtsades att gilla den i några dagar och sen efter det så kom jag faktiskt på att den var ganska gullig ändå ! Så då, efter det älskade jag den :>
Jag har till och med min första nalle kvar sen jag var liten, Sladder heter den :> Fast den ser ganska så .. rolig ut xD stoppningen är längst ner i armarna och benen där ser den helt fet ut sen där uppe så är det helt tomt, kroppen har försvunnit för länge sen så nu är det bara armar ben och huvud.
Men jag gillar den ändå (L)
Bukowski nallar älskade jag, dom var så mjuka och fina. Fast jag har för mig att dom kostade ganska mycket också "/
En gång såg jag en stor nalle ( bukowski ) och jag sa till farfar att jag villa ha den .. Och han köpte den såklart som alltid .. Egentligen gillade jag den inte men jag bara måsta ha den för att det var en nalle och för att det var en bukowski Så jag låtsades att gilla den i några dagar och sen efter det så kom jag faktiskt på att den var ganska gullig ändå ! Så då, efter det älskade jag den :>
Jag har till och med min första nalle kvar sen jag var liten, Sladder heter den :> Fast den ser ganska så .. rolig ut xD stoppningen är längst ner i armarna och benen där ser den helt fet ut sen där uppe så är det helt tomt, kroppen har försvunnit för länge sen så nu är det bara armar ben och huvud.
Men jag gillar den ändå (L)
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 15:54:25, redigerad totalt 1 gång.
Woodcat skrev:Håller med till hundra procent! Vet inte om det kallas indie nuförtiden, det sägs att indien är död. Annars en hel del experimentellt, gärna med natur- och folkinfluenser.
Samlar du också? (:
Och tack! Det är ett Sigur Rós-omslag (:
Brukade samla... eller inte riktigt samla, utan köpte det jag gillade, men var mycket fötjust i vinyler. Kunde jag välja mellan CD och LP, så blev det alltid LP. Har mest metallskivor från min intensiva metallperiod, för några (flera) år sedan...
En del mycket speciella och några färgade vinyler..
Har fortfarande en speciell kärlek till mina vinyler, även om jag inte köper längre.
Mmmm, Sigur Rós! Har den skivan och deras sista framför min dator. Det var därför du fick komplimangen : )
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 15:54:25, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
Brukade samla... eller inte riktigt samla, utan köpte det jag gillade, men var mycket fötjust i vinyler. Kunde jag välja mellan CD och LP, så blev det alltid LP. Har mest metallskivor från min intensiva metallperiod, för några (flera) år sedan...
En del mycket speciella och några färgade vinyler..
Har fortfarande en speciell kärlek till mina vinyler, även om jag inte köper längre.
Mmmm, Sigur Rós! Har den skivan och deras sista framför min dator. Det var därför du fick komplimangen : )
Fint med någon som har bra musiksmak, fast metal är väl inte min grej (:
Sigur är dock bäst.
Senast redigerad av Woodcat 2011-05-04 15:54:25, redigerad totalt 1 gång.
Woodcat skrev:Fint med någon som har bra musiksmak, fast metal är väl inte min grej (:
Sigur är dock bäst.
Tack Detsamma till dig!
Metal är inte min grej nuförtiden heller. Kan dock lyssna äldre grejer och lite nytt då och då....
Men Sigur är såklart bäst
Jag gillar dina omvända smilies förresten (:
- TheBoxSaysNo
Tack Detsamma till dig!
Metal är inte min grej nuförtiden heller. Kan dock lyssna äldre grejer och lite nytt då och då....
Men Sigur är såklart bäst
Jag gillar dina omvända smilies förresten (:
Ahah, tack! (:
Senast redigerad av Woodcat 2011-05-04 15:54:25, redigerad totalt 1 gång.
Jag samlar på döskallesaker sedan cirka tre år tillbaka. Innan dess var det ljus, innan det blåa saker, innan det diddlegrejjer och allra först var det miniatyrsaker, och någonstans mittemellan hade jag en fas med block och pennor också. Så jag har alltid varit en samlare, har otroligt svårt för att slänga saker, samtidigt som jag är pedant.
Bara jag inte tröttnar på döskallar snart, då får jag byta ut ALLTING i mitt rum, och då menar jag ALLTING.
Bara jag inte tröttnar på döskallar snart, då får jag byta ut ALLTING i mitt rum, och då menar jag ALLTING.
Senast redigerad av MenUsch 2011-05-04 15:54:25, redigerad totalt 1 gång.
Samlar på vad jag är intresserad av för tillfället. Det viktigaste för mig är att sortera det. Jag har oordning på allt utom det aktuella intresset. Min lägenhet består alltså av en mängd småsamlingar. Som tur är får jag fnatt varje gång jag flyttar och gör mig av med det mesta jag inte längre "använder". För inte så länge sedan digitalfotograferade jag allt väsentligt bland ett par sopsäckar med papper och block och slängde dem. Nu har jag allt på en liten smidig DVD istället.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 15:54:25, redigerad totalt 1 gång.
- apkonstapel
- Anslöt: 2008-10-21
MenUsch skrev:Jag samlar på döskallesaker sedan cirka tre år tillbaka. Innan dess var det ljus, innan det blåa saker, innan det diddlegrejjer och allra först var det miniatyrsaker, och någonstans mittemellan hade jag en fas med block och pennor också. Så jag har alltid varit en samlare, har otroligt svårt för att slänga saker, samtidigt som jag är pedant.
Vore spännande att se ditt rum!!!
diddlegrejer har haft en kort period med det... Det hann bli 4 muggar, några blyertspennor, sudd, anteckningsblock och klistermärken.
- TheBoxSaysNo
RE: Samlare
Jag samlar på kvitton, vissa skivor, urklipp ifrån en viss artist, evenemang på teve ( gällande musik av den här artisten).
C
C
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 15:54:25, redigerad totalt 1 gång.
Jag har under mitt liv samlat på skivor/rariteter med sångerskan PJ Harvey, svenska 70-talsserviser, grodfigurer, drakfigurer, halvädelstenar samt o-förädlade sorter av släktena Passiflora, Pulsatilla och Anemone (dvs passionsblommor och sippor).
Pågående samlande är införskaffandet av hela världens Sverige-tåliga utomhusväxter som ger ätlig avkastning. Fjärilsranka, mullbär, kvitten, aronia, havtorn, åkerbär etc.
Pågående samlande är införskaffandet av hela världens Sverige-tåliga utomhusväxter som ger ätlig avkastning. Fjärilsranka, mullbär, kvitten, aronia, havtorn, åkerbär etc.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 15:54:25, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
Mördarsnigel skrev:Jag har under mitt liv samlat på skivor/rariteter med sångerskan PJ Harvey, svenska 70-talsserviser, grodfigurer, drakfigurer, halvädelstenar samt o-förädlade sorter av släktena Passiflora, Pulsatilla och Anemone (dvs passionsblommor och sippor).
Vad coolt! Själv gillar jag Upsala-Ekeby, Gefle och andra märken när det gäller porslin, men det ska vara femtiotal. Så gillar jag också halvädelstenar och så har jag haft en vurm för växter, om än inte så avancerat som du beskriver det. Önskar jag kunde mer om växter och träd, det är lite skämmigt att inte känna igen vad man ser omkring sig tycker jag, som nästan fick forska för att få reda på vad för bär jag gjort i pärlform. (Det var måbär, Ribes alpina.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:54:25, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jag hade kvitton från över 10 åt sparade, buntade månad för månad i årsbuntar innan jag slängde dem, och sedan slänger jag alla kvitton som inte behövs för garantin.
Samlade en gång i tiden taxfreekataloger från färjor men när de blev för många åkte de med.
Nu har jag bara en himla massa böcker om bl.a. VK2 och båtar och Stora Nordiska kriget.
Och whisky har jag så jag klarar mig i 10 år framåt. Och en himla massa absolut flaskor.
När jag var mindre samlade jag på smurfar och frimärken. Fast nu på äldre dar började jag samla på mynt.
Samlade en gång i tiden taxfreekataloger från färjor men när de blev för många åkte de med.
Nu har jag bara en himla massa böcker om bl.a. VK2 och båtar och Stora Nordiska kriget.
Och whisky har jag så jag klarar mig i 10 år framåt. Och en himla massa absolut flaskor.
När jag var mindre samlade jag på smurfar och frimärken. Fast nu på äldre dar började jag samla på mynt.
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 15:54:28, redigerad totalt 1 gång.
- Linus_på_linjen
- Anslöt: 2007-10-13
udda samlingar?
Någon här som samlar på något riktigt udda? Jag samlar på Ben&Jerrys glassburkar. Självklart äter jag glassen först . Mitt mål är att samla alla smakernas burkar.
Någon mer som samlar på något?
Slog ihop med tidigare tråd om samlande.
Någon mer som samlar på något?
Slog ihop med tidigare tråd om samlande.
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 15:54:28, redigerad totalt 1 gång.
- saltgurkan
- Anslöt: 2007-07-13
Vad är udda då?
Jag samlar på gamla brödrostar, 50-tal och bakåt. Har alla som jag har sett, så det har inte blivit några nya de senaste åren.
Kanske detta är udda:
Jag samlar alla hår jag tappar (som inte är småhår). Sätter dem på en tejp i badrummet. När tejpen är full, tejpar jag ihop ändarna och lägger ovanpå pianot tills vidare.
Ska samla så det räcker till en peruk ^_^ Eller bara samla för att...
Jag håller även koll på hur mycket jag tappar per dag, per vecka, per tvätt, hur långt det är varje vecka, och vad jag gjorde med håret den dagen, eller hur jag hade håret.
Har en fin tabell och ett fint diagram till detta.
Sedan så blir det att jag samlar på allt som jag har två eller fler av. Kan liksom inte låta blir. Så jag måste tvinga mig att inte samla.
Så jag har därmed flera samlingar. Man kan säga att jag samlar på samlingar. Det är väl också lite udda?
Jag samlar på gamla brödrostar, 50-tal och bakåt. Har alla som jag har sett, så det har inte blivit några nya de senaste åren.
Kanske detta är udda:
Jag samlar alla hår jag tappar (som inte är småhår). Sätter dem på en tejp i badrummet. När tejpen är full, tejpar jag ihop ändarna och lägger ovanpå pianot tills vidare.
Ska samla så det räcker till en peruk ^_^ Eller bara samla för att...
Jag håller även koll på hur mycket jag tappar per dag, per vecka, per tvätt, hur långt det är varje vecka, och vad jag gjorde med håret den dagen, eller hur jag hade håret.
Har en fin tabell och ett fint diagram till detta.
Sedan så blir det att jag samlar på allt som jag har två eller fler av. Kan liksom inte låta blir. Så jag måste tvinga mig att inte samla.
Så jag har därmed flera samlingar. Man kan säga att jag samlar på samlingar. Det är väl också lite udda?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:54:28, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Ja bror duktig, din hårsamling är rätt ovanlig Jo, du räknas in i "udda samlare". Min glassburkssamling är egentligen inte ett dugg udda... Jag väntar på att få höra om fler udda samlingar
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 15:54:28, redigerad totalt 1 gång.
- saltgurkan
- Anslöt: 2007-07-13
Att samla är nästan oemotståndligt. Vilken skön känsla det är att ha samlingar och hålla på med dem.
Tyvärr så måste jag tvinga mig att sansa mig. Mitt hus är överfullt. Mitt boendestöd hjälper mig just nu (denna period...) att rensa.
Jag har inte heller tid att hålla på med samlingar som inte gör nytta.
Så jag försöker styra det lite. Hårstrån till en peruk blir bra om jag får cancer...
Samlingar (mer eller mindre udda elelr medvetna):
- 2 pianon
- 3 radiogrammfoner och en grammofonmöbel från 1926
- en massa gamla hårtorkar, nyaste från 50-talet
- en stor mugg med en massa hårpinnar
- köper för mycket av samma sak - för säkerhets skull...
- 3 veteranmotorcyklar (en av dem i delar).
- 4 resegarderober fulla med kläder från första halvan av 1900-talet
- kartonger som kan vara "bra att ha" (har fått hjälp att rensa bort mer än hälften).
- 5 gamla soffor (nyaste från 50-talet)
- 100 (typ) gamla glasflaskor, nyaste med sådan där patentkork av porslin.
- mängder av saker som "kan vara bra att ha" alldeles för mycket sådant sparar jag på. Samlar inte medvetet för att få en samling, men det blir ju en hel del...
- damtidningar ftrån 40-talet och bakåt. Har massvis.
- symaskiner (mer eller mindre medvetet). Jag gillar de första elektriska och de första med zig zag. Om jag tänker att inte skaffa en till, men hittar en billig och fin på loppis, så har jag med den hem... Har en trampad också, men har den mest som bord.
- tyger som har känsla av första halvan av 1900-talet, ifall jag vill sy något med rätt känsla.
- mönster på kläder från första halvan av 1900-talet, har två väskor fulla
- hårspännen av celluloid, bakelit eller sköldpadda. Från (guess what ) första halvan av 1900-talet eller gärna äldre också förresten.
jag kan fylla i mer och mer...
Tyvärr så måste jag tvinga mig att sansa mig. Mitt hus är överfullt. Mitt boendestöd hjälper mig just nu (denna period...) att rensa.
Jag har inte heller tid att hålla på med samlingar som inte gör nytta.
Så jag försöker styra det lite. Hårstrån till en peruk blir bra om jag får cancer...
Samlingar (mer eller mindre udda elelr medvetna):
- 2 pianon
- 3 radiogrammfoner och en grammofonmöbel från 1926
- en massa gamla hårtorkar, nyaste från 50-talet
- en stor mugg med en massa hårpinnar
- köper för mycket av samma sak - för säkerhets skull...
- 3 veteranmotorcyklar (en av dem i delar).
- 4 resegarderober fulla med kläder från första halvan av 1900-talet
- kartonger som kan vara "bra att ha" (har fått hjälp att rensa bort mer än hälften).
- 5 gamla soffor (nyaste från 50-talet)
- 100 (typ) gamla glasflaskor, nyaste med sådan där patentkork av porslin.
- mängder av saker som "kan vara bra att ha" alldeles för mycket sådant sparar jag på. Samlar inte medvetet för att få en samling, men det blir ju en hel del...
- damtidningar ftrån 40-talet och bakåt. Har massvis.
- symaskiner (mer eller mindre medvetet). Jag gillar de första elektriska och de första med zig zag. Om jag tänker att inte skaffa en till, men hittar en billig och fin på loppis, så har jag med den hem... Har en trampad också, men har den mest som bord.
- tyger som har känsla av första halvan av 1900-talet, ifall jag vill sy något med rätt känsla.
- mönster på kläder från första halvan av 1900-talet, har två väskor fulla
- hårspännen av celluloid, bakelit eller sköldpadda. Från (guess what ) första halvan av 1900-talet eller gärna äldre också förresten.
jag kan fylla i mer och mer...
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:54:28, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Min yngste son samlade flask-kapsyler hade hinken full innan han beslöt att kasta allt
Jag har samlat allt möjligt bra-att-ha, har gjort som bror duktig och köpt en massa när jag kommit på att något var vettigt.
Men det enda som bestått är min kokbokssamling som jag påbörjade när jag var 11 och nu är jag 55 så det har blivit en hel del
Sanna
Jag har samlat allt möjligt bra-att-ha, har gjort som bror duktig och köpt en massa när jag kommit på att något var vettigt.
Men det enda som bestått är min kokbokssamling som jag påbörjade när jag var 11 och nu är jag 55 så det har blivit en hel del
Sanna
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 15:54:28, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen