Scientologerna (Uppdrag granskning m m)
Jag tyckte i alla fall det var befriande att få se samtliga ansvariga i de olika kommunerna reagera normalt för en gångs skull, när de fick veta att de stödjer Scientologerna. Inte de vanliga bortförklaringarna utan raka besked och uppriktig ånger över sitt slarv. "Ojdå, detta visste vi inte; det är ju helt galet; det här måste vi genast se över."
Den enda som körde den vanliga slingervalsen var ju Scientologernas skandinaviska representant, som väl inte precis var rätt person för jobbet utan bara oändligt pinsam och oövertygande. När journalisten ställde en obehaglig fråga så svarade hon inte på den utan svarade nånting helt annat istället, uppenbart besvärad. Känner ingen större oro för att Scientologerna ska bli stora här i Sverige eftersom de flesta trots allt genomskådar dem ganska lätt och har klart för sig vad de är ute efter.
Bara detta att de måste maskera sig bakom organisationer som Narkonon och KMR för att ö h t lyckas vigga några kronor av myndigheter är ju egentligen rätt hedrande för oss. Och väldigt ohedrande för dem eftersom de uppenbarligen anpassat organisationerna efter svensk policy och därmed visat hur extremt manipulativa de är. Vilket annat land i världen har striktare drogpolicy eller är så engagerade i mänskliga rättigheter?
Såna som den amerikanska representanten däremot... det var ju ingen pinsam tomte utan en modern företagsledare med naturlig pondus. Han ljög lika vant och självsäkert som vilken politiker, pressekreterare eller företagsrepresentant som helst när de vill dölja något ofördelaktigt.*ryser* Undrar om de får gå särskilda kurser i det eller om det är en medfödd talang?
Den enda som körde den vanliga slingervalsen var ju Scientologernas skandinaviska representant, som väl inte precis var rätt person för jobbet utan bara oändligt pinsam och oövertygande. När journalisten ställde en obehaglig fråga så svarade hon inte på den utan svarade nånting helt annat istället, uppenbart besvärad. Känner ingen större oro för att Scientologerna ska bli stora här i Sverige eftersom de flesta trots allt genomskådar dem ganska lätt och har klart för sig vad de är ute efter.
Bara detta att de måste maskera sig bakom organisationer som Narkonon och KMR för att ö h t lyckas vigga några kronor av myndigheter är ju egentligen rätt hedrande för oss. Och väldigt ohedrande för dem eftersom de uppenbarligen anpassat organisationerna efter svensk policy och därmed visat hur extremt manipulativa de är. Vilket annat land i världen har striktare drogpolicy eller är så engagerade i mänskliga rättigheter?
Såna som den amerikanska representanten däremot... det var ju ingen pinsam tomte utan en modern företagsledare med naturlig pondus. Han ljög lika vant och självsäkert som vilken politiker, pressekreterare eller företagsrepresentant som helst när de vill dölja något ofördelaktigt.*ryser* Undrar om de får gå särskilda kurser i det eller om det är en medfödd talang?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
En kul grej var när representanten för scientologerna kommenterade de som demonstrerar emot sekten. Det var enligt henne människor som "tror på vad som helst".
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp skrev:Nej, för du somnar av opiumrökning.
Inte nödvändigtvis.
Vill förresten tillägga att en 0,5:a hash givetvis inte har några direkta bieffekter alls om man har tolerans.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Undrar om de får gå särskilda kurser i det eller om det är en medfödd talang?
Redan i första kursen, Kommunikation, börjar man med liknande saker. Narconon finns för övrigt i andra länder också, inte bara i Sverige.
Vill förresten bara sådär påpeka att många uttrycker sig väldigt nedvärderande om scientologin, och att man kanske borde tänka på att det kan finnas troende ibland oss.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Vill förresten bara sådär påpeka att många uttrycker sig väldigt nedvärderande om scientologin, och att man kanske borde tänka på att det kan finnas troende ibland oss.
Så du menar att det kan finnas scientologer på forumet som det behöver tas hänsyn till? Scientologin har inte ett dugg med kristendomen att göra (trots att de använder ett kors som symbol) och inga kristna vill ha med denna idiotiska och ultrakommersiella sekt att göra.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Vill förresten bara sådär påpeka att många uttrycker sig väldigt nedvärderande om scientologin, och att man kanske borde tänka på att det kan finnas troende ibland oss.
Här kan finnas Ranelidanhängare också.
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Inger skrev:Undrar om de får gå särskilda kurser i det eller om det är en medfödd talang?
Redan i första kursen, Kommunikation, börjar man med liknande saker. Narconon finns för övrigt i andra länder också, inte bara i Sverige.
Vill förresten bara sådär påpeka att många uttrycker sig väldigt nedvärderande om scientologin, och att man kanske borde tänka på att det kan finnas troende ibland oss.
Det kan finnas idioter bland oss också,så använd aldrig ordet idiot som ett skällsord.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Och så finns det folk som tycker att Hasse Aro är bra.Sabina skrev:Här kan finnas Ranelidanhängare också.Charley? skrev:Vill förresten bara sådär påpeka att många uttrycker sig väldigt nedvärderande om scientologin, och att man kanske borde tänka på att det kan finnas troende ibland oss.
Men allvarligt, tror man att bastubad + vitaminkurer är universalmedel mot allt från toxiner till radioaktivt nedfall så borde man få skallen röntgad och sedan bli skickad till Boot Camp of Physiology där de kan drilla dumheterna ur en.
För det första så är inte alla toxiner likadana, vissa kan göra en känsligare för extrem hetta.
För det andra så är vitaminer inte något entydigt gott. Det går att överdosera vitaminer. (Vitamin C torde vara svårast att överdosera, då överflödiga C-vitaminer kissas ut, om än att det kanske svider lite.)
För det tredje så har kroppen inga naturliga försvar mot radioaktiva ämnen att tala om. En av anledingarna till att jodtabletter är verksamma mot radioaktivt nedfall är för att jod snabbt tas upp av sköldkörteln - ett organ som är ytterst viktigt för ämnesomsättningen, pajar den så pajar allt annat. Så om sköldkörteln är mättad med harmlöst jod, så kan de radioaktiva jodet inte tas upp av den. Lycka till med att svetta sköldkörteln ren!
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 4 gånger.
- Proffe Slimp
- Anslöt: 2008-08-03
Inger skrev:Jag tyckte i alla fall det var befriande att få se samtliga ansvariga i de olika kommunerna reagera normalt för en gångs skull, när de fick veta att de stödjer Scientologerna. Inte de vanliga bortförklaringarna utan raka besked och uppriktig ånger över sitt slarv. "Ojdå, detta visste vi inte; det är ju helt galet; det här måste vi genast se över."
Det är ju en accepterad affarsverksamhet i USA med sekter och sektliknande företag som Amway.
Jag tycker att det finns intressanta likheter som troligen inte är en slump.
Inom Amway så ska man köpa kurser för att stiga i rang och tjäna mer pengar. Scientologerna har samma grundide och liksom i ett pyramidspel så är det de som tillhör sektens/företagets kärna som kommer att tjäna pengar.
Tror ni på allvar att den amerikanske representanten verkligen tror på theåner och Xeenu förövrigt?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Inger skrev:Undrar om de får gå särskilda kurser i det eller om det är en medfödd talang?
Det är ju fint tänkt och jag har inga problem med att respektera andras religiösa övertygelser. Men Scientologi är inte religion. Att de lyckats bli registrerad som religion av skatteskäl och sen lagt till den där SF-sagan betyder inte att det är en religion. Hubbard själv beskriver det som en terapimetod och inget annat. (Några värvare lyckades lura på mig en av hans böcker i tunnelbanan när jag var runt 20 så jag har läst själv.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:08:31, redigerad totalt 1 gång.
Flawed skrev:Nu har de ju också ett våldsamt hat mot psykiatriker också på något egendomligt sätt.
Vem har inte det?
Flawed skrev:Hur i helvete kan man tro på något dylikt?
Hur i helvete kan man tro på psykiatrins lögner om ADHD?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:08:31, redigerad totalt 1 gång.
Flawed skrev:Det är ju en accepterad affarsverksamhet i USA med sekter och sektliknande företag som Amway.
Inom Amway så ska man köpa kurser för att stiga i rang och tjäna mer pengar. Scientologerna har samma grundide och liksom i ett pyramidspel så är det de som tillhör sektens/företagets kärna som kommer att tjäna pengar.
Tror ni på allvar att den amerikanske representanten verkligen tror på theåner och Xeenu förövrigt?
Vem tror du vill tjäna pengar på defektsynen på ADHD då? Du är väl iaf inte så in i helvete dum så du tror att psykiatriforskningen är nobel altruism? Självfallet räknar läkemedelsindustrin med att tjäna miljarder på olika "psykiatriska sjukdomar". Och vilka tror du tjänar storkovan här? De som äger aktier i läkemedelsindustrin såklart.
Läkemdelsindustrin är precis som scientologisekten.
rdos skrev:Flawed skrev:Det är ju en accepterad affarsverksamhet i USA med sekter och sektliknande företag som Amway.
Vem tror du vill tjäna pengar på defektsynen på ADHD då? Du är väl iaf inte så in i helvete dum så du tror att psykiatriforskningen är nobel altruism? Självfallet räknar läkemedelsindustrin med att tjäna miljarder på olika "psykiatriska sjukdomar". Och vilka tror du tjänar storkovan här? De som äger aktier i läkemedelsindustrin såklart.
Har du teåner i huvudet?
Du är borderline scientolog ...
Vad är nästa steg ska du börja slänga ironiska smileys efter alla som anser sig hjälpta av centralstimulerande medicinering här på forumet herr lill Hubbard?
Det är aspergare som du som gör att man bör hålla käft om en AS diagnos ...
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:08:31, redigerad totalt 1 gång.
Flawed skrev:Har du teåner i huvudet?
Du är borderline scientolog ...
När sådant kommer från dig tar jag det som en komplimang.
Flawed skrev:Vad är nästa steg ska du börja slänga ironiska smileys efter alla som anser sig hjälpta av centralstimulerande medicinering här på forumet herr lill Hubbard?
Nej, det är var och ens ensak om man vill käka CS. Ungefär som vem som helst får knarka. Så länge ingen tvingar folk att ta CS så är det ok.
Flawed skrev:Det är aspergare som du som gör att man bör hålla käft om en AS diagnos ...
Jag vill nog säga att det är aspergare som dig som gör att man helst håller käft om sina autistiska drag. Annars blir man en del av defekttänket. Det är ju din & dina gelikars syn på AS som gör att man inte vill låta utreda sig eller tala om för omgivningen att man passar in på diagnosen.
Micke2 skrev:Så du menar att det kan finnas scientologer på forumet som det behöver tas hänsyn till? Scientologin har inte ett dugg med kristendomen att göra (trots att de använder ett kors som symbol) och inga kristna vill ha med denna idiotiska och ultrakommersiella sekt att göra.
Vad har det här med kristendomens åsikter om scientologerna att göra?
Edit: Eller är det här ett kristet forum?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:08:31, redigerad totalt 1 gång.
Sabina skrev:Charley? skrev:Vill förresten bara sådär påpeka att många uttrycker sig väldigt nedvärderande om scientologin, och att man kanske borde tänka på att det kan finnas troende ibland oss.
Här kan finnas Ranelidanhängare också.
Om någon påstår sig gilla Ranelid så vet man ju att det är ett troll.
Inger skrev:Det är ju fint tänkt och jag har inga problem med att respektera andras religiösa övertygelser. Men Scientologi är inte religion. Att de lyckats bli registrerad som religion av skatteskäl och sen lagt till den där SF-sagan betyder inte att det är en religion. Hubbard själv beskriver det som en terapimetod och inget annat. (Några värvare lyckades lura på mig en av hans böcker i tunnelbanan när jag var runt 20 så jag har läst själv.)
Jag sa inte att Scientologin är en religion. Scientologin i Sverige säger sig vara religiöst obundna och att man får tillhöra vilken religion som helst, utöver att vara Scientolog. Du kanske kan förneka att det är en religion (men då vill jag gärna se vad du anser att en religion är), men du kan inte förneka att det är en tro.
Förolämpa inte scientologerna genom att jämföra deras tro med kristendomen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:08:31, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Flawed skrev:Det är aspergare som du som gör att man bör hålla käft om en AS diagnos ...
Du (och samma sak gäller dig, rdos), det här är en låg och jävligt onödig förolämpning. Herregud, försök respektera varandras åsikter.
Och dumma, dumma Bausch & Lomb som upprätthåller de vitvästerländskgåendemanheteropatriarkalastrukturerna som konstruerar s.k. """synfel""". De är bara otäcka kapitalister som skapar behov där inga finns!rdos skrev:Vem tror du vill tjäna pengar på defektsynen på ADHD då? Du är väl iaf inte så in i helvete dum så du tror att psykiatriforskningen är nobel altruism? Självfallet räknar läkemedelsindustrin med att tjäna miljarder på olika "psykiatriska sjukdomar". Och vilka tror du tjänar storkovan här? De som äger aktier i läkemedelsindustrin såklart.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:08:31, redigerad totalt 1 gång.
- Proffe Slimp
- Anslöt: 2008-08-03
Charley? skrev:Inger skrev:Det är ju fint tänkt och jag har inga problem med att respektera andras religiösa övertygelser. Men Scientologi är inte religion. Att de lyckats bli registrerad som religion av skatteskäl och sen lagt till den där SF-sagan betyder inte att det är en religion. Hubbard själv beskriver det som en terapimetod och inget annat. (Några värvare lyckades lura på mig en av hans böcker i tunnelbanan när jag var runt 20 så jag har läst själv.)
Jag sa inte att Scientologin är en religion. Scientologin i Sverige säger sig vara religiöst obundna och att man får tillhöra vilken religion som helst, utöver att vara Scientolog. Du kanske kan förneka att det är en religion (men då vill jag gärna se vad du anser att en religion är), men du kan inte förneka att det är en tro.
Scientologin är registrerad som religion, därför trodde jag det var religiös tro du menade. Men det är ingen skillnad mellan att tro på deras metoder och att tro på t ex psykoanalys, meditation eller zonterapi.Tar någon motsvarande hänsyn till mig om jag säger att jag vid flera tillfällen botat svår magkramp genom att trycka mig själv under foten?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:08:31, redigerad totalt 1 gång.