Är denna person en aspergare?
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Är denna person en aspergare?
Började fundera.
http://chris.pirillo.com/live/
Killen verkar trevlig och kanske lite för på men tror ni han skulle få diagnosen AS?
Han är inte alltid online dock.
Denna episod är rätt intressant:
http://www.youtube.com/watch?v=9lGRjlUvNk0
http://chris.pirillo.com/live/
Killen verkar trevlig och kanske lite för på men tror ni han skulle få diagnosen AS?
Han är inte alltid online dock.
Denna episod är rätt intressant:
http://www.youtube.com/watch?v=9lGRjlUvNk0
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
Jag blir lite ledsen när en person som tillbringar en hel del tid här (på sistone iaf) faller för det klassiska "killen har glasögon, tycks vara hyfsat intelligent, dataintresserad och ser allmänt töntig ut- alltså måste killen ha AS".
Nu finns väl alltid möjligheten att han har AS, men att direkt förknippa en kille som honom med AS, är att underblåsa (och praktisera) de vanligaste fördomarna kring vår diagnos.
Nu finns väl alltid möjligheten att han har AS, men att direkt förknippa en kille som honom med AS, är att underblåsa (och praktisera) de vanligaste fördomarna kring vår diagnos.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
Va?
Jag tänkte på sättet han pratade och rörde sig.
Jag försöker förstå och ringa in något sätt att avgöra om någon har asperger eller inte.
Har tittat på hans sändningar under ett dygn och sett att han har delvis samma saker för sig som jag har för mig framför datorn.
Sjunger med i undeliga melodier, sjunger bara delvis i vissa toner, till synes tänkande på 14 saker samtidigt.
Min fråga kom för att jag undrade och ville veta.
Jag tänkte på sättet han pratade och rörde sig.
Jag försöker förstå och ringa in något sätt att avgöra om någon har asperger eller inte.
Har tittat på hans sändningar under ett dygn och sett att han har delvis samma saker för sig som jag har för mig framför datorn.
Sjunger med i undeliga melodier, sjunger bara delvis i vissa toner, till synes tänkande på 14 saker samtidigt.
Min fråga kom för att jag undrade och ville veta.
Ahh.. ber om ursäkt om jag drog förhastade slutsatser. Men retar mig ändå lite på det här med att man på något vis ska kunna se att någon har AS.
Nu pratar du iofs beteende, men det går mig emot ändå att sätta diagnoser lite här och var. Visst har det hänt att jag undrat i mitt stilla sinne om vissa personer möjligtvis kan ha någon form av NPF, men såvida personen själv inte vill diskutera saken, eller uttryckligen vill att jag ska diskutera saken öppet, så försöker jag avhålla mig från att spekulera.
Och ja, jag vet, jag tycks vara lite grinig på den här punkten. Kan tyvärr inte rå för det.
Nu pratar du iofs beteende, men det går mig emot ändå att sätta diagnoser lite här och var. Visst har det hänt att jag undrat i mitt stilla sinne om vissa personer möjligtvis kan ha någon form av NPF, men såvida personen själv inte vill diskutera saken, eller uttryckligen vill att jag ska diskutera saken öppet, så försöker jag avhålla mig från att spekulera.
Och ja, jag vet, jag tycks vara lite grinig på den här punkten. Kan tyvärr inte rå för det.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
tahlia skrev:Ahh.. ber om ursäkt om jag drog förhastade slutsatser. Men retar mig ändå lite på det här med att man på något vis ska kunna se att någon har AS.
Ingen fara, jag får nog passa på att be om ursäkt för att jag antydde att man skulle kunna se det så lätt men det är en sak som jag gärna skulle kunna göra.
Fast du har nog rätt i att det är klokt att inte bara stampa rätt in och fråga, vill gärna fråga rakt ut eller komma med ett förslag om jag tror det kan hjälpa det jag tror mig se vara något som kan underlättas.
Inser i efterhand att det ser ut som om jag klankade ner på honom.
Antar att det var ett förhastat påstående jag gjorde.
No shit! Som om jag inte har hört "Du har glasögon, alltså är du bra på datorer." Nej jag är inte "bra på datorer" för det. Inte tillräckligt och garanterat iaf.tahlia skrev:Jag blir lite ledsen när en person som tillbringar en hel del tid här (på sistone iaf) faller för det klassiska "killen har glasögon, tycks vara hyfsat intelligent, dataintresserad och ser allmänt töntig ut- alltså måste killen ha AS".
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
- Proffe Slimp
- Anslöt: 2008-08-03
Proffe Slimp skrev:No shit! Som om jag inte har hört "Du har glasögon, alltså är du bra på datorer." Nej jag är inte "bra på datorer" för det. Inte tillräckligt och garanterat iaf.tahlia skrev:Jag blir lite ledsen när en person som tillbringar en hel del tid här (på sistone iaf) faller för det klassiska "killen har glasögon, tycks vara hyfsat intelligent, dataintresserad och ser allmänt töntig ut- alltså måste killen ha AS".
Haha. Jag är lång, och förr frågade VÄLDIGT många "då är du bra på basket då". (Bollsinne och känsla för lagsport behövs tydligen inte.)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
För att det vore intressant att gissa om personer man mött i livet.
Har noterat att jag brukar få en bra connection med vissa tekniker.
För att det är kul att veta, om och till vad man kan andvända det till är en annan sak.
Sedan är det ju en fråga om man alls ska andvända en kunskap till någonting alls, inte klar i det ämnet ännu.
Btw, heter det andvända eller använda?
Har noterat att jag brukar få en bra connection med vissa tekniker.
För att det är kul att veta, om och till vad man kan andvända det till är en annan sak.
Sedan är det ju en fråga om man alls ska andvända en kunskap till någonting alls, inte klar i det ämnet ännu.
nano skrev:
Använda. Tack för att du frågade.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Grimuald skrev:Frågan jag tycker man borde ställa är följande:
Varför vill man överhuvudtaget veta om någon har AS eller någon annan diagnos ???
Man vill väl inte att oupptäckta aspergare ska smyga omkring hur/var som helst i samhället...
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
Ser det som ganska troligt att man kommer att upptäcka olika varianter som gör olika bokstavskombinationer men att man i framtiden har en palett på typ 329 olika typer av personligheter, eller mindre eller mer
nano skrev:Ser det som ganska troligt att man kommer att upptäcka olika varianter som gör olika bokstavskombinationer men att man i framtiden har en palett på typ 329 olika typer av personligheter, eller mindre eller mer
Låter som att psykiatrin kan vara en het framtidsbransch då.
Och om man själv arbetar som psykolog eller psykiatriker och utreder andra så kanske man inte hinner grubbla så mycket på om man själv ingår i typregistret.
nano skrev:Ser det som ganska troligt att man kommer att upptäcka olika varianter som gör olika bokstavskombinationer men att man i framtiden har en palett på typ 329 olika typer av personligheter, eller mindre eller mer
Låter som att psykiatrin kan vara en het framtidsbransch då.
Och om man själv arbetar som psykolog eller psykiatriker och utreder andra så kanske man inte hinner grubbla så mycket på om man själv ingår i typregistret.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor