Qi Gong-rekommenderas varmt som enkelt träningssätt

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Glimma » 2008-10-02 16:25:40

Hej!

Tänkte bara uppmärksamma er på att Qigong är ett fantastiskt sätt att träna kroppen på. Det är inte för överansträngande, inte särskilt svårt & du kan göra det hemma. Det bästa är att detta finns på dvd så man slipper gå med i ngn grupp. Den kostar ca 300 och du kan hitta den på Vattumannen.se eller qigongakademien.com. Den utlovar följande bra saker:

Vaccinera dig mot stress och utbrändhet
Slappna av i både kroppen och själen
Förebygga & läka sjukdomar
Höja din energinivå och uthållighet
Utveckla ditt välbefinnande & få en positiv livssyn
Få en frisk, smidig & stark kropp med snygg hållning
Föryngra kroppen & uppnå din idealvikt
Öka din förmåga till sexuell njutning.

Visst låter det bra? :) Ta det med en nypa salt, men en del sanning ligger det nog i detta. Det bästa är att man känner sig mer avslappnad och mer koncentrerad efter att ha gjort ett av passen. Det tar inte mer än 20 minuter. Kolla med läkare först att ni kan göra detta. Ett tips är att låta dvdn sitta kvar i dvdspelaren så blir det lättare av att man tränar. Tycker jag iaf!! Är absolut inte förtjust i träning i vanliga fall, men detta var ett för enkelt och bra sätt att träna på för att jag skulle kunna motstå.

Lycka till!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:08:41, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-02 17:04:11

Höll på lite för några år sedan. Jag tycker det är bättre att gå en kurs eller gå med i någon grupp om man ska lära sig göra rätt från början. DVD kan kanske vara ett bra sätt att hålla igång sedan fast det finns tusan så många inriktningar inom det. Det är också bra om man värmer upp innan och det är inte alltid så lätt att göra i en lägenhet. Har svårt att förstå varför man ska konsultera läkare om man inte har besvär sedan tidigare. Kan vara jobbigt för knäna dock.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:08:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Glimma » 2008-10-03 8:33:14

Bjäbbmonstret skrev:Höll på lite för några år sedan. Jag tycker det är bättre att gå en kurs eller gå med i någon grupp om man ska lära sig göra rätt från början. DVD kan kanske vara ett bra sätt att hålla igång sedan fast det finns tusan så många inriktningar inom det. Det är också bra om man värmer upp innan och det är inte alltid så lätt att göra i en lägenhet. Har svårt att förstå varför man ska konsultera läkare om man inte har besvär sedan tidigare. Kan vara jobbigt för knäna dock.

Har också lite svårt att förstå att man ska konsultera läkaren först. Men de säger de på dvdn så då säger jag det också. Det finns dvd för nybörjare också. Avskyr att göra saker i grupp så för mig finns inget annat alternativ.Dessutom brukar det kosta mera att gå på kurs.Qigongen i sig är ju en uppvärmning, funkar bra att göra det utan, tycker jag. Men tips är alltid bra.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:08:41, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-07 16:34:28

tränade i ett par år enligt Gröna draken, medicinsk qigong.

Qigong är om den är medicinsk godkänd av Kinas motsvarighet till vår Socialstyrelse. Den är i sina rörelser stark påverkande i olika delar och organ i kroppen och därav, t ex om man har wiplashskada, ska man konsultera sin läkare innan så man inte förvärrar en skada som är. Träningsvärk, ja, det kommer man att få men förvärra skador som inte kan läkas är orsaken till att läkare ska konsulteras.

Grupp. Det är ett faktum att man gör oftare träningen och rätt rörelse om man är i grupp och man faller in i gruppdynamik som inte alltid behöver vara obehaglig utan en hjälp att verkligen göra träningen. Som man ofta ser i Kina och t ex Hong Kong så står man i en park och gör lite övninganr tillsammans men ändå med sig själv.

Men sen är det vi som inte av princip fuskar med träningen för att nå målet och då spelar inte gruppen så stor roll men lära sig ifrån början av lärare rekomenderar jag för man kan ibland vara lite olika skapt och behöver individuell hjälp.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:08:41, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav Inger » 2008-10-07 21:54:24

Jag provade det för 20 år sen och gillade det verkligen eftersom man nästan står still och tränar (allt där man inte behöver röra sig för mycket är bra i min bok). Men tyvärr kom jag ifrån det och minns inte längre mer än nån enstaka position. Skulle gärna lära mig igen, men har ju problem med grupper pga dofterna.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2015-09-29 17:12:59

Bump!

Nu har jag börjat gå på qigong. (qi = luft, energi, gong = arbete, träning). Biyun kallas den jag går på.

Fördelen är att det är nära, gratis och att jag kan promenera dit och hem. Nackdelen är att det låter rätt flummigt. "Känn att du drar in energi från naturen och himlen ner i hela kroppen in i din dantien (centrum, dvs i buken)" Det kan också vara svårt med rörelserna. Bandet talar om "höger", men när man tittar på ledaren vill man automatiskt göra spegelvänt, vilket alltså blir vänster.

Rätt ansträngande är det också. Först ska man sitta stilla på en stol och lyssna på klassisk kinesisk musik. Musiken är vacker men sorglig. Antar att man ska slappna av. Och det gör jag väl till en viss del, men samtidigt får jag jätteont i ryggen. Stolarna passar bättre för sammanträde och fika (där man pratar och rör på sig) än att sitta helt stilla på i 20 min. Sedan vidtar 40 min rörelser och då står man upp. Och då blir jag helt utmattad. Jag kan gå och träna i 40 min, men allra värst är att stå. Själva rörelserna är inte så ansträngande, även om jag idag hade träningsvärk i armarna efter gårdagens cirkelträning (3 kg hantlar är tydligen för mycket för mig).

Egentligen skulle jag förstås vilja stå i en park i Kina och göra rörelserna. Som här: http://www.bltravel.se/rundresa-i-kina- ... parken-20/
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Geastrum » 2015-09-29 22:23:32

Jag utövade medicinsk qigong (Da Mo, steg 1 och 2) i stort sett dagligen mellan vårvintern 1997 och hösten 1998. Den hösten övergick jag mer och mer till yoga, så det fanns inte längre så mycket tid för qigongen. Efter hand glömde jag flera av rörelserna och deras ordningsföljd.

Under de cirka 20 månaderna jag höll på med qigong upplevde jag att nattsömnen förbättrades, immunförsvaret stärktes (jag var inte förkyld en enda gång) och min kondition blev också bättre (det var ovanligt lätt att springa en mil då).

Yogan ger mig ungefär samma sak, men den är mer fysiskt krävande och det är svårare att göra ett fullständigt yogaprogram med samma regelbundenhet på daglig basis. Hur mycket och hur ofta beror mycket på dagsformen. Yogan har den fördelen att ju mer man tränar desto bättre blir man på att gå in och ut ur de olika ställningarna. Qigongen, däremot, är bäst när man nyligen har lärt sig den, sedan tenderar man att göra rörelserna slarvigare och slarvigare (om man gör rörelserna ur minnet, utan instruktioner, vill säga).
Geastrum

Anslöt: 2014-05-08

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in