Om OA, Organiserade Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2008-09-28 13:58:35

Ser att man skapat ett nytt forum, enbart för medlemmar. :roll:

Något liknande har inte ens RFA eller Autism Speaks lyckats med. Uppenbart alltså att man ämnar fortsätta med att profilera sig som en "stängd" förening,
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-09-28 14:16:04

Vad dillar du om nu? Det är inget nytt forum, det är samma forum som du var med i när du var medlem, fast med ny logga och nya färger.

Det är öppet för alla som är medlemmar i OA. Vad är problemet nu då?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:24:49, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-28 14:21:36

ÖS på bara rdos så får andra bedöma själva vad dom tycker när dom läst dina inlägg.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:24:49, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav rdos » 2008-09-28 14:27:41

Inger skrev:Vad dillar du om nu? Det är inget nytt forum, det är samma forum som du var med i när du var medlem, fast med ny logga och nya färger.

Det är öppet för alla som är medlemmar i OA. Vad är problemet nu då?


Vaddå forum? Jag var med på en mejlinglista och inte något forum.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Frågor om OA (och andra org.)

Inläggav Glimma » 2008-09-28 14:29:23

tahlia skrev:Är jag en hemsk människa om jag inte deltar i hela det här OA-racet? Är jag fruktansvärd om jag ogillar all form av gruppering, oavsett vad saken gäller?

Känner mig som värsta boven när alla är så exhalterade över OA och dess uppkomst.

Jag skulle också vilja (av uppriktigt intresse och för att försöka förstå) varför du/ni är med och vad det är ni tycker är viktigt med OA och andra föreningar, samt vad det är ni vill uppnå?

[Jag misstänker att jag, på något vis, totalt missuppfattat syftet och tanken bakom sådana här organisationer.]


Vitsen med föreningar osv är väl att man lättare ska kunna komma i kontakt med andra i liknande situationer och kanske göra saker tillsammans etc. Plus att man lär känna nya människor och knyta nya kontakter. Du ska inte behöva känna dig som värsta boven. Ärligt talat så vet jag inte ens vad OA riktigt går ut på. Därför tyckte jag att det skulle vara intressant att få upp det till diskussion, när jag skrev att det var ett intressant ämne.Hittills har jag inte gått med i ngn förening för jag tycker inte att de har gett mig det jag vill ha. Är väl ingen föreningsmänniska överlag utan föredrar att vara för mig själv och gå mot strömmen som vanligt. :wink: Föreningsliv brukar/kan också innefatta att man måste bidra med en massa själv. Både fysiskt och psykiskt och framför allt ekonomiskt! Var med i en sådan körförening en gång.Sång alltså). Nog för att jag älskar körlivet, men aldrig mer. Det blev för mkt även om man försökte dela upp uppgifterna. Därför är Svenska kyrkan bra för det är inte lika mkt jobb med deras körengagemang. Det sistnämnda var bara menat som ett exempel.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:24:49, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Milyc » 2008-09-28 14:45:19

rdos skrev:
Inger skrev:Vad dillar du om nu? Det är inget nytt forum, det är samma forum som du var med i när du var medlem, fast med ny logga och nya färger.

Det är öppet för alla som är medlemmar i OA. Vad är problemet nu då?


Vaddå forum? Jag var med på en mejlinglista och inte något forum.
Nej, det har du faktiskt rätt i men forumet är en vidareutveckling och ett komplement till mailinglistan och det råder samma vilkor för medlemsskap på vårt forum som på mailinglistan.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 15:24:49, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Inger » 2008-09-28 14:58:28

Jag kollade just upp det och det verkar som om rdos gick ur bara ett par dagar innan diskussionerna flyttades över till forumet istället eftersom det blev för rörigt på mejlinglistan. Jag hade annars för mig att han var med på forumet också, men mindes tydligen fel.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:24:49, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Milyc » 2008-09-28 15:08:19

rdos skrev:Ser att man skapat ett nytt forum, enbart för medlemmar. :roll:

Något liknande har inte ens RFA eller Autism Speaks lyckats med. Uppenbart alltså att man ämnar fortsätta med att profilera sig som en "stängd" förening,


Nej, RFA har inget Internetforum alls vad jag vet. Vill man som utomstående komma i kontak med dem så skickar man mail till distrikens eller Riksförenings kontaktpersoner, precis som man gör om man som utomstående vill kontakta OA.

Men varför i hela friden bryr du dig så mycket om OA när du ändå själv valt att inte vara medlem och verkar tycka att vi som satt igång detta både är mindre vetande och har otillbörliga nedlåtande attityder både till höger och vänster?

Kan inte du bara sköta ditt så sköter vi i OA vårt eftersom du nu inte har något intresse av att arbeta inom OA?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav tahlia » 2008-09-28 20:12:37

Milyc skrev:Men varför i hela friden bryr du dig så mycket om OA när du ändå själv valt att inte vara medlem och verkar tycka att vi som satt igång detta både är mindre vetande och har otillbörliga nedlåtande attityder både till höger och vänster?


Den där frågan tänkte jag helt fräckt kasta in ett svar på (eftersom mina egna påpekanden har ifrågasatts på samma vis).

Anledningen till att man bryr sig är för att om (när?) OA blir stora och börjar få uppmärksamhet, så kommer jag (och rdos) att förknippas med föreningen vare sig vi vill eller inte, bara för att vi har AS.
Vi kommer således att bli pådyvlade diverse ståndpunkter som ni har, på gott och ont. Då anser jag att man, oavsett om man är medlem eller inte, har rätt att vädra sin åsikt.
Visst skulle det passa bättre att göra det på OA:s egna forum, men det är ju stängt för icke-medlemmar.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Inger » 2008-09-28 22:19:23

Och det oroar dig inte att sammankopplas med t ex neandertalare då?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Nilale » 2008-09-28 22:54:15

Jag ser thalias poäng och håller med i stort. Växer en AS-förening sig stor så blir alla med AS förknippade med denna.
Vad i en AS-förening thalias oro har att göra med är inte speciellt relevant. Hon (eller jag, eller någon annan) kan oroa sig för att bli förknippad med neandertalare, eller att inte blir förknippad med dessa beroende på vad föreningens ståndpunkt är och på vad hennes ståndpunkt är. Poängen är att om man har en åsikt om någon av föreningens ståndpunkter så vill man kunna påverka utan att gå med i föreningen (eftersom den kanske står för saker man inte kan ställa sig bakom).
Om en förening som man riskerar att bli förknippad med står för saker som man själv inte gör så är det klart att man bryr sig.
Observera att jag i inlägget varken kritiserar eller berömmer OA. Mitt inlägg handlar inte om OAs ståndpunkter.
Sen håller jag med de som sagt att detta inte är rätt ställe. OA kanske skulle kunna ha ett gästunderforum på sin sida?
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Sam » 2008-09-28 23:22:48

Här kan man få svar på frågor som rör OA:
För att ställa frågor eller uttrycka synpunkter angående OA i stort eller hemsidan, eller för att bli enskild medlem på någon ort där vi inte finns än, skriv till: info@aspergare.org


OA:s eget forum är inget vanligt diskussions forum.
Forumet skapades för att göra frågor som berör arbetet i föreningen och dess medlemar en mer överskådliga struktur, än vad en mejlinglista gjorde.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Inger » 2008-09-28 23:27:49

Nilale skrev:Sen håller jag med de som sagt att detta inte är rätt ställe. OA kanske skulle kunna ha ett gästunderforum på sin sida?

Det var väl en bra idé?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Milyc » 2008-09-28 23:49:42

Inger skrev:
Nilale skrev:Sen håller jag med de som sagt att detta inte är rätt ställe. OA kanske skulle kunna ha ett gästunderforum på sin sida?

Det var väl en bra idé?
I teorin skulle det kunna vara en idé att ha ett särskilt gästforum eller en särskild avdelning på OA-forumet som även var öppen för gäster. I praktiken är jag dock ganska skeptisk till detta med tanke på hur de icke medlemmar som haft flest synpunkter på OA uttryckt sig och använt för debattstil här på aspergerforum.

I klartext är jag rädd att ett OA-gästforum bara skulle bli en ny arena för nöjestjafsare och av varje form av verklig medverkan ointresserade gnällspekar och de tycker jag lika gärna kan hålla sig här, på Flashback eller någon annanstans där de redan är verksamma sedan tidigare.

Jag tror personligen att de icke medlemmar som har stort intresse av en seriös diskusion med OA lika gärna kan skicka mail till kontaktadressen som Sam hänvisade till. OA-forumet är ju som hon mycket riktigt påpekade avsett för strikt interna angelägenheter.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav rdos » 2008-09-29 8:47:13

tahlia skrev:
Milyc skrev:Men varför i hela friden bryr du dig så mycket om OA när du ändå själv valt att inte vara medlem och verkar tycka att vi som satt igång detta både är mindre vetande och har otillbörliga nedlåtande attityder både till höger och vänster?


Den där frågan tänkte jag helt fräckt kasta in ett svar på (eftersom mina egna påpekanden har ifrågasatts på samma vis).

Anledningen till att man bryr sig är för att om (när?) OA blir stora och börjar få uppmärksamhet, så kommer jag (och rdos) att förknippas med föreningen vare sig vi vill eller inte, bara för att vi har AS.
Vi kommer således att bli pådyvlade diverse ståndpunkter som ni har, på gott och ont. Då anser jag att man, oavsett om man är medlem eller inte, har rätt att vädra sin åsikt.


Exakt min åsikt. Om OA får stor uppslutning i AS-kretsar så kommer föreningen att påverka även de som står utanför.

Det där med forumet som är "bara för medlemmar" låter oxå klart skumt. RFAs empowerment-lista blir man inte utslängd ifrån för att man inte längre är med i RFA (vet, för jag har inte betalat medlemsavgiften + jag är kvar där).

Standarden i autism-kommunity är oxå att stängda forum är ett slags elitsällskap som vill utestänga sig från omvärlden. Kanske inte OA forumets primära funktion, men kollar man på antalet inlägg där så tror jag inte man kan tro på att det är ett forum enbart för "interna angelägenheter". Skulle mer gissa att det kommer att utvecklas till ett vanligt diskussionsforum typ AspergerForum, och som sådant då lura in folk i föreningen för att de vill diskutera med andra. Säger inte att det är så nu, men risken är att det blir så.

tahlia skrev:Visst skulle det passa bättre att göra det på OA:s egna forum, men det är ju stängt för icke-medlemmar.


Precis, och då blir den naturliga följden att diskussionen kommer att ske här istället.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-29 8:53:11

Milyc skrev:I teorin skulle det kunna vara en idé att ha ett särskilt gästforum eller en särskild avdelning på OA-forumet som även var öppen för gäster. I praktiken är jag dock ganska skeptisk till detta med tanke på hur de icke medlemmar som haft flest synpunkter på OA uttryckt sig och använt för debattstil här på aspergerforum.


Visst, jag förstår precis. OA vill inte bli ifrågasatta, men däremot så vill de sätta upp skyhöga murar emot NT-världens "tanter" och LFA-gruppen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-29 8:57:20

Inger skrev:Och det oroar dig inte att sammankopplas med t ex neandertalare då?


Läs innantill. I en punkt i stadgarna står att FFA ska hålla sig neutral inför autism teorier. Det gäller såväl psykiatrin som neandertalsteorin. Något sådant står dock inte i OAs stadgar, utan där kan man när som helst bli ihopkopplad med femtioelva defektteorier som neuropsykiatrin försöker pådyvla oss. Speciellt när medlemmar i styrelsen hyllar företrädare för dessa teorier öppet på forumet.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Sam » 2008-09-29 10:29:48

rdos skrev:OA vill inte bli ifrågasatta, men däremot så vill de sätta upp skyhöga murar emot NT-världens "tanter" och LFA-gruppen


Att OA vill driva frågor som berör den högfungerande gruppen, tycker jag är helt ok. För det finns i dagsläget ingen förening med den inriktningen.

Ett gästforum tror jag inte fyller någon funktion i detta fall, då deras forum är ett "arbetsrum" för föreningen.


Däremot är jag kritisk till att OA vill stänga ute grupper som NT:s och LGF- gruppen som medlemar.
Att dessa grupper skulle ta över OA inriktning och mål är ingen risk. Detta reglerar man i sina stadgarna.
I dagsläget så känner jag mig starkt kritisk till om OA är moget för att representera gruppen högfungerande med denna inställning.
Deras grundidé stödjer jag fortfarande. Det är attityden mot omgivningen som jag ifrågasätter.

Vill man ha respekt för sin sak, så handlar det också om att vara lyhörd och kunna ta emot kritik och synpunkter på ett ödmjukt sätt och inte som nu gå i försvar.

rdos skrev:I en punkt i stadgarna står att FFA ska hålla sig neutral inför autism teorier. Det gäller såväl psykiatrin som neandertalsteorin. Något sådant står dock inte i OAs stadgar, utan där kan man när som helst bli ihopkopplad med femtioelva defektteorier som neuropsykiatrin försöker pådyvla oss.


Jag tycker rdos har en poäng här. Jag tror också att det är viktigt att man som förening håller sig neutral i frågor om olika teorier.
Det måste vara upp till var och än att få ta ställning och välja hur man vill se och på olika teorier, liksom sin diagnos.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Milyc » 2008-09-29 10:35:55

rdos skrev:
Milyc skrev:I teorin skulle det kunna vara en idé att ha ett särskilt gästforum eller en särskild avdelning på OA-forumet som även var öppen för gäster. I praktiken är jag dock ganska skeptisk till detta med tanke på hur de icke medlemmar som haft flest synpunkter på OA uttryckt sig och använt för debattstil här på aspergerforum.


Visst, jag förstår precis. OA vill inte bli ifrågasatta, men däremot så vill de sätta upp skyhöga murar emot NT-världens "tanter" och LFA-gruppen.


Nu börjar man vantolka och misstänkliggöra motiv igen. Att få det till att vi är mer slutna än RFA för att vi har ett slutet forum enbart för medlemmar är löjligt eftersom RFA inte har något forum allls. Däremot är det fullt möjligt att skicka e-post till riksföreningens eller distriktens kontaktpersoner.

Skyhöga murar mot NT-världen finns överhuvudtaget inte utan vi för redan diskusioner med "dess representanter" så att säga.

Vad gäller spärrarna för medlemskap handlar det endast om att eftersom OA är skapat för att vi i målgruppåen ska hunna samarbeta med varandra under former som inte innebär ett beroende av utomstående hjälpare som inte tillhör målgruppen och kunna föra vår gemnsamma talan utåt lika oberoende av inflytande från sådana så ska NT inte kunna bli medlemmar med rösträtt om vad föreningen ska göra. Av samma anledning så krävs också att de med diagnos som vill vara med ska klara av detta utan dessa utomstående hjälpares bistånd.

Några andra motiv finns inte!
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Milyc » 2008-09-29 10:43:53

Sam

Vad jag inte förstår är hur du kunde gå med i OA och vara med så pass länge för att sedan gå ur för att vi inte vill ge NT-folk medlemskap och medföljande rösträtt. Undigick det verkligen dig att vi uteslutit NT från medlemskap från första början?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav rdos » 2008-09-29 10:50:47

Milyc skrev:Nu börjar man vantolka och misstänkliggöra motiv igen. Att få det till att vi är mer slutna än RFA för att vi har ett slutet forum enbart för medlemmar är löjligt eftersom RFA inte har något forum allls. Däremot är det fullt möjligt att skicka e-post till riksföreningens eller distriktens kontaktpersoner.


Helt fel, naturligtvis. RFA har en empowermentlista. På denna lista får man vara med utan att man delar föreningens åsikter kring autism. Man kan t.o.m. vara kvar där trots att man gått ur föreningen.

Samma sak med Autism Speaks. De hade ett forum som många aspergare som inte delade deras syn på autism postade på. De har nu visserligen använt "social programvara" och försökt göra sig av med obekväma element, men de förbjuder fortfarande inte vuxna med egen diagnos som inte stödjer deras idéer att medverka.

Attention har ett forum där alla typer av åsikter är godkända. De kräver inte heller medlemskap i föreningen för att folk ska få medverka där, och de bedriver ingen åsiktscensur eller propaganda emot NTs eller LFA vad jag vet.

Milyc skrev:Skyhöga murar mot NT-världen finns överhuvudtaget inte utan vi för redan diskusioner med "dess representanter" så att säga.


:shock:

Gör ni? Resultatet av detta skulle jag gärna vilja se, men det är väl oxå "inre angelägenheter"?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Sam » 2008-09-29 10:54:59

Milyc skrev:
Sam

Vad jag inte förstår är hur du kunde gå med i OA och vara med så pass länge för att sedan gå ur för att vi inte vill ge NT-folk medlemskap och medföljande rösträtt. Undigick det verkligen dig att vi uteslutit NT från medlemskap från första början?


Det jag missade var den rädsla, som tycks finnas inom OA, mot NT-folk och OA:s motvilja att ge dem tillträdde som medlemmar OA.

För mig är det en sak att man har de högfungerande som målgrupp och driver deras frågor, men att stänga ute andra grupper som stödjer OA:s mål är något som jag inte kan ställa upp på.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Milyc » 2008-09-29 10:59:49

Sam skrev:
Milyc skrev:
Sam

Vad jag inte förstår är hur du kunde gå med i OA och vara med så pass länge för att sedan gå ur för att vi inte vill ge NT-folk medlemskap och medföljande rösträtt. Undigick det verkligen dig att vi uteslutit NT från medlemskap från första början?


Det jag missade var den rädsla, som tycks finnas inom OA, mot NT-folk och OA:s motvilja att ge dem tillträdde som medlemmar OA.

För mig är det en sak att man har de högfungerande som målgrupp och driver deras frågor, men att stänga ute andra grupper som stödjer OA:s mål är något som jag inte kan ställa upp på.


Så du missade att det var kriterier för medlemskap som formulerades i stadgarna som du var så aktiv i att försöka formulera rätt.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav rdos » 2008-09-29 11:13:52

Sam skrev:För mig är det en sak att man har de högfungerande som målgrupp och driver deras frågor, men att stänga ute andra grupper som stödjer OA:s mål är något som jag inte kan ställa upp på.


Håller med fullständigt. Fattar inte heller hur man kan ha en "dialog" med de som man inte vill veta av i föreningen. Är det samma typ av dialog som när olika länder i krig har fredsförhandlingar månne?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in