Jobba på Samhall? Era erfarenheter?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 18:48:06

Samhallsanstäld skrev:Mer frågor?


Ja, eller kanske mer ett påstående. Detta som du kan läsa i tråden är så som många som skrivit upplever sin situation i sin kontakt med Samhall.

Personligen har jag aldrig varit där men jag kan tänka mig att det inte finns karriär för alla att göra. Jag kan också tänka mig att det blir en atmosfär som då för en del är bra för det är en sysselsättning men jag tror att alla på något sätt kan utvecklas och gå vidare i vilket arbete det än är men att Samhall inte alls på alla orter har den möjligheten att stimulera.

Finns det en aktiv plan för alla att gå vidare till en normal anställning osv när man har tränat på sina problem som man själv upplever är en hämmande faktor? Eller är det någon annan som bestämmer det åt en?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:15, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Samhallsanstäld » 2008-09-25 18:57:42

Aspkvinna skrev:
Samhallsanstäld skrev:Mer frågor?


Ja, eller kanske mer ett påstående. Detta som du kan läsa i tråden är så som många som skrivit upplever sin situation i sin kontakt med Samhall.

Personligen har jag aldrig varit där men jag kan tänka mig att det inte finns karriär för alla att göra. Jag kan också tänka mig att det blir en atmosfär som då för en del är bra för det är en sysselsättning men jag tror att alla på något sätt kan utvecklas och gå vidare i vilket arbete det än är men att Samhall inte alls på alla orter har den möjligheten att stimulera.

Finns det en aktiv plan för alla att gå vidare till en normal anställning osv när man har tränat på sina problem som man själv upplever är en hämmande faktor? Eller är det någon annan som bestämmer det åt en?


Visst är de inte samma atmosfär på alla ställen, lika som de inte är de på alla jobb utanför samhall..

De där med karriär är ju olika för olika handikap... och viljan hos personen.. de är mer viljan än handikapet som styr.. vill man inte så kommer man heller ingen stans.. de går ju inte att tvinga folk heller. Men alla som är anställda på samhall har möjligheten till utbildningar både inom och utanför samhall. vi har möjligheten till att praktisera var som helst och få lön från samhall under tiden. En praktik kan ju leda till jobb utanför samhall och då har företaget vi praktiserade på möjligheten att få lönebidrag för att anställa oss. Alla samhalls FA anställda har anställningsskydd och rätt till återanställning inom ett år.. så börjar jag jobba på ett annat företag och de inte går vägen för vilken anledning som helst så har jag mitt jobb kvar på samhall. vilket är en otrolig trygghet så folk vågar sig ut på den öppna arbetsmaknaden.

De som är svårast att få ut på den öppna arbesmarknaden som det är menignen att vi alla ska så småning om är ju dom med flera handikap eller väldigt svåra handikap men de går de me.. som jag sa tidigare.. de sitter mest i viljan hos personalen.

Och till de som sitter och klagar.. de blir inte bättre än man gör de till!!!
Senast redigerad av Samhallsanstäld 2011-05-04 15:21:15, redigerad totalt 1 gång.
Samhallsanstäld
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav nano » 2008-09-25 19:05:09

Det får ju naturligtvis vara bra på Samhall, det är ju inget självändamål att svartmåla Samhall.
Antar att det som brukar komma fram om valfritt företag man pratar om först och främst är det dåliga oftast.

På de jobb jag har haft så har det inte hängt mycket på vilja fast jag kanske har en annan syn på vad vilja är.
Jag tycker mig ha sett lämplighet eller snackpåsetendenser som orsaker att folk fått karriärsteg.
Själv ger jag blanka katten i karriärsteg, jag vill cadda och bygga :)

Senaste jobbet jag var på existerade inte stress, det var mycket skönt.
Allting hade med kvalitet att göra.
Det skulle vara kul att få höra hur en typisk dag för dig sett ut under den tid du jobbat på Samhall.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:21:15, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 19:10:29

Ja Samhallanställd, det kan ju vara så att själva problemet är att man inte klarar av att själv spinna vidare för utveckling.

Jag kan tycka att det är ok med att om man går vidare till företag utanför har en återkopplingsklausul så man vågar testa sina vingar.

Det jag däremot ifrågasätter är om lönebidrag är lösningen i de fall man får ett normalt arbete som vem som helst utanför också kunnat få? Jag skulle vilja se mer statestik på hur många som utvecklas så de kommer till en normal anställning?

Jag har en känsla av att arbetsgivare gärna tar emot bidraget och personen kommer i kläm med att känna att "villkoret för din anställning hos oss i vårat företag är att du har lönebidrag" vilken jag tror att vissa känner att man har svårt att arbeta och utveckla sig ur en stämpel trots att man gör exakt samma sak som annan person med vanlig lön.

Känner till ett sånt exempel där arbetsgivaren hade som argument att du hade det ju på förra stället så vi har sökt det för dig här också :roll: .
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:15, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Samhallsanstäld » 2008-09-25 19:32:11

nano skrev:Det får ju naturligtvis vara bra på Samhall, det är ju inget självändamål att svartmåla Samhall.
Antar att det som brukar komma fram om valfritt företag man pratar om först och främst är det dåliga oftast.

På de jobb jag har haft så har det inte hängt mycket på vilja fast jag kanske har en annan syn på vad vilja är.
Jag tycker mig ha sett lämplighet eller snackpåsetendenser som orsaker att folk fått karriärsteg.
Själv ger jag blanka katten i karriärsteg, jag vill cadda och bygga :)

Senaste jobbet jag var på existerade inte stress, det var mycket skönt.
Allting hade med kvalitet att göra.
Det skulle vara kul att få höra hur en typisk dag för dig sett ut under den tid du jobbat på Samhall.


Ja den har ju varit lite olika beroende på vart jag jobbade.. när de var med batterimonteringen var de att sitta vid linan och montera de som kom och där bytte man stationer med jämna mellanrum och då beroende på vad man klarade av att göra så hade man ju olika många att välja på.

Städ- då började man på morgonen med antingen städa någon affär eller trappstäd sedan gick jag över till att städa hos pensionärer mellan 8 till 14 ca... sen efter de så packade man till dagen efter.. och dädr emellan var de lite raster och lunch så klart. vi jobbade två och två när vi städade och samåkte i den mån de gick.

sen har jag även suttit på avrop.. alltså tog emot beställningar på förbrukningsvaror som de olika enheterna gjorde av med .. typ städartiklar.. moppar kem toapapper och kläder mm.. satt och la dom beställningarna hos dom avtalsleverantörer vi har. De var då jag fick mitt egna kontor.

och nu.. kvalitet och miljösamordnare. jag ska se till att rätt blanketter och rutinerna vi har följs i vårt arbetsområde. vi har iso 1400 och 9000 certifikat så vi har ju regler att följa så vi inte mister dessa. Jag är med på möten av olika slag allt från produktionsmöten på min enhet till Ao möten som gäller hela arbetsområdet och där berättar för chefer om de fins nya regler eller rutiner de ska följa.. är en resursperson som dom kan vända sig till när de ska startas nya objekt och om vill ha lite extra hjälp med att se till att allt blir rätt så så..

kan även tillägga att jag har fått otrolig hjälp med att lära mig hantera mitt handikap. Jag tror inte ni kan gissa vad de är jag har... *ler*
Senast redigerad av Samhallsanstäld 2011-05-04 15:21:15, redigerad totalt 1 gång.
Samhallsanstäld
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Samhallsanstäld » 2008-09-25 19:38:18

Aspkvinna skrev:Ja Samhallanställd, det kan ju vara så att själva problemet är att man inte klarar av att själv spinna vidare för utveckling.


De får man hjälp med så klart om man behöver!

Jag kan tycka att det är ok med att om man går vidare till företag utanför har en återkopplingsklausul så man vågar testa sina vingar.

Det jag däremot ifrågasätter är om lönebidrag är lösningen i de fall man får ett normalt arbete som vem som helst utanför också kunnat få? Jag skulle vilja se mer statestik på hur många som utvecklas så de kommer till en normal anställning?


De fins nog statesik på de på samhalls hemsida kan jag tänka..kan inte siffrorna i huvudet...

Jag har en känsla av att arbetsgivare gärna tar emot bidraget och personen kommer i kläm med att känna att "villkoret för din anställning hos oss i vårat företag är att du har lönebidrag" vilken jag tror att vissa känner att man har svårt att arbeta och utveckla sig ur en stämpel trots att man gör exakt samma sak som annan person med vanlig lön.


Bidraget är ju bara under en viss tid men visst kan de stämma till en viss del de du säger men de är ju för de krävs lite mer av arbetgivaren att ha en person med handikap anstäld som dom får bidrag för det.

Känner till ett sånt exempel där arbetsgivaren hade som argument att du hade det ju på förra stället så vi har sökt det för dig här också :roll: .


De kan ju vara för som jag sa att de krävs lite mer... som tex anpassade arbetsblatser som stolar eller bord eller mer förklaring för att göra jobbet så de tar mer tid eller något annat som gör att de kostar lite mer ...
Senast redigerad av Samhallsanstäld 2011-05-04 15:21:15, redigerad totalt 1 gång.
Samhallsanstäld
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 19:40:02

Samhallanställd i din beskrivning så låter det för mig att du är en person som kan uppbära en helt vanlig lön då du täcker din kostnad och genererar vinst till företaget med din arbetsuppgift.

Jag kan självklart ha fel i ditt fall men det är dit jag vill komma att när man kommer över till att som normalanställd i sin uppgift ger företaget mer än man kostar så är det vanlig lön som ska betalas ut inte lönebidrag.

Många på många företag nu för tiden får stolar, lampor och kontorsbord efter den man är och då skulle det i så fall vara ett speciellt "anpassa arbetsplatsenbidrag" istället inte löpande lön.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 2 gånger.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Samhallsanstäld » 2008-09-25 19:44:12

Aspkvinna skrev:Samhallanställd i din beskrivning så låter det för mig att du är en person som kan uppbära en helt vanlig lön då du täcker din kostnad och genererar vinst till företaget med din arbetsuppgift.

Jag kan självklart ha fel i ditt fall men det är dit jag vill komma att när man kommer över till att som normalanställd i sin uppgift ger företaget mer än man kostar så är det vanlig lön som ska betalas ut inte lönebidrag.


sant.. de skulle nog vara svårt för ett företag att få lönebidrag för mig.. de är ju grundat på hur mycket och hur avancerade jobb personen klarar av.. bidraget ska ju täcka upp de som personen inte klarar av att jobba in själv så att säga.
Senast redigerad av Samhallsanstäld 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Samhallsanstäld
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 19:48:18

Samhallsanstäld skrev:
Aspkvinna skrev:Samhallanställd i din beskrivning så låter det för mig att du är en person som kan uppbära en helt vanlig lön då du täcker din kostnad och genererar vinst till företaget med din arbetsuppgift.

Jag kan självklart ha fel i ditt fall men det är dit jag vill komma att när man kommer över till att som normalanställd i sin uppgift ger företaget mer än man kostar så är det vanlig lön som ska betalas ut inte lönebidrag.


sant.. de skulle nog vara svårt för ett företag att få lönebidrag för mig.. de är ju grundat på hur mycket och hur avancerade jobb personen klarar av.. bidraget ska ju täcka upp de som personen inte klarar av att jobba in själv så att säga.


Förväxla inte detta nu med någon åsikt om dig personligen utan jag vill mer belysa fenomenet att du är utnyttjad med allas goda minne för du är på Samhall. Du kanske inte har något emot detta men jag uppfattar att det finns dom som bara vägrar behandlas på det sättet. :wink:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Samhallsanstäld » 2008-09-25 19:52:21

behandlas på vilket sätt.. förstår inte hur du menar.. att företag får lönebirdrag gör att ta emot en??

Tar de inte alls personligen.. de är lugnt!*ler*
Senast redigerad av Samhallsanstäld 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Samhallsanstäld
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 20:05:14

Samhallsanstäld skrev:behandlas på vilket sätt.. förstår inte hur du menar.. att företag får lönebirdrag gör att ta emot en??

Tar de inte alls personligen.. de är lugnt!*ler*


Jag menar att företag får ju nära gratis arbetskraft fast personen är i sin arbetsuppgift vinstgivande utan. Inte lika mycket vinst men dock ingen förlust. Samhall får en konkurrensfördel och kan lägga billigare anbud på arbeten en skev och osund fördel för t ex Samhall.

Och att nu möjligheten för företaget finns att slippa betala för en person som ger än mer vinst med hjälp av lönebidraget så tar företaget hellre denna person fast det egentligen inte är nödvändigt. Samhället matar på och en del personer hamnar då i detta och känner sig särbehandlade trots att det inte är nödvändigt.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2008-09-25 20:09:10

Tänker på att om det är asperger du har så är det inte säkert att det behöver vara ett handikapp vad jag har förstått egentligen.
Du har förmodligen färdigheter som andra inte har även om du inte är medveten om dem eller kanske inte kan andvända dem i jobbet.
Men kan du andvända dem i jobbet så har du förmodligen ett stort försprång istället för ett handikapp.
Låter lite som att någon sett att du har en färdighet för papper, något jag saknar själv men å andra sidan en fena på elektronik :)
Kan iofs vara svårt för omvärden att se det om man har ett ovanligare sätt att vara än en NeuroTypisk person.

Det är vanligt att forskare är aspergare, det ska tydligen vara vanligt bland programmerare också, tycker dessutom det stämmer när jag tänker tillbaka på vilka jag träffat.
Såg något program där det var någon pappa som sade att en NT person vanligen inte hade tålamodet att jobba med att undersöka en atom eller något i 30 år.
Känns som om det kan stämma, jag brukar själv kunna bräda vem som helst i tålamod.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Samhallsanstäld » 2008-09-25 20:14:15

nano skrev:Tänker på att om det är asperger du har så är det inte säkert att det behöver vara ett handikapp vad jag har förstått egentligen.
Du har förmodligen färdigheter som andra inte har även om du inte är medveten om dem eller kanske inte kan andvända dem i jobbet.
Men kan du andvända dem i jobbet så har du förmodligen ett stort försprång istället för ett handikapp.
Låter lite som att någon sett att du har en färdighet för papper, något jag saknar själv men å andra sidan en fena på elektronik :)
Kan iofs vara svårt för omvärden att se det om man har ett ovanligare sätt att vara än en NeuroTypisk person.

Det är vanligt att forskare är aspergare, det ska tydligen vara vanligt bland programmerare också, tycker dessutom det stämmer när jag tänker tillbaka på vilka jag träffat.
Såg något program där det var någon pappa som sade att en NT person vanligen inte hade tålamodet att jobba med att undersöka en atom eller något i 30 år.
Känns som om det kan stämma, jag brukar själv kunna bräda vem som helst i tålamod.

Har inte asperger.... har dyslexi... faktist..
Senast redigerad av Samhallsanstäld 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Samhallsanstäld
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 20:18:34

Samhallsanstäld skrev:
nano skrev:Tänker på att om det är asperger du har så är det inte säkert att det behöver vara ett handikapp vad jag har förstått egentligen.
Du har förmodligen färdigheter som andra inte har även om du inte är medveten om dem eller kanske inte kan andvända dem i jobbet.
Men kan du andvända dem i jobbet så har du förmodligen ett stort försprång istället för ett handikapp.
Låter lite som att någon sett att du har en färdighet för papper, något jag saknar själv men å andra sidan en fena på elektronik :)
Kan iofs vara svårt för omvärden att se det om man har ett ovanligare sätt att vara än en NeuroTypisk person.

Det är vanligt att forskare är aspergare, det ska tydligen vara vanligt bland programmerare också, tycker dessutom det stämmer när jag tänker tillbaka på vilka jag träffat.
Såg något program där det var någon pappa som sade att en NT person vanligen inte hade tålamodet att jobba med att undersöka en atom eller något i 30 år.
Känns som om det kan stämma, jag brukar själv kunna bräda vem som helst i tålamod.

Har inte asperger.... har dyslexi... faktist..


Allvarligt! Jag har en mycket nära vän som har grav dyslexi och arbetar som assistent på hög nivå med helt vanlig lön!

Ut i livet säger jag och se att du visst kan vara på vanliga arbetsplatser......fast du kanske trivs :? men jag tror du helt klart kan få bättre betalt någon annanstans. Hjälpmedel som du behöver ingår i vanlig normal arbetsplatsmiljö!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Samhallsanstäld » 2008-09-25 20:20:57

Aspkvinna skrev:
Samhallsanstäld skrev:behandlas på vilket sätt.. förstår inte hur du menar.. att företag får lönebirdrag gör att ta emot en??

Tar de inte alls personligen.. de är lugnt!*ler*


Jag menar att företag får ju nära gratis arbetskraft fast personen är i sin arbetsuppgift vinstgivande utan. Inte lika mycket vinst men dock ingen förlust. De får ju bara bidrag om personen inte är som du säger vinstdrivande... eller bara är de till kanske 50 % eller så.

Samhall får en konkurrensfördel och kan lägga billigare anbud på arbeten en skev och osund fördel för t ex Samhall.

Samhall får inte lägga sig under de normpriser som fins.. de vi kan konkurera med är att vi ger handikappade möjligheten till jobb vilket vi inte skulle kunna göra om vi inte får jobben vi lämnar offerter på och att vi är iso certifierade och att vi fins över hela landet i stort sätt.. vi är över 22000 anställda... så vi kan ta jobb som är rikstäckande.. typ max resturangerna.. ikea.. mm. Vi kanske istället sätter dit 4 personer som får göra jobbet men 2 "normala" hade klarat de från ett annat företag.. en de behöver ju inte de betala extra för..


Och att nu möjligheten för företaget finns att slippa betala för en person som ger än mer vinst med hjälp av lönebidraget så tar företaget hellre denna person fast det egentligen inte är nödvändigt. Samhället matar på och en del personer hamnar då i detta och känner sig särbehandlade trots att det inte är nödvändigt.
Senast redigerad av Samhallsanstäld 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Samhallsanstäld
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Samhallsanstäld » 2008-09-25 20:24:32

Aspkvinna skrev:
Samhallsanstäld skrev:
nano skrev:Tänker på att om det är asperger du har så är det inte säkert att det behöver vara ett handikapp vad jag har förstått egentligen.
Du har förmodligen färdigheter som andra inte har även om du inte är medveten om dem eller kanske inte kan andvända dem i jobbet.
Men kan du andvända dem i jobbet så har du förmodligen ett stort försprång istället för ett handikapp.
Låter lite som att någon sett att du har en färdighet för papper, något jag saknar själv men å andra sidan en fena på elektronik :)
Kan iofs vara svårt för omvärden att se det om man har ett ovanligare sätt att vara än en NeuroTypisk person.

Det är vanligt att forskare är aspergare, det ska tydligen vara vanligt bland programmerare också, tycker dessutom det stämmer när jag tänker tillbaka på vilka jag träffat.
Såg något program där det var någon pappa som sade att en NT person vanligen inte hade tålamodet att jobba med att undersöka en atom eller något i 30 år.
Känns som om det kan stämma, jag brukar själv kunna bräda vem som helst i tålamod.

Har inte asperger.... har dyslexi... faktist..


Allvarligt! Jag har en mycket nära vän som har grav dyslexi och arbetar som assistent på hög nivå med helt vanlig lön!

Ut i livet säger jag och se att du visst kan vara på vanliga arbetsplatser......fast du kanske trivs :? men jag tror du helt klart kan få bättre betalt någon annanstans. Hjälpmedel som du behöver ingår i vanlig normal arbetsplatsmiljö!


*Ler* jo jag vet att jag klarar den vanliga arbetsmarknaden.. men de arbetsuppgifter jag har nu vill jag lära mig mer av.. ta tillvara på de utbildnignar jag är på gång att få och sen ut... man är väl inte dum.. hehe.. får ju dom gratis med lön... få ut runt 1300 efter skatt.. har ju precis börjat klättra.. och att gå från FA till DA=direkt anställd.. dvs inte handikapp.. är inte omöjligt de heller... och då är man ju på vanliga arbetsmarkanaden... så jag ser de i framtiden.. att jag ska ut så att säga..
Senast redigerad av Samhallsanstäld 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Samhallsanstäld
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 20:31:35

Samhallsanstäld skrev:
Aspkvinna skrev:
Samhallsanstäld skrev:behandlas på vilket sätt.. förstår inte hur du menar.. att företag får lönebirdrag gör att ta emot en??

Tar de inte alls personligen.. de är lugnt!*ler*


Jag menar att företag får ju nära gratis arbetskraft fast personen är i sin arbetsuppgift vinstgivande utan. Inte lika mycket vinst men dock ingen förlust. De får ju bara bidrag om personen inte är som du säger vinstdrivande... eller bara är de till kanske 50 % eller så.

Samhall får en konkurrensfördel och kan lägga billigare anbud på arbeten en skev och osund fördel för t ex Samhall.

Samhall får inte lägga sig under de normpriser som fins.. de vi kan konkurera med är att vi ger handikappade möjligheten till jobb vilket vi inte skulle kunna göra om vi inte får jobben vi lämnar offerter på och att vi är iso certifierade och att vi fins över hela landet i stort sätt.. vi är över 22000 anställda... så vi kan ta jobb som är rikstäckande.. typ max resturangerna.. ikea.. mm. Vi kanske istället sätter dit 4 personer som får göra jobbet men 2 "normala" hade klarat de från ett annat företag.. en de behöver ju inte de betala extra för..


Och att nu möjligheten för företaget finns att slippa betala för en person som ger än mer vinst med hjälp av lönebidraget så tar företaget hellre denna person fast det egentligen inte är nödvändigt. Samhället matar på och en del personer hamnar då i detta och känner sig särbehandlade trots att det inte är nödvändigt.


Men för dig personligen har du lönebidrag eller har du blivit vinstgivande och det har avslutats? Du som i mina ögon som du beskriver det arbetar helt normalt som många andra.

Normpriser, ja, det vet vi ju båda att det är relativt vad som är norm.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Samhallsanstäld » 2008-09-25 20:36:32

Aspkvinna skrev:
Samhallsanstäld skrev:
Aspkvinna skrev:[quote="Samhallsanstäld"]behandlas på vilket sätt.. förstår inte hur du menar.. att företag får lönebirdrag gör att ta emot en??

Tar de inte alls personligen.. de är lugnt!*ler*


Jag menar att företag får ju nära gratis arbetskraft fast personen är i sin arbetsuppgift vinstgivande utan. Inte lika mycket vinst men dock ingen förlust. De får ju bara bidrag om personen inte är som du säger vinstdrivande... eller bara är de till kanske 50 % eller så.

Samhall får en konkurrensfördel och kan lägga billigare anbud på arbeten en skev och osund fördel för t ex Samhall.

Samhall får inte lägga sig under de normpriser som fins.. de vi kan konkurera med är att vi ger handikappade möjligheten till jobb vilket vi inte skulle kunna göra om vi inte får jobben vi lämnar offerter på och att vi är iso certifierade och att vi fins över hela landet i stort sätt.. vi är över 22000 anställda... så vi kan ta jobb som är rikstäckande.. typ max resturangerna.. ikea.. mm. Vi kanske istället sätter dit 4 personer som får göra jobbet men 2 "normala" hade klarat de från ett annat företag.. en de behöver ju inte de betala extra för..


Och att nu möjligheten för företaget finns att slippa betala för en person som ger än mer vinst med hjälp av lönebidraget så tar företaget hellre denna person fast det egentligen inte är nödvändigt. Samhället matar på och en del personer hamnar då i detta och känner sig särbehandlade trots att det inte är nödvändigt.


Men för dig personligen har du lönebidrag eller har du blivit vinstgivande och det har avslutats? Du som i mina ögon som du beskriver det arbetar helt normalt som många andra.

Normpriser, ja, det vet vi ju båda att det är relativt vad som är norm.[/quote]

Samhall får inga bidrag för att anställa folk.. men om dom utrektyterar folk så kan dom som anställer någon från samhall få bidrag från arbetsförmedlingen (inte från samhall) om personen har tillräkliga handikapp så de är relevant.

vi får inte lämna skambud på offerter.. de kollar staten oss på. så vi ligger ibland många tusenlappar över iss tex... men deras personal får ju jobba häcken av sig istället för att hinna med alla jobben dom får in för att gå runt.
Senast redigerad av Samhallsanstäld 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Samhallsanstäld
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 20:46:52

Nu reder vi ut detta. Du som arbetstagare hos Samhall har lönebidrag som kommer ifrån FK som betalar ut det och har bedömts av Arbetsförmedlingen som har gett sin syn på arbetsoförmåga.

Om ni hyrs ut så betalar dessa för arbetet till Samhall för arbetet.

Eller?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Samhallsanstäld » 2008-09-25 20:59:18

Aspkvinna skrev:Nu reder vi ut detta. Du som arbetstagare hos Samhall har lönebidrag som kommer ifrån FK som betalar ut det och har bedömts av Arbetsförmedlingen som har gett sin syn på arbetsoförmåga.


Nej. så länge man jobbar på samhall så får inte samhall lönebidrag för oss.. de är när vi kommer ut på den öppna arbetsmarknaden som de företagen kan få bidrag för oss.

Om ni hyrs ut så betalar dessa för arbetet till Samhall för arbetet.

ja de betalar oftast för timmar inte personer.. för personerna kan ju variera så de får varierande arbesuppgifter.
Senast redigerad av Samhallsanstäld 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Samhallsanstäld
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 21:06:20

Samhallsanstäld skrev:
Aspkvinna skrev:Nu reder vi ut detta. Du som arbetstagare hos Samhall har lönebidrag som kommer ifrån FK som betalar ut det och har bedömts av Arbetsförmedlingen som har gett sin syn på arbetsoförmåga.

Nej. så länge man jobbar på samhall så får inte samhall lönebidrag för oss.. de är när vi kommer ut på den öppna arbetsmarknaden som de företagen kan få bidrag för oss.

Om ni hyrs ut så betalar dessa för arbetet till Samhall för arbetet.

ja de betalar oftast för timmar inte personer.. för personerna kan ju variera så de får varierande arbesuppgifter.



Ja, men alla arbeten som görs hos Samhall i deras lokaler av personal på Samhall får dom helt vanlig avtalsenlig lön som på vilket företag som helst? Inga lönebidrag till personen via FK eller bidrag till Samhall som är arbetsgivare?

Men om personen åker iväg och är på någon annan arbetsplats som uthyrd av Samhall så får personen lönebidrag ifrån FK?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Samhallsanstäld » 2008-09-25 21:10:57

Aspkvinna skrev:Ja, men alla arbeten som görs hos Samhall i deras lokaler av personal på Samhall får dom helt vanlig avtalsenlig lön som på vilket företag som helst? Inga lönebidrag till personen via FK eller bidrag till Samhall som är arbetsgivare?


Vare sig man jobbar i samhalls lokaler elelr är uthyrd så får samhall inga bidrag för personalen.

Men om personen åker iväg och är på någon annan arbetsplats som uthyrd av Samhall så får personen lönebidrag ifrån FK?


Inga bidrag då heller.

Enbart när man får anställning hos annat företag.. om AF går med på de.. inget som samhall bestämmer över huvudtaget.
Senast redigerad av Samhallsanstäld 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Samhallsanstäld
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 21:17:28

Samhallsanstäld skrev:
Aspkvinna skrev:Ja, men alla arbeten som görs hos Samhall i deras lokaler av personal på Samhall får dom helt vanlig avtalsenlig lön som på vilket företag som helst? Inga lönebidrag till personen via FK eller bidrag till Samhall som är arbetsgivare?


Vare sig man jobbar i samhalls lokaler elelr är uthyrd så får samhall inga bidrag för personalen.

Men om personen åker iväg och är på någon annan arbetsplats som uthyrd av Samhall så får personen lönebidrag ifrån FK?


Inga bidrag då heller.

Enbart när man får anställning hos annat företag.. om AF går med på de.. inget som samhall bestämmer över huvudtaget.



Och det är avtalsenlig lön som utbetalas av Samhall till alla anställda?

Endast är det lönebidrag om personen går vidare till annat företag och dom ansöker och AF godkänner?

Hur går det då ihop? Om det ibland behövs två personer till ett arbete som normalt sköts av en och båda dessa har avtalsenlig lön från Samhall?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 21:20:35

Bra att du svarar för det är ju intressant om vi kan klargöra en del missförstånd? Hoppas du orkar.... :wink:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in