Psykodynamisk teori
49 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Psykodynamisk teori
Psykodynamisk teori är vanligtvis synonymt med tillämpning av psykoanalytiska teori för att åtgärda problem.
Psykologi är läran om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor. Psykoanalys fokuserar på tankarna. Teorin utgår från bevis som kan härledas från flera patienter, hur deras tankar gestaltas och kommer till uttryck, varför deras tankar kommer till uttryck, vad en tanke kan innebära. Genom att medvetandegöra en patient kan denna undvika eller omvärdera konflikten som ger upphov till dennes problematik.
Låt oss därför närmare undersöka: a) hur tankarna gestaltas beroende på personens miljö och perception; b) tankarnas uttryck; c) orsaken till att tankarnas uttryck; d) medvetna och undermedvetna perception.
När det finns fullkomligt faktaunderlag om b), a): miljö men inte perception, och d): medvetna perception. Allmängiltigt faktaunderlag, d.v.s. för människor i liknande situation, om a)-d). Så kan c) härledas från d): omedvetna perception och a) lösas ut.
Psykoanalysen tar sikte på att reda ut den unika betingelsen för hur tankarna gestaltas och dess innebörd hos en person, i syfte att utreda a) och c). När det finns förståelse för varför vissa tankar kommer upp, alltså c), som är besvärande, kan den specifika orsaken utredas i miljön som ger upphov till dessa tankar. Därför kan vi inte tillämpa eller avfärda teorin utan större faktaunderlag som är allmängiltigt. Tillämpandet av det allmängiltiga faktaunderlaget överensstämmer med varje individ, utan krävs viss justering.
Beståndsdelarnas innebörd: a): biologiskt och kulturellt betingat (kognitiv-social); b): är samtalsterapi; c): orsak och verkan mellan miljö och tanke (KBT); d): hur hjärnans funktioner är betingade (neuropsykologi).
Jag vill därför inte avkasta psykodynamisk teori utan att förstå ämnet. De förgrundsgestlarna som gav upphov till läran kunde justera faktaunderlag, för a-d), baserat på egna observerationer om vad som fungerade, och tillämpa detta. Det krävdes således mycket högt iq och gott minne. Freud hade fotografiskt minne, eidetiskt minne, även Carl Jung. Dessutom var de skickliga på att upptäcka mönster. Därav har du ett område som ställer krav på förmåga att minnas större mängd fakta och därigenom finna mönster mellan allmängiltiga och det specifika för patienten.
Psykologi är läran om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor. Psykoanalys fokuserar på tankarna. Teorin utgår från bevis som kan härledas från flera patienter, hur deras tankar gestaltas och kommer till uttryck, varför deras tankar kommer till uttryck, vad en tanke kan innebära. Genom att medvetandegöra en patient kan denna undvika eller omvärdera konflikten som ger upphov till dennes problematik.
Låt oss därför närmare undersöka: a) hur tankarna gestaltas beroende på personens miljö och perception; b) tankarnas uttryck; c) orsaken till att tankarnas uttryck; d) medvetna och undermedvetna perception.
När det finns fullkomligt faktaunderlag om b), a): miljö men inte perception, och d): medvetna perception. Allmängiltigt faktaunderlag, d.v.s. för människor i liknande situation, om a)-d). Så kan c) härledas från d): omedvetna perception och a) lösas ut.
Psykoanalysen tar sikte på att reda ut den unika betingelsen för hur tankarna gestaltas och dess innebörd hos en person, i syfte att utreda a) och c). När det finns förståelse för varför vissa tankar kommer upp, alltså c), som är besvärande, kan den specifika orsaken utredas i miljön som ger upphov till dessa tankar. Därför kan vi inte tillämpa eller avfärda teorin utan större faktaunderlag som är allmängiltigt. Tillämpandet av det allmängiltiga faktaunderlaget överensstämmer med varje individ, utan krävs viss justering.
Beståndsdelarnas innebörd: a): biologiskt och kulturellt betingat (kognitiv-social); b): är samtalsterapi; c): orsak och verkan mellan miljö och tanke (KBT); d): hur hjärnans funktioner är betingade (neuropsykologi).
Jag vill därför inte avkasta psykodynamisk teori utan att förstå ämnet. De förgrundsgestlarna som gav upphov till läran kunde justera faktaunderlag, för a-d), baserat på egna observerationer om vad som fungerade, och tillämpa detta. Det krävdes således mycket högt iq och gott minne. Freud hade fotografiskt minne, eidetiskt minne, även Carl Jung. Dessutom var de skickliga på att upptäcka mönster. Därav har du ett område som ställer krav på förmåga att minnas större mängd fakta och därigenom finna mönster mellan allmängiltiga och det specifika för patienten.
Återgå till Intressanta intressen