Tagit första stegen i AS utredning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pontus » 2008-09-14 22:44:59

Får du svar så snabbt? Det var effektivt jobbat av dom. :)
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 15:53:27, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Chilehead » 2008-09-15 3:58:50

Losted skrev:Egentligen gillar jag allt som man kan få i olika färger; pennor i alla dess skick och former men även smink,(ögonskuggor, naglack, lipgloss) glas pärlor, stickers etc.
Jag har varit i kontakt med vuxenpsyk i 5 år pga depression men det är inte förän i år de kommit på att det inte bara är det. Innan förra veckan hade jag aldrig hört talat om Asperger Syndrom och ADHD var något som de jobbiga killarna i skolan hade.Nu hoppas jag att jag svarade "rätt" på de hundratals frågor psykologen frågade... får höra imorgon när de haft konferans och tagit upp mitt fall. Am I one of you eller har jag bara blivit väldigt intreserad av AS??

Tack för det varma välkomnandet!

Och ett tips till er som har något slags tv-spel hemma (säger man fortfarande så??) BUZZ! Extremt kul frågesports spel.


precis så var det för mig med förutom att det tog några månader längre tid
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 15:53:27, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 858
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Panika » 2008-09-25 10:25:08

Chilehead skrev:Välkommen från Götet också
Jag var också en sån som ville ha diagnosen just att det förklarar allt
Min aspie-intresse är chilepepparplantor har just nu 32sorter ochdet är inte bara att bestäla på nätet hur mycket som helst utan man ska skaffa dom på annat sätt typ när man träffar på plantor nånstans så snor man några frukter och sen tar reda på vad det är för sorter om det inte står vid plantan


:( Jag har bara 27 sorter...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 15:53:27, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Re: Tagit första stegen i AS utredning

Inläggav Glimma » 2008-09-25 11:48:36

Losted skrev:Hej alla.
I onsdags träffade jag en ny psykolog som misstänkte att jag kanske hade AS eller högfungerande autism, vi pratade i två timmar.
Eller hon frågade och jag svarade. När jag kom hem läste jag om Aspergers på Wikipedia och hittade detta forumet. Jag har blivit besatt! I två dagar har jag lusläst och slukat information och jag känner igen mig i så mycket!!
En del av mig verkligen hoppas att dom kommer fram till att jag har AS för som sagt det skulle förklara varför jag mår illa av sociala mingel, alltid samlar på mig massa saker.
(för tillfället kellogs kartonger, ni vet de där små när man köper ett pack med flera små? jag limmar ihop dem, pyntar dem och använder dem till förvaring av alla de andra femtielva sakerna jag samlat på i mitt liv)
the list goes on and on. Om de inte kommer fram till att jag har Asperger kommer jag se mig själv som Asperger-wannabe. För AS FÖRKLARAR allt.
Jag ser det som något positivt.
Okej nu har jag rabblat klart. Nu måste jag fortsätta läsa "Du vet att du är en Aspie när..."
Det bästa jag läst på länge! :P


Passar också på att hälsa dig välkommen. Fick min diagnos i februari i år och älskar den. Även om det inte är alldeles enkelt att leva med den jämt. Ett tips är att läsa vanlig litteratur också. Inger Jalakas, som finns här på forumet, har skrivit en bra bok Nördsyndromet: Allt du vill veta om Aspergers syndrom. Jag tror den heter så. Plus Gillbergs böcker m fl. Som du beskriver dig själv instämmer jag med de andra och tycker du verkar vara en Aspergare.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:53:27, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2008-09-25 11:52:08

MsTibbs skrev:
Losted skrev:Am I one of you eller har jag bara blivit väldigt intreserad av AS??


Att skaffa AS som specialintresse, kan i sig ses som ett symtom på AS... 8)



Kan tillägga att detta hände mig. Jag gjorde Asperger syndrom till ett medvetet specialintresse när jag läste så många böcker jag kunde hitta om ämnet. Detta var under utredningen. Efter att ha haft ett möte med mina utredare sa jag: Nu ska jag gå och göra Asperger syndrom till mitt specailintresse....... så blev det!!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:53:27, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav MsTibbs » 2008-09-25 22:47:25

Glimma skrev:
MsTibbs skrev:
Losted skrev:Am I one of you eller har jag bara blivit väldigt intreserad av AS??


Att skaffa AS som specialintresse, kan i sig ses som ett symtom på AS... 8)



Kan tillägga att detta hände mig. Jag gjorde Asperger syndrom till ett medvetet specialintresse när jag läste så många böcker jag kunde hitta om ämnet. Detta var under utredningen. Efter att ha haft ett möte med mina utredare sa jag: Nu ska jag gå och göra Asperger syndrom till mitt specailintresse....... så blev det!!


Samma här, samma här... jag började läsa så snart de satte mig i utredningskö. Jag är kanske inte lika fanatisk nu som jag varit, men det var lugnt sagt ett specialintresse ett bra tag. Rätt vanligt om jag uppfattat rätt, iom "behovet" av att ändå läsa på när man fått diagnos.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in