Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n
32 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n
HGJ skrev:Den modul det gäller sätts in direkt i TV:n och har inget med HDMI att göra:
Mer här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/CA-modul
En CA-modul är endast något större än ett programkort; längd 100 mm, bredd 54 mm, tjocklek 5 mm. Den skall skjutas in i en avsedd slits i TV-mottagaren. Programkortet skjuts sedan in i CA-modulen.
Slitsen ifråga heter "PCMCIA CARD SLOT" på bilden nedan:
(På bilden är slitsen tom. Dessutom är denna TV inte en Philips.)
Möjligen kan den slanke maken tänka sig att kontrollera modulen eller rent av ta bort den?
Har du förresten provat Comhems felsökning?
https://www.comhem.se/kundservice/felsokning
Ange person eller kundnummer och välj sedan vad du vill felsöka
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n
Jaha det är ett sånt där kort du menar, då är jag med.
Har aldrig använt ett sådant själv så jag ger mig ur diskussionen.
Har aldrig använt ett sådant själv så jag ger mig ur diskussionen.
Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n
Tack för alla svar.
Vi har köpt en av de dyrare antennkablarna på Claes Ohlsson. Dottern på besök har gjort en ny kanalinställning. Men felet kvarstår. Arga samtal från dottern till ComHem. "Det positiva är att det är nya fel varje gång", sa killen som svarade. Hon tyckte inte alls att det var positivt. Har man köpt något så vill man som kund att det ska fungera och inte mötas av nya fel.
Känns som ett lotteri. Igår fungerade inte reklamkanalerna (bara TV1, 2 och 4 fungerade). Idag fungerade alla.
Vi har köpt en av de dyrare antennkablarna på Claes Ohlsson. Dottern på besök har gjort en ny kanalinställning. Men felet kvarstår. Arga samtal från dottern till ComHem. "Det positiva är att det är nya fel varje gång", sa killen som svarade. Hon tyckte inte alls att det var positivt. Har man köpt något så vill man som kund att det ska fungera och inte mötas av nya fel.
Känns som ett lotteri. Igår fungerade inte reklamkanalerna (bara TV1, 2 och 4 fungerade). Idag fungerade alla.
Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n
Fortfarande fel. Vi har köpt ännu en ny antennkabel, som är längre än den förra. Men det hjälpte inte heller.
När man sätter på teven inträffar något av följande:
1) Alla kanaler fungerar (sällan)
2) Endast 1, 2 och 4 fungerar
3) Alt 1 el 2 men så pixligt och dåligt ljud att det blir onjutbart
4) Ingen kanal fungerar, det är bara svart och står "Ingen signal"
Väldigt tråkigt när man bespetsat sig på ett avsnitt av favoritserien el något annat intressant program. SVT Play på datorns lilla skärm vill jag inte ha.
Det finns också ett par kanaler som det står "Conax CAM Ingen åtkomst" på. Längst ner finns fyra olikfärgade alternativ röd, grön, gul och blå. (Gå ur, Ok, Avbryt). Jag vet inte vad jag ska välja.
Dottern har ringt Comviq igen. Till slut lovade de att skicka en tekniker men först om två veckor. Till dess får vi leva med lotteriet.
När man sätter på teven inträffar något av följande:
1) Alla kanaler fungerar (sällan)
2) Endast 1, 2 och 4 fungerar
3) Alt 1 el 2 men så pixligt och dåligt ljud att det blir onjutbart
4) Ingen kanal fungerar, det är bara svart och står "Ingen signal"
Väldigt tråkigt när man bespetsat sig på ett avsnitt av favoritserien el något annat intressant program. SVT Play på datorns lilla skärm vill jag inte ha.
Det finns också ett par kanaler som det står "Conax CAM Ingen åtkomst" på. Längst ner finns fyra olikfärgade alternativ röd, grön, gul och blå. (Gå ur, Ok, Avbryt). Jag vet inte vad jag ska välja.
Dottern har ringt Comviq igen. Till slut lovade de att skicka en tekniker men först om två veckor. Till dess får vi leva med lotteriet.
Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n
Hur funkar det utan tv-modulen? Den kanske är defekt, altfel på programkortet. Har du putsat rent på chippet?
Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n
En tänkvärd sak, i och med att TVn kan bete sig annorlunda varje dag, samt att supportpersonen från ComBort undrade fall du pratat med grannarna...
ComBort använder sig mestadels av vad som kallas kaskadnät för sina installationer. Det innebär att insignalen till er fastighet delas av alla (det gör iofs ett stjärnnät också, men mer oberoende av varandra) och den som är sist i kedjan kan få problem med att att alla frekvenser når fram. Det räcker med att någon i kedjan innan kruxar med sitt antennuttag el liknande. Den grannens signal kan fungera, medan den delen av signalen som skall gå vidare från dennes uttag kan ha slutat fungera. Eller blivit för svag.
Likväl har granne nummer ett fel på sin tv, kommer alla grannar efter denne också ha detta.
Nu går de "digitala" signalerna för erat nya abonnemang på andra frekvenser än era tidigare kanaler och därför kan det vara så att de inte alltid når fram som de skall. Det kan även vara lite godtyckligt beroende på att grannen kanske dammsuger någon dag och råkar slå till sitt antennuttag (Dammsugar scenariot är fullt möjligt men ej sannolikt - skäll inte på grannen)
Be ComBort mäta er insignal och eventuellt installera en förstärkare för signalen på en bra plats i nätet.
Det finns även stjärntvnät, då får alla abonnenter var och en, en unik kabel, från skåpet dit insignalen till fastigheten, kommer. Inga dammsugarproblem.
Har ej svart bälte i att förklara saker tyvärr, väldigt dålig på det, så hoppas min förklaring inte är för rörig och så.
Prova att "skruva" lite på kontakterna där signalen kommer in först i lgh. Det kan räcka för att få kontakt igen(provisoriskt).
ComBort använder sig mestadels av vad som kallas kaskadnät för sina installationer. Det innebär att insignalen till er fastighet delas av alla (det gör iofs ett stjärnnät också, men mer oberoende av varandra) och den som är sist i kedjan kan få problem med att att alla frekvenser når fram. Det räcker med att någon i kedjan innan kruxar med sitt antennuttag el liknande. Den grannens signal kan fungera, medan den delen av signalen som skall gå vidare från dennes uttag kan ha slutat fungera. Eller blivit för svag.
Likväl har granne nummer ett fel på sin tv, kommer alla grannar efter denne också ha detta.
Nu går de "digitala" signalerna för erat nya abonnemang på andra frekvenser än era tidigare kanaler och därför kan det vara så att de inte alltid når fram som de skall. Det kan även vara lite godtyckligt beroende på att grannen kanske dammsuger någon dag och råkar slå till sitt antennuttag (Dammsugar scenariot är fullt möjligt men ej sannolikt - skäll inte på grannen)
Be ComBort mäta er insignal och eventuellt installera en förstärkare för signalen på en bra plats i nätet.
Det finns även stjärntvnät, då får alla abonnenter var och en, en unik kabel, från skåpet dit insignalen till fastigheten, kommer. Inga dammsugarproblem.
Har ej svart bälte i att förklara saker tyvärr, väldigt dålig på det, så hoppas min förklaring inte är för rörig och så.
Prova att "skruva" lite på kontakterna där signalen kommer in först i lgh. Det kan räcka för att få kontakt igen(provisoriskt).
- nomemorytoday
- Inlägg: 3962
- Anslöt: 2018-01-13
Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n
Zirre skrev:Hur funkar det utan tv-modulen? Den kanske är defekt, altfel på programkortet. Har du putsat rent på chippet?
Nu har dotter åkt hem igen och jag vågar inte ta ut/bort programkortet. Då måste jag göra en ny kanalinställning och det klarar jag inte av.
Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n
nomemory today, din förklaring var i sig inte svårförståelig, men oteknisk som jag är vågar jag knappt göra någonting själv utan väntade på teknikern.
Hursomhelst kom teknikern idag. Han bytte ut själva vägguttaget och lagade den yttre kabeln, som blivit böjd. "Den kan hålla i tio år till eller i ett år", sa han.
Hursomhelst kom teknikern idag. Han bytte ut själva vägguttaget och lagade den yttre kabeln, som blivit böjd. "Den kan hålla i tio år till eller i ett år", sa han.