Bristande motivation?
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Bristande motivation?
Har ni också problem med bristande motivation? Och då menar jag alltså att det helt enkelt blir rent fysiskt omöjligt att utföra något om motivationen saknas. Hur löser ni detta? Behöver det lösas? Är detta förknippat med AS?
Jag kan bli som förlamad om jag saknar motivation och kan bara inte utföra uppgiften även om jag inser att jag måste (för att inte bli avskedad eller förlora något viktigt). Denna oförmåga har tidigare kostat mig förmåner som jag antagligen skulle ha mått bra av, men jag kunde bara inte förmå mig till att göra det som behövdes.
En del skulle säkert kalla detta lathet, men jag skulle säga att det är "bortom allt vad lathet heter".
Jag kan bli som förlamad om jag saknar motivation och kan bara inte utföra uppgiften även om jag inser att jag måste (för att inte bli avskedad eller förlora något viktigt). Denna oförmåga har tidigare kostat mig förmåner som jag antagligen skulle ha mått bra av, men jag kunde bara inte förmå mig till att göra det som behövdes.
En del skulle säkert kalla detta lathet, men jag skulle säga att det är "bortom allt vad lathet heter".
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 16:03:19, redigerad totalt 1 gång.
Jag har problem med bristande motivation.
Ibland gör det inget, man kan göra saker när man har motivation.
Men med vissa saker råkar man illa ut.
Jag kan göra vissa saker trots bristande motivation (jag får lite motivation av det som hotar om jag låter bli) men då mår jag oftast mycket dåligt under utförandet, samt att det drar VÄLDIGT mycket mental energi, ger huvudvärk o.s.v.
Ibland kan man "komma igång" och få motivation om man börjar trots avsaknad av motivation. Det är som att jag och vissa andra har svårt att starta och att det är svårt för att man inte vet hur man ska börja, med vad, var o.s.v.
Städning (ibland eller i alla fall vissa gånger) kanske är ett exempel på detta som en del kanske kan känna igen sig i.
Angående "lathet" så tror jag att det inte fungerar så som de flesta tror.
Den "lathet" som de flesta ser, har nog mer med annat att göra som motivation och om man behöver använda (för) mycket energi för att få ihop uppgiften.
I alla fall så funderar jag ofta över begreppet "lathet" och när någon beskriver en lat person, så undrar jag om det verkligen handlar om "ren lathet".
Ibland gör det inget, man kan göra saker när man har motivation.
Men med vissa saker råkar man illa ut.
Jag kan göra vissa saker trots bristande motivation (jag får lite motivation av det som hotar om jag låter bli) men då mår jag oftast mycket dåligt under utförandet, samt att det drar VÄLDIGT mycket mental energi, ger huvudvärk o.s.v.
Ibland kan man "komma igång" och få motivation om man börjar trots avsaknad av motivation. Det är som att jag och vissa andra har svårt att starta och att det är svårt för att man inte vet hur man ska börja, med vad, var o.s.v.
Städning (ibland eller i alla fall vissa gånger) kanske är ett exempel på detta som en del kanske kan känna igen sig i.
Angående "lathet" så tror jag att det inte fungerar så som de flesta tror.
Den "lathet" som de flesta ser, har nog mer med annat att göra som motivation och om man behöver använda (för) mycket energi för att få ihop uppgiften.
I alla fall så funderar jag ofta över begreppet "lathet" och när någon beskriver en lat person, så undrar jag om det verkligen handlar om "ren lathet".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:03:19, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Re: Bristande motivation?
underjord skrev:Har ni också problem med bristande motivation? Och då menar jag alltså att det helt enkelt blir rent fysiskt omöjligt att utföra något om motivationen saknas. Hur löser ni detta? Behöver det lösas? Är detta förknippat med AS?
1. Jag har samma problem. 2. Om när var hur det löses och om det ska lösas osv är ett ämne man kunde skriva en avhandling om och det kan jag inte nu. 3. Ja, det har med AS att göra, eller med npf kanske snarare. Det säger jag för att jag just nu läser en bok om kopplingen ADHD och AS och att det är olika sidor av samma mynt. Eller att ALLT som har med frontallobsdysfunktioner att göra är relaterat, t ex problem med exekutiva funktioner, och däribland igångssättningssvårigheter, motivationsproblem osv. Snurrigt inlägg, förlåt. Trött nu.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:03:20, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
När jag är motiverad kan jag däremot jobba hur mycket som helst med uppgiften (kanske till och med för mycket), så det är inte bara bristande motivation som är problemet, utan även mycket ojämn motivation.
Jag har också läst att motivationsproblem (och ojämnheter) ofta är förknippade med npf, men ville ändå ställa frågan (för att kanske få ett mer uttömmande svar).
Jag blev själv djupt deprimerad när jag försökte tvinga mig att utföra saker och det tänker jag inte hamna i igen. Folk i min omgivning säger ofta att ibland måste man göra tråkiga saker för att få göra roliga saker, men det fungerar inte för mig och dessutom blir jag bara mer stressad av att få höra det.
Jag har också läst att motivationsproblem (och ojämnheter) ofta är förknippade med npf, men ville ändå ställa frågan (för att kanske få ett mer uttömmande svar).
Jag blev själv djupt deprimerad när jag försökte tvinga mig att utföra saker och det tänker jag inte hamna i igen. Folk i min omgivning säger ofta att ibland måste man göra tråkiga saker för att få göra roliga saker, men det fungerar inte för mig och dessutom blir jag bara mer stressad av att få höra det.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 16:03:20, redigerad totalt 1 gång.
underjord skrev:
Klart du ska ställa frågan, om du undrar nåt!
Motivationsberoende (själva ordet) brukar förknippas med ADHD, men problem med att "sakna motor" och andra exekutiva funktions-dysfunktioner är nåt man läser om i AS-böcker också.
Äh, jag upprepar mig och blir tjatig här, bäst jag förblir tyst nu. Undrar du nåt specifikt och inte ids googla och du tror jag kan stå till tjänst så fråga, det är roligt om alla jämra böcker jag läst kommer till användning. Annars ska jag inte föreläsa här och nu..
- alfapetsmamma
Jag känner igen mig i att bli som förlamad och absolut inte kunna komma igång med saker, men jag vet inte om det bara har med bristande motivation att göra. Jag kan tvinga mig att göra tråkiga saker, och ibland har jag t o m bättre självdisciplin än de flesta när det gäller sånt, men för att komma igång krävs det att jag har en klar och överskådlig plan, och sen håller mig till den. Om jag på något sätt blir avbruten eller avbryter mig själv så har jag väldigt svårt att fortsätta igen. Jag saknar nog tyvärr för det mesta någon starkare motivation att göra saker, så när det gäller alla vardagssaker så är det enda sättet för mig att tvinga mig att göra dem.
Däremot så har jag svårt att t:ex jobba med något tråkigt bara för att man måste. Jag kunde det tidigare, men nu känner jag mig bara arg vid tanken på att jag slösat bort så mycket tid på att göra det som andra kräver av mig, på bekostnad av att jag aldrig riktigt fått tid att utvecka någon egen personlighet och intressen. För mig är det nog egentligen ingenting som behöver lösas, eftersom mitt problem är att jag (ännu mer tidigare) saknat en egen vilja och blivit styrd utifrån, och då är det nog bra att hitta en egen motivation.
Däremot så har jag svårt att t:ex jobba med något tråkigt bara för att man måste. Jag kunde det tidigare, men nu känner jag mig bara arg vid tanken på att jag slösat bort så mycket tid på att göra det som andra kräver av mig, på bekostnad av att jag aldrig riktigt fått tid att utvecka någon egen personlighet och intressen. För mig är det nog egentligen ingenting som behöver lösas, eftersom mitt problem är att jag (ännu mer tidigare) saknat en egen vilja och blivit styrd utifrån, och då är det nog bra att hitta en egen motivation.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 16:03:20, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Motivationsberoende (själva ordet) brukar förknippas med ADHD, men problem med att "sakna motor" och andra exekutiva funktions-dysfunktioner är nåt man läser om i AS-böcker också.
Jag förstår inte riktigt.
Menar du att ordet motivationsberoende brukar förknippas med AD/HD, men fenomenet i sig kan höra ihop med AS och andra NPF också?
Jag förstår inte om du menar att motivationsberoende hör ihop med funktionerna "motor och exekutiva funktioner" eller inte.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:03:20, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
Re: Bristande motivation?
underjord skrev:Har ni också problem med bristande motivation? Och då menar jag alltså att det helt enkelt blir rent fysiskt omöjligt att utföra något om motivationen saknas.
*räcker upp handen*
Hur löser ni detta?
Sätter på datorn och låtsas att problemet inte existerar...
Behöver det lösas?
Mja, man vill ju gärna får nåt gjort. (Idag har jag faktiskt lyckats få flera saker gjorda som jag skjutit upp i månader, men det hör till ovanligheterna.)
Är detta förknippat med AS?
Kanske kan vara.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:alfapetsmamma skrev:Motivationsberoende (själva ordet) brukar förknippas med ADHD, men problem med att "sakna motor" och andra exekutiva funktions-dysfunktioner är nåt man läser om i AS-böcker också.
Jag förstår inte riktigt.
Menar du att ordet motivationsberoende brukar förknippas med AD/HD, men fenomenet i sig kan höra ihop med AS och andra NPF också?
Jag förstår inte om du menar att motivationsberoende hör ihop med funktionerna "motor och exekutiva funktioner" eller inte.
Jag är trött och skriver som en kratta, så det är förståeligt att inget går fram. Det dunkelt sagda är det dunkelt sagda, som min far sa.
Jag menade mest att man väldigt ofta ser termen "motivationsberoende" i texter om ADHD, men att motivationsberoende finns hos aspisar också, även om man alltså kallar det nåt annat, för att det man här kallar ditt och där kallar datt väldigt ofta är som två mynt av samma problematik.
När jag har mer ork ska jag skriva av tabellerna som hon i boken jag talade om iniatialt har ställt upp.
Problem med exekutiva funktioner, som t ex problem att strukturera upp, börja och avsluta, prioritera, göra nåt man inte tycker är kul, sluta när det är dags (för att man är trött och inte orkar mer egentligen eller för att man borde äta, sova eller betala räkningar), behålla uppmärksamhets- och aktivitetsnivån jämn viljemässigt är ju nåt som finns hos många eller de flesta med npf.
Dumt att göra en så tvär uppdelning mellan de som ska ha ditt och de som har datt tycker jag. Bättre att prata om att när du har problem med ditt så kan datt hjälpa, oavsett om man kallas aspie eller bokstavig. Så menade jag, fast jag kom inte så långt i min förklaring förut, det stannade i huvet.
Fast usch, nu skriver jag fast jag knappt vet vad jag heter, jag ska vara tyst. <--- typiskt mig att inte kunna sluta fast jag vet att jag borde.
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:
Jag är trött och skriver som en kratta, så det är förståeligt att inget går fram. Det dunkelt sagda är det dunkelt sagda, som min far sa.
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, och inget annat. Förbenat.
.......
Och "två mynt av samma problematik"?!? Snälla nån, nu borde jag ha det där skrivförbudet som Kristofer talade om... Två sidor av samma problematik-mynt var tanken i mitt huvud, som kom ut så jädra fel nu. Trötthetsdyslexi...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:03:20, redigerad totalt 2 gånger.
- alfapetsmamma
Jag är motivationsberoende (bra nytt ord) men har inga drag av adhd.
Det är faktiskt mitt grundproblem och anledningen till att jag ville bli utredd. Det är enormt handikappande eftersom man aldrig utnyttjar sin kapacitet.
De personer jag har träffat som också har lika svårt med prestation utan intresse är kvinnor. Och jag har träffat lika många asp-män som -kvinnor.
Därför undrar jag om det kan vara mer typiskt för as-kvinnor än för män?
Vissa aspergare verkar ha sociala kontakter som grundproblem, och andra har motivationsberoendet.
Jag skiter ärligt talat i om jag inte är kapabel till särskilt "äkta" umgänge, utan tänker ut allt i förväg och inte förstår mig på fånig vän-lojalitet eller att man måste höra av sig regelbundet.
Men när jag inte har intresse nog att se efter mina egna intressen, mitt hem eller min framtid, då är det ju för jävligt, och jag är trött på det. Kan man inte få någon sorts energi-höjande medicin så att man blir maniskt hyperaktiv och gör saker bara för att man inte kan sitta still, oavsett hur tråiga de är? Det hade varit praktiskt.
Det är faktiskt mitt grundproblem och anledningen till att jag ville bli utredd. Det är enormt handikappande eftersom man aldrig utnyttjar sin kapacitet.
De personer jag har träffat som också har lika svårt med prestation utan intresse är kvinnor. Och jag har träffat lika många asp-män som -kvinnor.
Därför undrar jag om det kan vara mer typiskt för as-kvinnor än för män?
Vissa aspergare verkar ha sociala kontakter som grundproblem, och andra har motivationsberoendet.
Jag skiter ärligt talat i om jag inte är kapabel till särskilt "äkta" umgänge, utan tänker ut allt i förväg och inte förstår mig på fånig vän-lojalitet eller att man måste höra av sig regelbundet.
Men när jag inte har intresse nog att se efter mina egna intressen, mitt hem eller min framtid, då är det ju för jävligt, och jag är trött på det. Kan man inte få någon sorts energi-höjande medicin så att man blir maniskt hyperaktiv och gör saker bara för att man inte kan sitta still, oavsett hur tråiga de är? Det hade varit praktiskt.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:03:20, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
Inger skrev:Jag trodde det var en humoristisk parafras av det kända axiomet och fick mig ett gott skratt.
Ja, det var väl Esaias Tegnér som skrev det en gång i tiden!? Han tyckte att man klart och tydligt skulle utrycka det man ville uttrycka och inte snilla till det med en massa omskrivningar.
Mördarsnigel skrev:Men när jag inte har intresse nog att se efter mina egna intressen, mitt hem eller min framtid, då är det ju för jävligt, och jag är trött på det. Kan man inte få någon sorts energi-höjande medicin så att man blir maniskt hyperaktiv och gör saker bara för att man inte kan sitta still, oavsett hur tråiga de är? Det hade varit praktiskt.
Japp.
Japp det hade varit praktiskt eller japp det finns? För jag har hört att aspergare som föreslagit såna saker inte fått lov att testa för läkarna.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:03:20, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
underjord skrev:Inger skrev:Jag trodde det var en humoristisk parafras av det kända axiomet och fick mig ett gott skratt.
Ja, det var väl Esaias Tegnér som skrev det en gång i tiden!? Han tyckte att man klart och tydligt skulle utrycka det man ville uttrycka och inte snilla till det med en massa omskrivningar.
I "Epilog vid magisterpromotionen i Lund 1820", vill jag minnas det var.
Jag tog det också för en humoristisk parafras (på det kända axiomet - som jag inte obetingat håller med om som allmänt axiom ryckt ur sitt sammanhang) och fick mig ett skratt jag behövde.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel skrev:Japp det hade varit praktiskt eller japp det finns? För jag har hört att aspergare som föreslagit såna saker inte fått lov att testa för läkarna.
Japp, det vore praktiskt.
alfapetsmamma skrev:Jag menade mest att man väldigt ofta ser termen "motivationsberoende" i texter om ADHD, men att motivationsberoende finns hos aspisar också, även om man alltså kallar det nåt annat, för att det man här kallar ditt och där kallar datt väldigt ofta är som två mynt av samma problematik.
Ok, då förstår jag.
Jag tänker nog något liknande som du.
Mördarsnigel skrev:Jag är motivationsberoende (bra nytt ord) men har inga drag av adhd.
Det är faktiskt mitt grundproblem och anledningen till att jag ville bli utredd. Det är enormt handikappande eftersom man aldrig utnyttjar sin kapacitet
Det är en av de sakerna jag har som stort problem också, och funderade mycket över innan min utredning, och som jag tog upp och betonade under utredningen. Men jag har problem med sociala kontakter också.
Enligt utredaren har jag inte AD/HD, och själv känner jag inte igen mig i de som har AD/HD enbart, men däremot lite i de som har AS + AD/HD-drag. Eller om det kanske finns en egen AS-typ som liknar detta (rätt aktiv, motivationsstyrd, får lätt rörigt i hemmet, har behov av struktur men svårt att följa schema och få gjort saker enligt detta, kan vara lättdistraherad vilket vissa aspergare verkar vara utan att ha AD/HD).
Ibland hör jag aspergare säga att en typisk aspergare INTE är lättdistraherad, utan det skulle vara AD/HD, medan andra säger att lättdistraherad visst kan tillhöra AS.
Själv kan jag både hyperfokusera OCH vara lättdistraherad.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:03:20, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
underjord skrev:Inger skrev:Jag trodde det var en humoristisk parafras av det kända axiomet och fick mig ett gott skratt.
En del här borde lyssna till det rådet...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:03:20, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Moderator:
KrigarSjäl
Du har inte rätt att definiera för andra vad de bör säga och hur. Däremot har du ansvar för vad du själv säger och gör. Jag sade åt dej redan i nättras att sluta tjafsa om det här nu. Måste jag säga till dej en gång till så blir det med en varning.
Du får ett PM med denna information.
KrigarSjäl skrev:underjord skrev:Inger skrev:Jag trodde det var en humoristisk parafras av det kända axiomet och fick mig ett gott skratt. :)
En del här borde lyssna till det rådet...
KrigarSjäl
Du har inte rätt att definiera för andra vad de bör säga och hur. Däremot har du ansvar för vad du själv säger och gör. Jag sade åt dej redan i nättras att sluta tjafsa om det här nu. Måste jag säga till dej en gång till så blir det med en varning.
Du får ett PM med denna information.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Ok, levt i olika stadier.
0 - 31 Gjort på och hela tiden vara aktiv och då helst göra något för att vara duktig. Inte fel till en viss grad men hela tiden med en känsla av otillräcklighet = högpresterande.
31 - 37 Något avtagande och mer och mer insikt om att man inte måste göra bara det man är bäst på utan kan göra något för att det är kul.
37 - 41 En sakta nedtrappning av aktivitet för att hitta när det blev helt tomt i det inres jagande och det tog tid, ja fyra år med avveckling av pålagor ifrån omgivning.
41 - 43 Sakta men säkert har jag börjat uppleva att "ha tråkigt" och inget som ligger på och det har i sin tur givit glädje att ta mig för något som poppat upp ur själen helt utan prestation i botten.
Ser det hela som en grov beskrivning av läkning till att göra i min takt där hänsyn tas till hur mycket jag personligen orkar med för att slippa alla slags tokiga symtom och följdproblem som t ex utmattning.
0 - 31 Gjort på och hela tiden vara aktiv och då helst göra något för att vara duktig. Inte fel till en viss grad men hela tiden med en känsla av otillräcklighet = högpresterande.
31 - 37 Något avtagande och mer och mer insikt om att man inte måste göra bara det man är bäst på utan kan göra något för att det är kul.
37 - 41 En sakta nedtrappning av aktivitet för att hitta när det blev helt tomt i det inres jagande och det tog tid, ja fyra år med avveckling av pålagor ifrån omgivning.
41 - 43 Sakta men säkert har jag börjat uppleva att "ha tråkigt" och inget som ligger på och det har i sin tur givit glädje att ta mig för något som poppat upp ur själen helt utan prestation i botten.
Ser det hela som en grov beskrivning av läkning till att göra i min takt där hänsyn tas till hur mycket jag personligen orkar med för att slippa alla slags tokiga symtom och följdproblem som t ex utmattning.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor