Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
Nu är du helt ute och cyklar. Att det finns skillnader i kopplingar betyder just det. Kan inte generaliseras till någonting annat ö.h.t.
Så kom igen när man vet vad dessa skillnader har för (genetiska eller andra) orsaker, och vad de har för betydelse på symptom och autistiska drag. För det är ju så att inget symptom / drag i diagnoserna har någon bevisad fysiologisk orsak. Ren spekulation utan värde altså.
Edit: När jag skrev enda skillnaden så menade jag självklart inte skillnaden i IQ. Dessutom så är det just IQ som avgör hur bra någon kan maskera drag.
Så kom igen när man vet vad dessa skillnader har för (genetiska eller andra) orsaker, och vad de har för betydelse på symptom och autistiska drag. För det är ju så att inget symptom / drag i diagnoserna har någon bevisad fysiologisk orsak. Ren spekulation utan värde altså.
Edit: När jag skrev enda skillnaden så menade jag självklart inte skillnaden i IQ. Dessutom så är det just IQ som avgör hur bra någon kan maskera drag.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
StefanJC skrev:Autister med hög intelligens kan lära sig empati och får
då ett mer utvecklat sånt centrum i hjärnan. Börjar direkt
vid födelsen när man läggs på mammans bröst.
Såklart. Kopplingar i hjärnan skapas ju med inlärning. De är ju inte medfödda.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
rdos skrev:Nu är du helt ute och cyklar. Att det finns skillnader i kopplingar betyder just det. Kan inte generaliseras till någonting annat ö.h.t.
Så kom igen när man vet vad dessa skillnader har för (genetiska eller andra) orsaker, och vad de har för betydelse på symptom och autistiska drag. För det är ju så att inget symptom / drag i diagnoserna har någon bevisad fysiologisk orsak. Ren spekulation utan värde altså.
Edit: När jag skrev enda skillnaden så menade jag självklart inte skillnaden i IQ. Dessutom så är det just IQ som avgör hur bra någon kan maskera drag.
Nä, jag är inte ute och cyklar. Jag har sagt att påvisade skillnader är skillnader, oavsett om de kan tänkas resultera i observerbara beteenden eller ej - men att det vore intressant om sådana kopplingar kunde hittas. De påvisade skillnaderna motsäger ditt tidigare påstående. Det är allt jag har hävdat.
Om du faktiskt läser studien ser du att forskarna själva diskuterar i vad mån deras resultat kan tänkas förklara observerade skillnader mellan de som diagnosticerats med AS och de som diagnosticerats med autism.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
rdos skrev:StefanJC skrev:Autister med hög intelligens kan lära sig empati och får
då ett mer utvecklat sånt centrum i hjärnan. Börjar direkt
vid födelsen när man läggs på mammans bröst.
Såklart. Kopplingar i hjärnan skapas ju med inlärning. De är ju inte medfödda.
En del kopplingar skapas i livmodern. Eller fosterlandet som jag
kallar det. Hungerkopplingen börjar nästan vid befruktningen.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
Jag kan angripa själva problemet på ett annat sätt då. I mitt test så hör alla autistiska drag samman, och har således inte flera olika orsaksbakgrunder. Speciellt så visade jag att det inte var någon skillnad på tics och stims utan båda hörde ihop med neurodivers kommunikation. Om man pratar om skillnader mellan autism och AS så är ju just stims och tics en sådan sak. Det är ju också där man ofta kan se att de med autism fortfarande visar stims offentligt, medan de med AS mestadels gör dem för sig själva eller när de är omgivna av andra neurodiversa. Samma sak med typiska ansiktsutryck och inlärningen av dessa. De som har autism har oftast inte lyckas knäcka detta, och kan då visa allt möjligt konstigt, medan många med AS antingen maskerar eller lärt sig dessa.
Några andra skillnader som man kan observera rent visuellt finns ju inte.
Några andra skillnader som man kan observera rent visuellt finns ju inte.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
Det är nog hög tid att sluta tjafsa om det som är gemensamt eller det som skiljer oss åt, och även söka efter en eller några få gemensamma orsaker till att det är så. De är nämligen alltför många.
Det handlar inte om Asperger eller autism, eller om ett spektrum eller ens tusen spektrum. Det är mycket större skillnader än så. Vi är alla olika, även om förstås likheter också finns.
Hur bryta ner autism?
Det handlar inte om Asperger eller autism, eller om ett spektrum eller ens tusen spektrum. Det är mycket större skillnader än så. Vi är alla olika, även om förstås likheter också finns.
Hur bryta ner autism?
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
rdos skrev:Jag kan angripa själva problemet på ett annat sätt då. I mitt test så hör alla autistiska drag samman, och har således inte flera olika orsaksbakgrunder. Speciellt så visade jag att det inte var någon skillnad på tics och stims utan båda hörde ihop med neurodivers kommunikation. Om man pratar om skillnader mellan autism och AS så är ju just stims och tics en sådan sak. Det är ju också där man ofta kan se att de med autism fortfarande visar stims offentligt, medan de med AS mestadels gör dem för sig själva eller när de är omgivna av andra neurodiversa. Samma sak med typiska ansiktsutryck och inlärningen av dessa. De som har autism har oftast inte lyckas knäcka detta, och kan då visa allt möjligt konstigt, medan många med AS antingen maskerar eller lärt sig dessa.
Några andra skillnader som man kan observera rent visuellt finns ju inte.
Men hunger har dom flesta någon form av?
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
Bali skrev:Det är nog hög tid att sluta tjafsa om det som är gemensamt eller det som skiljer oss åt, och även söka efter en eller några få gemensamma orsaker till att det är så. De är nämligen alltför många.
Det handlar inte om Asperger eller autism, eller om ett spektrum eller ens tusen spektrum. Det är mycket större skillnader än så. Vi är alla olika, även om förstås likheter också finns.
Hur bryta ner autism?
Det beror bara på att man använder fel angreppssätt. I egentlig mening så handlar det om att sätta ihop en rad drag och sedan beräkna Chronbach's alfa. Om man får höga poäng där så har man ett antal drag som hör ihop. Simon-Baron Cohen's AQ test har 0.80, vilket är dåligt. Aspie Quiz har 0.966, vilket är extremt högt. Det betyder att dragen som finns i AQ testet inte kvalificerar som ett spektrum, medan dragen i Aspie Quiz gör det.
Det är förstås också så att om man som bloggskrivaren bara kan se olika dysfunktioner som neurodiversa drag så kan man inte få ihop ett spektrum av drag som hör ihop. Det är en omöjlighet.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
rdos skrev:Bali skrev:Det är nog hög tid att sluta tjafsa om det som är gemensamt eller det som skiljer oss åt, och även söka efter en eller några få gemensamma orsaker till att det är så. De är nämligen alltför många.
Det handlar inte om Asperger eller autism, eller om ett spektrum eller ens tusen spektrum. Det är mycket större skillnader än så. Vi är alla olika, även om förstås likheter också finns.
Hur bryta ner autism?
Det beror bara på att man använder fel angreppssätt. I egentlig mening så handlar det om att sätta ihop en rad drag och sedan beräkna Chronbach's alfa. Om man får höga poäng där så har man ett antal drag som hör ihop. Simon-Baron Cohen's AQ test har 0.80, vilket är dåligt. Aspie Quiz har 0.966, vilket är extremt högt. Det betyder att dragen som finns i AQ testet inte kvalificerar som ett spektrum, medan dragen i Aspie Quiz gör det.
Det är förstås också så att om man som bloggskrivaren bara kan se olika dysfunktioner som neurodiversa drag så kan man inte få ihop ett spektrum av drag som hör ihop. Det är en omöjlighet.
Används ditt test överhuvudtaget utav professionen?
När jag gjorde min AS utredning använda sig psykologen utav ett verktyg/test skapat utav Torbjörn Andersson här på forumet.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
rdos skrev:Det beror bara på att man använder fel angreppssätt. I egentlig mening så handlar det om att sätta ihop en rad drag och sedan beräkna Chronbach's alfa. Om man får höga poäng där så har man ett antal drag som hör ihop. Simon-Baron Cohen's AQ test har 0.80, vilket är dåligt. Aspie Quiz har 0.966, vilket är extremt högt. Det betyder att dragen som finns i AQ testet inte kvalificerar som ett spektrum, medan dragen i Aspie Quiz gör det.Det är förstås också så att om man som bloggskrivaren bara kan se olika dysfunktioner som neurodiversa drag så kan man inte få ihop ett spektrum av drag som hör ihop. Det är en omöjlighet.
Du menar således att det är fel att inkludera AS i paraplybegreppet autismspektrumtillstånd? Är det rätt uppfattat? Vad vore i så fall bättre enligt din mening? Att behålla den nuvarande klassificeringen enligt ICD där AS, atypisk autism m. fl. skiljs åt?
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
Jag är matematiker (med diplom och allt) och jag kan verifiera
dosans slutsatser.
dosans slutsatser.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
Ericus skrev:Du menar således att det är fel att inkludera AS i paraplybegreppet autismspektrumtillstånd? Är det rätt uppfattat? Vad vore i så fall bättre enligt din mening? Att behålla den nuvarande klassificeringen enligt ICD där AS, atypisk autism m. fl. skiljs åt?
Nej, det menar jag inte. Jag menar att det enda spektrum som finns är neurodiversitetsspektrumet, där AST, ADHD, Dyslexi, Dyskalkuli, Tourette, Schizotypal, Bipolär och skillnad i anknytningsmönster finns. Man kan dela in neurodiversitet i ett antal subområden för vidare studie, men ingen av dagens DSM eller ICD diagnoser duger för detta ändamål.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
rdos skrev:Nej, det menar jag inte. Jag menar att det enda spektrum som finns är neurodiversitetsspektrumet, där AST, ADHD, Dyslexi, Dyskalkuli, Tourette, Schizotypal, Bipolär och skillnad i anknytningsmönster finns. Man kan dela in neurodiversitet i ett antal subområden för vidare studie, men ingen av dagens diagnoskategorier duger för detta.
Okej, då förstår jag vad du menar.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
slackern skrev:rdos skrev:Bali skrev:Det är nog hög tid att sluta tjafsa om det som är gemensamt eller det som skiljer oss åt, och även söka efter en eller några få gemensamma orsaker till att det är så. De är nämligen alltför många.
Det handlar inte om Asperger eller autism, eller om ett spektrum eller ens tusen spektrum. Det är mycket större skillnader än så. Vi är alla olika, även om förstås likheter också finns.
Hur bryta ner autism?
Det beror bara på att man använder fel angreppssätt. I egentlig mening så handlar det om att sätta ihop en rad drag och sedan beräkna Chronbach's alfa. Om man får höga poäng där så har man ett antal drag som hör ihop. Simon-Baron Cohen's AQ test har 0.80, vilket är dåligt. Aspie Quiz har 0.966, vilket är extremt högt. Det betyder att dragen som finns i AQ testet inte kvalificerar som ett spektrum, medan dragen i Aspie Quiz gör det.
Det är förstås också så att om man som bloggskrivaren bara kan se olika dysfunktioner som neurodiversa drag så kan man inte få ihop ett spektrum av drag som hör ihop. Det är en omöjlighet.
Används ditt test överhuvudtaget utav professionen?
När jag gjorde min AS utredning använda sig psykologen utav ett verktyg/test skapat utav Torbjörn Andersson här på forumet.
Tor känner lukten av aspergare före han ser dom. "Oj, där kommer nån ny"
säger han före någon kan se dom.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
slackern skrev:Används ditt test överhuvudtaget utav professionen?
Det borde man inte göra genom att det inte är ett verktyg för att diagnosticera AST. Det är ett neurodiversitetstest.
slackern skrev:När jag gjorde min AS utredning använda sig psykologen utav ett verktyg/test skapat utav Torbjörn Andersson här på forumet.
Det testet känner jag till. Fullkomligt ovetenskapligt och helt utan utvärdering. Hur f-n kan man använda något sådant som verktyg för diagnos?
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
rdos skrev:slackern skrev:Används ditt test överhuvudtaget utav professionen?
Det borde man inte göra genom att det inte är ett verktyg för att diagnosticera AST. Det är ett neurodiversitetstest.slackern skrev:När jag gjorde min AS utredning använda sig psykologen utav ett verktyg/test skapat utav Torbjörn Andersson här på forumet.
Det testet känner jag till. Fullkomligt ovetenskapligt och helt utan utvärdering. Hur f-n kan man använda något sådant som verktyg för diagnos?
Som sagt det var bara ett deltest inom autism som handlade om perception, så testet var för att utreda mina perceptionssvårigheter.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
sortera kryddburkarna i alfabetisk ordning och sedan gunga fram och tillbaka lite skönt?
- scoobydooo
- Inlägg: 24
- Anslöt: 2017-11-18
- Ort: Stockholm
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
scoobydooo skrev:sortera kryddburkarna i alfabetisk ordning och sedan gunga fram och tillbaka lite skönt?
Ha ha - tack för att du återgår till "ursprungsfrågan" och gör det hela lite mer begripligt!
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
Halfviti skrev:scoobydooo skrev:sortera kryddburkarna i alfabetisk ordning och sedan gunga fram och tillbaka lite skönt?
Ha ha - tack för att du återgår till "ursprungsfrågan" och gör det hela lite mer begripligt!
Ja det är jobbigt när trådar spårar ut, det känns inte organiserat, kan vi inte hålla oss till topic?
En annan grej jag sett en del göra är att ha nån slags mask eller hjälm, tror att detta är för att skapa en egen säker bubbla kanske? som Skarsgård i filmen där han stänger in sig i en egentillverkad rymdkapsel
- scoobydooo
- Inlägg: 24
- Anslöt: 2017-11-18
- Ort: Stockholm
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
Så, det finns alltså inga saker som är typiskt generellt för aspisar att göra? Typ som att börja snacka bantning om en väldigt överviktig hör.
- ingetbranamn
- Inaktiv
- Inlägg: 169
- Anslöt: 2013-10-12
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
ingetbranamn skrev:Så, det finns alltså inga saker som är typiskt generellt för aspisar att göra? Typ som att börja snacka bantning om en väldigtchefiktig hör.
Jag vet en person som brukar göra såna saker(av misstag). Det är något omedvetet hos honom som får honom att prata om sånt som är olämpligt i närheten av någon. Han är chef och är inte autistisk men har nog en släng av adhd. Han är energisk och driven. Alltid nya projekt.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
ingetbranamn skrev:Så, det finns alltså inga saker som är typiskt generellt för aspisar att göra? Typ som att börja snacka bantning om en väldigt överviktig hör.
Det finnes ikke konkrete handlinger alle med AS gjør. Siden du insisterer, skal jeg gi et eksempel som er så konkret jeg kan. Med forbehold om at det kan finnes flere alternativer jeg har glemt...
Alle med AS diagnosert i henhold til en av diagnosemanualene har avvik i sosialt samspill som viser seg ved oppfyllelse av minst et "tall" under minst to av de følgende bokstaver. Altså 2 av 119 punkter på en ganske sikkert mangelfull liste. Igjen: Totalt minst et punkt fra minst to av bokstavene nedenfor, men aldri alle og sannsynligvis veldig få:
A
2. uvanlig kommunikasjon med blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
3. redusert kommunikasjon med blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
4. fraværende kommunikasjon med blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
5. tillært/anstrengt kommunikasjon med blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
6. uvanlig tolkning av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
7. redusert evne til tolkning av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
8. fraværende evne til tolkning av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
9. tillært/analytisk tolkning av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
B
1. Har ikke evne til å etablere vennskap.
2. Har ikke evne til å etablere vennskap med jevnaldrende.
3. Har ikke evne til å etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
4. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser med jevnaldrende.
5. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter med jevnaldrende.
6. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser.
7. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser .
8. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
9. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
10. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
11. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
12. Har ikke evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen.
13. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser på en måte som anses normal for alderen.
14. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter på en måte som anses normal for alderen.
15. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser på en måte som anses normal for alderen.
16. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser på en måte som anses normal for alderen.
17. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
18. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
19. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
20. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
21. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap.
22. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende.
23. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
24. Har bristende evne til å etablere vennskap med jevnaldrende og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskap.
25. Har bristende evne til å etablere vennskap med jevnaldrende og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskap.
26. Har bristende evne til å etablere vennskap med jevnaldrende og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskap.
27. Har bristende evne til å etablere vennskap med jevnaldrende og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskap.
28. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskap.
29. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskap.
30. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskap.
31. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskap.
32. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap på en måte som anses normal for alderen.
33. Har bristende evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskapet.
34. Har bristende evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskapet.
35. Har bristende evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskapet.
36. Har bristende evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskapet.
37. Har bristende evne til å etablere vennskap og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskapet.
38. Har bristende evne til å etablere vennskap og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskapet.
39. Har bristende evne til å etablere vennskap og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskapet.
40. Har bristende evne til å etablere vennskap og bristende evne til gjensidig
41. utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskapet.
42. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende.
43. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
44. Kan etablere vennskap men bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskap.
45. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskap.
46. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskap.
47. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskap.
48. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
49. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
50. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
51. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
52. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen
53. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
54. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
55. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
56. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
57. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som er normal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
58. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som er normal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
59. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som er normal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
60. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som er normal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
61. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
62. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
63. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
64. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
65. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
66. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
67. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
68. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
69. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
70. Kan med jevnaldrende etablere vennskap på en måte som anses unormal for alderen.
71. Kan med jevnaldrende etablere vennskap på en måte som anses unormal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
72. Kan med jevnaldrende etablere vennskap på en måte som anses unormal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
73. Kan med jevnaldrende etablere vennskap på en måte som anses unormal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
74. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses unormal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
75. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
76. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
77. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
78. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
C
1. Nedsatt tilsvar om andre menneskers følelser.
2. Uvanlig respons på andre menneskers følelser.
3. Spiller ikke ulike roller for å tilpasse seg ulike sosiale sammenheng.
4. Gjennomfører sosialisering og kommuniserende adferd på en uvanlig måte. (Kan oppfattes som uhøflighet eller bristende empati.)
D
1. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) glede med andre mennesker.
2. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting med andre mennesker.
3. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) aktiviteter med andre mennesker.
4. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og aktiviteter med andre mennesker.
5. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og interesser/interessante ting med andre mennesker.
6. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting og aktivitetermed andre mennesker.
7. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) glede interesser/interessante ting og aktiviteter med andre mennesker.
8. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) glede med andre mennesker.
9. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante tingmed andre mennesker.
10. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) aktiviteter med andre mennesker.
11. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og aktiviteter med andre mennesker.
12. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og interesser/interessante ting med andre mennesker.
13. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting og aktivitetermed andre mennesker.
14. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) glede interesser/interessante ting og aktiviteter med andre mennesker.
15. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede med andre mennesker.
16. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting med andre mennesker.
17. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) aktiviteter med andre mennesker.
18. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og aktiviteter med andre mennesker.
19. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og interesser/interessante ting med andre mennesker.
20. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting og aktivitetermed andre mennesker.
21. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede interesser/interessante ting og aktiviteter med andre mennesker.
22. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede med andre mennesker.
23. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting med andre mennesker.
24. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) aktiviteter med andre mennesker.
25. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og aktiviteter med andre mennesker.
26. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og interesser/interessante ting med andre mennesker.
27. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting og aktivitetermed andre mennesker.
28. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede interesser/interessante ting og aktiviteter med andre mennesker.
Ovenforstående var en tolkning av punkt B i diagnosekriteriene for Aspergers syndrom, Diagnoskriterier i ICD-10:http://habilitering.se/om-autism/aspergers-syndrom/diagnoskriterier-aspergers-syndrom Jeg er en lekperson og tolkningen er derfor ikke en faglig en, men en liste med sannheter som logisk oppfyller punkt B slik det er formulert i kriteriene.
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
RSD555 skrev:ingetbranamn skrev:Så, det finns alltså inga saker som är typiskt generellt för aspisar att göra? Typ som att börja snacka bantning om en väldigtchefiktig hör.
Jag vet en person som brukar göra såna saker(av misstag). Det är något omedvetet hos honom som får honom att prata om sånt som är olämpligt i närheten av någon. Han är chef och är inte autistisk men har nog en släng av adhd. Han är energisk och driven. Alltid nya projekt.
Det låter som jag. Men jag skrev att jag med stor sannolikhet har AS eftersom min tillvaro liksom forcerar fram det. Jag tänker inte gå in i detaljer oavsett.
- ingetbranamn
- Inaktiv
- Inlägg: 169
- Anslöt: 2013-10-12
Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
Batte skrev:ingetbranamn skrev:Så, det finns alltså inga saker som är typiskt generellt för aspisar att göra? Typ som att börja snacka bantning om en väldigt överviktig hör.
Det finnes ikke konkrete handlinger alle med AS gjør. Siden du insisterer, skal jeg gi et eksempel som er så konkret jeg kan. Med forbehold om at det kan finnes flere alternativer jeg har glemt...
Alle med AS diagnosert i henhold til en av diagnosemanualene har avvik i sosialt samspill som viser seg ved oppfyllelse av minst et "tall" under minst to av de følgende bokstaver. Altså 2 av 119 punkter på en ganske sikkert mangelfull liste. Igjen: Totalt minst et punkt fra minst to av bokstavene nedenfor, men aldri alle og sannsynligvis veldig få:
A
2. uvanlig kommunikasjon med blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
3. redusert kommunikasjon med blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
4. fraværende kommunikasjon med blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
5. tillært/anstrengt kommunikasjon med blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
6. uvanlig tolkning av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
7. redusert evne til tolkning av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
8. fraværende evne til tolkning av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
9. tillært/analytisk tolkning av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
B
1. Har ikke evne til å etablere vennskap.
2. Har ikke evne til å etablere vennskap med jevnaldrende.
3. Har ikke evne til å etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
4. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser med jevnaldrende.
5. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter med jevnaldrende.
6. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser.
7. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser .
8. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
9. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
10. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
11. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
12. Har ikke evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen.
13. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser på en måte som anses normal for alderen.
14. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter på en måte som anses normal for alderen.
15. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser på en måte som anses normal for alderen.
16. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser på en måte som anses normal for alderen.
17. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
18. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
19. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
20. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
21. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap.
22. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende.
23. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
24. Har bristende evne til å etablere vennskap med jevnaldrende og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskap.
25. Har bristende evne til å etablere vennskap med jevnaldrende og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskap.
26. Har bristende evne til å etablere vennskap med jevnaldrende og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskap.
27. Har bristende evne til å etablere vennskap med jevnaldrende og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskap.
28. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskap.
29. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskap.
30. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskap.
31. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskap.
32. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap på en måte som anses normal for alderen.
33. Har bristende evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskapet.
34. Har bristende evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskapet.
35. Har bristende evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskapet.
36. Har bristende evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskapet.
37. Har bristende evne til å etablere vennskap og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskapet.
38. Har bristende evne til å etablere vennskap og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskapet.
39. Har bristende evne til å etablere vennskap og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskapet.
40. Har bristende evne til å etablere vennskap og bristende evne til gjensidig
41. utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskapet.
42. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende.
43. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
44. Kan etablere vennskap men bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskap.
45. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskap.
46. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskap.
47. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskap.
48. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
49. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
50. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
51. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
52. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen
53. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
54. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
55. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
56. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
57. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som er normal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
58. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som er normal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
59. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som er normal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
60. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som er normal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
61. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
62. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
63. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
64. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
65. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
66. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
67. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
68. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
69. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
70. Kan med jevnaldrende etablere vennskap på en måte som anses unormal for alderen.
71. Kan med jevnaldrende etablere vennskap på en måte som anses unormal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
72. Kan med jevnaldrende etablere vennskap på en måte som anses unormal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
73. Kan med jevnaldrende etablere vennskap på en måte som anses unormal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
74. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses unormal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
75. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
76. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
77. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
78. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
C
1. Nedsatt tilsvar om andre menneskers følelser.
2. Uvanlig respons på andre menneskers følelser.
3. Spiller ikke ulike roller for å tilpasse seg ulike sosiale sammenheng.
4. Gjennomfører sosialisering og kommuniserende adferd på en uvanlig måte. (Kan oppfattes som uhøflighet eller bristende empati.)
D
1. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) glede med andre mennesker.
2. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting med andre mennesker.
3. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) aktiviteter med andre mennesker.
4. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og aktiviteter med andre mennesker.
5. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og interesser/interessante ting med andre mennesker.
6. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting og aktivitetermed andre mennesker.
7. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) glede interesser/interessante ting og aktiviteter med andre mennesker.
8. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) glede med andre mennesker.
9. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante tingmed andre mennesker.
10. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) aktiviteter med andre mennesker.
11. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og aktiviteter med andre mennesker.
12. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og interesser/interessante ting med andre mennesker.
13. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting og aktivitetermed andre mennesker.
14. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) glede interesser/interessante ting og aktiviteter med andre mennesker.
15. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede med andre mennesker.
16. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting med andre mennesker.
17. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) aktiviteter med andre mennesker.
18. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og aktiviteter med andre mennesker.
19. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og interesser/interessante ting med andre mennesker.
20. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting og aktivitetermed andre mennesker.
21. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede interesser/interessante ting og aktiviteter med andre mennesker.
22. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede med andre mennesker.
23. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting med andre mennesker.
24. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) aktiviteter med andre mennesker.
25. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og aktiviteter med andre mennesker.
26. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og interesser/interessante ting med andre mennesker.
27. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting og aktivitetermed andre mennesker.
28. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede interesser/interessante ting og aktiviteter med andre mennesker.
Ovenforstående var en tolkning av punkt B i diagnosekriteriene for Aspergers syndrom, Diagnoskriterier i ICD-10:http://habilitering.se/om-autism/aspergers-syndrom/diagnoskriterier-aspergers-syndrom Jeg er en lekperson og tolkningen er derfor ikke en faglig en, men en liste med sannheter som logisk oppfyller punkt B slik det er formulert i kriteriene.
Jag förstår iaf. att andra har känslor och kan tänka utifrån andras perspektiv även om det blir lite fel ibland fortfarande, som det kan bli även för neurotypiska.
- ingetbranamn
- Inaktiv
- Inlägg: 169
- Anslöt: 2013-10-12
Återgå till Att leva som Aspergare