Rädd för att bli nekad lss-boende
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej!
Skickade in ansökan om lssboende för nån månad sen. Fått svar från komunen att dom tagit emot min ansökan.
Men nu börja min oro för att jag inte ska bli berättigad boende komma medans jag går och väntar.
Har ju skickat in intyg på mina diagnoser adhd, autism och osjälvständig personlighetsstörning.
Jag och biståndshandläggaren skrev också vilka mina svårigheter är.
Så jag borde ju bli godkänd? Tänker på att jag har autismdiagnos, med bara adhd har man nog inte rätt till de sa en kille till mig.
Sååå hur stor e chansen för mig att få rätt till detta tror ni? Lixom varför skulle dom neka?
Jag vill så gärna detta, därför jag oroar mig så
Skickade in ansökan om lssboende för nån månad sen. Fått svar från komunen att dom tagit emot min ansökan.
Men nu börja min oro för att jag inte ska bli berättigad boende komma medans jag går och väntar.
Har ju skickat in intyg på mina diagnoser adhd, autism och osjälvständig personlighetsstörning.
Jag och biståndshandläggaren skrev också vilka mina svårigheter är.
Så jag borde ju bli godkänd? Tänker på att jag har autismdiagnos, med bara adhd har man nog inte rätt till de sa en kille till mig.
Sååå hur stor e chansen för mig att få rätt till detta tror ni? Lixom varför skulle dom neka?
Jag vill så gärna detta, därför jag oroar mig så
Batte skrev:Det går sikkert i orden!
Hvor gammel er du?
Haha va? Jag kan inte norska/danska jag är 22!
Surrisurr skrev:Batte skrev:Det går sikkert i orden!
Hvor gammel er du?
Haha va? Jag kan inte norska/danska jag är 22!
Du kommer nog få LSS-boende.
Du får tyvärr vänta lite längre, tydligen en kompis från dv har väntat ett halvår nu. Väntar fortfarande.
Det är nog tyvärr mycket svårt att göra en bedömning av hur stor chansen är utan att veta mer om din situation i övrigt, men jag håller tummarna för att det blir som du hoppas och att du får det stöd du behöver.
Finns det ngn maxgräns för hur lång tid kommunen har på sig att ordna plats på ett boende efter att man fått bifall?
Säg att alla platser är upptagna och ingen planerar flytta ut inom kort.. Finns det några regler kommunen har på sig då det fattas platser, t ex ordna boende i annan kommun, bygga ett nytt lss-boende och rekrytera personal till det?
Säg att alla platser är upptagna och ingen planerar flytta ut inom kort.. Finns det några regler kommunen har på sig då det fattas platser, t ex ordna boende i annan kommun, bygga ett nytt lss-boende och rekrytera personal till det?
Flinta skrev:Finns det ngn maxgräns för hur lång tid kommunen har på sig att ordna plats på ett boende efter att man fått bifall?
Om ett beslut inte verkställts inom tre månader ska kommunen själva rapportera det till Inspektionen för vård och omsorg, så det är lite som en maxgräns.
Jag skulle säga att det flesta kommuner som inte kan ordna plats i den egna kommunen inom tre månader hyr in platser från andra kommuner, när de sedan ordnat plats i den egna kommunen blir man "hemkallad".
johan88 skrev:Flinta skrev:Finns det ngn maxgräns för hur lång tid kommunen har på sig att ordna plats på ett boende efter att man fått bifall?
Om ett beslut inte verkställts inom tre månader ska kommunen själva rapportera det till Inspektionen för vård och omsorg, så det är lite som en maxgräns.
Jag skulle säga att det flesta kommuner som inte kan ordna plats i den egna kommunen inom tre månader hyr in platser från andra kommuner, när de sedan ordnat plats i den egna kommunen blir man "hemkallad".
Tack för viktig info
Jämför mellan LSS boende inom sådana ord (Malmö, Göteborg, Stockholm) än tätort fast kanske lite större ort, kostar nog lika mycket fast dålig kvalité om man har tänkt tätbebyggda område typ stockholm. Ifall man får tag på lss boende fast på 20kvm med toa och kök dock även en hög hyra på ca 6000kr för det.
Kanske det är väl allas dröm om att flytta till stora städer både unga och vuxna, eller nej jag har nog fel.
Kanske det är väl allas dröm om att flytta till stora städer både unga och vuxna, eller nej jag har nog fel.
Återgå till Aspergare och vården