Vad tycker ni att en NPF-utredning bör innehålla?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad tycker ni att en NPF-utredning bör innehålla?

Inläggav Jorge » 2008-09-18 9:35:08

Tänkte slänga ut en fråga i detta forum som handlar om utredningar av NPF frågeställningar. Jag arbetar själv inom just denna sektor och hör många gånger om vad en utredning bör innehålla i fråga om tester, samtal, observationer etc.
Så tänkte jag att jag borde kunna få in en del reflektioner från människor som själva blivit utredda och fått diagnos om vad en bra utredning borde innehålla, tillvägagångsätt etc?

Vad är Era erfarenheter?

MVH/ Jorge
Senast redigerad av Jorge 2011-05-04 16:00:16, redigerad totalt 1 gång.
Jorge

Anslöt: 2008-09-18

Inläggav Charley? » 2008-09-18 9:51:54

*mark*
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:00:16, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Jorge » 2008-09-18 10:07:25

Charley? skrev:*mark*

Vad menas?
Senast redigerad av Jorge 2011-05-04 16:00:16, redigerad totalt 1 gång.
Jorge

Anslöt: 2008-09-18

Inläggav Charley? » 2008-09-18 10:23:17

Jorge skrev:

Vad menas?

Om du tittar på förstasidan på forumet (där forumindexet finns), så finns det tre sökval man kan klicka på uppe till höger ovanför indexet. Dessa är:
Nya inlägg sedan ditt senaste besök
Dina inlägg
Obesvarade inlägg

För att lättare hålla koll på trådar som jag tycker är intressanta och vill följa, skriver jag någonting i stil med "*mark*" i sådana trådar. På det sättet kommer de upp när jag klickar på "Dina inlägg", och det blir lättare att hålla koll på den. Gör jag inte så här så finns det en stor risk att tråden faller i glömska för mig :)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:00:16, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Inläggav MiaM » 2008-09-18 15:44:37

Charley? skrev:
Jorge skrev:

Vad menas?

Om du tittar på förstasidan på forumet (där forumindexet finns), så finns det tre sökval man kan klicka på uppe till höger ovanför indexet. Dessa är:
Dina inlägg
Obesvarade inlägg

För att lättare hålla koll på trådar som jag tycker är intressanta och vill följa, skriver jag någonting i stil med "*mark*" i sådana trådar. På det sättet kommer de upp när jag klickar på "Dina inlägg", och det blir lättare att hålla koll på den. Gör jag inte så här så finns det en stor risk att tråden faller i glömska för mig :)

Det vore kanske bra om man kunde skriva "osynliga inlägg" av just det skälet?

*väntar på att en moderator flyttar detta till "om forumet"-forumdelen* :wink:
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 16:00:16, redigerad totalt 1 gång.
MiaM

Anslöt: 2008-08-15

Inläggav jonsch » 2008-09-18 15:57:54

Jorge, det finns två aspekter hos en npf-utredning: Saklighet och attityd. Med saklighet menar jag frågan om huruvida personen uppfyller diagnoskriterierna eller ej. Om attityd har jag startat en tråd som heter "Grenar och spindelväv" här i underforumet "Allt om Asperger".

Vill du binda ihop de två aspekterna eller vill du koncentrera dig på sakligheten? Eftersom sakligheten alltid ingår i testen så går det ju inte att skriva om attityden för sig. Jag håller mig gärna till sakligheten i den här tråden, om du vill ha en åsikt.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:00:16, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Kvasir » 2008-09-18 16:59:29

Charley? skrev:
Jorge skrev:

Vad menas?

Dina inlägg
Obesvarade inlägg

Så bara för att DU ska komma ihåg tråden så anser DU dig ha rätt att smutsa ner den med ett för övriga forumister meningslöst inlägg? Har du funderat ens tio sekunder på vad som skulle hända om många flera gjorde som du? Du är intelligent nog att inte behöva mera än tio sekunder.

För övrigt finns redan en funktion för att göra det du vill, nämligen "Bevaka det här ämnet för svar" som du finner nederst på sidan.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:00:16, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Alien » 2008-09-18 18:31:43

Min utredning bestod dels av samtal, dels av tester. Allt utfördes av en psykolog.

Det som irriterade mig var:

1) Det stod aldrig uttryckligen att jag hade Aspergers i utlåtandet; det fick jag veta först efter ett besök hos en psykiater. Han tolkade förstås texten rätt direkt. Kanske har en psykolog inte befogenhet att ställa diagnos?

2) Att det stod att jag saknade empati. Jag upplevde det som mycket kränkande. Särskilt med tanke på att utlåtandet lästes av min arbetsgivare också. Kände mig beskriven som en psykopat.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Kvasir » 2008-09-18 18:40:14

Alien skrev:1) Det stod aldrig uttryckligen att jag hade Aspergers i utlåtandet; det fick jag veta först efter ett besök hos en psykiater. Han tolkade förstås texten rätt direkt. Kanske har en psykolog inte befogenhet att ställa diagnos?

Såvitt jag har förstått så måste diagnosen formellt ställas av en psykiater eftersom det ingår i diagnosen att utesluta diverse andra tillstånd som kräver läkarkompetens. Dvs. själva npf-utredningen görs normalt av psykologer, men den är inte i sig en diagnos utan ett diagnosunderlag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-18 18:41:57

Kvasir skrev:
Alien skrev:1) Det stod aldrig uttryckligen att jag hade Aspergers i utlåtandet; det fick jag veta först efter ett besök hos en psykiater. Han tolkade förstås texten rätt direkt. Kanske har en psykolog inte befogenhet att ställa diagnos?

Såvitt jag har förstått så måste diagnosen formellt ställas av en psykiater eftersom det ingår i diagnosen att utesluta diverse andra tillstånd som kräver läkarkompetens. Dvs. själva npf-utredningen görs normalt av psykologer, men den är inte i sig en diagnos utan ett diagnosunderlag.

När det gäller barn behövs ingen läkare iaf. Så sa de på BUP, och det fanns prejudikat i fallet (jag frågade, eftersom frågan varit uppe på föräldraforum). Däremot vill FK ha läkarutlåtande för t ex vårdbidragsansökan, så det är bäst att ha med från början.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:00:17, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-18 18:44:46

Alien skrev:
2) Att det stod att jag saknade empati. Jag upplevde det som mycket kränkande. Särskilt med tanke på att utlåtandet lästes av min arbetsgivare också. Kände mig beskriven som en psykopat.

Jag skulle nog ringa eller mejla och fråga om jag kunde få veta på vilka grunder detta skrevs. Om det var nåt som "sken igenom", för många missar på Sally och Ann-liknande test, som testat Theory of mind, eller om den som testat bara drog till med det, för att "alla med AS saknar empati", dvs att den som diagnosticerade saknar kompetens. Jag tycker absolut inte du verkar sakna empati iaf.
alfapetsmamma

Inläggav Kvasir » 2008-09-18 18:49:17

alfapetsmamma skrev:
Kvasir skrev:Såvitt jag har förstått så måste diagnosen formellt ställas av en psykiater eftersom det ingår i diagnosen att utesluta diverse andra tillstånd som kräver läkarkompetens. Dvs. själva npf-utredningen görs normalt av psykologer, men den är inte i sig en diagnos utan ett diagnosunderlag.

När det gäller barn behövs ingen läkare iaf. Så sa de på BUP, och det fanns prejudikat i fallet (jag frågade, eftersom frågan varit uppe på föräldraforum). Däremot vill FK ha läkarutlåtande för t ex vårdbidragsansökan, så det är bäst att ha med från början.

Intressant. Får alltså psykologer ställa/utesluta schizofrenidiagnoser? Det krävs nämligen att man utesluter det för att ställa en AS-diagnos enligt DSM.
Kvasir

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-18 19:03:05

Kvasir skrev:
alfapetsmamma skrev:
Kvasir skrev:Såvitt jag har förstått så måste diagnosen formellt ställas av en psykiater eftersom det ingår i diagnosen att utesluta diverse andra tillstånd som kräver läkarkompetens. Dvs. själva npf-utredningen görs normalt av psykologer, men den är inte i sig en diagnos utan ett diagnosunderlag.

Intressant. Får alltså psykologer ställa/utesluta schizofrenidiagnoser? Det krävs nämligen att man utesluter det för att ställa en AS-diagnos enligt DSM.

Ingen aning. Tror inte så många ungar brukar få nån schizodiagnos å andra sidan.
alfapetsmamma

Inläggav Kvasir » 2008-09-18 19:19:38

alfapetsmamma skrev:
Kvasir skrev:Intressant. Får alltså psykologer ställa/utesluta schizofrenidiagnoser? Det krävs nämligen att man utesluter det för att ställa en AS-diagnos enligt DSM.

Ingen aning. Tror inte så många ungar brukar få nån schizodiagnos å andra sidan.

Nej, det skulle ju kunna vara det, att schizofreni i stort sett aldrig förekommer hos mindre barn, och att man förutsätter att en ny utredning görs vid högre ålder.
Kvasir

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-18 19:59:13

Kvasir skrev:
alfapetsmamma skrev:
Kvasir skrev:Intressant. Får alltså psykologer ställa/utesluta schizofrenidiagnoser? Det krävs nämligen att man utesluter det för att ställa en AS-diagnos enligt DSM.

Nej, det skulle ju kunna vara det, att schizofreni i stort sett aldrig förekommer hos mindre barn, och att man förutsätter att en ny utredning görs vid högre ålder.

Japp, diagnoser SKA ses över sägs det ju, åtminstone tills de är vuxna. Om inte annat så kommer det ju nya diagnoser som kan stämma bättre. (Tänker på den där diagnosen som gifter ihop psykotiska drag med AS t ex, den tror jag inte finns i DSM. Finns många exempel på liknande). Fast nu ska jag se på burken, hinner inte skriva mer.
alfapetsmamma

Inläggav MsTibbs » 2008-09-18 20:10:12

Kvasir skrev:
alfapetsmamma skrev:

Altså, i praktiken tror jag inte att särskilt mycket vikt läggs vid kriterie F i aspergerkriterierna, då det uppenbarligen finns folk som har både schizofreni och asperger samtidigt. Det forskas mycket kring detta och jag kan tänka mig att kriterie F ändras inför nästa DSM.

Jag har inget minne av att någon övrig diagnos eller så diskuterades i nån högre grad vid min utredning, möjligen nån nördfrågeskämt liknande "Hör du röster?" "Ja, din röst till exempel..." 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:00:20, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Kvasir » 2008-09-18 22:06:05

MsTibbs skrev:
Altså, i praktiken tror jag inte att särskilt mycket vikt läggs vid kriterie F i aspergerkriterierna, då det uppenbarligen finns folk som har både schizofreni och asperger samtidigt. Det forskas mycket kring detta och jag kan tänka mig att kriterie F ändras inför nästa DSM.

Jag har inget minne av att någon övrig diagnos eller så diskuterades i nån högre grad vid min utredning, möjligen nån nördfrågeskämt liknande "Hör du röster?" "Ja, din röst till exempel..." 8)

Jag vill dra mig till minnes att vi hade en diskussion med docfrasse för en tid sedan om det där, och han också var av uppfattningen att man kan ha samtidig AS och schizofreni och att DSM troligen kommer ändras med tiden.

Fast det intressanta här är förstås vad som gäller nu. Det är mycket möjligt att jag har uppfattat fel, och att psykologer med rätt specialutbildning får ställa diagnos även på vuxna. Det är dock inte det intryck jag fick från kliniken som ställde min diagnos. Kanske docfrasse kan skingra dimmorna kring detta om han skymtar oss mellan några dimsjok?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:00:20, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav Alien » 2008-09-20 12:23:49

alfapetsmamma skrev:
Alien skrev:2) Att det stod att jag saknade empati. Jag upplevde det som mycket kränkande. Särskilt med tanke på att utlåtandet lästes av min arbetsgivare också. Kände mig beskriven som en psykopat.

Jag skulle nog ringa eller mejla och fråga om jag kunde få veta på vilka grunder detta skrevs. Om det var nåt som "sken igenom", för många missar på Sally och Ann-liknande test, som testat Theory of mind, eller om den som testat bara drog till med det, för att "alla med AS saknar empati", dvs att den som diagnosticerade saknar kompetens. Jag tycker absolut inte du verkar sakna empati iaf.

Tack. Jag protesterade mot just detta (fick läsa utlåtandet innan det skickades till uppdragsgivaren, dvs min arbetsgivare), men fick inget gehör.

Vad jag skulle önska är att det skrevs en förklaring om empati-begreppet i utlåtanden, eftersom gemene man förknippar "bristande emapti" just med brist på medkänsla. Om det snarare är frågan om "brist på inlevelse" är det en annan sak. Iofs tycker jag inte att jag saknar det heller, men där beror ju inlevelsen mycket på ens egna erfarenheter, som kan vara begränsade och därav begränsad inlevelseförmåga.

Här finns två trådar om empati som jag ska försöka läsa igenom igen, just för att jag tycker det känns så svårt:

- Falsk och äkta sympati (empati)

- Empati, Theory of Mind
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:00:20, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Inläggav Charley? » 2008-09-20 12:34:54

Kvasir skrev:Så bara för att DU ska komma ihåg tråden så anser DU dig ha rätt att smutsa ner den med ett för övriga forumister meningslöst inlägg? Har du funderat ens tio sekunder på vad som skulle hända om många flera gjorde som du? Du är intelligent nog att inte behöva mera än tio sekunder.

För övrigt finns redan en funktion för att göra det du vill, nämligen "Bevaka det här ämnet för svar" som du finner nederst på sidan.

Men herregud, människa. Jag kände inte till den funktionen, så tack för tipset, men du kunde gott och väl nöjt dig med att informera om den.
Så jävla farligt är det inte med inlägg här och var som bara är till för att man ska få upp tråden i "Dina inlägg".
Lägg av med din jävla vendetta mot mig nu, det börjar bli löjligt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:00:20, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Inläggav Ganesh » 2008-09-20 12:54:47

Kvasir skrev:
alfapetsmamma skrev:

Det vanliga är att schizofreni börjar bryta ut vid sena tonåren, sådär 18-20-årsåldern. Men det kan debutera upp i trettio-åren. Och tidigare.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:00:20, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav Charley? » 2008-09-20 13:03:34

DSM-IV-TR skrev:The onset of Schizophrenia typically occurs between the late teens and the mid-30's, with onset prior to adolescence rare (although cases with age at onset of 6 or 6 years have been reported).
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:00:20, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-20 13:03:52

Alien skrev:Tack. Jag protesterade mot just detta (fick läsa utlåtandet innan det skickades till uppdragsgivaren, dvs min arbetsgivare), men fick inget gehör.

Något jag reagerar på är att din arbetsgivare har kunnat "beordra" att du ska utredas, och att du sedan inte har något att säga till om i fråga vad som meddelats din arbetsgivare.

Detta förfarande låter mycket märkligt.
Är det ens lagligt?
Och har inte utredare tystnadsplikt?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:00:20, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Alien » 2008-09-20 13:23:04

Bror Duktig skrev:
Alien skrev:Tack. Jag protesterade mot just detta (fick läsa utlåtandet innan det skickades till uppdragsgivaren, dvs min arbetsgivare), men fick inget gehör.

Något jag reagerar på är att din arbetsgivare har kunnat "beordra" att du ska utredas, och att du sedan inte har något att säga till om i fråga vad som meddelats din arbetsgivare.

Detta förfarande låter mycket märkligt.
Är det ens lagligt?
Och har inte utredare tystnadsplikt?

Det var ju arbetsgivaren som beställde och betalade utredningen. Arbetsgivaren var kunden, inte jag. (Personalkonsulenten påpekade senare hur mycket jag hade kostat arbetsgivaren, det var väl meningen att jag skulle skämmas över hur mycket de tvingats lägga ut för en sådan värdelös typ som mig.)

Jag hade förstås kunnat neka till att delta i utredningen, men sen jag väl godkänt detta hade jag ingen talan. Jag fattade inte ens att jag hade AS med en gång, för det stod ju inte i utredningen, däremot stod det vad jag brast i (långsam, bristande flexibilitet, ingen empati, vanligt arbete var för krävande för mig etc).

Jag hade kämpat i många år i motvind, sedan kraven i arbetslivet ökat under 90-talet. Blev utbränd till sist och rädd att jag fått Alzheimers. Så jag ville ju också veta vad det var för fel. Undrar vad som hänt om jag vägrat genomgå utredningen? Då hade det förstås varit bevis på "bristande samarbetsförmåga", kanske orsak nog att säga upp mig.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:00:20, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-20 14:08:21

Alien, jag tycker att du har blivit hemskt, kränkande och förnedrande behandlad.
Det verkar inte klokt om det får gå till så.

Jag förstår problemet att det kanske inte skulle gått att säga nej utan att riskera sparken för "bristande samrbetsförmåga", men jag tycker nog att utredande läkare kunde ha betett sig annorlunda. Du var ju i en utsatt position.
Utredande läkare (eller psykolog) kunde ju ha meddelat resultatet på ett helt annat sätt, kanske skickat vidare om han/hon inte förstod bättre än han/hon verkade göra.
Även om arbetsgivaren var kund, så var du patient.

Jag har förlorat jobb samt råkat ut för liknande situationer som elev under utbildning, men det gick aldrig så långt som för dig.
Däremot kontaktade de min mor bakom ryggen på mig, och lyckades även övertyga henne om att inte säga något till mig (hon berättade flera år senare, då det även framkom att rena lögner från "arbetskamraterna" hade spelat in i hur cheferna uppfattade mig i mitt jobb).
Till slut kunde de säga att jag skulle säga upp mig, annars få sparken. Som okunnig ungdom så trodde jag att man kunde bli sparkad hur som helst, så jag sade upp mig. Troligtvis så hade de inte kunnat sparka mig, MEN, vill man verkligen bli av med någon, så kan man "hitta på" anledningar som duger för att sparka någon, speciellt någon som inte kan "ta" för sig och försvara sig.

Jag har förstått det som att du senare fick veta din diagnos, men jag undrar om den första utredningen då (senare) tolkades och du fick diagnos AS, eller om den första utredningen betydde AS fast de inte meddelat eller skrivit det tydligt och rakt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:00:20, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården

Logga in