Försäkringskassa, socialkontorets m fl:s tro om aspergare?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Savanten Svante » 2008-09-19 23:05:02

Alltså, asperger förutsätter "normal till hög iq", om man har låg iq har man "bara" autism eller nåt annat.

Men till ämnet. Jag har blivit bemött som nu, väldigt bra, till att bli betraktad som efterbliven. Jag hade vid tillfället bestämt mig för att inte muppa ur mer, och inte bli förbannad på konstigt bemötande. Men apsig och sur blev jag, så jag svarade extremt kortfattat och kollade in i väggen... vilket givetvis bekräftade fördomen av mig som efterbliven. Blev ett lyft när jag insåg vad hon trodde och jag kunde göra nåt åt saken. Då blev bemötandet vettigt igen.

/svante - efterbliven och har våldsamma utbrott (sammanfattar felaktiga fördomar)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Inger » 2008-09-20 0:06:15

Lime skrev:När jag gjorde min AS utredning behandlande psykologen mig nästan som jag var lite förståndshandikappad..."vad ska vi göra om utredningen visar att du är "lite bakom flötet"..ok.han uttryckte sig inte riktigt så..men det var ungefär andemeningen vad han sa...som jag nämt förut har jag en en extremt ojämn begåvningsprofil...dessutom var jag djävligt trött och okoncentrererad när jag gjorde denna utredning.
Det var bland annat en löjlig figur som skulle företälla en fjäril som jag skulle plocka ihop som ett pussel som jag inte fick ihop inom utsatt tid och psykologen började dilla om att en urtidsmänniska kanske aldrig sett en fjäril skulle kanske inte kunna känna igen den, men en människa som lever idagens samhälle borde ju kunna snabbt lägga ihopp två och två och kunna få ihop en fjäril av pusselbitarna ganskla omgående...kan ju bara hoppas att jag inte gjort ett förståndshandikappat inttryck på detta forum med tanke på de inlägg jag gjort... :roll: (liite över Mannes nivå..)

Hihi, nä inte direkt förståndshandikappad...

Något drag av social cluelessness kan väl skymta ibland (t ex inom den sista parantesen här, som väl var lite onödig kommentar) men annars tycker jag du verkar vara ovanligt bright, och kommer dessutom ofta med nya intressanta vinklar och länkar som är lite utanför det vanliga.

Komiskt kan det bli med den ojämna begåvningen ibland. Du har svårt att få ihop en fjäril men läser kvantfysik utan problem. (Talade du om det för psykologen...?)

För mig skulle det troligen bli omvänt resultat.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lime » 2008-09-20 0:22:14

Inger skrev:
Lime skrev:När jag gjorde min AS utredning behandlande psykologen mig nästan som jag var lite förståndshandikappad..."vad ska vi göra om utredningen visar att du är "lite bakom flötet"..ok.han uttryckte sig inte riktigt så..men det var ungefär andemeningen vad han sa...som jag nämt förut har jag en en extremt ojämn begåvningsprofil...dessutom var jag djävligt trött och okoncentrererad när jag gjorde denna utredning.
Det var bland annat en löjlig figur som skulle företälla en fjäril som jag skulle plocka ihop som ett pussel som jag inte fick ihop inom utsatt tid och psykologen började dilla om att en urtidsmänniska kanske aldrig sett en fjäril skulle kanske inte kunna känna igen den, men en människa som lever idagens samhälle borde ju kunna snabbt lägga ihopp två och två och kunna få ihop en fjäril av pusselbitarna ganskla omgående...kan ju bara hoppas att jag inte gjort ett förståndshandikappat inttryck på detta forum med tanke på de inlägg jag gjort... :roll: (liite över Mannes nivå..)

Hihi, nä inte direkt förståndshandikappad...

Något drag av social cluelessness kan väl skymta ibland (t ex inom den sista parantesen här, som väl var lite onödig kommentar) men annars tycker jag du verkar vara ovanligt bright, och kommer dessutom ofta med nya intressanta vinklar och länkar som är lite utanför det vanliga.

Komiskt kan det bli med den ojämna begåvningen ibland. Du har svårt att få ihop en fjäril men läser kvantfysik utan problem. (Talade du om det för psykologen...?)

För mig skulle det troligen bli omvänt resultat.


Ok, kan väl erkänna att kommentaren som jag hade inom sista parantesen var lite väl onödig :oops:
Men det det är just detta att jag är så exellent inom vissa områden och så usel på andra som ständigt orsakat problem och tråkigheter under min uppväxt..det har misstolkats som slarv, medvetet trots etc i all oändlighet..det har varit mitt livs tradegi...men..men..det är inget att göra åt..det är ju JAG..kan man inte få vara den man är...trots att man inte "passar in" i den gängse standardmallen? :roll:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Inger » 2008-09-20 0:33:55

Här får du vara det i alla fall.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-20 0:37:05

Lime skrev:
Inger skrev:
Lime skrev:När jag gjorde min AS utredning behandlande psykologen mig nästan som jag var lite förståndshandikappad..."vad ska vi göra om utredningen visar att du är "lite bakom flötet"..ok.han uttryckte sig inte riktigt så..men det var ungefär andemeningen vad han sa...som jag nämt förut har jag en en extremt ojämn begåvningsprofil...dessutom var jag djävligt trött och okoncentrererad när jag gjorde denna utredning.
Det var bland annat en löjlig figur som skulle företälla en fjäril som jag skulle plocka ihop som ett pussel som jag inte fick ihop inom utsatt tid och psykologen började dilla om att en urtidsmänniska kanske aldrig sett en fjäril skulle kanske inte kunna känna igen den, men en människa som lever idagens samhälle borde ju kunna snabbt lägga ihopp två och två och kunna få ihop en fjäril av pusselbitarna ganskla omgående...kan ju bara hoppas att jag inte gjort ett förståndshandikappat inttryck på detta forum med tanke på de inlägg jag gjort... :roll: (liite över Mannes nivå..)

Hihi, nä inte direkt förståndshandikappad...

Något drag av social cluelessness kan väl skymta ibland (t ex inom den sista parantesen här, som väl var lite onödig kommentar) men annars tycker jag du verkar vara ovanligt bright, och kommer dessutom ofta med nya intressanta vinklar och länkar som är lite utanför det vanliga.

Komiskt kan det bli med den ojämna begåvningen ibland. Du har svårt att få ihop en fjäril men läser kvantfysik utan problem. (Talade du om det för psykologen...?)

För mig skulle det troligen bli omvänt resultat.


Ok, kan väl erkänna att kommentaren som jag hade inom sista parantesen var lite väl onödig :oops:
Men det det är just detta att jag är så exellent inom vissa områden och så usel på andra som ständigt orsakat problem och tråkigheter under min uppväxt..det har misstolkats som slarv, medvetet trots etc i all oändlighet..det har varit mitt livs tradegi...men..men..det är inget att göra åt..det är ju JAG..kan man inte få vara den man är...trots att man inte "passar in" i den gängse standardmallen? :roll:



Vilken otrevlig utredare du verkar ha råkat ut för! Det är ju superstressande att bli terrad så där. Eller ingick det i testningen att säga taskigheter kanske? Idag på WAIS-testet när persiennerna hakade upp sig och jag ville hjälpa psykoplågan sa hon "Det ingår inte i testet!" med ett fniss. Ja, man vet ju aldrig, jag har inte pluggat på vad WAIS går ut på...

Slutligen, är man angelägen om att göra ett smart intryck är det bättre att bara använda ord man vet med sig att man kan stava (och alltså inte parentes och excellent..) ;)

(Det enkla är det sköna och eftersträvansvärda eller vad det hette.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-09-20 0:57:18

alfapetsmamma skrev:Slutligen, är man angelägen om att göra ett smart intryck är det bättre att bara använda ord man vet med sig att man kan stava (och alltså inte parentes och excellent..) ;)

Att vara smart innebär inte alltid att man kan stava perfekt, och vice versa. Ibland sammanfaller dessa saker, ibland inte.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nano » 2008-09-20 2:18:00

Lime skrev:Något drag av social cluelessness kan väl skymta ibland

Check, i got that!

Lime skrev:Komiskt kan det bli med den ojämna begåvningen ibland. Du har svårt att få ihop en fjäril men läser kvantfysik utan problem. (Talade du om det för psykologen...?)

Gjorde ett intressetest hos AMI en gång, man skulle sortera kort med bilder av olika saker och tillfällen på fort.
Jag sorterade som attan och mitt i testet sade hon, det är mycket teknik du lägger i plushögen.
"ja" sade jag utan att avbryta.
Sedan diskuterade vi en stund och så skickade hon mig på IQ-test i Eskilstuna, det var kul, fast hon berättade inte att det var ett IQ-test.
Fick göra en fyrkantig galge av väldigt tillknölad ståltråd, jag gjorde den spikrak och sedan dök den upp på hennes kontor i ett brev som hon visade för mig när jag kom tillbaka till AMI igen.

Lime skrev:Men det det är just detta att jag är så exellent inom vissa områden och så usel på andra som ständigt orsakat problem och tråkigheter under min uppväxt..det har misstolkats som slarv, medvetet trots etc i all oändlighet..det har varit mitt livs tradegi...men..men..det är inget att göra åt..det är ju JAG..kan man inte få vara den man är...trots att man inte "passar in" i den gängse standardmallen? :roll:

Det är just det som är grejen med standardmallar, de är standard, de passar ingen exakt.
Tycker den gula tecknade figuren Bart Simpson uttryckte det där väldigt väl "when they made me, they tossed the mold"

Lime skrev:När jag gjorde min AS utredning behandlande psykologen mig nästan som jag var lite förståndshandikappad...

Han/hon kasnke var förståndshandikappad själv och inte visste bättre ;)
Nåja jag tror att det brukar vara välmenat och att man inte vill göra någon ledssen men det kan ju lätt bli fel.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Zombie » 2008-09-20 2:23:33

Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:Slutligen, är man angelägen om att göra ett smart intryck är det bättre att bara använda ord man vet med sig att man kan stava (och alltså inte parentes och excellent..) ;)

Att vara smart innebär inte alltid att man kan stava perfekt, och vice versa. Ibland sammanfaller dessa saker, ibland inte.

Nog är det så alltid.
Men om det nu är intrycket det gäller, och det är konvention att sätta likhetstecken där? Samt att behandla andra människor ytligt och därför nöja sig med den sortens snabbkopplingar via betingad reflex?

(Känns som ett futtigt inlägg. Jag känner igen mig så mycket i Lime-citatet ovan, hur man kan bli behandlad när man "har ojämn begåvningsprofil", och känner med. Men jag är inte på läsefot idag. Eja vore det en naturlag att man då åtminstone vore på någon annan fot istället...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nano » 2008-09-20 3:24:10

Vad är definitionen på ojämn begåvningsprofil?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2008-09-20 3:57:14

Kom o tänka på något klokt som alfapetsmamma sade, om det inte går med en lätt uppgift, ge en svårare.
Känns som det ligger mycket i det, tröttande med ickestimulerande saker som man inte kommer igång av, som att försöka köra riktigt långsamt med bilen.
Enklare och mindre tröttande att köra på en bekvämare nivå.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Zombie » 2008-09-20 4:35:12

alfapetsmamma skrev:
MiaM skrev:
Alien skrev:Intellektuellt funktionshinder, ja då kommer de flesta att tolka det som "begåvningshandikappad som bara klarare enklare arbeten".

En intressant fråga är vad man kallar ett handikapp som gör att man bara klarar svårare arbeten? :wink:

Det får mig att tänka på det jag velat tipsa barnens fröknar om ibland, när jag tänkt säga Klarar hon inte uppgiften, ge henne en svårare, istället för en lättare.

Bingo.
Borde sättas upp i neon på alla skolor och så vidare.
Och has som motto på alla föreläsningar om AS.
(Då även i sådant som att ta hand om våra barn, såvitt jag har förstått.)
Och fy fan, tänk om någon hade begripit det om mig...
alfapetsmamma skrev:Förövrigt är det inte pk att säga handikapp... ;) Handikappet uppstår i mötet mellan funktionshindret/funktionsnedsättningen och en inadekvat omgivning/uppgift.

Alfapetsmamma, er broschyr från Socialstyrelsen i rymden. ;)

Allvarligt talat, du kanske borde skriva en. ( - för OA?)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nano » 2008-09-20 4:45:51

Vad tror ni om inkompatibilitet istället för ordet handikapp?
Säger mer att det är saker som inte fungerar än att det är en specifik person som skulle vara orsaken.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Glimma » 2008-09-20 9:51:36

nano skrev:Vad är det för skada du har då?
Vet du hur du fick den?



Liten cp-skada som jag fick vid akut kejsarsnitt. Föddes i Tanzania under kriget mellan Uganda och Tanzania. Inte världens bästa förutsättningar. Mina föräldrar jobbade i T. Flydde när jag var en vecka gammal....Förmodligen blev det syrebrist.....mamma var till läkarna i Uppsala med mig redan som bebis för hon märkte ju att allt inte stämde.....men verktygen att fastställa diagnoser, som man gör idag funkade inte då. Har inte kunnat hitta den på MRT-röntgen heller osv. (magnetröntgen av hjärnarn)
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-20 10:46:15

nano skrev:Kom o tänka på något klokt som alfapetsmamma sade, om det inte går med en lätt uppgift, ge en svårare.
Känns som det ligger mycket i det, tröttande med ickestimulerande saker som man inte kommer igång av, som att försöka köra riktigt långsamt med bilen.
Enklare och mindre tröttande att köra på en bekvämare nivå.

Jag drar genast en parallell till vad en trafikskollärare gjorde.
Hon var (och kanske är) trafikskollärare för tung trafik.
När eleverna hade problem i början att "tänka på att de framförde ett långt fordon" (lastbil) så kopplade hon på ett släp också.
Hon menade att då brukade de flesta skärpa sig och sluta att råka "gena över refuger med bakhjulen".
Fast "de flesta" blev först väldigt oroliga över hur det skulle gå att även ha ett släp på (och tänkte extra på att inte köra på något ;-)).

Hon gjorde detta med mig också, och det fungerade jättebra (hurra, man fungerar som förväntat på något område ;-)).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2008-09-20 13:06:30

nano skrev:Vad tror ni om inkompatibilitet istället för ordet handikapp?
Säger mer att det är saker som inte fungerar än att det är en specifik person som skulle vara orsaken.

Låter som ett utmärkt förslag! (Borde spikas upp nånstans så det inte försvinner igen.) Kan du inte gå med i OA och föreslå det i OAs forum som något att jobba för?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lime » 2008-09-20 13:13:34

Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:Slutligen, är man angelägen om att göra ett smart intryck är det bättre att bara använda ord man vet med sig att man kan stava (och alltså inte parentes och excellent..) ;)

Att vara smart innebär inte alltid att man kan stava perfekt, och vice versa. Ibland sammanfaller dessa saker, ibland inte.


Precis, och ser man nån IRL så är det verbal kommunikation som gäller.
Vet att jag har en liten släng av dyslexi och kan stava lite fel för att jag kan ibland kan tappa en och annan bokstav.
Men även Einstein, Ingvar Kamprad och den kände medicinprofessorn Viking Olof Björk hade slängar av ordblindhet, men ingen kan väl klaga på vad de har innanför pannbenen.
Men även detta med dyslexin kan göra att man tvingas att tänka lite annorlunda för att komma dit man vill förutom att man har AS.
Men jag vet att många med just AS kan vara väldigt petiga med stavning och grammatik och använder ett högtravande formellt ofta tungt akademiskt språk när de uttrycker sig, både i tal och i skrift.

Men, what the heck, vi människor är olika, är inte det en del av tjusningen att vara människa? tänk om alla vore precis likadana, vad tråkigt livet vore då :roll:

nano skrev: skrev:
Vad tror ni om inkompatibilitet istället för ordet handikapp?
Säger mer att det är saker som inte fungerar än att det är en specifik person som skulle vara orsaken.


Ett lysande förslag!! det borde verkligen OA ta upp.
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-20 13:55:35

Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:Slutligen, är man angelägen om att göra ett smart intryck är det bättre att bara använda ord man vet med sig att man kan stava (och alltså inte parentes och excellent..) ;)

Att vara smart innebär inte alltid att man kan stava perfekt, och vice versa. Ibland sammanfaller dessa saker, ibland inte.


Det är klart jag vet, jag vet illsmarta människor som skriver som krattor, men att använda "fina ord" man inte kan stava är... lite fånigt, tycker jag. Mer än så var det inte.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:00:58, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-20 14:01:16

Lime skrev:
Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:Slutligen, är man angelägen om att göra ett smart intryck är det bättre att bara använda ord man vet med sig att man kan stava (och alltså inte parentes och excellent..) ;)

Att vara smart innebär inte alltid att man kan stava perfekt, och vice versa. Ibland sammanfaller dessa saker, ibland inte.


Precis, och ser man nån IRL så är det verbal kommunikation som gäller.
Vet att jag har en liten släng av dyslexi och kan stava lite fel för att jag kan ibland kan tappa en och annan bokstav.
Men även Einstein, Ingvar Kamprad och den kände medicinprofessorn Viking Olof Björk hade slängar av ordblindhet, men ingen kan väl klaga på vad de har innanför pannbenen.
Men även detta med dyslexin kan göra att man tvingas att tänka lite annorlunda för att komma dit man vill förutom att man har AS.
Men jag vet att många med just AS kan vara väldigt petiga med stavning och grammatik och använder ett högtravande formellt ofta tungt akademiskt språk när de uttrycker sig, både i tal och i skrift.

Men, what the heck, vi människor är olika, är inte det en del av tjusningen att vara människa? tänk om alla vore precis likadana, vad tråkigt livet vore då :roll:

nano skrev: skrev:
Vad tror ni om inkompatibilitet istället för ordet handikapp?
Säger mer att det är saker som inte fungerar än att det är en specifik person som skulle vara orsaken.


Ett lysande förslag!! det borde verkligen OA ta upp.


Har du dyslexi ska jag aldrig mer säga nåt. Ber jag om ursäkt också.

Och ja, jag är upphängd på språk, på samma sätt som du är upphängd på sånt vi sett mycket av här (ålder, kön, attraktivitet, pengar i relationer osv...) ;)

Däremot tycker jag inte jag har ett högtravande, pedantiskt, formellt språk (såsom det ofta sägs om aspisar med språkintresse), inte enligt de personer som läst mig mest iaf. På Uni sas det att jag skrev flytande, ledigt (och t o m lite talspråkligt tyckte somliga), även i uppsatser. Antagligen kommer det sig bland annat av att jag skrivit dagbok i mängd, även på nätet, och alltså haft läsare länge.

Språk är ett specialintresse och en talang (som gått i generationer), såsom du tydligen är duktig på fysik eller det du gör på ditt jobb eller whatever. Men som sagt, dyslexi är nåt annat, jag ska inte säga nåt mer, promise.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:00:59, redigerad totalt 3 gånger.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-09-20 14:03:37

alfapetsmamma skrev:
Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:Slutligen, är man angelägen om att göra ett smart intryck är det bättre att bara använda ord man vet med sig att man kan stava (och alltså inte parentes och excellent..) ;)

Att vara smart innebär inte alltid att man kan stava perfekt, och vice versa. Ibland sammanfaller dessa saker, ibland inte.

Det är klart jag vet, jag vet illsmarta människor som skriver som krattor, men att använda "fina ord" man inte kan stava är... lite fånigt, tycker jag. Mer än så var det inte.

Men nu var det väl inte några särskilt märkvärdiga ord, och den som har lite dyslexi vet ju oftast inte vilka ord den stavar fel (vilket är själva problemet, typ).

Annars håller jag med om att det kan ligga en i fatet t ex i en jobbansökan, kontaktannons el dyl eftersom många, särskilt i äldre generationer, förknippar korrekt stavning med intelligens, bildning, pålitlighet och noggrannhet, och icke korrekt med motsatsen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:00:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav earlydayminer » 2008-09-20 14:04:13

Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:Slutligen, är man angelägen om att göra ett smart intryck är det bättre att bara använda ord man vet med sig att man kan stava (och alltså inte parentes och excellent..) ;)

Att vara smart innebär inte alltid att man kan stava perfekt, och vice versa. Ibland sammanfaller dessa saker, ibland inte.


Och många mycket intelligenta människor har svårt att förstå "fancy words".
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:00:59, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Nilale » 2008-09-20 14:14:27

earlydayminer skrev:
Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:Slutligen, är man angelägen om att göra ett smart intryck är det bättre att bara använda ord man vet med sig att man kan stava (och alltså inte parentes och excellent..) ;)

Att vara smart innebär inte alltid att man kan stava perfekt, och vice versa. Ibland sammanfaller dessa saker, ibland inte.


Och många mycket intelligenta människor har svårt att förstå "fancy words".


Instämmer med alltihop. Jag ser inte mig själv som speciellt korkad, men jag stavar fel ibland och det finns många ord som jag inte förstår.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:00:59, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav earlydayminer » 2008-09-20 14:25:27

Visst är det så, Nilale! Man känner sig underskattad p.g.a. det, man förväntar sig att språket skall reflektera ens intelligens. Ni skulle sett hur jag skrev innan jag blev medlem här, usch och fy.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:00:59, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-20 14:42:28

Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:
Inger skrev:[quote="alfapetsmamma"]Slutligen, är man angelägen om att göra ett smart intryck är det bättre att bara använda ord man vet med sig att man kan stava (och alltså inte parentes och excellent..) ;)

Att vara smart innebär inte alltid att man kan stava perfekt, och vice versa. Ibland sammanfaller dessa saker, ibland inte.

Det är klart jag vet, jag vet illsmarta människor som skriver som krattor, men att använda "fina ord" man inte kan stava är... lite fånigt, tycker jag. Mer än så var det inte.

Men nu var det väl inte några särskilt märkvärdiga ord, och den som har lite dyslexi vet ju oftast inte vilka ord den stavar fel (vilket är själva problemet, typ).

Annars håller jag med om att det kan ligga en i fatet t ex i en jobbansökan, kontaktannons el dyl eftersom många, särskilt i äldre generationer, förknippar korrekt stavning med intelligens, bildning, pålitlighet och noggrannhet, och icke korrekt med motsatsen.[/quote]

Nu känns det som jag blir The Bad Guy och att alla ska framhålla hur funktion går före form och att "allt är okej bara man förstår". Jag är mycket väl medveten om att man kan vara smart och skriva illa (jag läser själv bloggare som skriver med tre komman på rad, för att innehållet uppväger, och jag säger inget till dem om deras språk.)

Och man kan vara en fin människa fast man skriver illa, och fast man är korkad jada jada dubbeljada. (Vi kan gärna inflika alla politiskt korrekta argument här på en gång när vi ändå håller på.)

Det jag ville säga är bara att faktiskt så tycker många, inte bara jag, och inte bara äldre generationers folk, att om man INTE är dyslektisk så indikerar taskig stavning och liknande att man inte har särskilt mycket boklig bildning.

Har man läst mycket har det för det mesta fastnat att det inte heter/stavas jämnföra, bedömma, asseptera, ta tillvara på, jämnställd, lungt, situationstecken osv. Då har man t ex lärt sig att det stavas på ett sätt och kanske uttalas på ett annat. Som med parentes och egentligen och döma, som inte stavas parantes, igentligen och dömma.

Dessutom så spelar faktiskt bildning roll för intelligensen, även om många med många böcker i bagaget och/eller universitetspoäng är stenkorkade, och många utan boklig bildning eller utbildning är intelligenta.

Läser man använder man huvudet, använder man huvudet blir man smartare. Punkt. (Man kan använda huvudet genom att tänka utan att läsa, det är självklart så också, men det känns väl överkurs att påpeka precis ALLT.) Att påstå nåt annat är anti-intellektualism och inget jag gillar. Slutpreachat.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:00:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Nilale » 2008-09-20 14:53:09

Alfapetsmamma, du är absolut inte någon bad gal här och jag håller med dig i det du skriver i stort sätt. På internet och speciellt på forum så tror jag dock att man har en tendens att skriva lite slarvigare än vad man kan. Jag brukar t.ex. inte korrekturläsa vad jag skrivit här, och jag är inte så noga alltid med meningsuppbyggnad etc.
Men som EDM skrev så kan man känna sig underskattad. Får man sina stavfel ofta påpekade för sig också, så kan det kännas lite trist, även om det är en god tanke bakom.
Men du är alltid min good gal alfapal!:)
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:00:59, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Återgå till Aspergare och vården



Logga in