Högsta hyran att få bostadstillägg till?
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilket är det högsta bostadstillägget och när "lönar" det sig inte att ha högre hyra?
Enligt https://www.forsakringskassan.se/privat ... adstillagg är det som mest 4 750 kr per månad man kan få.
Har för mig att de beräknar tillägget till 93% av bostadskostnaden upp till 5 000 kr per månad men hittar inte det längre på FKs sida.
Sedan får man inte heller ha mer än 100 000 kr i förmögenhet om man ska få maxbeloppet.
Har för mig att de beräknar tillägget till 93% av bostadskostnaden upp till 5 000 kr per månad men hittar inte det längre på FKs sida.
Sedan får man inte heller ha mer än 100 000 kr i förmögenhet om man ska få maxbeloppet.
Ah. Vet att de höjde taket något för ett tag sedan men inte märkt av något. Verkar som jag har max i bidrag.
kiddie skrev:Ah. Vet att de höjde taket något för ett tag sedan men inte märkt av något. Verkar som jag har max i bidrag.
Det finns i budgeten för nästa år. Så här presenteras det på Solrosupproret:
De här förbättringarna tillsammans med prisbasbeloppet som höjs 2018 och den sänkta skatten för den här gruppen fr.o.m. 1 januari 2018 gör att vi nu ser möjligheter att iaf få igen en liten del av allt det som vi halkat efter andra i samhället. En person med ersättning på garantinivå, hyra på 5600 och med en kommunalskatt på normalnivå kommer efter 1 juli 2018 att ha ca 840 kronor mera i månaden. Bostadstillägget för de här personerna höjs med 470 kronor.
Låter bra det. Bostadstillägget är lite skumt tycker jag. Bor man i en halvstor stad kan en ganska liten lägenhet skutta över gränsen utan vidare medan i en småstad kan man bo i en stor lägenhet och vara under gränsen.
Återgå till Att leva som Aspergare