Nojor, konstiga smärtor och andra småsaker.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Joosen » 2008-09-20 0:11:00

KrigarSjäl skrev:
Glimma skrev:
KrigarSjäl skrev:Frikyrkor är sekter. Svenska kyrkan är ett blekt, urvattnat minne av en förtryckarmakt.


Du verkar inte ha en vidare bra bild av Svenska kyrkan inte. Frikyrkor är inte sekter....inte alla. Hare krishna är exempel på en sekt. :wink:

Varför skulle jag ha en bra bild av det? De har en stark ledare, och en oemotsägbar tro som i sig rymmer mängder av tvivelaktigheter. Anledningen till att de är "fria" är gissningsvis för att de inte ville ha statlig inblandning, varför kan man ju också gissa.


Mja, jag har växt upp med Svenska Missionskyrkan och jag har alltid uppfattat dem som mer öppna när det gäller åsikter. Lite tjatiga när jag skulle konfirmeras, men de var väldigt öppna för diskussioner om homosexualitet och andra saker. Själv är jag agnostiker, så jag antar att deras hjärntvättning misslyckades? :) Vissa anser ju att alla religiösa grupper är sekter. Hare Krishna har jag stött på ibland, tycker inte att de är knasigare än någon annan religiös grupp faktiskt.
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 15:56:11, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Inläggav Charley? » 2008-09-20 2:13:47

Det finns en störning som heter Shared Psychotic Disorder. Störningen är ett resultat av att man under en längre tid spenderar mycket av sin tid tillsammans med en person som har en psykotisk störning (t ex partners och kollegor som har en psykotisk störning). Vad det innebär är att den friska personen börjar utveckla den psykotiska personens symtom. Den tidigare friska personen utvecklar vanföreställningar om samma saker som den psykotiska personen, och i vissa fall även samma hallucinationer, samt vissa andra symtom.

Om man vill vara långsökt så kan man ju hävda att denna störning är vad som får folk att börja tala i tungor, se änglar osv.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:56:11, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav rhodochrosite » 2008-09-22 18:44:27

Ahhh!!! Var ska jag börja...? :D

Klarar inte av långa naglar, varken på mig eller andra. Med långa menar jag att de sticker ut utanför fingerspetsen. Helst ska de vara lite kortare än så också.

Klarar inte av att själv ha långt hår. Då börjar jag må dåligt. Långt på mig är när det börjar bli en bit över halvcentimetern. Däremot har jag inget problem med långt hår på andra, så längde det inte är oordnat och rufsigt. Dagens modetrend med tovigt, burrigt, ovårdat hår, framför allt för killar, är hemskt!

Gnissel/skrik från bestick mot porslin. Detta gör det väldigt jobbigt för mig att äta tillsammans med andra. Speciellt runt jul och påsk, när det är familjemiddag. Men jag har en bror som är likadan, så vi har fått de andra att anpassa sig lite. Eftersom jag själv klarar att äta med bestick utan att det gnisslar, så är det ju uppenbart att det går!

Vissa dofter. Jag är extremt doftkänslig. Unkna dofter (mögel, vissa ostar, vitlök, gammalt svett, överdriven vaniljdoft) är det värsta jag vet. Jag gillar däremot friska, fruktiga dofter, och även sura och sötsura/syrliga som ättika, etanol (i små doser - inte alkisnivå).

Klarar inte av viskningar. För mig låter de som skrik med låg ljudstyrka. Viskar nån i en film eller program på TV, stänger jag av ljudet eller byter kanal en stund.

Jag har väldigt svårt för ljudet av varmt vatten/vätska som hälls, t ex i en kaffekopp. Äckligt dämpat porlande ljud som bara är jobbigt.

Fixar inte regelbundna ljud när jag ska sova. Grannens musik (där bara bas och trummor hörs genom golvet) eller en tickande klocka, till exempel. Totalt omöjligt. Däremot somnar jag mycket lättare om jag har på radion eller så, jämfört med om det är helt tyst.

Teater är en annan sak jag tycker illa om. Allt är så överdrivet och onaturligt. Är det menat att vara humoristiskt är det inget problem, men ska det vara allvarligt så funkar det inte för mig. Då är film mycket bättre, oftast, men svensk film brukar vara filmad teater, så där finns inte mycket att hämta för mig. Bra film, och bra skådespeleri, är när man efter en stund inte längre är säker på om det är en dokumentärfilm man ser på, eller bara en spelfilm!

Post som jag måste hämta ut och som saknar avsändare kan jag gå i taket över. Hur svårt kan det vara att sätta ut en avsändare på försändelsen? Särskilt som det oftast handlar om företag som skickar...

Svåröppnade förpackningar kan jag också få spatt över...

Ja, sen har jag en hel underkategori av störande moment som är relaterade till mitt cykelintresse, men det är lite för smalt och svårförklarat för en sån här tråd.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 15:56:14, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-22 18:50:48

rhodochrosite skrev:Ja, sen har jag en hel underkategori av störande moment som är relaterade till mitt cykelintresse, men det är lite för smalt och svårförklarat för en sån här tråd.


Skriv i specialintressetrådarna, det finns flera. Eller skriv en artikel? Det finns en avdelning för sånt med.

Förövrigt känner jag igen mig galet mycket, så mycket så jag lite grann undrade om jag skaffat ett nytt nick här, mig själv ovetandes.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in