Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?
ingetbranamn skrev:Batte skrev:Skiller deg fra hva? Et stereotypisk bilde? 3
1 Inte så säker på det.
2 Of course.
3 Ja, det gör jag väl? Vad anser du?
3- Basert på det jeg har lest, tror jeg alle her gjør det.
Batte skrev:ingetbranamn skrev:Batte skrev:Skiller deg fra hva? Et stereotypisk bilde? 3
1 Inte så säker på det.
2 Of course.
Det gör dem garanterat. Du förstår nu varför jag inte ser mig som själv som en äkta aspie? Drag har jag men tror fortfarande inte jag har tillräckligt många för att verkligen ha själva åkomman.
- ingetbranamn
- Inaktiv
- Anslöt: 2013-10-12
Nei, jeg har ikke sett noe som beviser at du ikke er aspie. Du har tilsynelatende en rigid forestilling av hva AS er. Jeg tror alle her skiller seg fra et stereotypisk bilde.ingetbranamn skrev:Batte skrev:ingetbranamn skrev:
1 Inte så säker på det.
2 Of course.
Det gör dem garanterat. Du förstår nu varför jag inte ser mig som själv som en äkta aspie? Drag har jag men tror fortfarande inte jag har tillräckligt många för att verkligen ha själva åkomman.
Batte skrev:Nei, jeg har ikke sett noe som beviser at du ikke er aspie. Du har tilsynelatende en rigid forestilling av hva AS er. Jeg tror alle her skiller seg fra et stereotypisk bilde.ingetbranamn skrev:Batte skrev:3- Basert på det jeg har lest, tror jeg alle her gjør det.
Jaha och varför skulle jag fortfarande vara så mycket aspie då?
- ingetbranamn
- Inaktiv
Du finner ikke ut om du er en aspie ved å liste opp og utelukke trekk noen få aspier har. Det kan alle her gjøre og likefullt være aspier.ingetbranamn skrev:Batte skrev:Nei, jeg har ikke sett noe som beviser at du ikke er aspie. Du har tilsynelatende en rigid forestilling av hva AS er. Jeg tror alle her skiller seg fra et stereotypisk bilde.ingetbranamn skrev:
Jaha och varför skulle jag fortfarande vara så mycket aspie då?
Du må finne ut hvilke utfordringer du har og som har gitt deg diagnosen. Vi kan ikke vite hva de er, så da må du gå i deg selv og tenke etter hvordan du er og hvilke tilbakemeldinger du har fått av de du kjenner. Eller finne ut med hvilke trekk du oppfylte diagnosen. Det kan være helt andre ting enn hos andre ting, som f.eks. promiskuitet eller rigiditet.
Hvilke utfordringer har du? Det er et mer riktig spørsmål.
Vad har utfodringar med det här att göra?
- ingetbranamn
- Inaktiv
Forhåpentligvis ikke noe.ingetbranamn skrev:Vad har utfodringar med det här att göra?
Utfordring betyr "svårighet".
Batte skrev:Forhåpentligvis ikke noe.ingetbranamn skrev:Vad har utfodringar med det här att göra?
Varför tog du upp det då? Har absolut ingen aning f.ö.
- ingetbranamn
- Inaktiv
Verkar som att det knappt finns saker som bara aspisar gör då, förstår inte vitsen med den diagnosen.
- ingetbranamn
- Inaktiv
Batte skrev:Forhåpentligvis ikke noe.ingetbranamn skrev:Vad har utfodringar med det här att göra?
Jag undrade visserligen också över det där ordet, men jag skulle ha googlat det om jag absolut hade behövt veta..
Helt korrekt!ingetbranamn skrev:Verkar som att det knappt finns saker som bara aspisar gör då
Det er ikke alltid noe hjelp i en diagnose. I hovedsak er det vel to punkter:ingetbranamn skrev:förstår inte vitsen med den diagnosen.
1. Dokumentasjon til det offentlige, dersom det offentlige kan dekke noen av dine unike behov med tjenester eller hjelpemidler. F.eks. om du har behov for hjelp med stell i hjemmet.
2. Som ledd i å finne støtte, forståelse og strategier som kan gjøre ditt liv bedre. F.eks. er det diagnosen som ledet deg hit til forumet. Veldig mye her vil ikke stemme for deg, og slik er det for de fleste av oss. Likevel finner mange av oss noe nyttig eller interessant av og til. Jeg antar det er det som holder oss her på forumet.
Behovene i punkt to kan man dekke uten å ha en dokumentert diagnose.
Förutom stöd i vardagen som ju är jättebra att det finns så tycker jag att folk gör höna av en fjäder. De enda människor jag kan minnas som märkt att jag har lite lätt AS är andra aspisar.
AS hade kanske inte en så het potatis om inte jag hade fått en del problem tack vare den, problem som inte hade hänt utan AS.
AS hade kanske inte en så het potatis om inte jag hade fått en del problem tack vare den, problem som inte hade hänt utan AS.
- ingetbranamn
- Inaktiv
Ja, det merkes nok vanligvis ikke. Det er ikke som at vi har grønn hud.ingetbranamn skrev:Förutom stöd i vardagen som ju är jättebra att det finns så tycker jag att folk gör höna av en fjäder. De enda människor jag kan minnas som märkt att jag har lite lätt AS är andra aspisar.
Problemene du nevner - det er nok de som gjør at du oppfyller diagnosekriteriene for AS.ingetbranamn skrev:AS hade kanske inte en så het potatis om inte jag hade fått en del problem tack vare den, problem som inte hade hänt utan AS.
ingetbranamn skrev:
Vet inte varför jag har min diagnos f.ö.
Har du någon Habilitering i närheten? Föreslår då att du skickar en egenremiss dit, för att få en tid med psykologen där. Tillsammans kan ni ha en diagnosgenomgång för att diskutera vad som är "aspigt" hos dig.
Om du känner dig hindrad av att ha fått själva diagnosen - använd den den bara när det är nödvändigt, finns ju ingen anledning att berätta om den för andra om du inte "vinner" på det själv...?
För mig t ex är det bra att kunna använda diagnosen till AF och FK. Annars går jag inte runt och "skyltar" med den. Menar inte att det är något fel i att berätta, men om du nu tycker att det hindrar dig på något sätt så.....
Batte skrev:Ja, det merkes nok vanligvis ikke. Det er ikke som at vi har grønn hud.ingetbranamn skrev:Förutom stöd i vardagen som ju är jättebra att det finns så tycker jag att folk gör höna av en fjäder. De enda människor jag kan minnas som märkt att jag har lite lätt AS är andra aspisar.Problemene du nevner - det er nok de som gjør at du oppfyller diagnosekriteriene for AS.ingetbranamn skrev:AS hade kanske inte en så het potatis om inte jag hade fått en del problem tack vare den, problem som inte hade hänt utan AS.
Problemen kan jag säga var f.ö. att jag råkade träffa hemska människor jag inte hade träffat om det inte varit för Aspergern. Det var inte jag som gjorde fel, det var dem som var så fruktansvärt grymma.
- ingetbranamn
- Inaktiv
Det var leit å høre. Var det på grunn av at diagnosen (AS på papiret) eller på grunn av AS (autismen)?ingetbranamn skrev:Batte skrev:Ja, det merkes nok vanligvis ikke. Det er ikke som at vi har grønn hud.ingetbranamn skrev:Förutom stöd i vardagen som ju är jättebra att det finns så tycker jag att folk gör höna av en fjäder. De enda människor jag kan minnas som märkt att jag har lite lätt AS är andra aspisar.Problemene du nevner - det er nok de som gjør at du oppfyller diagnosekriteriene for AS.ingetbranamn skrev:AS hade kanske inte en så het potatis om inte jag hade fått en del problem tack vare den, problem som inte hade hänt utan AS.
Problemen kan jag säga var f.ö. att jag råkade träffa hemska människor jag inte hade träffat om det inte varit för Aspergern. Det var inte jag som gjorde fel, det var dem som var så fruktansvärt grymma.
Batte skrev:Det var leit å høre. Var det på grunn av at diagnosen (AS på papiret) eller på grunn av AS (autismen)?ingetbranamn skrev:Batte skrev: Ja, det merkes nok vanligvis ikke. Det er ikke som at vi har grønn hud.
Problemene du nevner - det er nok de som gjør at du oppfyller diagnosekriteriene for AS.
Bådadera. Jag tänker inte fortsätta diskussionen f.ö. om AS ska beskrivas som autism, jag har vänner med autism av det högfungerande slaget och det är ganska rejält stor skillnad. Spelar ingen roll vad läkarna säger, finns många människor som påstår att Gud finns men det är inte automatiskt sant för det.
F.ö. så är det så att rätt många av dem som var såna svin har AS.
- ingetbranamn
- Inaktiv
ingetbranamn skrev:Batte skrev:Det var leit å høre. Var det på grunn av at diagnosen (AS på papiret) eller på grunn av AS (autismen)?ingetbranamn skrev:
Bådadera. Jag tänker inte fortsätta diskussionen f.ö. om AS ska beskrivas som autism, jag har vänner med autism av det högfungerande slaget och det är ganska rejält stor skillnad. Spelar ingen roll vad läkarna säger, finns många människor som påstår att Gud finns men det är inte automatiskt sant för det.
Vad gjorde dom där aspergersvinen? Jag har trott att aspergare är snälla varelser.
StefanJC skrev:ingetbranamn skrev:Batte skrev: Det var leit å høre. Var det på grunn av at diagnosen (AS på papiret) eller på grunn av AS (autismen)?
Vad gjorde dom där aspergersvinen? Jag har trott att aspergare är snälla varelser.
Trackade mig, några hotades också. Vet att alla inte är likadana men de nötterna har gjort att jag blir så obekväm av aspisar och irriterad på det där De kan inte rå för det! Jaha, så att aktivt frysa ut, håna och kalla en för fitta osv. är inte deras fel? De är ju inte förståndshandikappade eller?
- ingetbranamn
- Inaktiv
ingetbranamn skrev:StefanJC skrev:ingetbranamn skrev:
Trackade mig, några hotades också. Vet att alla inte är likadana men de nötterna har gjort att jag blir så obekväm av aspisar och irriterad på det där De kan inte rå för det! Jaha, så att aktivt frysa ut, håna och kalla en för fitta osv. är inte deras fel? De är ju inte förståndshandikappade eller?
Nej förståndshandikappade kan inte få aspergerdiagnos.
Tycker du ska starta en ny tråd här och fråga hur många med asperger som brukar kalla killar "fitta". Om du hittar en så ska jag försöka lära mig mer av dig. Trodde inte såna aspiesar fanns. Så lite jag vet..
Asperger Syndrom er autisme. Om begrepene burde endres kan man sikkert diskutere, men slik det er nå er AS pr. definisjon en form for autisme.ingetbranamn skrev:Batte skrev:Det var leit å høre. Var det på grunn av at diagnosen (AS på papiret) eller på grunn av AS (autismen)?ingetbranamn skrev:
Batte skrev:Asperger Syndrom er autisme. Om begrepene burde endres kan man sikkert diskutere, men slik det er nå er AS pr. definisjon en form for autisme.ingetbranamn skrev:Batte skrev: Det var leit å høre. Var det på grunn av at diagnosen (AS på papiret) eller på grunn av AS (autismen)?
Visst, och jorden är bananformad. Bara för att människor säger så är det inte sant, det finns människor som är scientologer och också påstår en massa skumma saker som exempel.
- ingetbranamn
- Inaktiv
ingetbranamn skrev:Batte skrev:Asperger Syndrom er autisme. Om begrepene burde endres kan man sikkert diskutere, men slik det er nå er AS pr. definisjon en form for autisme.ingetbranamn skrev:
Visst, och jorden är bananformad. Bara för att människor säger så är det inte sant, det finns människor som är scientologer och också påstår en massa skumma saker som exempel.
Jo, scientologer ska du akta dig för, men du verkar inte ha så bra koll vem du ska tro på. Det är sånt som man får jobba på lite. Kanske läsa lite mera och vara lite bättre informerad.
Återgå till Att leva som Aspergare