Ett piano, en hjälte, ett krig
5 inlägg
• Sida 1 av 1
https://www.svtplay.se/video/15573961/e ... -avsnitt-1
Ayham Ahmad växte upp i flyktinglägret Yarmuk, som i själva verket är mer som en stadsdel, i Damaskus. Hans farfar kom dit som 18-åring som flykting från Palestina 1948. Ayhams far hade en verkstad och tillverkade musikinstrument och Ayham blev pianist, studerade på musikskola för att bli musiklärare. Så kom kriget...
Ayham Ahmad växte upp i flyktinglägret Yarmuk, som i själva verket är mer som en stadsdel, i Damaskus. Hans farfar kom dit som 18-åring som flykting från Palestina 1948. Ayhams far hade en verkstad och tillverkade musikinstrument och Ayham blev pianist, studerade på musikskola för att bli musiklärare. Så kom kriget...
Ja, jag såg en del av det programmet.
Här är en youtubevideo där han spelar och sjunger med några barn:
Sen kom IS. Och vad tycker IS om musik och sång? Jo, de ogillar typ allt som kan ge människor glädje.
Här är en youtubevideo där han spelar och sjunger med några barn:
Sen kom IS. Och vad tycker IS om musik och sång? Jo, de ogillar typ allt som kan ge människor glädje.
Spoiler: visa
Jag såg reprisen igår, söndag.
Jag har för mig att han kallade dem för de svartklädda, men var det verkligen IS, de är ju inte de enda fundamentalisterna?
Alien skrev:Ja, jag såg en del av det programmet.
/---/
Sen kom IS. Och vad tycker IS om musik och sång? Jo, de ogillar typ allt som kan ge människor glädje.Spoiler: visa
Jag har för mig att han kallade dem för de svartklädda, men var det verkligen IS, de är ju inte de enda fundamentalisterna?
IS verkade iaf vara de dominerande där 2015:
Läget gick alltså från hemskt (svält under belägring från syriska regimen) till ännu värre.
https://www.svd.se/mardromslik-situatio ... r-i-yarmukSvD skrev:IS tros ha tagit kontroll över runt 90 procent av Yarmuk. Gruppens offensiv ska ha underlättats när delar av Nusrafronten slagit sig ihop med IS, en grupp de normalt är motståndare till, för att slåss mot en palestinsk grupp som är anhängare till Hamas och motståndare till Bashar la-Assad. Det berättar Aron Lund, frilansjournalist som skrivit boken Syrien brinner.
Läget gick alltså från hemskt (svält under belägring från syriska regimen) till ännu värre.
Alien skrev:IS verkade iaf vara de dominerande där 2015:https://www.svd.se/mardromslik-situatio ... r-i-yarmukSvD skrev:IS tros ha tagit kontroll över runt 90 procent av Yarmuk. Gruppens offensiv ska ha underlättats när delar av Nusrafronten slagit sig ihop med IS, en grupp de normalt är motståndare till, för att slåss mot en palestinsk grupp som är anhängare till Hamas och motståndare till Bashar la-Assad. Det berättar Aron Lund, frilansjournalist som skrivit boken Syrien brinner.
Okej, då missade jag det.