ska köpa ny skärm..!!
23 inlägg
• Sida 1 av 1
ska köpa ny skärm..!!
denna ska jag köpa senare vad tror ni om den då..
Pris: 1740 kr
LG 22" TFT W2241S-SF - Silver (5ms)
W2241S-SF en 21,6-tums widescreenskärm med stor fokus på både design och teknik.
Skärmen kommer i ett snyggt silvrigt utförande och är givetvis utrustad med LG:s senaste teknik som möjliggör en kontrast på ända upp till 8000:1. Detta i kombination med en låg responstid och hög ljusstyrka gör det till en skärm som passar allt från den krävande spelaren till den designmedvetna kontorsanvändaren.
Specifikationer:
• Storlek 21,6 Tums
• Bildformat 16:10
• Färg Silver
• Upplösning 1680 x 1050
• Ljusstyrka cd/m2 300 cd/m²
• Kontrastförhållande 8000:1
• Betraktningsvinkel 170/170
• Responstid (ms) 5 ms
• Anslutningar D-sub 15 pin
• Storlek inkl. fot (b x h x d i mm) 516 x 418 x 209 mm
• Vikt 4 kg
fuck ska bara spara undan lite pengar nu så man har råd senare..
sedan så kan alla polarna komma över och kolla film..
W2241S-SF en 21,6-tums widescreenskärm med stor fokus på både design och teknik.
Skärmen kommer i ett snyggt silvrigt utförande och är givetvis utrustad med LG:s senaste teknik som möjliggör en kontrast på ända upp till 8000:1. Detta i kombination med en låg responstid och hög ljusstyrka gör det till en skärm som passar allt från den krävande spelaren till den designmedvetna kontorsanvändaren.
Specifikationer:
• Storlek 21,6 Tums
• Färg Silver
• Upplösning 1680 x 1050
• Responstid (ms) 5 ms
• Vikt 4 kg
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:01:17, redigerad totalt 1 gång.
Låg responstid är viktigt för gamers, men för att få en rättvis jämförelse bör man läsa tester innnan man bestämmer sig. Man ska inte stirra sig blind på data som anges av tillverkaren, eftersom de ofta försöker få produkten att låta så bra som möjligt (luras med statistiken).
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 16:01:17, redigerad totalt 1 gång.
underjord skrev:Låg responstid är viktigt för gamers, men för att få en rättvis jämförelse bör man läsa tester innnan man bestämmer sig. Man ska inte stirra sig blind på data som anges av tillverkaren, eftersom de ofta försöker få produkten att låta så bra som möjligt (luras med statistiken).
jag ska bara kolla film typ jag och många andra ska göra detta.
Moggy skrev:Verkar inte vara DVI-ingång på den där. Det vill du ha då det medför betydligt bättre bild än vanlig VGA.
äh VGA funkar för mig ändå..
ska ändå bytta Grafik kortet snart ändå..
vet inte ens om jag har någon DVI-ingång
den är på favoriter nu så jag ska köpa den sen..
håller helt med ! Det är stor skillnad mellan DVI och VGA .
en del skärmar har också stor genomblödning av bakgrunds ljuset så att en bild som ska vara svart inte blir riktigt svart
detta brukar märkas vid bildytans kanter.
köpte själv en 22" som jag trodde skulle vara jätte bra ang liten genomblödning då skärmen var rätt dyr ca 3500, den skärmen var inge vidare så jag köpte en till som var betydligt billigare och till min förvåning så hade den skärmen mindre genomblödning.
Jag tror att det sitter en philips pannel i LG skärmar , själv så tycker jag att det är lite svårt att veta vilka skärmar som är bra , då ett udda märke kan i bland vara bättre än ett dyrt känt märke .
ang genomblödnings problemet så lär det nog minska då det kommer OLED skärmar ut på marknaden.
bäst är att försöka se skärmen någons stanns där den körs och kolla hur mörka bilder ser ut,färger kan också variera . en del skärmar har extremt stark kontrast osv.
en del skärmar har också stor genomblödning av bakgrunds ljuset så att en bild som ska vara svart inte blir riktigt svart
köpte själv en 22" som jag trodde skulle vara jätte bra ang liten genomblödning då skärmen var rätt dyr ca 3500, den skärmen var inge vidare så jag köpte en till som var betydligt billigare och till min förvåning så hade den skärmen mindre genomblödning.
Jag tror att det sitter en philips pannel i LG skärmar , själv så tycker jag att det är lite svårt att veta vilka skärmar som är bra , då ett udda märke kan i bland vara bättre än ett dyrt känt märke .
ang genomblödnings problemet så lär det nog minska då det kommer OLED skärmar ut på marknaden.
bäst är att försöka se skärmen någons stanns där den körs och kolla hur mörka bilder ser ut,färger kan också variera . en del skärmar har extremt stark kontrast osv.
Senast redigerad av 23 2011-05-04 16:01:17, redigerad totalt 1 gång.
23 skrev:håller helt med ! Det är stor skillnad mellan DVI och VGA .
tack för all info då ska kolla efter en skärm med DVI ingång då i stället.
Men när jag köper en ny skärm senare behöver jag köra nya drivers då
eller är det bara att plugga in så funkar det direkt..
så det kommer inte behövas lägg till ny maskinvara eller så..??
och man måste inte köra nya win CD drivers heller...
eller är det bara att plugga in så funkar det direkt..
så det kommer inte behövas lägg till ny maskinvara eller så..??
och man måste inte köra nya win CD drivers heller...
på http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD finns det rätt bra information om olika saker ang TFT skärmar , kika på types.
Det kan gå att köra en TFT skärm via DVI utan att ändra drivers , men då kan det bli svårt med vissa inställningar ,
att köra en TFT skärm via VGA utan rätta drivare är inge bra då refresh rate och horizontal frequency är olika för olika skärmar , om man får någon bild så blir bilden suddig om man har otur och att köra med fel frequency för länge kan det skada skärmen .
men alla nyare skärmar brukar varna då , tex out of frequency / refresh rate.
så rätt drivare är alltid bra att ha , färger , kontrast , flimmer , suddig tex osv kan bero på fel drivare.
Det kan gå att köra en TFT skärm via DVI utan att ändra drivers , men då kan det bli svårt med vissa inställningar ,
att köra en TFT skärm via VGA utan rätta drivare är inge bra då refresh rate och horizontal frequency är olika för olika skärmar , om man får någon bild så blir bilden suddig om man har otur och att köra med fel frequency för länge kan det skada skärmen .
så rätt drivare är alltid bra att ha , färger , kontrast , flimmer , suddig tex osv kan bero på fel drivare.
Senast redigerad av 23 2011-05-04 16:01:17, redigerad totalt 1 gång.
23 skrev:på http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD finns det rätt bra information om olika saker ang TFT skärmar , kika på types.
ok tack men man får väl drivers till när man köper skärmen hoss handlaren då..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:01:18, redigerad totalt 1 gång.
har hittat en bättre nu..
Pris: 1990 kr
LG 22" TFT W2252S-BF (5ms)
LGs W2252S är en 22-tums ”top of the line” widescreenskärm som inte bara har en slående vacker design utan dessutom superhög kontrast på hela 10 000:1 (DFC).
Responstiden ligger på otroligt låga 5ms vilket gör användarupplevelsen till något som bara måste upplevas. Fungerar naturligtvis ypperligt för den vanlige kontorsanvändaren och är en ren fröjd för såväl spelaren som filmtittaren.
Digital Fine Contrast
Kontrast på otroliga 10000:1 för att ge absolut bästa bild med klara och rena färger.
Snabb responstid
5 ms responstid garanterar att snabba applikationer som tex spel eller film flyter utan eftersläpningar.
Flatron f-Engine
Grafikprocessor som i realtid justerar bilden för bästa bildkvalitet.
DDC/CI
Tvåvägskommunikation i vanlig signalkabel vilket öppnar för en mängd olika funktioner. Tex AutoPivot och AutoMirroring. DDC/CI är även nätverkskompatibelt för kunder som använder Asset Managent funktioner. DDC/Ci fungerar i Windows 2000 och senare.
S-RGB
För perfekt färgreproduktion finns sRGB, vilket är en standard för färgåtergivning. Om bilden som visas på monitorn är tagen med sRGB-standard så kommer färgerna att återges identiskt i monitorn
Specifikationer:
• Monitorstorlek - 22"
• Bildformat - 16:10
• Max Upplösning - 1680x1050
• Färger (miljoner) - 16,7
• Pitch (mm) - 0.282
• Svarstid (ms) - 5
• Kontrast - 10000: 1
• Betraktningsvinkel (GRADER) - 170°/170°
• Anslutning - VGA-SUB
Pris: 1990 kr
LG 22" TFT W2252S-BF (5ms)
LGs W2252S är en 22-tums ”top of the line” widescreenskärm som inte bara har en slående vacker design utan dessutom superhög kontrast på hela 10 000:1 (DFC).
Responstiden ligger på otroligt låga 5ms vilket gör användarupplevelsen till något som bara måste upplevas. Fungerar naturligtvis ypperligt för den vanlige kontorsanvändaren och är en ren fröjd för såväl spelaren som filmtittaren.
Digital Fine Contrast
Kontrast på otroliga 10000:1 för att ge absolut bästa bild med klara och rena färger.
Snabb responstid
5 ms responstid garanterar att snabba applikationer som tex spel eller film flyter utan eftersläpningar.
Flatron f-Engine
Grafikprocessor som i realtid justerar bilden för bästa bildkvalitet.
DDC/CI
Tvåvägskommunikation i vanlig signalkabel vilket öppnar för en mängd olika funktioner. Tex AutoPivot och AutoMirroring. DDC/CI är även nätverkskompatibelt för kunder som använder Asset Managent funktioner. DDC/Ci fungerar i Windows 2000 och senare.
S-RGB
För perfekt färgreproduktion finns sRGB, vilket är en standard för färgåtergivning. Om bilden som visas på monitorn är tagen med sRGB-standard så kommer färgerna att återges identiskt i monitorn
Specifikationer:
• Monitorstorlek - 22"
• Bildformat - 16:10
• Max Upplösning - 1680x1050
• Färger (miljoner) - 16,7
• Pitch (mm) - 0.282
• Svarstid (ms) - 5
• Kontrast - 10000: 1
• Betraktningsvinkel (GRADER) - 170°/170°
• Anslutning - VGA-SUB
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:01:19, redigerad totalt 1 gång.
En viktig sak att tänka på om flera ska se på film på samma skärm är att köpa en skärm med hög betraktningsvinkel, så att inte de åskådare som sitter längst ut på kanten får sämre bild. Ju närmare 180 grader desto bättre. Jag har sett skärmar med uppemot 178 graders betraktningsvinkel.
Låg responstid är viktig även när du kollar film, särskilt actionfilm där det händer mycket och snabbt.
Låg responstid är viktig även när du kollar film, särskilt actionfilm där det händer mycket och snabbt.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 16:01:19, redigerad totalt 1 gång.
Du kan få ett tips från min sida också.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=78740
20" skärm med 2 ms responstid, har både VGA och DVI port så att du kan använda den tillsammans med ditt nuvarande grafikkort och bara byta sladd när du skaffar ett nytt.
Både jag och brorsan har såna skärmar och vi har inte haft några problem eller bekymmer med dom.
20" skärm med 2 ms responstid, har både VGA och DVI port så att du kan använda den tillsammans med ditt nuvarande grafikkort och bara byta sladd när du skaffar ett nytt.
Både jag och brorsan har såna skärmar och vi har inte haft några problem eller bekymmer med dom.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 16:01:19, redigerad totalt 1 gång.
Pontus skrev:Du kan få ett tips från min sida också.
jävlar denna var fin den om man nu hade 2295 kr
nhä får nog bli den billigare för 1700 ca kr men tack ändå för tipset..
manne skrev:jävlar denna var fin den om man nu hade 2295 kr
Äsch då, vad är väl 600 kronor i det långa loppet?
Pontus skrev:manne skrev:jävlar denna var fin den om man nu hade 2295 kr
Äsch då, vad är väl 600 kronor i det långa loppet?
inte så mycket man har man bara sjukbidrag som inkommst så har man inte så jävla mycket att kunna göra av med per månad eller så.
men visst hade man en bra lönn så visst då skulle man ha mera cash.
manne skrev:inte så mycket man har man bara sjukbidrag som inkommst så har man inte så jävla mycket att kunna göra av med per månad eller så.
Sen är den jag föreslog lite mindre också, det kanske känns bättre med en stor skärm om man kollar väldigt mycket på film.
Men jag vill avråda dig från att köpa en skärm utan DVI-anslutning. Närapå alla nya grafikkort kör med DVI (om inte precis alla har bytt nu) och det är ju en stor fördel om man kan ha skärmen länge.
Pontus skrev:manne skrev:inte så mycket man har man bara sjukbidrag som inkommst så har man inte så jävla mycket att kunna göra av med per månad eller så.
Sen är den jag föreslog lite mindre också, det kanske känns bättre med en stor skärm om man kollar väldigt mycket på film.
Men jag vill avråda dig från att köpa en skärm utan DVI-anslutning. Närapå alla nya grafikkort kör med DVI (om inte precis alla har bytt nu) och det är ju en stor fördel om man kan ha skärmen länge.
ska snacka med godmannen i dag om den nya skärmen
ska försöka att spara nu och lägga upp budget och så..
fast jag kommer att ta denna då..
Pris: 1740 kr mer än detta lägger jag fan inte.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:01:20, redigerad totalt 1 gång.
Re: ska köpa ny skärm..!!
manne skrev:denna ska jag köpa senare vad tror ni om den då..
Specifikationer:
• Storlek 21,6 Tums
• Färg Silver
• Upplösning 1680 x 1050
• Responstid (ms) 5 ms
• Vikt 4 kg
denna om en månad..