Gillbergs forskning 93
pH skrev:Inger skrev: Varför ägna 24 sidor åt att försvara Gillberg, alt vetenskaplig praxis, mot någon som inte är det minsta intresserad av de argument som presenteras utan redan har bestämt sig? Varför svara på ständigt nya frågor när dessa bara besvaras med ännu fler frågor?
Jag trodde det var uppenbart, jag saknar impulskontroll och sinne för verkliga möjligheter och proportion. Dessutom är jag naiv, jag tror att det finns något viktigt som förbisetts och som jag kan hjälpa till att förklara, något som kan leda till den verkligt intressanta och stimmulerande diskussion jag önskar och emellanåt anar potential för. Lättledd med för många knappar som är för lätta att trycka på helt enkelt.
Vi kan starta en fåmansklubb.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:54:00, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Inger skrev:pH skrev:Jag trodde det var uppenbart, jag saknar impulskontroll och sinne för verkliga möjligheter och proportion. Dessutom är jag naiv, jag tror att det finns något viktigt som förbisetts och som jag kan hjälpa till att förklara, något som kan leda till den verkligt intressanta och stimmulerande diskussion jag önskar och emellanåt anar potential för. Lättledd med för många knappar som är för lätta att trycka på helt enkelt.
Nå, du har i alla fall gjort strålande försök. Och fått tillfälle att finslipa din allmänt uppskattade debattstil med informativa inlägg som annars inte hade blivit skrivna.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 15:54:00, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:docfrasse skrev:Om man ska tillskriva honom något slags förmåga ..............
En destruktiv förmåga.
docfrasse, när det gäller JohnNorums förmåga och hur imponerad man blir av den så kommer jag att tänka på en händelse. En fd granne till mig kunde platta till en blåbärsmuffins med ett elegant hopp. Grannen var fem år, och blev jättestolt när han såg den platta muffinsen på marken.
**LOL**
(Sårry, men jag kände mej manad att korrigera stavfelet.... ;-D )
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 15:54:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:pH skrev:Jag trodde det var uppenbart, jag saknar impulskontroll och sinne för verkliga möjligheter och proportion. Dessutom är jag naiv, jag tror att det finns något viktigt som förbisetts och som jag kan hjälpa till att förklara, något som kan leda till den verkligt intressanta och stimmulerande diskussion jag önskar och emellanåt anar potential för. Lättledd med för många knappar som är för lätta att trycka på helt enkelt. :oops:
Nå, du har i alla fall gjort strålande försök. Och fått tillfälle att finslipa din allmänt uppskattade debattstil med informativa inlägg som annars inte hade blivit skrivna. :)
Yes! Korrekt! Klockrent pang på. Precis! *håller med Inger*
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 15:54:00, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum skrev:Man ska inte hamna i en sådan situation. Då har man redan misslyckats som vetenskapsman.
Åh fan! Han har "misslyckats som vetenskapsman" för att Kärfve, Elinder och scientologerna trampade in på scenen med sina suspekta åsikter? Hur skulle han ha kunnat förutse det???
Och hur kan deras inklampande på scenen ha något som helst att göra med vad han dessförinnan hade eller inte hade gjort eller skrivit i sin forskning?
Då är det ju bara att jag börjar försöka formellt processa om att få ut rådata från vilken forskning som helst. Då har plötsligt vetenskapsmannen som utförde den forskningen enligt din terminologi hamnat i en situation där han har misslyckats som vetenskapsman. Wow!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:54:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Men herregud, folks! Ser ni inte att JohnNorum bara leder er runt i cirklar? Att varje svar besvaras med nya frågor medan frågor ställda till JN inte besvaras ö h t?
Exakt. JohnNorum är de facto ett troll, för JohnNorums sätt att använda forumet är definitionsmässigt att trolla. Nu får vi försöka med bättre impulskontroll, och sluta mata trollet. Trollet stjäl för mycket tid och energi av oss. Låt oss göra vettigare saker.
Inger skrev:Smakade betet gott, Pemer?
Inte det minsta... *spy*
Jag har brukat läsa allt nytt i tråden sedan jag var in sist innan jag skrivit något, men det var det där med impulskontrollen, som sagt... Just den kommentaren var ju så in i helvete korkad att den var absolut oemotståndlig.
Han är skicklig, som sagt. Likheterna med GoggeGogelius de stunder han bara ägnade sig åt det skickliga trollandet fram och tillbaka för att trigga igång nya svar från mig är slående...
Nu vet jag inte alls om JN är ett troll, en sock puppet eller bara en vanlig Aspie med en stark fixering. Tyvärr blir effekten densamma, vilket som. Och då får man ju välja om man vill fortsätta på samma sätt i 24 sidor till, eller dra ett streck nån gång.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:54:00, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Inger skrev:pH skrev:Jag trodde det var uppenbart, jag saknar impulskontroll och sinne för verkliga möjligheter och proportion. Dessutom är jag naiv, jag tror att det finns något viktigt som förbisetts och som jag kan hjälpa till att förklara, något som kan leda till den verkligt intressanta och stimmulerande diskussion jag önskar och emellanåt anar potential för. Lättledd med för många knappar som är för lätta att trycka på helt enkelt.
Nå, du har i alla fall gjort strålande försök. Och fått tillfälle att finslipa din allmänt uppskattade debattstil med informativa inlägg som annars inte hade blivit skrivna.
Yes! Korrekt! Klockrent pang på. Precis! *håller med Inger*
Jag håller också med.
Och Ganesh, docfrasse, Pemer och gänget.
Det här har bara blivit en dålig replik av hur Kärfvelinder lurade alla utom oss och några få till.
Att envisas med att angripa Gillberg specifikt, när allt man kritiserar gäller all vetenskap, och rentav själva grunden för någon kunskapsbildning överhuvudtaget, att inte ta in när många människor gång på gång påtalar det, utan upprepa sig som ett gökur, att inte själv besvara någon annans frågor, att fördela beröm och klander så att det kan misstänkas att man söker sprickor i och mellan dem som tar debatten seriöst - det må vara vad det vill, men obstruktion är det och i praktiken kommer det på ett ut med trollning.
Skulle JN verkligen inte vara ett troll, så kommer han inte undan att begrunda det.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:54:00, redigerad totalt 2 gånger.
Eh.. de 'lurade' väl inte särskilt många...? Är det inte därför de är så arga? För att de tycker alla andra blivit lurade och blir frustrerade när ingen lyssnar på deras visselblåsning?
Jag tycker nog att de i alla fall ställde några relevanta frågor. Tyvärr föll de på att själva vara alltför dogmatiska och fanatiska i sin kritik. (Det lilla jag har läst och hört i alla fall; jag har inte läst boken, bara uttrag ur den postade av trollet Å.) Och deras anhängare på att vara så totalt oresonliga och rubbade att man aldrig mer kan ta dem på allvar efter år av rent trollande.
Jag tycker nog att de i alla fall ställde några relevanta frågor. Tyvärr föll de på att själva vara alltför dogmatiska och fanatiska i sin kritik. (Det lilla jag har läst och hört i alla fall; jag har inte läst boken, bara uttrag ur den postade av trollet Å.) Och deras anhängare på att vara så totalt oresonliga och rubbade att man aldrig mer kan ta dem på allvar efter år av rent trollande.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:54:01, redigerad totalt 1 gång.
pH skrev:Jag trodde det var uppenbart, jag saknar impulskontroll och sinne för verkliga möjligheter och proportion. Dessutom är jag naiv, jag tror att det finns något viktigt som förbisetts och som jag kan hjälpa till att förklara, något som kan leda till den verkligt intressanta och stimmulerande diskussion jag önskar och emellanåt anar potential för. Lättledd med för många knappar som är för lätta att trycka på helt enkelt.
Jag tycker inte att du, jag själv eller någon annan ska skämmas. JN är inte större än att han spelar på just dessa våra svagheter och - framför allt! - det som Inger så klokt skrev tidigare: att vi aspisar inte tål argumentation med oärliga och felaktiga argument och argument som bygger på okunnighet. Det är en akilleshäl hos oss och lätt att spela på. Lika imponerande som när Magnus Uggla kallar lapplisor för "Pissfittor".
Dessutom har jag läst dina inlägg i tråden med stor behållning.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 15:54:01, redigerad totalt 2 gånger.
docfrasse skrev:pH skrev:Jag trodde det var uppenbart, jag saknar impulskontroll och sinne för verkliga möjligheter och proportion. Dessutom är jag naiv, jag tror att det finns något viktigt som förbisetts och som jag kan hjälpa till att förklara, något som kan leda till den verkligt intressanta och stimmulerande diskussion jag önskar och emellanåt anar potential för. Lättledd med för många knappar som är för lätta att trycka på helt enkelt.
Jag tycker inte att du, jag själv eller någon annan ska skämmas. JN är inte större än att han spelar på just dessa våra svagheter och - framför allt! - det som Inger så klokt skrev tidigare: att vi aspisar inte tål argumentation med oärliga och felaktiga argument och argument som bygger på okunnighet. Det är en akilleshäl hos oss och lätt att spela på. Lika imponerande som när Magnus Uggla kallar lapplisor för "Pissfittor".
Kanske kunde ha det med som ett testmoment, omedvetet eller medvetet, under en npf-utredning? Säga nåt stenkorkat om Aspenbergers eller så, och se vad som händer med den som utreds? Kanske vi skulle föreslå några bra såna krokar att nappa på, för DSM VI?
Allvarligt talat, jag känner igen mig hur mycket som helst i det som sas. Jag har förutom att jag blir galen av pseudo-diskussioner som den ovan många gånger fått kommentarer om att jag alltid ska försvara den som inte är närvarande, eller som är klenast eller mest påhoppad.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:54:01, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
Zombie skrev:Inger
Nätet har inte jag hängt med i alls. Det jag syftade på var media och allmänna opinionen i Sverige. Det kanske inte framgick?
Jaha, nä det var nog jag som var för insnöad på nätet.
Men jag vet inte om de verkligen lyckades påverka allmänna opinionen sådär jättemycket. Tror inte nån bryr sig om man inte har diagnos själv eller i familjen, och då är väl de flesta bara tacksamma för den hjälp de ev kan få? I övrigt har väl mediajippot inte haft nån som helst effekt när det gäller att bromsa den närmast explosionsartade spridiningen av den neuropsykoatriska synen?
Inger skrev:Men jag vet inte om de verkligen lyckades påverka allmänna opinionen sådär jättemycket. Tror inte nån bryr sig om man inte har diagnos själv eller i familjen, och då är väl de flesta bara tacksamma för den hjälp de ev kan få? I övrigt har väl mediajippot inte haft nån som helst effekt när det gäller att bromsa den närmast explosionsartade spridiningen av den neuropsykoatriska synen?
Tja, det Kärfvelinder anför som "segerargument" är att begreppet DAMP inte används officiellt som diagnos. ADHD har ju tagit över det, med rätta tycker jag själv eftersom DAMP var en avgränsad del av ADHD.
Men som sagt; just detta faktum använder sej Kärfvelinder av för att visa hur FEL Gillberg hade. Ett luftargument enligt min mening. Just eftersom DAMP ju faktiskt var en delmängd av ADHD - och mej veterligen har de inte utkämpat någon som helst kamp mot ADHD....
Märkliga äro de ovetandes vägar.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 15:54:01, redigerad totalt 1 gång.
Re: Ämnet igen
pH skrev:MiaM skrev:[...]det kändes märkligt att en tråd kan pågå i 15-20 sidor utan att ena eller andra sidan "vunnit" diskussionen...
hehe... pröva en sisådär fem tio år, eller var som helst som O.T eller Å dyker upp
Jo, jag kan tänka mig att det är en evighetsdebatt. Det märkliga var kanske snarast att jag fick fråga efter de argument som övertygar mig (förvisso utan källhänvisning, men det frågade jag inte efter). Det kanske säger mer om mig än nåt annat?
Zombie skrev:MiaM skrev:JohnNorum skrev:Just detta med kvinnomisshandel i nära relationer är ett så dumt exempel att försöka argumentera med mot mig. Jag förstår nämligen inte problemet. Man gifter sig väl med den man vill gifta sig med? Om man vill gifta sig med någon man blir misshandlad av, vad är problemet?
Detta tankesätt förutsätter att folk är statiska, d.v.s. att de aldrig förändras. Jag förändras och mer eller mindre alla andra människor jag har nån kontakt med verkar också förändras med tiden.
Hur få är det som aldrig förändras?
Foster i sprit?
(Ursäkta makaber, men jag har läst att jag tar allt bokstavligt. Det var i något vetenskapligt, för det stod "vetenskap" där, och det var många fler ord också så han måste ha suttit rätt när han skrev det.)
(Vet inte varför jag kom att tänka på foster i sprit i den här tråden... )
Slutsatsen är alltså att den som vill undvika att bli misshandlad av sin partner bör gifta sig med ett foster i sprit. Enda gången sprit hjälper till att undvika våld?
JohnNorum skrev:Pemer skrev:Och hur mycket ska Gillberg behöva klä skott för att han drevs in i misstänksamhet och slutenhet
Man ska inte hamna i en sådan situation. Då har man redan misslyckats som vetenskapsman.
Nja, man har snarast haft otur?
Inger skrev:Nu vet jag inte alls om JN är ett troll, en sock puppet eller bara en vanlig Aspie med en stark fixering. Tyvärr blir effekten densamma, vilket som. Och då får man ju välja om man vill fortsätta på samma sätt i 24 sidor till, eller dra ett streck nån gång.
JN kanske är Kärfve?
Inger skrev:Men herregud, folks! Ser ni inte att JohnNorum bara leder er runt i cirklar? Att varje svar besvaras med nya frågor medan frågor ställda till JN inte besvaras ö h t?
Jag ställde för några sidor sen ett antal högst relevanta frågor, t ex om NJ ö h t läst de publicerade studierna där barn intervjuas, eftersom han nu är så intresserad av dessa. Undrade även varför han var så intersserad av det. Men i o m att jag deklarerade att jag inte svarade på fler frågor, och visade det i handling trots upprepade baitningsförsök, så blev jag genast ointressant och mina frågor ignorerades. Får man rekommendera herrskapet att testa den metoden att inte besvara några frågor förrän JN besvarar några själv?
Ja, ett praktexempel på ämne som svalnade för JN var väl det där med våld inom relationer...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:54:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Att envisas med att angripa Gillberg specifikt, när allt man kritiserar gäller all vetenskap, och rentav själva grunden för någon kunskapsbildning överhuvudtaget, att inte ta in när många människor gång på gång påtalar det, utan upprepa sig som ett gökur, att inte själv besvara någon annans frågor, att fördela beröm och klander så att det kan misstänkas att man söker sprickor i och mellan dem som tar debatten seriöst - det må vara vad det vill, men obstruktion är det och i praktiken kommer det på ett ut med trollning.
Som jag förstår det är det en felaktig beskrivning från början till slut av vad JN gjort men visst har han varit jobbig som underhållit trådens trassel.
Varför bråka så? Varför ana argan list eller varför bli arg på en debatteknik som är dålig och/eller en poäng som man inte förstår? Varför, kan man också fråga sig, fortsätta att ifrågasätta sina kritiker när de uppenbarligen missar ens poäng?
Om man inte kan förstå motdebattanten (det uttrycket kanske KrigarSjäl ogillar ) så kan man åtminstone göra som Inger.
Inger skrev:Nu vet jag inte alls om JN är ett troll, en sock puppet eller bara en vanlig Aspie med en stark fixering. Tyvärr blir effekten densamma, vilket som. Och då får man ju välja om man vill fortsätta på samma sätt i 24 sidor till, eller dra ett streck nån gång.
/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:54:01, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Inger skrev:Men jag vet inte om de verkligen lyckades påverka allmänna opinionen sådär jättemycket. Tror inte nån bryr sig om man inte har diagnos själv eller i familjen, och då är väl de flesta bara tacksamma för den hjälp de ev kan få? I övrigt har väl mediajippot inte haft nån som helst effekt när det gäller att bromsa den närmast explosionsartade spridiningen av den neuropsykoatriska synen?
Tja, det Kärfvelinder anför som "segerargument" är att begreppet DAMP inte används officiellt som diagnos. ADHD har ju tagit över det, med rätta tycker jag själv eftersom DAMP var en avgränsad del av ADHD.
Men som sagt; just detta faktum använder sej Kärfvelinder av för att visa hur FEL Gillberg hade. Ett luftargument enligt min mening. Just eftersom DAMP ju faktiskt var en delmängd av ADHD - och mej veterligen har de inte utkämpat någon som helst kamp mot ADHD....
Märkliga äro de ovetandes vägar.
Skulle nog vilja säga att ADHD är en del av DAMP istället för tvärtom, eftersom man idag säger att DAMP motsvaras av ADHD + DCD.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:54:01, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
och mej veterligen har de inte utkämpat någon som helst kamp mot ADHD....
Resultat 1 - 10 av ungefär 328 000 vid sökning efter adhd warning Nutrition -reducing. (0,23 sekunder)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 15:54:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Zombie skrev:Inger
Nätet har inte jag hängt med i alls. Det jag syftade på var media och allmänna opinionen i Sverige. Det kanske inte framgick?
Jaha, nä det var nog jag som var för insnöad på nätet.
Men jag vet inte om de verkligen lyckades påverka allmänna opinionen sådär jättemycket. Tror inte nån bryr sig om man inte har diagnos själv eller i familjen, och då är väl de flesta bara tacksamma för den hjälp de ev kan få? I övrigt har väl mediajippot inte haft nån som helst effekt när det gäller att bromsa den närmast explosionsartade spridiningen av den neuropsykoatriska synen?
Generellt, alltså bortsett från vad just Kärfve gjort och bortsett från just npf-området, så är vindarna väl inte precis positiva för en biologisk syn på människor?
Problemet är väl att biologismen har en otroligt mörk historia, där man förr i tiden ljög/inbillade sig att man kunde koppla ihop alla möjliga "på insidan"-egenskaper med "på utsidan"-egenskaper, utan att faktiskt ha belägg för detta. Man blandade ihop allt möjligt i en enda smörja som i praktiken resulterade i en ren syndabockvetenskap.
Jag är inte förvånad över att folk är skeptiska till biologiska förklaringar med en sån historia för biologisk vetenskap!
Jag tycker inte att det är värre att biologismforskning får dra ett tungt lass än att de som mobbades av rasbiologi & co fick/får dra ett tungt lass.
Det känns som att det är rätt nyttigt att det finns folk som ifrågasätter forskning så att vi inte får kvasivetenskapligt dravel berättat som en "sanning", som t.ex. rasbiologin...
När sedan psykologin/psykiatrin tog över "jobbet" som syndabockvetenskap när rasbiologin var död så är det väl dessutom extra begripligt att folk ifrågasätter sådant som är en kombination av biologi och psykiatri...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:54:01, redigerad totalt 1 gång.
Good points, MiaM.
Själv tror jag på en kombination av faktorer, som kan variera från person till person, och inte bara på en enda. (Se min hemsida, t ex.) Men nu ska jag faktiskt hålla näbben och gå och göra nåt annat eftersom detta ämne står mig upp i halsen och jag blir trött på mina egna ord.
Själv tror jag på en kombination av faktorer, som kan variera från person till person, och inte bara på en enda. (Se min hemsida, t ex.) Men nu ska jag faktiskt hålla näbben och gå och göra nåt annat eftersom detta ämne står mig upp i halsen och jag blir trött på mina egna ord.
jonsch skrev:Zombie skrev:Att envisas med att angripa Gillberg specifikt, när allt man kritiserar gäller all vetenskap, och rentav själva grunden för någon kunskapsbildning överhuvudtaget, att inte ta in när många människor gång på gång påtalar det, utan upprepa sig som ett gökur, att inte själv besvara någon annans frågor, att fördela beröm och klander så att det kan misstänkas att man söker sprickor i och mellan dem som tar debatten seriöst - det må vara vad det vill, men obstruktion är det och i praktiken kommer det på ett ut med trollning.
Som jag förstår det är det en felaktig beskrivning från början till slut av vad JN gjort men visst har han varit jobbig som underhållit trådens trassel.
Vad är en riktig beskrivning då?
jonsch skrev:Varför bråka så? Varför ana argan list eller varför bli arg på en debatteknik som är dålig och/eller en poäng som man inte förstår? Varför, kan man också fråga sig, fortsätta att ifrågasätta sina kritiker när de uppenbarligen missar ens poäng?
Om man inte kan förstå motdebattanten (det uttrycket kanske KrigarSjäl ogillar ) så kan man åtminstone göra som Inger.Inger skrev:Nu vet jag inte alls om JN är ett troll, en sock puppet eller bara en vanlig Aspie med en stark fixering. Tyvärr blir effekten densamma, vilket som. Och då får man ju välja om man vill fortsätta på samma sätt i 24 sidor till, eller dra ett streck nån gång.
/ J
Ingen motsättning där. Jag ville inte dra ett streck utan att tala om varför - inte minst för att ge JohnNorum en chans att lära sig något.
Jo, weasley och MiaM gav bra svar om det aktuella läget, tyckte jag (med).
Det Kärfvelinder (med scientologernas "argument") inte minst förstörde vår chans till, för hur lång tid framåt?, var just en seriös utvädring av och debatt om det biologistiska arvet. Liksom (på köpet, förutsatt just en seriös debatt) samma sak med dess överreaktion och motpol: psyko- och sociodynamismen. Och en möjlighet för den allmänbildade lekmannen att se att forskningens huvudfåra för tillfället är rätt syntetisk och pragmatisk på den punkten.
EDIT: ett komma.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:54:01, redigerad totalt 2 gånger.
alfapetsmamma skrev:Skulle nog vilja säga att ADHD är en del av DAMP istället för tvärtom, eftersom man idag säger att DAMP motsvaras av ADHD + DCD.
Det beror på hur man ser på det. Skulle nog säga att ponerat att DAMP=ADHD+DCD följer att alla med DAMP har ADHD, men inte alla med ADHD har DAMP. Då blir DAMP en äkta delmängd av ADHD. Pettimeter, menvaffan, du är ju språkfascist.
Det riktigt komiska nu vore om jag gjort några uppenbara språkfel i inlägget...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 15:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården