"Sjukt" som förstärkningsord.
32 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Ja, til og med i de norske dialektene.KrigarSjäl skrev:Verkar som att det förekommer i hela landet.
Tack, Internet.
Ja, og hva med forsterkningsordet "bæl"? Det er vel også dialekt, i alle fall i Norge. Det står ikke engang i ordboken her.geocache skrev:Batte skrev:Er dette kanskje et dialektord? Jeg tror "Gørmye" er dialekt i deler av Østfold i alle fall, og det er vel ikke et norsk ord generelt.Huggorm skrev:"Gôrmycket" säger dom ju fortfarande i Gbg, vissa förstärkningsord försvinner aldrig
Där jag växte upp, i västra Östergötland, använde vi också förstärkningordet "gör-" (med "hårt" g), och av min mor lärde jag mig varianten "görsa-" (hon har skånska "rötter", men om "görsa-" är ett skånskt uttryck känner jag inte till).
geocache skrev:Lite utanför ämnet: när jag var liten använde jag ibland verbet "göra" (också med "hårt" g) som betyder "kladda" eller "kleta".
"Gøre" (og "feke" som betyre omtrent det samme) sa jeg også. Det er vel dialekt, men står heller ikke i ordboka her. Jeg tror ikke ungdommen bruker disse ordene.
På 80-talet sa ungdomarna i trakten "bauta-" (av bautasten förstås). Även förenklat till "batte-".
Samma ord, och det är även besläktat med engelskans "gore". Urgammalt ord: https://sv.wiktionary.org/wiki/gurgeocache skrev:Batte skrev:Er dette kanskje et dialektord? Jeg tror "Gørmye" er dialekt i deler av Østfold i alle fall, og det er vel ikke et norsk ord generelt.Huggorm skrev:"Gôrmycket" säger dom ju fortfarande i Gbg, vissa förstärkningsord försvinner aldrig
Där jag växte upp, i västra Östergötland, använde vi också förstärkningordet "gör-" (med "hårt" g), och av min mor lärde jag mig varianten "görsa-" (hon har skånska "rötter", men om "görsa-" är ett skånskt uttryck känner jag inte till).
Lite utanför ämnet: när jag var liten använde jag ibland verbet "göra" (också med "hårt" g) som betyder "kladda" eller "kleta".
Aldrig hört, det finns nog inte i svenskaBatte skrev: Ja, og hva med forsterkningsordet "bæl"? Det er vel også dialekt, i alle fall i Norge. Det står ikke engang i ordboken her.
Det er mulig. Jeg synes jeg kan høre det på svensk, men det er kanskje fordi vi sier blant annet "bælgøtt".Huggorm skrev:Aldrig hört, det finns nog inte i svenskaBatte skrev: Ja, og hva med forsterkningsordet "bæl"? Det er vel også dialekt, i alle fall i Norge. Det står ikke engang i ordboken her.
Så la meg være en "positiv forsterker".Dagobert skrev:På 80-talet sa ungdomarna i trakten "bauta-" (av bautasten förstås). Även förenklat till "batte-".
Batte skrev:Så la meg være en "positiv forsterker".Dagobert skrev:På 80-talet sa ungdomarna i trakten "bauta-" (av bautasten förstås). Även förenklat till "batte-".
Batte, du roliga...
Vissa förstärkningsord funkar bäst till vissa ord. Som äckligt rik. Idag går saker tvärbort. Men saker är sällan äckligt roliga och en sten är inte tvärstor.
Betyr ikke (også) "äckligt rik" at man opplever en helt konkret følelse av vemmelse av tanken på hvor rik en person er?kiddie skrev:Vissa förstärkningsord funkar bäst till vissa ord. Som äckligt rik. Idag går saker tvärbort. Men saker är sällan äckligt roliga och en sten är inte tvärstor.