Stör ni er på andras "aspie beteenden?"
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka beteenden stör ni er på när det gäller andra aspisar? Trots att ni själva har diagnosen.
Stötte på en för mig extremt irriterande person med asperger för ett tag sen. Han tjatade som fan på mig för att jag inte ville bilda familj och försöka leva normalt. Hävde ur sig frasen lev normalt 200 gånger på en timme. Gör som alla andra, bilda familj. Gå upp på morgonen och lev normalt. Gå och lägg dig i tid och lev normalt. Sådär höll han på och predikade i en timme.
- Dreamtrance
- Anslöt: 2016-07-04
Finns flera beteenden jag irriterar mig på men det kan ju lika gärna vara NTs som beter sig dåligt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Själv stör jag mig på vissa aspies som tycker att de själva är smartast i världen och alla andra är idioter. Det är iofs förståeligt med tanke på svårigheterna i theory of mind. Men sättet det uttrycker sig på är ändå jävligt störande.
Det skal mye til før jeg henger meg opp i noe, uansett hva slags person det er. Bare man forsøker å være snill går vel det meste bra. Folk som behandler andre som dritt liker jeg ikke.
Jag kan störa mig på personer med AS som fixerar sig vid att världen ska se ut på ett visst sätt. Att kategoriserandet går till överdrift. Sådana som inskränker på andras frihet och pådyvlar dem att deras synsätt är det enda rätta och fördömer andras perspektiv. På sätt och vis tenderar alla människor i olika utsträckning att ha denna inställning emellanåt men jag tänker mig att neurodiversa i högre grad fastnar i detta rigida sätt att tänka.
Det är skillnad mellan att ha vissa värderingar/åsikter och att krampaktigt hålla fast vid en onyanserad "sanning". Raymond Ahlgren upplyser i denna video 3 generella typer av människor:
1. De som sett ljuset och går emot det
2. De som sett ljuset men ännu inte vågar gå emot det
3. De som aldrig sett ljuset
https://www.youtube.com/watch?v=H-ZP30jfPH8
Det är skillnad mellan att ha vissa värderingar/åsikter och att krampaktigt hålla fast vid en onyanserad "sanning". Raymond Ahlgren upplyser i denna video 3 generella typer av människor:
1. De som sett ljuset och går emot det
2. De som sett ljuset men ännu inte vågar gå emot det
3. De som aldrig sett ljuset
https://www.youtube.com/watch?v=H-ZP30jfPH8
- TheWonderer92
- Anslöt: 2014-05-14
Återgå till Att leva som Aspergare