Anställningsintervjuer
69 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Moggy skrev:Ännu inget besked. Har ringt några gånger och frågat vad som händer, men de är inte färdiga än.
Började tappa hoppet, men så ringde de i dag och sa dels att de väntar besked snart och att det var några nya tjänster på gång så uppdragsgivaren vill träffa mig igen. En helt annan avdelning som också behövde IT-folk. Så då ska jag dit på en ny arbetsintervju.
Borde betyda att jag ses som intressant iaf och jag har en till chans om jag inte får det första jobbet.
Mogge, helt klart ska du se detta som att du är intressant för den här arbetsplatsen så du kan känna dig glad igen när det går så här långt. Det kan vara att det dom ser i dig passar där istället och att dom ser en större tillgång i dig på en annan tjänst än du sökt.
Lycka till!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 13:43:44, redigerad totalt 1 gång.
Apropå anställningsintervjuer, så har man ju hört att man kan få "svåra frågor", typ "Vilka är dina starka och svaga sidor" och "Varför vill du ha det här jobbet?" ("för att jag är arbetslös" är inte godkänt svar) och "Varför tycker du vi ska anställa just dig?" Men de är iaf relevanta i motsats till dessa frågor:
Fel svar kan kosta dig jobbet
Öht skulle jag avsky frågor som gäller mitt privatliv och fritidsintressen. "None of your business" el "Jag vet inte" el "Nej" (fråga 10) känns som de naturliga svaren för mig. Men de är förstås till för att sålla bort sökande. Den som inte passar in i idealbilden ska bort!
1. Varför är du inte gift än?
2. Kan du passa mina barn då och då?
3. Kan du tänka dig att fortsätta intervjun på en restaurang, och är det okej om jag tar med min dotter?
4. Planerar du att skaffa barn?
5. Är du lycklig i ditt förhållande?
6. Vem var din favorit i Beatles?
7. Vad skulle du göra om jag gav dig en elefant i present?
8. Är det din naturliga hårfärg?
9. Vad tycker du om konsten i vår lobby?
10. Kan du tänka dig att bli medlem i kyrkan för att få jobbet?
Öht skulle jag avsky frågor som gäller mitt privatliv och fritidsintressen. "None of your business" el "Jag vet inte" el "Nej" (fråga 10) känns som de naturliga svaren för mig. Men de är förstås till för att sålla bort sökande. Den som inte passar in i idealbilden ska bort!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:43:46, redigerad totalt 1 gång.
Re: Anställningsintervjuer..
Kristofer skrev:Hur genomför man en bra sådan? Jag är tvättad och allt sådant, och ni säger ju också att mitt yttre är representabelt. Men varför fixar jag inte intervjuer på vettigt/framgångsrikt sätt? Jag blir otroligt osäker, stressad och vet inte alls hur jag ska göra när det sitter fyra personer och intervjuar mig samtidigt.
Någon som har ngt bra tips?
Hej Kristofer!
Något att ha i åtanke som kan lugna ner dig i en anställningsintervjusituation! Varsågod!
Att bli kallad till intervju betyder att du är en av dem som arbetsgivaren är mest intresserad av.
Med intervjun eller intervjuerna vill arbetsgivaren få en helhetsbild av dig. Arbetsgivaren vill kartlägga bla din potential till topprestationer och hur bra du passar in i arbetsgemenskapen.
Ifall det blir flera intervjuer brukar man först kalla 3-10 sökande till en kort gallringsintervju. De som kommer vidare djupintervjuas och ofta också testas deras lämplighet för uppgiften.
I de flesta fall är det flera personer som intervjuar – ibland blir flera personer intervjuade samtidigt och då värderas sökandenas sociala och teamfärdigheter. En gruppintervju kan gå ut på att sökande får en problemlösningsuppgift som skall lösas tillsammans. Det lönar sig alltid att vara aktiv men det är också bra att ge utrymme åt andra och låta dem uttala sina åsikter och synpunkter. Ingen anställer en “ångvält”.
Förberedelser för intervju
Före intervjun:
Ta reda på så mycket som möjligt om arbetsplatsen.
Surfa på organisationens www-sidor.
Du kan öva på en intervju på förhand tex genom att svara på de vanligaste intervjufrågorna.
Ta reda på i förhand vart du skall. Var framme tid!
Klä dig snyggt och sakligt
Ta med din ansökan och cv samt arbetsintyg
Svara på följande frågor:
Vad kan jag? Varför skall just jag bli vald?
Varför är jag intresserad av uppgiften eller organisationen?
Vad har organisationen för nytta av mig?
Nu skall du senast tänka på vilka dina starka sidor är
Förbered några relevanta frågor och fundera på ett välmotiverat löneanspråk
Under intervjun:
Var öppen. Intervjusituationen kan vara fri eller strukturerad
Ge ett positivt första intryck.
Presentera dig för alla i rummet, skaka hand och se i ögonen.
Ditt kroppsspråk berättar en hel del om dig
Svara direkt på frågorna
• Också du kan fråga och be om förklaringar om du behöver
Var ärlig, men berätta inte väldigt negativa sidor om dig
Ge inte intrycket av att du skulle ha lärt dig svaren på frågorna utantill!
Att prata illa om din utbildning eller tidigare arbetsgivare ger ett väldigt dåligt intryck!
Efter intervjun:
Tacka alla för den tid de gett dig. Fråga när du får besked om fortsättning på processen
Ifall något viktigt blev bortglömt, kan du kontakta arbetsgivaren senare tex per e-post
Berätta kort om dig själv
Vad gör du just nu?
Varför valde du att studera just ….?
Starka och svaga sidor
Vad har du för hobbier?
Hur tror du att din utbildning kommer att vara till nytta i jobbet du söker?
Motivation och förväntningar
Varför söker du denna plats?
Vad motiverar dig i ditt arbete?
Vad har du för förväntningar på jobbet du söker?
Livssituation, sociala färdigheter
Familjesituation?
Hur fungerar du under stress?
Ge ett exempel på en problemsituation du klarat dig ur?
Föredrar du team eller individuellt arbetssätt?
Hurdan är en bra förman?
Hur tar du dig an en svår förman/svår arbetskamrat?
Frågor relaterade till organsiationen och arbetsuppgiften
Vad vet du om vårt företag?
Vilken nytta har företaget av dig/ditt specialkunnande?
Adb-kunskaper och rapporteringsförmåga?
Could you tell us something about your international experience? /
I hurdan arbetsmiljö trivs du bäst?
Hur förhåller du dig till arbetsresor?
Hur förhåller du dig till övertid?
Har du några begränsningar som kunde påverka din arbetsinsats
Ditt löneanspråk?
Arbetserfarenhet, karriärplaner, vidare utbildning
Vad har du lärt dig på dina tidigare arbetsplatser?
Skulle du göra andra karriärval idag?
Vad är du speciellt stolt över?
Dina långtidsplaner? Vad gör du om fem år?
Hur når du dina mål?
Vad vill du fråga oss?
Det kan ibland finnas lämplighetstest
– En del av rekryteringsprocessen
Lämplighetstest har blivit en allt vanligare del av rekyteringsprocessen. Med hjälp av testen försöker arbetsgivaren reda ut hur lämplig sökande är för arbetsuppgiften.
Med test får man objektiv kunskap om sökande. Dessutom kan man med lämplighetstest kartlägga hurdana färdigheter och kunskaper sökande borde förbättra på, för att klara av jobbet bra. Testen är opartiska och lika för alla. De är också jämförbara. Detta är en klar fördel för sökande.
Testen kan bestå av:
förmåge- och intelligenstest med vilka man mäter sökandes förmåga inom olika områden tex förmåga att dra slutsatser, matematik- och språkkunskaper, allmänbildning
personlighetstest med vilka man försöker få en bild av sökandes personlighet och handlingsmönster i olika situationer
olika simulerade situationer där man med hjälp av praktiska övningar och uppgifter försöker upskatta hur sökande skulle klara olika konkreta arbetsuppgifter.
utvecklingstest med vilka man uppskattar hurdana resurser en person behöver för att lära sig nya saker.
En avslutande intervju där de olika testen kommenteras.
Förberedelse inför test
Att förbereda sig för test kan liknas med att förbereda sig för en anställningsintervju. Kom ihåg att du blir testad just för det jobb du har sökt! Ett test berättar inget allmänt om dig endast om din lämplighet för det jobb du sökt. Försök framhäva sådana egenskaper som efterfrågas hos den blivande tjänsteinnehavaren, men överdriv inte utan försök ge ett naturligt intryck. Man testar ditt “professionella jag”. Lyssna och läs noggrant genom instruktionerna! De sökanden som orkar visa intresse under ett helt, ofta mycket långt, test visar god uthållighet och förmåga att arbeta under stress. Den bästa förberedelserna för ett test är god nattsömn och ärliga svar.
Försök inte ”bluffa” testet. Svara inte på frågorna så som du tror att arbetsgivaren eller konsulten vill att man skall svara. Var dig själv – svara ärligt. Att försöka ”bluffa” testen slutar alltid med ett dåligt resultat.
Du har rätt att få feedback på ditt test – skriftligt eller muntligt. Be om feedback – du kanske lär dig något du har nytta av i jobbsökandet och karriärval.
• Ifall du inte blir vald:
Arbetsgivaren väljer den för arbetsuppgiften lämpligaste personen. Ifall du inte blir vald skall du inte ta det personligt, utan denna gång möttes helt enkelt inte utbud och efterfrågan. Ta hela sökprocessen med tester och intervjuer som en värdefull erfarenhet och övning!
Frågor för analys av rekryteringsprocessen:
Blev du kallad på intervju? Ifall inte, fundera på om du i din ansökan svarade på de krav som ställdes i annonsen. Skrev du din ansökan noggrant? Passar din utbildning och erfarenhet uppgiften? Var bilagorna du bifogade relevanta?
Ifall du blev kallad på intervju men blev inte vald; förberedde du dig väl? Var du för anspråkslös under intervjun?
En noggrann genomgång av dess frågor hjälper dig att förvandla situationen från en besvikelse till en inlärningsprocess. Din självkännedom växer och nästa gång är det kanske din tur…
Sammanfattningsvis!
Hemligheten bakom en lyckad anställningsintervju ligger i rätt förberedelser. Genom att känna till dina styrkor och svagheter och förbereda svar på de vanligaste intervjufrågorna så ökar chanserna att lyckas på intervjun.
Ta reda på så mycket som möjligt om arbetsplatsen; hur många anställda har de, vad har de för affärsidé, vilka olika verksamhetsområden har de och vilka är deras största kunder? Hur ser organisationen ut och vad är det som skiljer företaget från konkurrenterna?
Läs på ordentligt på företagets hemsida, du kommer garanterat att bli tillfrågad om vad du känner till om företaget.
Om du känner någon som har jobbat eller jobbar på företaget i fråga har du en riktig guldgruva med information. De kan ge dig information om företagskulturen och verksamheten, kunskap som kommer väl till pass på anställningsintervjun. Om du tar reda på mycket om företaget så visar det att du verkligen är intresserad.
Förbered också ett par frågor om företaget och tjänsten du sökt. Det kan röra sig om vilka befogenheter du får och vem din närmaste chef blir om du får jobbet, men också vad företaget förväntar sig av dig som anställd. Betrakta inte bara anställningsintervjun som en chans för arbetsgivaren att fråga ut dig, det är också en möjlighet för dig att lära känna arbetsgivaren lite bättre.
Fundera på hur du tänker besvara några klassiska intervjufrågor som dyker upp på de allra flesta anställningsintervjuer,
• exempelvis om dina starka och svaga sidor, hur du reagerar på stress och kritik, vilken roll du brukar ta i en grupp och vad som motiverar dig på jobbet. Andra vanligt förekommande intervjufrågor brukar beröra var du ser dig själv om fem eller tio år, varför du sökt jobbet, vad du kan tillföra arbetsplatsen och vilken typ av chef du föredrar.
Fråga rekryteraren vem du kommer att möta på intervjun. Får du enbart möta rekryteraren eller kanske även din närmaste chef, marknadschefen och någon från marknadsavdelningen? Det gör dig mentalt förberedd på vad du kommer att möta när det blir dags för intervju.
Avsätt ordentligt med tid för intervjun, boka inte in något annat direkt efter. En genomsnittlig anställningsintervju tar mellan en och en och en halv timme, men den kan bli både betydligt längre och kortare. Ha goda marginaler och ge dig själv tid att utvärdera intervjun och varva ner mentalt efteråt.
Ta med dig betyg, arbetsprover, kontaktuppgifter till dina referenser och andra dokument som arbetsgivaren kan vilja titta på under intervjun. Fråga gärna om de vill att du tar med dig något särskilt när du bokar upp intervjun.
Må du har framgång och välgång!
Vänliga hälsningar
Tenderly
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 13:43:46, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald skrev:Jag var nyligen på en anställningsintervju och man hade meddelat mig i förväg att jag skulle ta med de papper som jag tyckte var relevanta för tjänsten vilket jag också gjorde. Det märkliga under intervjun var att jag inte ens fick frågan om att de ville se mina papper och av just den anledningen fick de inte heller se mina papper.
Frågan är dock hur man ska tolka intervjun ??? ....
Det korrekta hade varit att själv ta initiativ och ge dem papperen i början av intervjun. Det är ju du som säljer dig själv och då är det du om ska se till att dom får papperen.
Gjorde samma misstag själv en gång, satt och väntade på att han som intervjuade skulle be om papperen.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:43:47, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Apropå anställningsintervjuer, så har man ju hört att man kan få "svåra frågor", typ "Vilka är dina starka och svaga sidor" och "Varför vill du ha det här jobbet?" ("för att jag är arbetslös" är inte godkänt svar) och "Varför tycker du vi ska anställa just dig?" Men de är iaf relevanta i motsats till dessa frågor:1. Varför är du inte gift än?
2. Kan du passa mina barn då och då?
3. Kan du tänka dig att fortsätta intervjun på en restaurang, och är det okej om jag tar med min dotter?
4. Planerar du att skaffa barn?
5. Är du lycklig i ditt förhållande?
6. Vem var din favorit i Beatles?
7. Vad skulle du göra om jag gav dig en elefant i present?
8. Är det din naturliga hårfärg?
9. Vad tycker du om konsten i vår lobby?
10. Kan du tänka dig att bli medlem i kyrkan för att få jobbet?
Jo dom var rätt personliga. Och då kan ni kolla på de här - de är totalt sjuka! Jag fick dem på mailen i veckan och har inte hunnit ta reda om det är skämt eller vad det är. Skulle Nina Jansdotter verkligen stå för det där? Jag gillar henne, har läst några av hennes böcker och förra året när jag var arbetslös körde jag en annan av e-kurserna på livshandboken.se.
> To: xxxxxxxxxxx
> From: noreply-livskarriar@livshandboken.se
> Date: Wed, 18 Jun 2008 09:50:24 -0400
> Subject: FW: Ska man skratta eller gråta åt dessa jobbfrågor?
>
> Nästa gång du hamnar på jobbintervju -- var beredd på att
> rekryterarna tydligen säger nästan vad som helst ...
>
> 1.
> Vilken gravsten skulle du välja?
>
> 2.
Är du klar över din sexualitet?
>
> 3.
> Vilket är viktigast för dig: din fru eller ditt jobb?
>
> 4.
>Skulle du kunna tänka dig att ha kjol på dig på jobbet en dag
> i veckan (frågan ställd till en man)?
>
> 5.
>Dricker du och i så fall varför?
>
> 6.
>Vad använder du för preventivmedel?
>
> 7.
>På vilken sida av sängen tycker du bäst om att sova?
>
> 8.
>Äter du p-piller?
>
> 9.
>Anser du dig vara bättre än andra?
>
> 10.
>Och hur mycket hade du tänkt dig gå ner i vikt? Hur ser din plan ut för detta?
>
> 11.
>Vilket parti röstar du på?
>
> 12.
>Vilka är dina alkoholvanor?
>
> 13.
>Har du något mörker inom dig?
>
> 14.
>Vet din fru om att du sökt det här jobbet?
>
> 15.
>Vad gör du om du inte får som du vill?
>
> 16.
>Vilken är din favoritfärg?
>
> 17.
>Om du var ett djur vilket skulle det då vara?
>
> 18.
>Kan du prata engelska. Om jag frågar dig på engelska kan du svara på engelska då?
>
> 19.
>Har du något brottsregister?
>
> 20.
>Är det inte lite konstigt att ha en sådan nära relation med sin mamma? (efter att personen sagt att hon brukade gå och fika med sin mamma).
>
> 21.
>Du vill egentligen inte ha detta jobbet eller hur (frågan ställd med olika tonfall flera gånger).
>
> 22.
>När var slaget vid Lützen?
>
> 23.
>Jaså du sjunger. Kan man få höra ett smakprov?
>
> 24.
>När du blir arg - känner du någon gång för att slå den personen på käften då?
>
> 25.
>Har du en massa fräckisar på lager som du kan berätta? För den som inte kan det tål inte mycket och då passar de inte här.
>
> 26.
>Lever dina föräldrar fortfarande tillsammans? Varför?
>
> 27.
> Tycker du att du har en god relation till dina föräldrar?
>
> 28.
>Tål du tuffa tag och slag- under - bältet skämt?
>
> 29.
>Varför är du inte gift?
>
> 30.
>Vilket träd skulle du vilja vara och varför?
>
> 31.
>Brukar du gråta på jobbet?
>
> 32.
>Är du sportfåne?
>
> 33.
>Om du står i affären och ska köpa en tröja men den inte finns i din storlek, vad gör du då?
>
> 34.
> Hur skulle din mamma beskriva att du ändrats de sista 5 åren?
>
> 35.
>Är du religiös?
>
> 36.
>Är du homosexuell ?
>
> 37.
>Varför är du singel fortfarande ?
>
> 38.
>Dina betyg ser bra ut, har du fuskat ?
>
> 39.
>
> Om papperskorgen är full, tömmer du den då ?
>
> 40.
>Har du provat amfetamin många gånger ?
>
> 41.
>Tror du på utomjordíngar ?
>
> 42.
> Kan du hantera ett hagelgevär bra ?
>
> 43.
>Är du vild ?
>
> 44.
>Vilka negativa egenskaper om din person kommer dina referenter berätta om?
>
> 45.
>Vad har du som är fyrtio år att samtala om på kafferasten med någon som är tjugo?
>
> Diskussionen fortsätter på:
> http://www.livshandboken.se/index.taf?_ ... ssenger_au
> id=11547
> (kopiera länken om den inte går att klicka på)
>
> Kramar
>
> Nina Jansdotter
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 13:43:47, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
1. Vilken gravsten skulle du välja?
Den av mjukast stenart. Jag skulle få ont I nacken annars.
2. Är du klar över din sexualitet?
Klar? Jag har ju just börjat…![Wink ;)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
3. Vilket är viktigast för dig: din fru eller ditt jobb?
För min fru är jobbet viktigast. För jobbet är jag viktigast. För mig är min fru viktigast.
4. Skulle du kunna tänka dig att ha kjol på dig på jobbet en dag i veckan (frågan ställd till en man)?
Kilt är ute, mannen!
5. Dricker du och i så fall varför?
Ja, jag skulle torka ut annars.
6. Vad använder du för preventivmedel?
Jag har välinformerade källor inom brottsförebyggande rådet.
7. På vilken sida av sängen tycker du bäst om att sova?
Ovansidan.
8. Äter du p-piller?
Nä, men dreglar over en och annan t-shirt.
9. Anser du dig vara bättre än andra?
Hur kan du ställa en sådan dum fråga din idiot!
10. Och hur mycket hade du tänkt dig gå ner i vikt? Hur ser din plan ut för detta?
Det är en viktig sak jag kommer prioritera efter denna listan saker som jag ska prioritera först.
11. Vilket parti röstar du på?
Mitt eget förstås. Det vore meningslöst att rösta å andras vägnar.
12. Vilka är dina alkoholvanor?
Jag använder det att starta eld med.
13. Har du något mörker inom dig?
Ja, nästan endast, då min hud är i princip solisolerad.
14. Vet din fru om att du sökt det här jobbet?
Jag är månne en smula lesbisk, men gift är jag inte.
15. Vad gör du om du inte får som du vill?
Kan du inte ställa mer verklighetsnära frågor? Nämnde jag mina referenser i bandidos?
16. Vilken är din favoritfärg?
Lila, patenterat medelst innehav av aktier i löfbergs lila-företaget...
17. Om du var ett djur vilket skulle det då vara?
Tiger, mer säger jag inte.
18. Kan du prata engelska. Om jag frågar dig på engelska kan du svara på engelska då?
Excuse me, sorry, could you repeat that in English, please?
19. Har du något brottsregister?
Nä, men jag STUKADE foten en gang, räknas det?
20. Är det inte lite konstigt att ha en sådan nära relation med sin mamma? (efter att personen sagt att hon brukade gå och fika med sin mamma).
Ja, jag ÄR litet konstig, har du inte märkt det förrns nu?
21. Du vill egentligen inte ha detta jobbet eller hur (frågan ställd med olika tonfall flera gånger).
Ja.ja ja ja ja ja...
22. När var slaget vid Lützen?
1632 eller nått, mina minnen från den tiden är litet rostiga...
23. Jaså du sjunger. Kan man få höra ett smakprov?
Ja, om man är synestetytisk kan man höra smakprov...
24. När du blir arg - känner du någon gång för att slå den
personen på käften då?
Ja, vill du ha demonstration?
24. Har du en massa fräckisar på lager som du kan berätta? För den som inte kan det tål inte mycket och då passar de inte här.
Hört den om varför jultomten gärna anmälde sig frivilligt att automatmjölka kossorna…?
25. Lever dina föräldrar fortfarande tillsammans? Varför?
Hade de dött hade de ju grävts ner?
26. Tycker du att du har en god relation till dina föräldrar?
Affärerna går utmärkt! Jag har ökat mitt kapital med 100% senaste kvartalet!
27. Tål du tuffa tag och slag-under-bältet skämt?
Jajjemen! Ska jag börja slå dig under bältet nu medsamma?
28. Varför är du inte gift?
Det är ju en dödskallesymbol på etiketten så….
29. Vilket träd skulle du vilja vara och varför?
Tall. Det skulle ge mig fördelar vid amerikansk basketträning.
30. Brukar du gråta på jobbet?
Självklart! Många fler köper mina lotter om jag säger "min dotter dör I cancer annars!"
31. Är du sportfåne?
Finns det sportare som inte är fånar? Jag sportar inte.
32. "Om du står i affären och ska köpa en tröja men den inte finns i din storlek, vad gör du då?"
Säger att kunden alltid har rätt och ber personalen sy in min klädstorlek på etiketten istället.
33. Hur skulle din mamma beskriva att du ändrats de sista 5 åren?
Att jag börjat bli äldre utan att motsvarande decimeter läggs till på min längd.
34. Är du religiös?
Självklart! Fatta vad coolt att windsurfa högt uppe i himlen!!
35. Är du homosexuell ?
Homo sapiens-sapiens-sexuell ^^
36. Varför är du singel fortfarande ?
Du, detdär är en avtändande raggningsreplik, bättre kan du… roll eyes
38. Dina betyg ser bra ut, har du fuskat ?
Din sekreterare ser snygg ut, är hon ett hologram?
39. Om papperskorgen är full, tömmer du den då ?
Nepp. Jag avskedar den! Full kan man icke finna sig i på jobbet!
40. Har du provat amfetamin många gånger ?
Det beror på hur man definerar många. Går SAOL:s definition bra?
41. Tror du på utomjordíngar ?
Bara om de har ett rent rullblad.
42. Kan du hantera ett hagelgevär bra ?
Javisst! Men jag föredrar att vänta tills det haglar av sig självt på vintern!
43. Är du vild ?
Så vild du vill jag ska vara, baby, roarrrr...
44. Vilka negativa egenskaper om din person kommer dina referenter berätta om?
HIV-test.
45. Vad har du som är fyrtio år att samtala om på kafferasten med någon som är tjugo?
Proletariatets diktatur och kapitalismens avrättande!! Å jag vill ha massa i lön! Fick jag jobbet förresten?
Den av mjukast stenart. Jag skulle få ont I nacken annars.
2. Är du klar över din sexualitet?
Klar? Jag har ju just börjat…
![Wink ;)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
3. Vilket är viktigast för dig: din fru eller ditt jobb?
För min fru är jobbet viktigast. För jobbet är jag viktigast. För mig är min fru viktigast.
4. Skulle du kunna tänka dig att ha kjol på dig på jobbet en dag i veckan (frågan ställd till en man)?
Kilt är ute, mannen!
5. Dricker du och i så fall varför?
Ja, jag skulle torka ut annars.
6. Vad använder du för preventivmedel?
Jag har välinformerade källor inom brottsförebyggande rådet.
7. På vilken sida av sängen tycker du bäst om att sova?
Ovansidan.
8. Äter du p-piller?
Nä, men dreglar over en och annan t-shirt.
9. Anser du dig vara bättre än andra?
Hur kan du ställa en sådan dum fråga din idiot!
10. Och hur mycket hade du tänkt dig gå ner i vikt? Hur ser din plan ut för detta?
Det är en viktig sak jag kommer prioritera efter denna listan saker som jag ska prioritera först.
11. Vilket parti röstar du på?
Mitt eget förstås. Det vore meningslöst att rösta å andras vägnar.
12. Vilka är dina alkoholvanor?
Jag använder det att starta eld med.
13. Har du något mörker inom dig?
Ja, nästan endast, då min hud är i princip solisolerad.
14. Vet din fru om att du sökt det här jobbet?
Jag är månne en smula lesbisk, men gift är jag inte.
15. Vad gör du om du inte får som du vill?
Kan du inte ställa mer verklighetsnära frågor? Nämnde jag mina referenser i bandidos?
16. Vilken är din favoritfärg?
Lila, patenterat medelst innehav av aktier i löfbergs lila-företaget...
17. Om du var ett djur vilket skulle det då vara?
Tiger, mer säger jag inte.
18. Kan du prata engelska. Om jag frågar dig på engelska kan du svara på engelska då?
Excuse me, sorry, could you repeat that in English, please?
19. Har du något brottsregister?
Nä, men jag STUKADE foten en gang, räknas det?
20. Är det inte lite konstigt att ha en sådan nära relation med sin mamma? (efter att personen sagt att hon brukade gå och fika med sin mamma).
Ja, jag ÄR litet konstig, har du inte märkt det förrns nu?
21. Du vill egentligen inte ha detta jobbet eller hur (frågan ställd med olika tonfall flera gånger).
Ja.ja ja ja ja ja...
22. När var slaget vid Lützen?
1632 eller nått, mina minnen från den tiden är litet rostiga...
23. Jaså du sjunger. Kan man få höra ett smakprov?
Ja, om man är synestetytisk kan man höra smakprov...
24. När du blir arg - känner du någon gång för att slå den
personen på käften då?
Ja, vill du ha demonstration?
24. Har du en massa fräckisar på lager som du kan berätta? För den som inte kan det tål inte mycket och då passar de inte här.
Hört den om varför jultomten gärna anmälde sig frivilligt att automatmjölka kossorna…?
25. Lever dina föräldrar fortfarande tillsammans? Varför?
Hade de dött hade de ju grävts ner?
26. Tycker du att du har en god relation till dina föräldrar?
Affärerna går utmärkt! Jag har ökat mitt kapital med 100% senaste kvartalet!
27. Tål du tuffa tag och slag-under-bältet skämt?
Jajjemen! Ska jag börja slå dig under bältet nu medsamma?
28. Varför är du inte gift?
Det är ju en dödskallesymbol på etiketten så….
29. Vilket träd skulle du vilja vara och varför?
Tall. Det skulle ge mig fördelar vid amerikansk basketträning.
30. Brukar du gråta på jobbet?
Självklart! Många fler köper mina lotter om jag säger "min dotter dör I cancer annars!"
31. Är du sportfåne?
Finns det sportare som inte är fånar? Jag sportar inte.
32. "Om du står i affären och ska köpa en tröja men den inte finns i din storlek, vad gör du då?"
Säger att kunden alltid har rätt och ber personalen sy in min klädstorlek på etiketten istället.
33. Hur skulle din mamma beskriva att du ändrats de sista 5 åren?
Att jag börjat bli äldre utan att motsvarande decimeter läggs till på min längd.
34. Är du religiös?
Självklart! Fatta vad coolt att windsurfa högt uppe i himlen!!
35. Är du homosexuell ?
Homo sapiens-sapiens-sexuell ^^
36. Varför är du singel fortfarande ?
Du, detdär är en avtändande raggningsreplik, bättre kan du… roll eyes
38. Dina betyg ser bra ut, har du fuskat ?
Din sekreterare ser snygg ut, är hon ett hologram?
39. Om papperskorgen är full, tömmer du den då ?
Nepp. Jag avskedar den! Full kan man icke finna sig i på jobbet!
40. Har du provat amfetamin många gånger ?
Det beror på hur man definerar många. Går SAOL:s definition bra?
41. Tror du på utomjordíngar ?
Bara om de har ett rent rullblad.
42. Kan du hantera ett hagelgevär bra ?
Javisst! Men jag föredrar att vänta tills det haglar av sig självt på vintern!
43. Är du vild ?
Så vild du vill jag ska vara, baby, roarrrr...
44. Vilka negativa egenskaper om din person kommer dina referenter berätta om?
HIV-test.
45. Vad har du som är fyrtio år att samtala om på kafferasten med någon som är tjugo?
Proletariatets diktatur och kapitalismens avrättande!! Å jag vill ha massa i lön! Fick jag jobbet förresten?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:43:47, redigerad totalt 1 gång.
![Very Happy :D](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vilka bra tips om de där frågorna skulle komma upp...
/Barracuber
- barracuber
När jag läste dem första gången tyckte jag dom var helt sjuka - finns det verkligen intervjuare som ställer sådana frågor?? Jag frågade hon som skickade mailet till mig och enligt henne är alla frågorna sanna dvs. de har verkligen ställts till sökande i olika intervjusituationer.
När jag läste om frågorna en andra gång inser jag att den första reaktionen kanske var lite överdriven; nu känns det mer som att intervjuaren var på skämtsamt humör. T ex ifall intervjun halkade in på ett sidospår om t ex mörka sidor kan man ju ställa en mörkerrelaterad fråga på ett skämtsamt sätt.
Nu har ju MsTibbs på "Karlstad Live" givit oss roliga svar att ha i bagaget också dessutom. Özz, Shan & Co - Släng Er i Brunnen!
/Barracuber
När jag läste om frågorna en andra gång inser jag att den första reaktionen kanske var lite överdriven; nu känns det mer som att intervjuaren var på skämtsamt humör. T ex ifall intervjun halkade in på ett sidospår om t ex mörka sidor kan man ju ställa en mörkerrelaterad fråga på ett skämtsamt sätt.
Nu har ju MsTibbs på "Karlstad Live" givit oss roliga svar att ha i bagaget också dessutom. Özz, Shan & Co - Släng Er i Brunnen!
![Razz :P](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_razz.gif)
/Barracuber
- barracuber
Fortsätter söka jobb, men det går trögt. Är så jäkla många sökanden på alla platser.
Men idag var jag på en intervju som verkligen skulle innebära ett drömjobb då det kombinerar mina datorkunskaper med det jag för närvarande läser på min utbildning.
Tror jag gjorde bra intryck och dom sa att det var en bra kombination av erfarenhet och utbildning som jag har.
Hoppas verkligen på att det blir nåt av det här.
Men idag var jag på en intervju som verkligen skulle innebära ett drömjobb då det kombinerar mina datorkunskaper med det jag för närvarande läser på min utbildning.
Tror jag gjorde bra intryck och dom sa att det var en bra kombination av erfarenhet och utbildning som jag har.
Hoppas verkligen på att det blir nåt av det här.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:43:47, redigerad totalt 1 gång.
Bumpar tråden, det står en del rätt roliga saker i den.
Idag står det i UNT Rätt kroppsspråk kan ge dig jobbet. Några elever har gjort ett projektarbete och kontaktat en skådespelare:
Utbildning och erfarenhet känner ju intervjuaren redan till, nu är det personligheten som ska bedömas.
Sen intervjuar UNT en rekryterare också:
Suck, det beror allt på vilken personlighet man har. I en säljsituation gäller det att spela en bättre version av sig själv.
Det förutsätter att man har några kompisar. Familjen kan vara "hemmablind".
![Laughing :lol:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_lol.gif)
Idag står det i UNT Rätt kroppsspråk kan ge dig jobbet. Några elever har gjort ett projektarbete och kontaktat en skådespelare:
http://www.unt.se/ekonomi/pajobbet/ratt-kroppssprak-kan-ge-dig-jobb-924927.aspxGenom att spegla intervjuaren med kroppsrörelser visar man sig engagerad och man kan putsa på sig, släta till en krage eller håret, för att visa att man gillar den som intervjuar.
Detta gäller inom rimliga gränser förstås. För mycket spegling och putsning kan verka provocerande och provokationer är inte eftersträvansvärt när man söker jobb. Det gäller att skapa ett trevligt klimat i rummet.
- Det är mycket man inte bör göra, som att vara dryg eller ha för hårt handslag när man hälsar.
---
De har också intervjuat en företagsledare och haft mejlkontakt med flera andra om vad olika arbetsgivare egentligen letar efter vid en anställningsintervju.
- Det som förvånade mig allra mest var hur lite utbildning och erfarenheter spelar roll vid det tillfället. Det är det intryck man gör som person som är det viktiga.
---
De fann att om valet står mellan två personer med liknande erfarenheter och utbildning så blir det alltid den som intervjuaren bedömer ska passa bäst in i arbetsgruppen som får jobbet.
Utbildning och erfarenhet känner ju intervjuaren redan till, nu är det personligheten som ska bedömas.
De har också pratat med en forskare i psykologi, Monica Thunberg vid Uppsala universitet om icke verbal kommunikation och vad den har för betydelse vid en anställningsintervju. Mycket är egentligen självklart om man vill ha ett jobb, menar de. Som att ha en rak hållning och inte sjunka ihop som en hösäck Och att verka säker, trygg, ödmjuk och öppen. Helst inte flacka med blicken, men heller inte låta den fastna för länge i intervjuarens blick. Det kan nämligen fungera som en maktkamp om man stirrar någon i ögonen för länge.
Sen intervjuar UNT en rekryterare också:
http://www.unt.se/ekonomi/anstallningsintervjun-ar-omsesidig-924914.aspxDet viktigaste vid en anställningsintervju är att vara sig själv. Det gäller faktiskt både intervjuaren och den intervjuade.
Suck, det beror allt på vilken personlighet man har. I en säljsituation gäller det att spela en bättre version av sig själv.
Hennes bästa tips för att stävja nervositeten inför en anställningsintervju är att vara påläst så mycket man man kan om arbetsplatsen. Givetvis också bör man veta varför man är där och söker just det jobbet. Det är också bra att ha funderat över vilken bild man vill förmedla av sig själv till en arbetsgivare. Så man inte sitter där, helt ställd inför uppmaningen att beskriva vem man är.
- Du kan be kompisar eller någon lärare beskriva dig innan och lyssna på vad de säger. Kanske också träna på att beskriva dig själv för någon, tipsar Ulrika Båth.
Det förutsätter att man har några kompisar. Familjen kan vara "hemmablind".
3 jobbintervjuer på en vecka har jag nu avverkat.
men jag misstänker jag inte når hela vägen fram till ett jobb.
Har nog varit på upp till nästan 10 intervjuer i sommar.Intervjuer som jag fått till på egen hand genom att söka på allt från platsannonser på typ monster likväl skrivit mail till chefer på helpdesks.
Är nog att jag låser mig, kommunicerar nervöst fast jag inte vill det. Är ju mig själv men har inte koll på vad ansiktet kommunicerar
.
Pratar ni för fort? hur åtgärdar man det? det största skälet till att jag inte fick ett visst jobb.
Har nog varit på upp till nästan 10 intervjuer i sommar.Intervjuer som jag fått till på egen hand genom att söka på allt från platsannonser på typ monster likväl skrivit mail till chefer på helpdesks.
Är nog att jag låser mig, kommunicerar nervöst fast jag inte vill det. Är ju mig själv men har inte koll på vad ansiktet kommunicerar
![Smile :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Pratar ni för fort? hur åtgärdar man det? det största skälet till att jag inte fick ett visst jobb.
- marcus1979
- Anslöt: 2009-02-20
Re: 3 jobbintervjuer på en vecka har jag nu avverkat.
Jag känner igen mig i nervositeten. Det intressanta är att jag fick mitt nuvarande jobb genom att gå till intervjun och vara mig själv - HELT mig själv, var inte nervös alls, för jag hade noll förhoppningar om att få jobbet. Då fanns det heller ingen anledning till att vara nervös. Så tipset är väl att ge upp i förtid. ![Razz :P](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_razz.gif)
Re: 3 jobbintervjuer på en vecka har jag nu avverkat.
biologic skrev:Jag känner igen mig i nervositeten. Det intressanta är att jag fick mitt nuvarande jobb genom att gå till intervjun och vara mig själv - HELT mig själv, var inte nervös alls, för jag hade noll förhoppningar om att få jobbet. Då fanns det heller ingen anledning till att vara nervös. Så tipset är väl att ge upp i förtid.
tack, har redan gett upp hoppen om att få jobben, man analyserar sig själv om och om igen och hittar fel man gjorde. Senaste intervjuen var helt annorlunda än de jag varit på tidigare. Typ en case intervju där ens uppgift var att google på problem och sedan ge dem ett svar på varje fråga. Inser att det är kört men kul vara bland de som står sist kvar.
Vad jobbar du med idag?
- marcus1979
- Anslöt: 2009-02-20
Anställningsintervju....
Råkade hamna på en anställningsintervju i onsdags!
Visste inte ens (fattade väl inte den vinken..) att det var en regelrätt intervju jag skulle på.
Hade ansökt om sommarvikariat och chefen frågade om jag kunde komma då och prata lite. Jaja visst sa jag.
Kom dit med andan i halsen och lillan i barnvagn
och där sitter två personer med anteckningsblock i handen och ser superseriösa ut!
Börjar ställa massa frågor om tidigare jobb,
hur det har funkat, vad jag har för starka sidor (
inte lätt för mig att beskriva...) och för svaga....
"Ja lite stresskänslig om det blir för mycket...." Låter INTE bra på en anställningsintervju antar jag men jag är som jag är.
Tror de tyckte jag pratade för lite om mig själv och överhuvudtaget. Men så har jag väl ev AS också så inte direkt naturligt för mig, särskilt inte med två samtidigt.
Men tycker det hela var rätt löjligt med tanke på att det handlar om ett sommarjobb i äldrevården!
Där jag dessutom jobbat en hel del förut vilket jag redan visat.
Ska det verkligen krävas superseriösa regelrätta anställningsintervjuer om allt man gjort förut, vad man har för "starka resp svaga egenskaper" osv för att få ett vik som vårdbiträde???
Visst fattar jag att de vill ha "rätt" personer... men det kändes som som de var otroligt misstänksamma överlag...
Jaja, jag har iaf varit den som brytt mig mest om de gamla av de jag jobbat med förut så jag vet ju, men för mig är det jättesvårt att sitta och tala om hur duktig jag är för att få jobb. Sa att jag gärna går bredvid så de kan bedöma själva. Vi får se om det blir något... På ett sätt passar ju inte den typen av arbete mig på så sätt att det är för mycket sociala förväntningar och jag tycker att för mycket snack med kolleger är jobbigt. Å andra sidan så känner jag starkt för de gamla, svaga och sjuka och vill verkligen ärligt göra vad jag kan för dem... Men riskerar att frysas ut av de andra anställda pga att jag är lite annorlunda och att bli slutkörd av det sociala, dåliga arbetstider och för mycket jobb.
Är under utredning just nu men det tar sin tid mellan träffarna med psykologen och har ingen aning om vad domen blir när det är klart eller när det är klart. Är livrädd att inte få diagnos för då vet jag inte vad som varit "felet" på mig hela livet och vad jag ska ta mig till för att få ett normalt liv.... Eftersom jag inget vet så måste jag ju söka jobb för försörjningens skull. Men känns inte som det blir bra hur jag än gör i dagsläget.![Ledsen :(](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_sad.gif)
Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
![Chockad :shock:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_eek.gif)
Visste inte ens (fattade väl inte den vinken..) att det var en regelrätt intervju jag skulle på.
![Skrattar :lol:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_lol.gif)
Hade ansökt om sommarvikariat och chefen frågade om jag kunde komma då och prata lite. Jaja visst sa jag.
Kom dit med andan i halsen och lillan i barnvagn
![Himlar med ögonen :roll:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Överraskad :o](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_surprised.gif)
Börjar ställa massa frågor om tidigare jobb,
"Ja lite stresskänslig om det blir för mycket...." Låter INTE bra på en anställningsintervju antar jag men jag är som jag är.
Tror de tyckte jag pratade för lite om mig själv och överhuvudtaget. Men så har jag väl ev AS också så inte direkt naturligt för mig, särskilt inte med två samtidigt.
Men tycker det hela var rätt löjligt med tanke på att det handlar om ett sommarjobb i äldrevården!
![Mental oreda :-)006](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/aiwebs_005.gif)
Ska det verkligen krävas superseriösa regelrätta anställningsintervjuer om allt man gjort förut, vad man har för "starka resp svaga egenskaper" osv för att få ett vik som vårdbiträde???
![Chockad :shock:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_eek.gif)
Visst fattar jag att de vill ha "rätt" personer... men det kändes som som de var otroligt misstänksamma överlag...
Jaja, jag har iaf varit den som brytt mig mest om de gamla av de jag jobbat med förut så jag vet ju, men för mig är det jättesvårt att sitta och tala om hur duktig jag är för att få jobb. Sa att jag gärna går bredvid så de kan bedöma själva. Vi får se om det blir något... På ett sätt passar ju inte den typen av arbete mig på så sätt att det är för mycket sociala förväntningar och jag tycker att för mycket snack med kolleger är jobbigt. Å andra sidan så känner jag starkt för de gamla, svaga och sjuka och vill verkligen ärligt göra vad jag kan för dem... Men riskerar att frysas ut av de andra anställda pga att jag är lite annorlunda och att bli slutkörd av det sociala, dåliga arbetstider och för mycket jobb.
Är under utredning just nu men det tar sin tid mellan träffarna med psykologen och har ingen aning om vad domen blir när det är klart eller när det är klart. Är livrädd att inte få diagnos för då vet jag inte vad som varit "felet" på mig hela livet och vad jag ska ta mig till för att få ett normalt liv.... Eftersom jag inget vet så måste jag ju söka jobb för försörjningens skull. Men känns inte som det blir bra hur jag än gör i dagsläget.
![Ledsen :(](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_sad.gif)
Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Anställningsintervju....
Anställningsintervjuer kan vara jobbiga, särskilt om du inte var mentalt förbered.
Dock så tror jag att du får vänja dig vid tanken på minst en intervju vad för jobb du än söker.
Personligen så är det normalt för mig att gå på 3 intervjuer för samma sökta tjänst innan jag får slutgiltigt svar. (ofta 1 hos rekryteringsfirma och 2 på själva arbetsplatsen)
Att hantera arbetsintervjuer är nått man (iaf jag) blir bättre på med övning. Kan dock fortfarande bli ordentligt ställd om det frågas nått oväntat eller på annorlunda sätt.
Mitt råd är att förbereda dig då gott du kan med information om dig själv och arbetsplatsen, och sen vara så avslappnad som du kan på intervjun.
Det finns massvis med hjälp online att läsa angående vad man blr tänka på när man söker jobb/går på intervju.
Edit: känner igen rädslan du beskriver om att inte få en diagnos. Ovetskapen om varför man inte fungerar "normalt".
Så hoppas du får ditt svar.
Dock så tror jag att du får vänja dig vid tanken på minst en intervju vad för jobb du än söker.
Personligen så är det normalt för mig att gå på 3 intervjuer för samma sökta tjänst innan jag får slutgiltigt svar. (ofta 1 hos rekryteringsfirma och 2 på själva arbetsplatsen)
Att hantera arbetsintervjuer är nått man (iaf jag) blir bättre på med övning. Kan dock fortfarande bli ordentligt ställd om det frågas nått oväntat eller på annorlunda sätt.
Mitt råd är att förbereda dig då gott du kan med information om dig själv och arbetsplatsen, och sen vara så avslappnad som du kan på intervjun.
Det finns massvis med hjälp online att läsa angående vad man blr tänka på när man söker jobb/går på intervju.
Edit: känner igen rädslan du beskriver om att inte få en diagnos. Ovetskapen om varför man inte fungerar "normalt".
Så hoppas du får ditt svar.
Återgå till Studier och arbetsliv