Shameful: Autism in France
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Special guests Alex Plank and Noah Trevino share information on their new documentary SHAMEFUL, which details the human rights violations being committed against children with Autism in France. The process known as "packing" involves wrapping children with Autism is freezing cold sheets in an effort to "shock" them out of their Autism. Instead the children are put into a hypothermic state and risk potential fatal conditions. Alex Plank is the founder of Wrong Planet an interactive social network for individuals on the spectrum.
http://www.ShamefulDocumentary.com
Alex Plank & Noah Trevino intervjuas i Autism Live den 17 december 2012 -
En film som visar hur autistiska barn torteras med inpackning i is som terapeutisk metod -
Autism Live is a production of the Center for Autism and Related Disorders (CARD), headquartered in Tarzana, California, and with offices throughout the United States and around the globe. For more information on therapy for autism and other related disorders, visit the CARD website at http://centerforautism.com
Den andra videolänken fungerar inte.
Det här är ju upprörande! Att linda in barn i iskalla laken är ju ren barnmisshandel. Men detta var 2012, är det bättre idag? Jag googlade på "autism i Frankrike", men hittade bara gamla uppgifter. Tydligen lever Freud och psykoanalysen fortfarande i Franrike. En populär och inflytelserik psykoanalytker är Jacques Lacan.
Autistiska barn får alltså inte gå i någon skola. De ska istället "behandlas" på psykiatriska sjukhusavd.
Det har gjort en dokumentärfilm om autism och psykoanlytikernas resonemang, Le Mur (väggen).
Rergeringen tog avstånd från "Le Packing":
Det här är ju upprörande! Att linda in barn i iskalla laken är ju ren barnmisshandel. Men detta var 2012, är det bättre idag? Jag googlade på "autism i Frankrike", men hittade bara gamla uppgifter. Tydligen lever Freud och psykoanalysen fortfarande i Franrike. En populär och inflytelserik psykoanalytker är Jacques Lacan.
http://magasinetneo.se/artiklar/hon-vil ... sitt-barn/Neo 2012:3 skrev:Till skillnad från samtliga andra västländer har psykoanalytiska teorier om människans psyke med grund i Sigmund Freuds författarskap en särställning inom psykiatrin och i det franska samhället i stort. En förfranskad psykoanalys omhuldas av det kulturella etablissemanget i ett elitistiskt och auktoritetstroende land som traditionellt vördar sina intellektuella. Respekten för den franska kulturen, dess värde och särart, är mycket stor i alla delar av samhället. Carla Bruni-Sarkozy och Karl Lagerfeld, journalister som Anne Sinclair och tongivande intellektuella som Bernard-Henri Lévy engagerar sig och intresserar sig för psykoanalysen. Med deras draghjälp är psykoanalysens tankegods ständigt närvarande och aktuellt i Frankrike.
Psykoanalytikern Per Magnus Johansson beskriver denna unikt franska idémiljö i antologin 10 skäl att älska Freud (Natur & Kultur 2011), och konstaterar att psykoanalysen är ”helt central” för både den offentligt finansierade vården och för kultur och medier i Frankrike. Han spårar fröet till psykoanalysens dominans till femtiotalet, och berättar hur karismatiska psykoanalytiker som den franske läkaren och psykiatern Jacques Lacan under decennierna som följde arbetade för att sprida den teoretiska inriktningen till intellektuella utanför psykiatrin: filosofer, historiker och författare.
Autistiska barn får alltså inte gå i någon skola. De ska istället "behandlas" på psykiatriska sjukhusavd.
Det normala är att mamman uppmanas att själv gå i psykoterapi. Företrädare för psykiatrin frågar henne om barnet var önskat, vad hon drömde på nätterna under graviditeten, om hennes man älskar henne. Och man skriver gärna ut medicin – åt henne. Föräldrarna hålls ofta utanför behandlingen av barnet, eftersom de anses ha orsakat problemen och göra sitt barn sjukt. Särskilt relationen till modern anses vara så pass skadlig att den hindrar barnet från att tillfriskna.
Det har gjort en dokumentärfilm om autism och psykoanlytikernas resonemang, Le Mur (väggen).
Regissören Sophie Robert har under fyra års tid fört filmade samtal med ett trettiotal etablerade franska psykoanalytiker och barnpsykiatrer om deras syn på autism.Spoiler: visa
Le Mur har orsakat chock, vrede, tumult och en intensiv debatt allt sedan filmen släpptes. Tre av de personer som uttalar sig i filmen beslöt sig gemensamt för att stämma regissören Robert och i januari i år förbjöds all offentlig visning, inklusive allt tillgängliggörande av Le Mur på internet. En domstol i Lille slog fast att psykoanalytikernas resonerande framför kameran var deras intellektuella egendom, inte Roberts. Hon anklagades för att vara en militant motståndare till psykoanalysen, och påstods ha gjort sin film i syfte att förlöjliga den. Hon dömdes dessutom till att betala skadestånd. Syftet med filmen var enligt Robert att väcka intresse för det sätt som autistiska barn och vuxna behandlas på i Frankrike; något som har lyckats över förväntan i och med förbudet. Som av en händelse har Robert även visat hur det står till med yttrandefriheten i landet.
Rergeringen tog avstånd från "Le Packing":
I mars i år [dvs år 2012]I offentliggjorde den franska hälsovårdsmyndigheten HAS (Haute Autorité de Santé) en rapport om autism där man officiellt tog avstånd från le packing. Viktigare: HAS avrådde formellt från psykoanalys i allmänhet vid behandling av autism – motiverat med bristen på verifierbara resultat.
Re: Shameful: Autism in France
Vi har ju ett världsberömt fall i Sverige utav en patient som kallas för Sveriges farligaste kvinna som visade sig ha autism.
slackern skrev:Vi har ju ett världsberömt fall i Sverige utav en patient som kallas för Sveriges farligaste kvinna som visade sig ha autism.
Jo, men det var inte lika illa som Frankrike, för att de ju inte förstod att det handlade om autism och jag är inte heller säker hur det fungerade med hennes skolgång. Kanske hade hon nån slags skolgång, jag vet inte?
Le Mur är väldigt intressant. Såg den innan den bannlystes. Nu är den släppt igen men verkar inte uppladdad annat än på franska otextad. Är det någon som har länk så är det OK att dela den eftersom filmen var menad att spridas gratis på internet.
Jag retade mig gruvligt på tanten som ansåg att en leksakskrokodil vad symbol för mamman och att barnen på något vis skulle veta det. Alltså, barn med autism verkar ju inte ha mer utan snarare mindre symbolspråk. Hon verkade så självklar i det hon sa fast det var helt bisarrt.
Självklart var det hela mammans fel. Barnen hade upplevt något förskräckligt pga henne och hamnat i psykos som de verkar anse autism är. Nu kanske vi inte ska tycka vi är så smarta för den psykodynamiska terapin var ledande inom landstinget fram till mitten av 90-talet. Det är rätt nyligen.
Alla talar väldigt tydligt i filmen så om man har några års skolfranska fattar man den.
http://www.dailymotion.com/video/x16d4f ... sme_school
Jag retade mig gruvligt på tanten som ansåg att en leksakskrokodil vad symbol för mamman och att barnen på något vis skulle veta det. Alltså, barn med autism verkar ju inte ha mer utan snarare mindre symbolspråk. Hon verkade så självklar i det hon sa fast det var helt bisarrt.
Självklart var det hela mammans fel. Barnen hade upplevt något förskräckligt pga henne och hamnat i psykos som de verkar anse autism är. Nu kanske vi inte ska tycka vi är så smarta för den psykodynamiska terapin var ledande inom landstinget fram till mitten av 90-talet. Det är rätt nyligen.
Alla talar väldigt tydligt i filmen så om man har några års skolfranska fattar man den.
http://www.dailymotion.com/video/x16d4f ... sme_school
Alien skrev:Den andra videolänken fungerar inte.
Nu fungerar den - tog bort taggarna.
Toblerone skrev:slackern skrev:Vi har ju ett världsberömt fall i Sverige utav en patient som kallas för Sveriges farligaste kvinna som visade sig ha autism.
Jo, men det var inte lika illa som Frankrike, för att de ju inte förstod att det handlade om autism och jag är inte heller säker hur det fungerade med hennes skolgång. Kanske hade hon nån slags skolgång, jag vet inte?
Det dröjde ju till 1990 innan hon fick diagnosen autism. Då hade hon varit tvångsvårdad, feldiagnosticerad och felbehandlad i över 20 år (vanvard-inom-psykiatrin-fallet-elisabeth-t33298.html). Här i Frankrike känner de ju till diagnosen autism men ger ändå fel behandling. Får hoppas det är bättre nu än 2012. Alltför stor respekt för kulturen (dit psykoanalysen får räknas), alltför liten respekt för naturvetenskapen ocn nya medicinska rön.
Alien skrev:Toblerone skrev:slackern skrev:Vi har ju ett världsberömt fall i Sverige utav en patient som kallas för Sveriges farligaste kvinna som visade sig ha autism.
Det dröjde ju till 1990 innan hon fick diagnosen autism. Då hade hon varit tvångsvårdad, feldiagnosticerad och felbehandlad i över 20 år (vanvard-inom-psykiatrin-fallet-elisabeth-t33298.html). Här i Frankrike känner de ju till diagnosen autism men ger ändå fel behandling. Får hoppas det är bättre nu än 2012. Alltför stor respekt för kulturen (dit psykoanalysen får räknas), alltför liten respekt för naturvetenskapen ocn nya medicinska rön.
Jo, jag vet hur det var med fallet Elisabet. Jag menade bara att det var ett enskilt fall där man hade feldiagnosticerat och felbehandlat av ren okunskap och att det där i Frankrike verkar vara värre på det sättet att man gör så generellt.
Frankrike är ett sjukt land på så många vis...
Dom är på min travel ban list sen många år tillbaks, ingen nation man vill stödja direkt.
Dom är på min travel ban list sen många år tillbaks, ingen nation man vill stödja direkt.
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
atoms skrev:Alien skrev:Den andra videolänken fungerar inte.
Nu fungerar den - tog bort taggarna.
Skalade bort några ord från länken och nu fungerar den även med taggar.