Konstiga beteenden kring sinnesintryck

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav earlydayminer » 2008-09-16 23:19:53

TheBoxSaysNo skrev:
earlydayminer skrev:Underbart bra film. Det är dessutom väldigt avslappnande att titta på när vinden drar med olika objekt.


mmmmmmmmmm, indeed...

att lyssna på vindens susning genom träden är skönt också.

att titta på löv medan de faller
och att titta på färgerna på löven nu när hösten är här...


Mmh, verkligen. Du behöver lyssna på Collections of Colonies of Bees. Ger en liknande effekt. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:37:29, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav jonsch » 2008-09-16 23:25:35

ling0n skrev:
jonsch skrev:Att gilla att titta på sånt är för all del kanske inte särskilt aspigt, eller så är det kanske ännu ett exempel på att aspighet är en egenskap som finns hos alla människor, i varierande grad. Jag tänker just nu på scenen i "Amarican beauty":


Men å andra sidan kan man väl säga att den killen också var lite... speciell? Även tjejen. Kanske de faktiskt skulle ha AS om de var verkliga personer? Det vet man ju inte.

Just den scenen var väldigt fin hur som helst.

Just i det här sammanhanget skulle man kunna mena motsatsen mot vad man brukar mena med uttrycket "det var ju bara på film"! Det är ju nämligen riktiga människor som gjort filmen, till största delen för väldigt vanliga människor. Populär har den också blivit, vilket väl kan tolkas som att det är många vanliga som förstår filmkaraktärernas sätt att tänka? Visst, det finns ju mycket mer i filmen men ändå.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 10:37:29, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav mnordgren » 2008-09-16 23:31:23

Jag beter mig alltid konstigt, oavsett sinnesintryck. :wink:
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 10:37:29, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Anastasia » 2008-09-16 23:37:40

jonsch skrev: Att gilla att titta på sånt är för all del kanske inte särskilt aspigt, eller så är det kanske ännu ett exempel på att aspighet är en egenskap som finns hos alla människor, i varierande grad. Jag tänker just nu på scenen i "American beauty":

"Vill du se det vackraste jag nånsin filmat?"

*Visar en plastpåse som dansar runt i en virvelvind mot bakgrund av en röd tegelvägg i varm belysning*

"Den flög runt där i 20 minuter."

Jag gillar också "American Beauty", och sen så tycker jag faktiskt att dotterns pojkvän i filmen är ganska aspig, fast på ett lugnt och självsäkert sätt. Han ger ett annorlunda, lite avskärmat och kyligt men ändå intressant intryck. Han visar inte så mycket känslor, och verkade t:ex ta frågan om att mörda pappan på största allvar. Jag känner igen mig en del i honom, även om jag inte riktigt har en sån utstrålning.


ling0n skrev: Men å andra sidan kan man väl säga att den killen också var lite... speciell? Även tjejen. Kanske de faktiskt skulle ha AS om de var verkliga personer? Det vet man ju inte.

Jo, tjejen är också ganska speciell, och jag kan identifiera mig lite med henne också, åtminstone den hon blir i hans sällskap. Deras relation är lite "du och jag mot världen", och om jag själv ville ha ett förhållande så skulle jag nog inte ha något emot att ha en lite speciell pojkvän.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 10:37:29, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Chilehead » 2008-09-17 3:36:58

Jag kan också lyssna på utländska program (helst italienska) bara för musiken i språket.


Där jag jobbar finns massor med spindlar så händer det ofta om jag har tid över att jag kan stå o stirra på när dom väver sina nät och när man efter en kort stund kollar vad klockan är så märker man att det kan ha gått 45minuter eller så
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 10:37:29, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 858
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Re: Konstiga beteenden kring sinnesintryck

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-09-17 6:37:11

ling0n skrev:Inser nu att det var väldigt länge sen jag faktiskt tittade ordentligt på små detaljer i naturen som jag gjorde förr. Måste nog göra det igen, så kanske jag blir mindre deprimerad... :)

rekommenderas!!! hjälper mig åtminstone.... Både att må bra generellt, men också när jag varit deprimerad. Det är skönt att kunna njuta av något även när det känns som mörkast inuti.

Dessutom att fokusera på detaljer och sin omgivning kan användas som ett sätt att bryta ångest och negativa tankar, åtminstone för en stund.

Minns en gång förra året, jag mådde verkligen dåligt den där perioden, har en riktigt tung dag, en av dem som jag kände att jag inte skulle orka mer, jag var en med mörkret. Men då kom jag ut från jobbet och det luktade ved och skog och luften var så frisk att jag började le trots all mörkret. Bästa upplevelse en sådan dag och så stark att jag minns det fortfarande....

earlydayminer skrev: Mmh, verkligen. Du behöver lyssna på Collections of Colonies of Bees. Ger en liknande effekt.


Tack tack! alla tips på bra musik uppskattas. Fint namn har de också.
Stod math-rock på deras websida... hmmm :roll:
det blir spännande att lyssna =) och hoppas jag ska få uppleva effekten!


Chilihead skrev:Jag kan också lyssna på utländska program (helst italienska) bara för musiken i språket.

8)

Zombie skrev:Eller är det ändå bara jag som är litet väl enkelt funtad, är man normal kan man ta in på en sekund i ögonvrån/bakgrunden/utan att ta i vad jag inte fattar efter närkontakt i minuter?

Nej, jag tror inte en s k "normal" upplever det som vi upplever. Visst tar man in information, men jag tror inte man tar in samma djupet. Ett löv är ett löv för både den "normale" och för oss, men skillnaden blir att för oss kanske finns det hundra olika sätt att se på ett löv, alla löv är inte likadana, men för dem är det det. Nu har jag svårt att förklara vad jag menar :( Jag tycker det som skiljer de två världar (vår-deras) är sättet att tolka det som finns omkring. Gillar förresten inte att dela världen i två fack (oss-dem), jag tror dessutom vi möts någonstans vid olika tillfällen. Men hoppas det är tillåtet med lite generalisering just nu.
Intressant reflektion i ditt inlägg (hela inlägget, inte bara biten jag citerade). Jag känner igen mig i dina tankar. Jag har insett att jag uppskattar saker på ett annat sätt. funderar hur det blir för dem som inte har den förmågan och bara tänker typ "ja, solig dag, skönt" istället för "å, solen skiner... nämen titta hur värmen kommer fram genom molnen... vilken fin ljus...titta på den strålen.. kan det vara det vackraste jag sett? " och stirra och le för sig själv.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 10:37:29, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Re: Konstiga beteenden kring sinnesintryck

Inläggav earlydayminer » 2008-09-17 7:58:57

TheBoxSaysNo skrev:
earlydayminer skrev: Mmh, verkligen. Du behöver lyssna på Collections of Colonies of Bees. Ger en liknande effekt.


Tack tack! alla tips på bra musik uppskattas. Fint namn har de också.
Stod math-rock på deras websida... hmmm :roll:
det blir spännande att lyssna =) och hoppas jag ska få uppleva effekten!


Hehe, inget att oroa dig för. Det är betydligt mer annorlunda än den vanliga math-rocken! :wink: Chris Rosenau m.m från Pele ju!

"majestic passages appear as if they were lifted from clouds, with guitars that swarm and proclamate, build, and explode monstrous holes in the dark with their light." - Parasites & Sycophants

"wonderfully pattern-obsessed" - New York Times

Jag har ju världens bästa musiksmak.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:37:29, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Konstiga beteenden kring sinnesintryck

Inläggav ling0n » 2008-09-17 10:08:04

TheBoxSaysNo skrev:rekommenderas!!! hjälper mig åtminstone.... Både att må bra generellt, men också när jag varit deprimerad. Det är skönt att kunna njuta av något även när det känns som mörkast inuti.

Dessutom att fokusera på detaljer och sin omgivning kan användas som ett sätt att bryta ångest och negativa tankar, åtminstone för en stund.

Minns en gång förra året, jag mådde verkligen dåligt den där perioden, har en riktigt tung dag, en av dem som jag kände att jag inte skulle orka mer, jag var en med mörkret. Men då kom jag ut från jobbet och det luktade ved och skog och luften var så frisk att jag började le trots all mörkret. Bästa upplevelse en sådan dag och så stark att jag minns det fortfarande...


Ja, jag vet ju att det funkar. Tack för att du påminde mig om hur fint livet kan vara. :)
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 10:37:30, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Re: Konstiga beteenden kring sinnesintryck

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-17 11:25:40

TheBoxSaysNo skrev: När jag var liten gillade att titta på rök från cigaretter och eld i kaminen. Vatten fascineras jag fortfarande av. Gillar titta på hur älven här i staden flyter och hur ytan ser olika ut från dag till dag och i olika stunder inom samma dagen. Älskar det när vattnet glittrar i solen.

Jag målar inte tavlor... men jag upplever att livets små detaljer ger mig lugn, glädje, hopp och en ljuspunkt i (psykiskt) mörka dagar.
Är enormt tacksam att jag fått just den gåvan, att få vara en sådan som glädjs åt detaljer :D


Och här har du en till, som kunde skriva under på allt du skrivit. Får dessutom beröm för denna förmåga, det är roligt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:37:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Konstiga beteenden kring sinnesintryck

Inläggav ling0n » 2008-09-17 11:31:02

alfapetsmamma skrev:Och här har du en till, som kunde skriva under på allt du skrivit. Får dessutom beröm för denna förmåga, det är roligt.


Om du gillar rök så titta gärna på min korta lilla film med rökelserök:
http://s191.photobucket.com/albums/z63/ ... okelse.flv
:)
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 10:37:30, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Re: Konstiga beteenden kring sinnesintryck

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-09-17 19:16:37

earlydayminer skrev:Hehe, inget att oroa dig för. Det är betydligt mer annorlunda än den vanliga math-rocken! :wink: Chris Rosenau m.m från Pele ju!

"majestic passages appear as if they were lifted from clouds, with guitars that swarm and proclamate, build, and explode monstrous holes in the dark with their light." - Parasites & Sycophants

"wonderfully pattern-obsessed" - New York Times

Jag har ju världens bästa musiksmak.


Tack för extra info!!! Klart att jag ska kolla dem innan jag bestämmer om det är ngt för mig eller inte. Pele har hört lite, bland annat på Polivinyls webbsida.
Hursomhelst, jag litar på dig!!!
Du har absolut en av världens bästa musiksmak! :D I TheBoxSaysNo:s värld åtminstone. Du och 2 personer till... och det är ju stor grej i min värld!

btw, "pattern obsessed" = me liiiiiiiiikes!!

EDIT: Har precis öppnat myspace... det blir ett par låtar innan jag tar en cykeltur... Men som sagt, ska lyssna mer och återkommer...
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 10:37:30, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Re: Konstiga beteenden kring sinnesintryck

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-09-17 19:22:51

ling0n skrev:Ja, jag vet ju att det funkar. Tack för att du påminde mig om hur fint livet kan vara. :)


Tack själv för att du plockade fram den tråden!! Känns så gott att hitta likasinnade.
(ordlek i mitt huvud: lika-sinnade, lika sinnen, lika sinneupplevelser, lika bearbetning av intryck...)

alfapetsmamma skrev:Och här har du en till, som kunde skriva under på allt du skrivit. Får dessutom beröm för denna förmåga, det är roligt.


Grattis till dig själv för den förmågan!!
Jag tycker det är så kul att det finns flera som upplever saker som jag.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in