Anatomiböcker?
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Anatomiböcker?
Nån som kan tipsa om bra illustrerade anatomihandböcker? Det verkar finnas precis hur många som helst på marknaden. Alltså såna handböcker som riktar sig till konstnärer och inte läkarstudenter.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 15:55:35, redigerad totalt 1 gång.
Re: Anatomiböcker?
mnordgren skrev:Nån som kan tipsa om bra illustrerade anatomihandböcker? Det verkar finnas precis hur många som helst på marknaden. Alltså såna handböcker som riktar sig till konstnärer och inte läkarstudenter.
På Göteborgs Stadsbibblo fanns flera hyllmeter med den typen av böcker du efterfrågar sist jag kollade.
Själv har jag alltid haft lust att lära mig anatomi av det skälet att jag skulle vilja lära mig teckna människor realistiskt (har alltid tecknat men bara liksom "serie"-aktigt). Har dock inte kommit till skott hittills. Äger en bok som heter "Anatomy & Figure Drawing Handbook" (2004) <a target="_blank" href="http://www.amazon.com/Anatomy-Figure-Drawing-Handbook-Comprehensive/dp/1592231772">länk till Amazon</a>.
Är det något sånt du söker?
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 15:55:35, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Det jag tänkt på, är att de böcker jag tycker om inte alltid är samma böcker som andra tycker om. Vissa vill tex ha svartvitbilder medan andra föredrar färgbilder, endel ill ha bara teckningar eller foton, medan andra föredrar text till. Jag har inget exempel på rak arm av en särskild bok jag gillar, men jag brukar titta i alla bokhandlar jag hittar plus i biblioteket för att få en överblick vad om finns. Eventuellt kan man få bra tips om sådant av konststuderande, eller låna/titta på skolbibliotek på konstskolor, de brukar ha bäst utbud.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:55:35, redigerad totalt 1 gång.
CGTalk har en väldigt drivande anatomimoderator i Rebbecak. Bland trådarna i underforumet Artistic Anatomy and Figurative Art finns boktips och grundkurser där man förväntas ladda upp för att få kritik.
Själv tycker jag mycket bra om styrketräningsböcker. De är så himla noga och pedagogiska med fäste, funktion och illustration.
Själv tycker jag mycket bra om styrketräningsböcker. De är så himla noga och pedagogiska med fäste, funktion och illustration.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 15:55:35, redigerad totalt 1 gång.
Jag fick en sån bok i julklapp förra året, men jag har inte använt mig utav den en enda gång. För den enkla anledningen att den säger till mig hur jag ska göra något jag gjort så länge jag kunnat hålla en penna, och jag blir bara frustrerad över att den har skrivit saker i "fel" ordning.
Jag håller med Barracuder, gå till ett bibliotek. Om inte annat kan du ju bläddra igenom några olika och kopiera det som verkar vettigt.
Jag håller med Barracuder, gå till ett bibliotek. Om inte annat kan du ju bläddra igenom några olika och kopiera det som verkar vettigt.
Senast redigerad av Losted 2011-05-04 15:55:35, redigerad totalt 1 gång.