Belgiska filmen "Ben X" + svenska filmen "IRL"
92 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
http://www.svd.se/kultur/film/skickligt ... 707757.svdSvD skrev:Dator, mobiltelefon, videokamera: den belgiske tonåringen interagerar med omvärlden genom digitala medier. Så ofta som möjligt spelar han Archlord på Internet, han har nått upp till en beundransvärt hög nivå. På nätet, där ingen vet att en hund är en hund, är han en vinnare i skinande rustning. I skolan, där varje urskiljbar svaghet exponeras och exploateras maximalt, är han en hopplös förlorare och hackkyckling.
Ben är nämligen inte som andra; han är autist och svarar sällan på tilltal. Han kan inte, utan behåller sina iakttagelser för sig själv. Det vill säga: i filmen fungerar de tidvis som berättarröst, vilket ger betraktaren ett unikt privilegium. Kameran glider in i och ut ur Bens subjektiva perspektiv och suddar försåtligt ut gränserna mellan det ena och det andra. Hotfulla situationer ur en obegriplig verklighet filtreras genom och får en mening av animerade actionsekvenser från Archlord.
Filmen utvecklas på så sätt till en fläckvis genuint autistisk skildring av kronisk verklighetsförlust både inifrån och utifrån, berättelsen följer en kurva från den djupaste förnedring rakt in i dimman mot hoppet om upprättelse. Jesus må ibland fungera som ett av hans identifikationsobjekt, men Ben ledsnar till slut på det där med kindvändande.
Ben X är konstruerad så att den både äter och behåller kakan. Den kan kosta på sig inslag av melodramatisk måttlöshet eftersom verklighetshalten alltid är svårbestämd. Jag gillar den för att den verkligen anstränger sig.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:30:13, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Vad är det för pajasrecensent!?
"Filmen utvecklas på så sätt till en fläckvis genuint autistisk skildring av kronisk verklighetsförlust både inifrån och utifrån"
Vad fan har autism med verklighetsförlust att göra? Och är det en autist eller en aspergare som skildras?
"Filmen utvecklas på så sätt till en fläckvis genuint autistisk skildring av kronisk verklighetsförlust både inifrån och utifrån"
Vad fan har autism med verklighetsförlust att göra? Och är det en autist eller en aspergare som skildras?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:30:13, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Ben har i filmen diagnos Asperger.
Recensenten lider nog av NT:skada (var det tanter du kallade dem?)
Men filmen påvisar att Ben har en annan verklighetsuppfattning. Lite dagdrömmar när han är inne i datorspelet.
Recensenten lider nog av NT:skada (var det tanter du kallade dem?)
Men filmen påvisar att Ben har en annan verklighetsuppfattning. Lite dagdrömmar när han är inne i datorspelet.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:30:13, redigerad totalt 1 gång.
Jag såg filmen på Göteborgs filmfestival när den visades där och skrev om den på min blogg: http://ragnevi.blogspot.com/2008/02/ben-x.html.
Jag tyckte att den var väldigt bra, kul att den får premiär officiellt i Sverige. Det betyder att den förhoppningsvis kommer att komma på DVD också. Detta är en film som borde visas ute i skolor för att förebygga mobbning.
Jag tyckte att den var väldigt bra, kul att den får premiär officiellt i Sverige. Det betyder att den förhoppningsvis kommer att komma på DVD också. Detta är en film som borde visas ute i skolor för att förebygga mobbning.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 11:30:13, redigerad totalt 1 gång.
Jag tackar för en bra beskrivning av filmen!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:30:13, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Men han har alltså Asperger i filmen??? Det har ju bara stått om "autism" i varenda reka jag sett... är det taskig översättning det handlar om här, eller vadå?
Nej förresten, det verkar vara en speciell linje i filmvärlden förresten. Det står bara om autism snarare än specifikt om asperger i den text man finner om "Mozart and the whale"/"Crazy in love" också. Man kan hyra den i Bredbandsbolagets/Viasats digital-TV-box, och det står autism i texten om filmen där. Och det är samma text som när man söker fram den på dvd-butiker online, så rimligen samma som på DVD-omslaget också.
Starkt jobbat, "filmisar"...
Nej förresten, det verkar vara en speciell linje i filmvärlden förresten. Det står bara om autism snarare än specifikt om asperger i den text man finner om "Mozart and the whale"/"Crazy in love" också. Man kan hyra den i Bredbandsbolagets/Viasats digital-TV-box, och det står autism i texten om filmen där. Och det är samma text som när man söker fram den på dvd-butiker online, så rimligen samma som på DVD-omslaget också.
Starkt jobbat, "filmisar"...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:30:13, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Men han har alltså Asperger i filmen??? Det har ju bara stått om "autism" i varenda reka jag sett... är det taskig översättning det handlar om här, eller vadå?
- Ik had gewoon verkeerde hersenen.
- Het zou 't Asperger-syndroom kunnen zijn.
- Het Asperger-syndroom, zeiden ze.
- Een vorm van autisme.
- Autisme. Dat hebben ze ontdekt.
- Ik heb autisme.
- Of autisme heeft mij.
- Jag hade helt enkelt en felaktig hjärna.
- Det skulle vara Aspergers syndrom. Det skulle det kunna vara.
- Aspergers syndrom, sade de.
- En form av autism.
- Autism. Det är vad de har upptäckt.
- Jag har autism.
- Eller autism har mig.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:30:13, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
20 biobiljetter till BenX lottas ut!
Utlottning av biobiljetter till BenX på http://npf.nu/ !
Än så länge vet vi inte exakt var den kommer att visas, stockholm visas den i nu, övriga orter får vi veta imorgon.
Öppet för alla, inte bara forumsmedlemmar!
Än så länge vet vi inte exakt var den kommer att visas, stockholm visas den i nu, övriga orter får vi veta imorgon.
Öppet för alla, inte bara forumsmedlemmar!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Finns biljetter kvar! Inte ska ni väl försitta chansen till gratisbio, speciellt inte när huvudpersonen har asperger?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Tyvärr måste jag försitta chansen. Det blir inte mycket till "gratis" bio, om jag måste färdas 40 mil för att se filmen.
(Iofs så kanske den möjligtvis går upp även här i sinom tid. Läs - om ett par månader.)
(Iofs så kanske den möjligtvis går upp även här i sinom tid. Läs - om ett par månader.)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:30:13, redigerad totalt 1 gång.
Tydligen visas den bara i Stockholm (på Grand). Jag skrev till SF och fick följande svar:
Svenska Bio verkar vara en kedja med biografer i "landsorten" (Stockholm tycks också tillhöra landsorten i detta fall). Tyvärr ingen biograf där jag bor.
http://www.svenskabio.se/index.php?id=10
Tack för ditt mail. Filmkopian som finns i Stockholm tillhör Svenska Bio, SF Bio har ingen kopia av filmen.
Svenska Bio verkar vara en kedja med biografer i "landsorten" (Stockholm tycks också tillhöra landsorten i detta fall). Tyvärr ingen biograf där jag bor.
http://www.svenskabio.se/index.php?id=10
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:30:15, redigerad totalt 1 gång.
Att ta fram en kopia av en film kostar ca: 20.000:- och tyvärr är det väldigt få som vill se europeiska filmer (läs filmer där man inte talar engelska) på bio. Även om filmen är bra...
Hagabiografen i Göteborg har digitala projektorer, men det är väl inte en digital kopia som de har på filmen. Vet det då jag var där för ett par år sedan med skolan på studiebesök, men man talar väldigt tyst om den digitala tekniken eftersom deras besökare (Göteborgs rödvinsvänster) är teknofoba och tror att allt som är digitalt är sämre.
Hagabiografen i Göteborg har digitala projektorer, men det är väl inte en digital kopia som de har på filmen. Vet det då jag var där för ett par år sedan med skolan på studiebesök, men man talar väldigt tyst om den digitala tekniken eftersom deras besökare (Göteborgs rödvinsvänster) är teknofoba och tror att allt som är digitalt är sämre.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 11:30:15, redigerad totalt 1 gång.
Idag har jag fått mina friplåtar! TACK! Hoppas filmen är bra.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:30:15, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Den kommer som dvd runt årskiftet, om jag minns rätt, så jag tror inte den visas så länge på bio.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:30:15, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Den kommer som dvd runt årskiftet, om jag minns rätt, så jag tror inte den visas så länge på bio.
De sa till torsdag, och kanske längre, när jag ringde till Grand.
- alfapetsmamma
Kanske Möjligen Vet inte.
Bra ord att använda när man försöker ta reda på något konkret om var och när den där filmen ska visas. *suckar*
Bra ord att använda när man försöker ta reda på något konkret om var och när den där filmen ska visas. *suckar*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:30:15, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Även jag fick plåtar idag. Jippi! Det är bråda dagar då, se den på torsdag alternativt redan i morgon då...
Är det fler än A-mamma och jag som vunnit biljetter här i stan, eller som vill gå och se den ändå? Få ihop ett litet gäng kanske? På torsdag? I så fall kan jag bjuda en medföljande på min ena biljett...
Är det fler än A-mamma och jag som vunnit biljetter här i stan, eller som vill gå och se den ändå? Få ihop ett litet gäng kanske? På torsdag? I så fall kan jag bjuda en medföljande på min ena biljett...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:30:15, redigerad totalt 1 gång.
Svårt att få något besked som sagt. Väntar länge i telefonkö och det enda de kunde säga var att de visste först på onsdag. Inte nog med att de inte kunde säga hur länge filmen skulle gå på Grand, de kunde inte ens säga vilka andra ställen den skulle visas på sen.
Om man skulle se den i Stockholm, hur lång tid tar det att gå från centralstationen till Grand på Sveavägen? 15 min, 20 min el längre?
Om man skulle se den i Stockholm, hur lång tid tar det att gå från centralstationen till Grand på Sveavägen? 15 min, 20 min el längre?
Jag gick i kväll, och vi var sex i salongen, så jag har svårt att tro att de förlänger. Filmen var bättre än väntat, och jag blev hemskt illa berörd, och rörd. Tack så mycket för pilletter, gratis är gott!
Alien, det tar max en kvart att gå från Centralen, men du har stationen Rådmansgatan precis bredvid om du inte vill gå.
Alien, det tar max en kvart att gå från Centralen, men du har stationen Rådmansgatan precis bredvid om du inte vill gå.
- alfapetsmamma
Jag ringde idag igen. Tydligen går den bara ikväll och torsdag kväll på Grand. Då frågade jag om den skulle visas någon annanstans i Sverige sen. Nej, det var en så "smal" film. (Hade den varit amerikansk med en känd yngre Hollywoodstjärna i huvudrollen, hade den knappast ansetts smal.)
Då kommer den kanske på dvd, undrade jag. Hon visste inte men trodde i så fall att det skulle dröja.
Jag har nu iaf övertalat motvillig dotter att gå med mig på torsdag (hon bor tillfälligt i Stockholm). Är det någon annan som ska gå på torsdag? Antar att jag inte behöver beställa plats.
Men hur åker man buss/tunnelbana i Stockholm nuförtiden, när man inte har månadskort? Förr kunde man som utsocknes köpa remsor men det finns väl inte kvar? Går det att köpa biljetter kontant?
Edit: Lade till borttappat ord.
Då kommer den kanske på dvd, undrade jag. Hon visste inte men trodde i så fall att det skulle dröja.
Jag har nu iaf övertalat motvillig dotter att gå med mig på torsdag (hon bor tillfälligt i Stockholm). Är det någon annan som ska gå på torsdag? Antar att jag inte behöver beställa plats.
Men hur åker man buss/tunnelbana i Stockholm nuförtiden, när man inte har månadskort? Förr kunde man som utsocknes köpa remsor men det finns väl inte kvar? Går det att köpa biljetter kontant?
Edit: Lade till borttappat ord.