HBTQ, asexualitet och polyamori

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2017-04-10 12:41:58

Någon tyckte tidigare att asexualitet inte relaterade till autism. *Borttaget*

Publicerad referens på att asexualitet är vanligare bland autister:
Gilmour, L., Schalomon, P. M., & Smith, V. (2012). Sexuality in a community-based sample of adults with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrums Disorders, 6, 313-318.

Enkätundersökning på autistic women sajt:
https://autisticwomen.tumblr.com/post/1 ... ey-results

I deras undersökning så är heterosexuella en minoritet. Asexuell ligger på 31%, queer på 30%, bisexuell på 23% och hetero på bara 17%. På deras fråga om relationspreferenser, så är 45% monogama, 22% polyamory, 9% icke-monogama och 8% relation anarchists.

Nu tror jag ju att deras enkätmaterial har väsentliga problem med urval, men att asexualitet skulle vara lika ovanligt bland autister som bland NTs finns det ö.h.t. inga bevis på.

I mina egna undersöknbingar, samt i artikeln om detta som just nu är på peer-review, så är prevalensen av asexualitet fyra gånger högre för neurodiversa jämfört med NTs (10% för diagnosticerade män och 20% för diagnosticerade kvinnor).

Alien
Två meningar borttagna pga diskussion om moderering, se forumregeln:
• inga diskussioner om modereringar i trådarna.

------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
rdos

Anslöt: 2005-10-14

HBTQ, asexualitet och polyamory

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-10 13:05:04

Man kan bli asexuell av anorexia eller att bara hålla ett lågt kroppsfett konstant också.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.

Anslöt: 2016-01-17

Inläggav rdos » 2017-04-10 13:07:21

Pinghis Khan skrev:Man kan bli asexuell av anorexia eller att bara hålla ett lågt kroppsfett konstant också.

Relevans?
rdos

Inläggav Batte » 2017-04-10 14:04:01

rdos skrev:
Pinghis Khan skrev:Man kan bli asexuell av anorexia eller att bara hålla ett lågt kroppsfett konstant också.

Relevans?
Har lest om at anoreksi kan være en spesialinteresse. Det var noe om at en god del mennesker med anoreksi, (spesielt kvinner), egentlig kan ha autisme. Har ingen kilder, så dette er ingen påstand om noe som helst fra min side. Jeg husker ikke om det var forskningsbasert.
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Inläggav tahlia » 2017-04-10 15:03:40

Asexuella är således i minoritet inom NPF. En majoritet av NPF:are är således inte asexuella och har därmed ett sexuellt behov vilket vissa tillfredsställer via exempelvis en KK.

Problemet jag har med dina påståenden är att du ofta formulerar dem som om minoritetsgruppen är norm.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav rdos » 2017-04-10 17:17:39

tahlia skrev:Asexuella är således i minoritet inom NPF. En majoritet av NPF:are är således inte asexuella och har därmed ett sexuellt behov vilket vissa tillfredsställer via exempelvis en KK.

Inte enligt autistc womens undersökning. Där är hetereosexuella en pytteliten minoritet (17%). Majoriteten är antingen asexuell eller queer, och ingen av de grupperna lär vara intresserade av KK.

I min undersökning ska noteras att 10 och 20% är de som är säkra på sina asexualitet. Tar man bara de som är säkra på att de är sexuella, så är de en minoritet bland neurodiversa kvinnor.

tahlia skrev:Problemet jag har med dina påståenden är att du ofta formulerar dem som om minoritetsgruppen är norm.

Enligt Kristoffer så fanns ingen skillnad. Vilket jag nu påvisat som totalt fel. Har aldrig påstått att övertygat asexuella är en majoritet, däremot att de är en väsenlig andel som man inte kan bortse från.
rdos

Inläggav rdos » 2017-04-10 17:25:25

Batte skrev:
rdos skrev:

Relevans?
Har lest om at anoreksi kan være en spesialinteresse. Det var noe om at en god del mennesker med anoreksi, (spesielt kvinner), egentlig kan ha autisme. Har ingen kilder, så dette er ingen påstand om noe som helst fra min side. Jeg husker ikke om det var forskningsbasert.

Det tror jag med, men anorexi och asexualitet är inte korrelerat. Iaf inte i mina undersökningar. Flawed är välkommen att komma med referenser på att en betydande del av asexualitet är kopplat till anorexi. Jag har aldrig sett något som är publicerat som påstår nåt sånt.

Däremot så tror jag att Vaginismus och dyspareunia mycket väl både kan vara relaterat till asexualitet och neurodiversitet / autism hos kvinnor. Jag har dock inte sett någon studie av denna möjliga koppling.
rdos

Inläggav kiddie » 2017-04-10 20:54:37

Finns det någon omröstning på forumet? Som handlar om verkliga önskemål, inte som man faktiskt lever. Känner flera som verkligen vill ha en fast relation men inte har lyckats skaffa en än.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav rdos » 2017-04-10 21:45:31

kiddie skrev:Finns det någon omröstning på forumet? Som handlar om verkliga önskemål, inte som man faktiskt lever. Känner flera som verkligen vill ha en fast relation men inte har lyckats skaffa en än.

De refererade undersökningarna bör täcka den aspekten. De handlar ju inte om man lever utan sex, utan om att man identifierar som asexuell eller queer.
rdos

Inläggav rdos » 2017-04-10 21:56:50

En annan intressant aspekt är ju att det finns högljudda homosexualitetsförespråkare som oroar sig för vilken syn folk på forumet har på HBT. Fast autistic women, såväl som min egen och andra publicerade artiklar kan inte finna någon nämnvärd överrepresentation av homosexualitet på autismspektrum. Möjligen för kvinnor då.

Istället så borde man tänka på vilka attityder folk har till asexualitet, queer och udda sexuella preferenser, och den är rätt så kass på många håll här.

Tänk om man skulle villkora deltagande på träffar med acceptans för asexualitet, queer och udda sexuella preferenser? Det vore något. :-)
rdos

Inläggav hattifnatt » 2017-04-10 22:24:21

Jag läste nångång nånstans (minns inte var och när, så det känns ju oseriöst att nämna, men jag skriver som jag minns det) att Aspergare var en procentuellt större grupp i HBTQ-världen än i befolkningen i stort. Om det stämmer gissar jag att det i så fall beror på att vi är mindre känsliga för vad som är norm och att anpassa oss efter normer och socialt grupptryck (som vi kanske inte ens vet om att de finns, eller åtminstone inte uppfattar).

Vad tror ni om det resonemanget?
hattifnatt

Anslöt: 2009-07-03

Re: HBTQ, asexualitet och polyamori

Inläggav slackern » 2017-04-10 23:44:23

hattifnatt skrev:Jag läste nångång nånstans (minns inte var och när, så det känns ju oseriöst att nämna, men jag skriver som jag minns det) att Aspergare var en procentuellt större grupp i HBTQ-världen än i befolkningen i stort. Om det stämmer gissar jag att det i så fall beror på att vi är mindre känsliga för vad som är norm och att anpassa oss efter normer och socialt grupptryck (som vi kanske inte ens vet om att de finns, eller åtminstone inte uppfattar).

Det skulle väll vara som så att dom som inte har autism lever i garderoben och inte är öppna för det inte ens sig själva.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-10 23:50:11

rdos skrev:
Batte skrev:
rdos skrev:
Relevans?

Det tror jag med, men anorexi och asexualitet är inte korrelerat. Iaf inte i mina undersökningar. Flawed är välkommen att komma med referenser på att en betydande del av asexualitet är kopplat till anorexi. Jag har aldrig sett något som är publicerat som påstår nåt sånt.

Däremot så tror jag att Vaginismus och dyspareunia mycket väl både kan vara relaterat till asexualitet och neurodiversitet / autism hos kvinnor. Jag har dock inte sett någon studie av denna möjliga koppling.

Asperger är relaterat av en överrepresentation av anorexia.Ett väldigt lågt kaloriintag tar bort sexlusten prova om du inte tror mig.
Pinghis Khan

Inläggav kiddie » 2017-04-11 1:44:38

Aseuxalitet betyder inte att man inte har lust. Det betyder att det inte finns några människor av något kön som får en intresserad. Väldigt många asexuella har "normal" lust och tillfredställer den själva.

Det är en myt att alla asexuella har avsaknad av lust.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav rdos » 2017-04-11 9:46:28

hattifnatt skrev:Jag läste nångång nånstans (minns inte var och när, så det känns ju oseriöst att nämna, men jag skriver som jag minns det) att Aspergare var en procentuellt större grupp i HBTQ-världen än i befolkningen i stort. Om det stämmer gissar jag att det i så fall beror på att vi är mindre känsliga för vad som är norm och att anpassa oss efter normer och socialt grupptryck (som vi kanske inte ens vet om att de finns, eller åtminstone inte uppfattar).

Nej, det tror jag inte på. Det är inte en slumpmässig fördelning så att alla former av HBTQ är överrepresenterade. Dels så är homosexualitet bland män inte överrepresenterat, och dels så är asexualitet och queer kraftigt överrepresenterat.

Sedan har vi fenomenet att dubbelt så många kvinnor som män identifierar som asexuella. Det tyder på att neurodiversa män är väldigt känsliga för grupptryck på det sexuella planet. Vilket vi ju ser här med när killar / män klagar på att de inte får så mycket sex som de vill ha, medan det är sällan man hör sådant från kvinnor.
rdos

Inläggav rdos » 2017-04-11 9:51:25

Pinghis Khan skrev:Asperger är relaterat av en överrepresentation av anorexia.Ett väldigt lågt kaloriintag tar bort sexlusten prova om du inte tror mig.

Du påstod det, ja. Jag frågade dig om referenser på dina påstående, och då upprepar du dem bara. Dålig stil. :roll:
rdos

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-11 9:53:00

rdos skrev:
Pinghis Khan skrev:Asperger är relaterat av en överrepresentation av anorexia.Ett väldigt lågt kaloriintag tar bort sexlusten prova om du inte tror mig.

Du påstod det, ja. Jag frågade dig om referenser på dina påstående, och då upprepar du dem bara. Dålig stil. :roll:

Det är nu två påståenden.
Vilket av dem anser du behöver referenser?
Det är två tämligen självklara påståenden.
Pinghis Khan

Inläggav rdos » 2017-04-11 10:02:38

kiddie skrev:Aseuxalitet betyder inte att man inte har lust. Det betyder att det inte finns några människor av något kön som får en intresserad. Väldigt många asexuella har "normal" lust och tillfredställer den själva.

Det är en myt att alla asexuella har avsaknad av lust.

Det är sant, men dessvärre så för detta konstaterande oss inte närmare varför det är så. Jag vill inte föregå en eventuell publicering av min artikel om asexualitet, men den har ett antal slutsatser kring just detta. Återkommer när den inte längre är på peer-review.
rdos

Inläggav rdos » 2017-04-11 10:06:05

Pinghis Khan skrev:
rdos skrev:

Jag tror jag var väldigt klar med detta tidigare. Vad du behöver skaffa referenser på är att anorexia har någon väsentlig koppling till asexualitet, och likaså att asexualitet har någon väsentlig koppling till lågt kaloriintag. Dina påstående om att det är relevant är helt obevisade.

Ovanstående gäller såklart oavsett om anorexia och lågt kaloriintag är relaterat till neurodiversitet / autism eller inte.

Från min synvinkel, så är anorexi relaterat till utseendefixering, och utseendefixering är negativt korrelerat med asexualitet. Vilket tyder på att ditt resonmang är felaktigt.
rdos

Re: HBTQ, asexualitet och polyamori

Inläggav slackern » 2017-04-11 10:34:16

rdos skrev:

Du har börjat att använda Trump retorik och ord ser jag.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-11 10:54:12

rdos skrev:
Pinghis Khan skrev:
rdos skrev:

Jag tror jag var väldigt klar med detta tidigare. Vad du behöver skaffa referenser på är att anorexia har någon väsentlig koppling till asexualitet, och likaså att asexualitet har någon väsentlig koppling till lågt kaloriintag. Dina påstående om att det är relevant är helt obevisade.

Ovanstående gäller såklart oavsett om anorexia och lågt kaloriintag är relaterat till neurodiversitet / autism eller inte.

Från min synvinkel, så är anorexi relaterat till utseendefixering, och utseendefixering är negativt korrelerat med asexualitet. Vilket tyder på att ditt resonmang är felaktigt.

Ditt uppenbarligen dysfunktionella resonemang tyder på att det inte är värt besväret att kasta bort tid på att bevisa saker som är självklara för de flesta andra.Googla.
Pinghis Khan

Inläggav rdos » 2017-04-11 11:21:06

Pinghis Khan skrev:Ditt uppenbarligen dysfunktionella resonemang tyder på att det inte är värt besväret att kasta bort tid på att bevisa saker som är självklara för de flesta andra.Googla.

Det här är inte en tråd i kategorin "googla". Den ligger i avdelningen forskning. Så om du inte har något vettigt att bidra med så bör du lämna tråden isf att trolla.

Det borde vara självklart för de flesta (iaf de som har sinne för forskning) att bara för att anorexi leder till lågt kaloriintag och lågt kaloriintag kan påverka sexdriften, så betyder det inte att anorexi har någon väsentlig roll i asexualitet. Det borde vara självklart, men tydligen inte för dig.
rdos

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-11 13:38:17

rdos skrev:
Pinghis Khan skrev:Ditt uppenbarligen dysfunktionella resonemang tyder på att det inte är värt besväret att kasta bort tid på att bevisa saker som är självklara för de flesta andra.Googla.

Det här är inte en tråd i kategorin "googla". Den ligger i avdelningen forskning. Så om du inte har något vettigt att bidra med så bör du lämna tråden isf att trolla.

Det borde vara självklart för de flesta (iaf de som har sinne för forskning) att bara för att anorexi leder till lågt kaloriintag och lågt kaloriintag kan påverka sexdriften, så betyder det inte att anorexi har någon väsentlig roll i asexualitet. Det borde vara självklart, men tydligen inte för dig.

Det beror på hur man definierar asexualitet och hur man ställer frågor i underlaget för att benämna personer som asexuella.
Pinghis Khan

Inläggav rdos » 2017-04-11 14:21:20

Pinghis Khan skrev:Det beror på hur man definierar asexualitet och hur man ställer frågor i underlaget för att benämna personer som asexuella.

Det tror jag inte. Forskningsstudier använder ett antal olika varianter på det, allt ifrån att man aldrig haft sexuellt intresse till att man självidentifierat. Numera lär den gängse definitionen baseras på självidentifikation.

Men oavsett definition så kan du ändå inte visa på att anorexi har någon väsentlig roll i asexualitet, helt enkelt för att de är orelaterade och ingen har kommit på idén att testa om de är relaterade eftersom det är så långsökt.
rdos

Återgå till Aspergare och vården

Logga in